Web Analytics Made Easy - Statcounter

حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب: کتاب «یگانگی اسلام یا هم آهنگی مذاهب مسلمین» اثر آیت الله عبدالکریم زنجانی با ترجمه فارسی عطا محمد سردار نیا، چاپ نجف در سال 1341 ش یکی از آثار پر مطلب در باره وحدت اسلامی است، از عصری که ندای وحدت در بخش وسیعی از جهان اسلام مورد توجه قرار گرفت.

شاید این مقدمه لازم باشد که در طول صد سال گذشته، شماری از چهره‌های نجف، جدای از تأثیرشان در میان شیعیان، یا به عبارتی در ایران و عراق، شخصیت بین المللی اسلامی هم داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نگاه بین المللی در میان عالمان شیعه آن روزگار نجف هرچند چندان قوی نیست اما قابل تامل است.

شیخ عبدالکریم زنجانی و همین طور ابوعبدالله زنجانی از این دسته‌ هستند. علت این امر، جدای از رویکرد آنان در امر وحدت اسلامی، باز بودن درهای مصر به لحاظ فکری، اهمیت یافتن مسأله فسلطین در جهان اسلام، مسافرت خود این افراد به بلاد اهل سنت و همین طور تسلط آنان بر زبان عربی بوده است. در این زمینه، همچنین می‌توان از مرحوم آیت الله شیخ محمد حسین کاشف الغطاء هم یاد کرد. اعتدالی بودن آنان در نگرش‌های مذهبی‌شان هم در این زمینه اهمیت داشت.

عبدالکریم زنجانی با داشتن رویکرد جهان اسلامی و وحدت طلب میان شیعه وسنی، سفرهای فراوانی به بلاد عربی داشت و در دانشگاه ها و مساجد مختلفی سخنرانی کرد. گزارش کامل این سفرها در کتابی قطور در نجف به چاپ رسید که عنوان آن «رحلة الامام الزنجانی و خطبه فی الاقطار العربیه» (چاپ 1947م در نجف) بود. این کتاب به طور مبسوط ما با دیدگاه‌های وی آشنا می‌کند و به علاوه فضای آن روز جهان اسلام را به تصویر می‌کشد.

یکی از آثار وی در باره وحدت اسلامی، کتابی است با عنوان «الوحدة الاسلامیة او التقریب بین المذاهب الاسلامی» که در سال 1381 ق / 1341ش در نجف منتشر شد. همان سال یک ایرانی با عنوان عطاء محمد سردارنیا که به نجف رفته بود، در منزل یکی از علما آن کتاب را دید و به فارسی درآورد و در همان نجف (چاپخانه قضا) به چاپ رساند.

عنوان فارسی آن چنین بود: «یگانگی اسلام یا هم آهنگی مذاهب مسلمین» در زیر آن این توضیح آمده بود: قسمتی از سخنرانیها و مدارک تاریخی نتیجه مجاهدات یک ربع قرن مرجع تقلید اعلی، حجت الاسلام آیت الله العظمی حضرت آقای شیخ عبدالکریم زنجانی دام ظله العالی». علت نگارش این کتاب در 143 صفحه، پاسخ گویی به اتهاماتی است که یک عالم کویتی با نام الجبهان، در باره شیعه نوشته و تشیع را به کفر و زندقه متهم کرده است. این نامه، علیه فتوای شیخ الازهر، شلتوت، در باره جواز عمل بر فتوای مذهب جعفری نوشته شده و سراسر دشنام و اتهام علیه شیعه است.

چنان که در مقدمه آمده است، مرحوم عبدالکریم زنجانی، به پاسخ گویی پرداخته و شرحی مفصل از دیدگاه خود در باره امر وحدت اسلامی ارائه داده است. در مقدمه کتاب ضمن اشاره به فتوای شلتوت، در باره آغاز تدریس فقه جعفری در دانشگاه الازهر سخن به میان آمده است. آنگاه تحلیلی از علل اختلاف میان شیعه و سنی در دوره اموی و عباسی ارائه شده و در ادامه از عناوین زیر سخن به میان آمده است:

جنبش تاریخی ازهر، به افتخار علمای شیعه، سخنرانی رئیس دانشگاه ازهر، سخنرانی آقای زنجانی، ندای اتحاد اسلام در مقر جمعیت شبان المسلمین، اعتراض آیت الله زنجانی به مؤلف فجر الاسلام، سخنرانی آیت الله زنجانی در جامع اموی و بوسیدن دست وی توسط کردعلی، انذار تاریخی بر صهیونیان، مؤتمر علمای اسلام در دمشق، تصویب نامه تاریخی، ملاقات محمدعلی جناح با شیخ زنجانی، نامه شیخ مصطفی عبدالرزاق، نامه زنجانی به امیر کویت، ترجمه نام آیت الله زنجانی به پادشاه سعودی، شروع مبارزه با جبهان، شیعه دشمن یهود صهیونی است، مراتب توحید در مذهب اثنا عشری و...

در این کتاب، اطلاعات قابل توجهی در باره مسائلی که در پی فتوای تاریخی شلتوت مطرح شده، صورت گرفته و سخنرانی شماری از رهبران مذهبی مصر از جمله خود شلتوت و نیز شیخ عبدالمجید سلیم آمده است.

انتهای پیام/
 

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۰۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پذیرش قوانین مخالف اسلام، نوعی تبعیض در دین و ممنوع است

خبرگزاری مهر -گروه دین و اندیشه: به اذعان صاحب‎نظران و کارشناسان، یکی از راه‌هایی که می‌توان مفاهیم کاربردی و مورد نیاز امروز جامعه را در بین مردم گفتمان کرد و به مسلمات فکری رایج بین مردم تبدیل کرد، حفظ آیات کلیدی قرآن توسط عموم جامعه است. مقام معظم رهبری به حفظ آیات کلیدی و مهمی که دست استعمار سعی در دورنگه‌داشتن جوامع اسلامی از آنان داشته است تأکید ویژه‌ای دارند.

جهت تحقق قرآنی فریضه جهاد تبیین نیاز به یک حرکت و جریان قرآنی هم‌افزای ملی، با پرچم‌داری جریان‌های مردمی و حمایت تمام قد ظرفیت‌های حاکمیتی و دولتی است. این جریان، در گام اول در ماه مبارک رمضان، جهت ادای فریضه فوری و قطعی جهاد تبیین و تقویت ایمان و امید مردم، به گفتمان‌سازی «زندگی با آیه‌ها» ی قرآن با محوریت ۵۰ فراز از قرآن کریم می‌پردازد. این حرکت فراگیر با بهره‌گیری از رسانه در ابعاد و سطوح گوناگون و با توجه به ظرفیت‌ها و اقتضائات ماه مبارک رمضان که مقارن با تعطیلات نوروزی است، با تقویت حلقه‌های میانی و ظرفیت‌های مردمی حاضر در میدان، به دنبال ایجاد یک حرکت ملی با هم‌افزایی تمام ظرفیت‌های مردمی و حکومتی است. در این حرکت، نگاه طیف گسترده‌ای از مردم نسبت به قرآن تصحیح می‌گردد. بخشی از مردم با ۵۰ فراز از قرآن کریم که طرحی منسجم از نظام فکری مکتب را ارائه می‌دهد آشنا می‌شوند و به حفظ کردن این آیات تشویق و ترغیب می‌شوند و شاهد کنشگری آنان خواهیم بود، چرا که در گام دوم انقلاب، باید مردم را از صرف استفاده به افاده و کنشگری سوق دهیم.

در این مسیر و جهت اتقان و احکام هر چه بیشتر، با هدف محوریت یافتن نظرات اندیشمندانی که نظام اندیشه‌شان بر اساس مبانی قرآنی شکل گرفته و در عین تسلط به مبانی قرآنی، نگاهی به عرصه واقع و عینیت جامعه نیز در آنها وجود دارد،

طرح زندگی با آیه‌ها در صدد است که عموم مردم را با مفاهیم آیات منتخب بیش از پیش آشنا کند و خبرگزاری مهر در مجموعه مطالب «زندگی با آیه ها» آیه منتخب هر روز به صورت تفصیلی صوتی و تصویری و مکتوب با بیان استاد محمدعلی انصاری مفسر قرآن کریم به تفسیر این آیات می‌پردازد.

پنجمین قسمت آیه ۱۵۰ و ۱۵۱ سوره نساء است که خداوند می‌فرمایند: «إِنَّ الَّذِینَ یَکْفُرُونَ بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَیُرِیدُونَ أَنْ یُفَرِّقُوا بَیْنَ اللَّهِ وَرُسُلِهِ وَیَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَکْفُرُ بِبَعْضٍ وَیُرِیدُونَ أَنْ یَتَّخِذُوا بَیْنَ ذَلِکَ سَبِیلًا، أُولَئِکَ هُمُ الْکَافِرُونَ حَقًّا وَأَعْتَدْنَا لِلْکَافِرِینَ عَذَابًا مُهِینًا؛

کسانی که خدا و پیامبرانِ او را انکار می‌کنند، و می‌خواهند میان خدا و پیامبرانش تبعیض قائل شوند، و می‌گویند: «به بعضی ایمان می‌آوریم، و بعضی را انکار می کنیم» و می‌خواهند در میان این دو، راهی برای خود انتخاب کنند…آنها کافران حقیقی‌اند؛ و برای کافران، مجازات خوارکننده‌ای فراهم ساخته‌ایم.!»

در این آیه نکاتی دارد که از آن چنین استخراج می‌شود:

میان پیامبران تبعیض نیست

در این آیه و آیه بعد توصیفی از حال جمعی از کافران و مؤمنان و سرنوشت آنها آمده است و آیات گذشته را که در باره منافقان بود تکمیل می‌کند.

نخست به کسانی که میان پیامبران الهی فرق گذاشته، بعضی را بر حق و بعضی را بر باطل می‌دانند اشاره کرده، می‌فرماید: «آنها که به خدا و پیامبرانش کافر می‌شوند و می‌خواهند میان خدا و پیامبران تفرقه بیندازند و اظهار می‌دارند که ما نسبت به بعضی از آنها ایمان داریم اگر چه بعضی دیگر را به رسمیت نمی‌شناسیم، و به گمان خود می‌خواهند در این میان راهی پیدا کنند …» (إِنَّ الَّذِینَ یکفُرُونَ بِاللّهِ وَ رُسُلِهِ وَ یرِیدُونَ أَن یفَرِّقُوا بَینَ اللّهِ وَ رُسُلِهِ وَ یقُولُونَ نُؤمِنُ بِبَعضٍ وَ نَکفُرُ بِبَعضٍ وَ یرِیدُونَ أَن یتَّخِذُوا بَینَ ذلِکَ سَبِیلًا).

در حقیقت این جمله حال یهودیان و مسیحیان را روشن می‌سازد که یهودیان مسیح را به رسمیت نمی‌شناختند، و هر دو، پیامبر اسلام صلّی اللّه علیه و آله را، در حالی که طبق کتب آسمانی آنها نبوت این پیامبران بر ایشان ثابت شده بود. بنابراین، ایمان آنها حتی در مواردی که نسبت به آن اظهار ایمان می‌کنند، بی ارزش قلمداد شده است، چرا که از روح حق جویی سر چشمه نمی‌گیرد.

در این آیه ماهیت این افراد را بیان کرده، می‌فرماید: «آنها کافران واقعی هستند» (أُولئِکَ هُمُ الکافِرُونَ حَقًّا).

و در پایان آنها را تهدید کرده، می‌گوید: «ما برای کافران عذاب توهین آمیز و خوارکننده ای فراهم ساختهایم» (وَ أَعتَدنا لِلکافِرِینَ عَذاباً مُهِیناً).

* نبوّت، یک جریان و سنّت دائمی الهی و همچون زنجیر بهم پیوسته است. پس باید به همه‌ی این جریان اعتقاد داشت. «یُرِیدُونَ أَنْ یُفَرِّقُوا بَیْنَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ» (البته نسبت به «امامت» نیز عقیده به همه‌ی امامان لازم است. پذیرش بعضی و انکار بعضی یا توقّف، به منزله‌ی کفر به همه ائمه است.)

* خدا و رسول، جبهه‌ی واحدند و جدایی در کار نیست. یُفَرِّقُوا بَیْنَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ

*کفر به خدا و رسولان، یا ایمان به خدا و کفر به همه‌ی پیامبران، یا ایمان به خدا و کفر نسبت به بعضی انبیا، ممنوع است. راه حقّ، ایمان به خدا و همه‌ی پیامبران است. یَکْفُرُونَ، یُفَرِّقُوا، یَقُولُونَ‌، هُمُ الْکافِرُونَ حَقًّا

* همه ادیان آسمانی باید به رسمیّت شناخته شوند البتّه در مرز تاریخی خود یَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَکْفُرُ بِبَعْضٍ

* پذیرش قوانین مخالف اسلام، نوعی تبعیض در دین و ممنوع است. نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَکْفُرُ بِبَعْضٍ

* التقاط و راه جدیدی در برابر راه انبیا گشودن، کفر است. یَتَّخِذُوا بَیْنَ ذلِکَ سَبِیلًا أُولئِکَ هُمُ الْکافِرُونَ

* جهنّم، هم اکنون نیز موجود و آفریده شده است. أَعْتَدْنا

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: audio/mp3

کد خبر 6046005 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • نقش محوری خانواده و آموزش در شخصیت‌سازی مسلمانان
  • دشمن تقویت جریان‌های تفرقه میان مذاهب را در دستور کار دارد
  • برگزاری آیین افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی «ساخت پل میان مذاهب اسلامی»
  • آیا زنان ناقص العقل اند؟ / چرا فلاسفه زنان را تحقیر می کنند؟ / آیا زنان فیلسوف در تاریخ حضور داشته اند؟
  • برگزاری کنفرانس«ساختن پل میان مذاهب اسلامی»باحضور نمایندگان ایران
  • رمضان ماه تحکیم وحدت مسلمین است/ روزه؛ نمود عینی و عملی وحدت
  • ضرورت بازخوانی کتاب «طرحی کلی اندیشه اسلامی» مقام معظم رهبری از نگاه حجت الاسلام قنبریان + صوت سخنرانی
  • برگزاری کنفرانس بین‌المللی «ایجاد پل میان مذاهب اسلامی» در مکه مکرمه
  • "وحدت مسلمین "عامل بازدارنده استکبار جهانی/ جمهوری‌اسلامی ایران پیشران وحدت اسلامی است
  • پذیرش قوانین مخالف اسلام، نوعی تبعیض در دین و ممنوع است