Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-05-05@20:44:53 GMT

سرمایه های سرگردان در راه بازار مسکن؟

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۵۱۰۳۳

به گزارش صدای ایران از صبح نو، در دو هفته اخیر که رشد بازار سرمایه روند معکوس درپیش گرفته و کارشناسان از احتمال تداوم این روند در آینده نزدیک خبر می‌دهند، برخی سفته‌بازان و سوداگران که با کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن و همچنین افت شدید تعداد معاملات از یک‌سو و روند رشد چشمگیر و سوددهی غیرقابل انتظار در بازار سرمایه در 6 ماهه نخست امسال از سوی دیگر، از سوداگری در بازار مسکن به سمت بازار سرمایه کوچ کرده بودند، بار دیگر و همزمان با آغاز بهبود معاملات مسکن در مهر ماه، سودای بازگشت به بازار مسکن را در سر می‌پرورانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در حالی که در بازار مسکن همواره تقاضای مصرفی و هیجان خرید مسکن از سوی سرمایه‌گذاران خُرد، تابعی از تقاضای سرمایه‌ای بوده، این‌بار با آغاز بهبود بازار مسکن از سوی خریداران مصرفی پس از دو ماه رکود شدید بازار و رسیدن به کف تعداد معاملات در ماه شهریور با دو هزار و 855 فقره معامله که از سال 1388 تاکنون بی‌سابقه بود، متقاضیان سرمایه‌ای خواهان بازگشت به بازار مسکن هستند.
کارشناسان این احتمال را وارد می‌دانند که با حضور متقاضیان سرمایه‌ای خرید مسکن در این بازار، بار دیگر شوک خرید و فروش هیجانی به متقاضیان مصرفی وارد شده و مجددا شاهد افزایش قیمت مسکن در نیمه دوم امسال باشیم.

این در حالی است که کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند نیمه دوم امسال شاهد اتفاق خاصی در بازار مسکن نسبت به نیمه نخست سال نباشیم؛ اما برخی دیگر از کارشناسان معتقدند با توجه به بهبود شرایط تسهیلات مسکن و امکان دریافت این تسهیلات برای واحدهای مسکونی 25 تا 30 ساله که با توجه به بالا بودن سن بنا، از قیمت پایین تری نسبت به واحدهای زیر 5 ساله برخوردار هستند، افزایش تعداد معاملات مسکن و توأمان افزایش اندک قیمت‌ها در 6 ماهه دوم امسال رخ می‌دهد.

تغییر قیمت‌گذار؛ از مالک به خریدار
در همین زمینه حمیدرضا چراغی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «صبح‌نو» معتقد است: یکی از نتایج مهم کاهش همزمان قیمت و تعداد معاملات مسکن در دو ماهه پایانی تابستان امسال، تغییر قیمت‌گذار از مالک به خریدار بود. وی افزود: با توجه به اینکه قدرت خرید مردم از یک‌سال گذشته به دلیل افزایش قیمت‌ها، به شدت کاهش یافته، مردم دیگر خواهان خرید مسکن با قیمت‌هایی که مالکان برای واحدهای در معرض فروش، فایل کرده‌اند، نیستند؛ نتیجه این شد که در ماه‌های اخیر، فقط آن‌هایی که پول‌لازم بودند، مجبور به فروش واحد مسکونی با قیمت مورد نظر خریدار بودند و آن دسته از مالکانی که عجله چندانی برای فروش فایل خود نداشتند، از بازار عقب‌نشینی کردند. اما این انصراف از فروش، نمی‌توانست چندان طولانی شود و لذا حتی مالکانی هم که حاضر به کاستن از قیمت مورد نظر خود نبودند، با توجه به شرایط بازار و کاهش قیمت‌ها، تصمیم به کم‌کردن از قیمت مورد نظر خود گرفته‌اند تا بتوانند با فروش واحد مسکونی خود، اقدام به تبدیل به احسن‌کردن خانه مورد نیازشان کنند.
این کارشناس بازار سرمایه، با بیان اینکه خارج شدن سرمایه‌ها از بورس، فعلا با دارندگان سرمایه‌های خُرد و میانه آغاز شده و حرفه‌ای‌های بورس، تمایل چندانی به خروج از بازار سرمایه ندارند، گفت: با توجه به اینکه سایر بازارهای موازی نیز در روزهای اخیر با کاهش بازدهی سرمایه مواجه شده، به نظر می‌رسد بازار مسکن بهترین جایگزین برای سوداگران و سفته‌بازان باشد. گزارش میدانی از مشاوران املاک حاکی از آن است که این احتمال وجود دارد که آشتی محدود خریداران با بازار مسکن، به افزایش قیمت‌ها در دامنه قیمتی بسیار محدودی منجر شود؛ اما بعید است بار دیگر قیمت‌ها به نرخ ماه‌های اردیبهشت و خرداد امسال بازگردد.
به گفته یکی از مشاوران املاک، نخریدن کالا از سوی مردم با هدف کاهش قیمت‌ها، قطعا ممکن است در کوتاه‌مدت نتیجه مناسب بدهد اما در بلندمدت به دلیل آنکه تولیدکننده و سازنده از بازار خارج شده و دیگر ساخت‌وساز برای او به‌صرفه نیست، سرمایه خود را در حوزه دیگری به کار می‌بندند.

شکست استراتژی «خانه نخرید» در بلندمدت
وی ادامه داد: از سوی دیگر مردمی که در این چالش اجتماعی مشارکت کرده‌اند که اگر خانه نخریم، ارزان می‌شود، به تدریج با نیازهای جدیدی روبه‌رو شده و با توجه به کاهش شدید ساخت‌وساز، قطعا گرانی مسکن در آینده نه چندان دور در انتظار خواهد بود.
به گفته این فعال بازار مسکن، با توجه به کاهش 20 درصدی صدور پروانه ساخت در 6 ماهه امسال نسبت به نیمه نخست سال گذشته، این اتفاق به تدریج در حال رخ دادن است و مردم با کاهش واحد مسکونی نوساز روبه‌رو خواهند شد که نتیجه آن، افزایش قیمت واحدهای مسکونی موجود است.
بر اساس این گزارش، اگرچه کاهش شاخص کل موقتی است و احتمال اوج‌گیری مجدد آن وجود دارد، اما برخی سهامداران خرد از بیم از دست دادن سرمایه‌های زیر یک میلیارد تومانی ممکن است به سمت بازارهای کم‌ریسک‌تر مانند مسکن که احتمال افت ناگهانی قیمت‌ها در آن بسیار پایین است، هدایت شوند.
هر چند کوچ سرمایه‌های خرد نمی‌تواند تغییر چندانی در بازار مسکن مصرفی ایجاد کند اما ممکن است باعث تحریک دلالان و سفته‌بازان با هدف خرید مسکن سرمایه‌ای و سرمایه‌گذاری آن‌ها در بخش مسکن شود که می‌تواند موج جدید گرانی مسکن را در 6 ماهه دوم سال به همراه داشته باشد.
با این حال کارشناسان معتقدند تا پایان سال جاری در بخش مسکن اعم از ساخت و خرید فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست و کسانی که به قصد خرید مسکن سرمایه‌ای وارد این بازار می‌شوند قطعا با شکست روبه‌رو خواهند شد.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: بازار سرمایه صدای ایران بورس شاخص بورس بازار مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۱۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ رهن بازار مسکن؛ رهن کامل یک واحد نوساز با ۵۰۰ میلیون تومان

به گزارش خبرنگار مهر، با پایان سال (۱۴۰۲) و افزایش قیمت مسکن در روزهای پایانی سرد سال و همزمان با شروع سال جدید، افزایش نرخ اجاره بها کابوس مستأجران شد که در مقابل با فاصله گرفتن نرخ‌های پیشنهادی اجاره بها با قدرت پرداختی مردم، موجب تشدید کابوس و دل‌سرد شدن آنها شد.

البته طبق رسم سال‌های گذشته بازار مسکن، افزایش قیمت اصلی ملک در ماه اردیبشهت و خرداد با توجه به اتمام مدارس و تغییر محل زندگی خانوار رخ خواهد داد؛ همچنین بازار ساخت مسکن در سال اخیر روند مثبتی نداشته و سیاست‌های انقباضی دولت، علاوه بر ایجاد آرامش موقتی در این صنعت، عملاً راه به جایی نبرد.

بر اساس این گزارش، بازار مسکن امسال هم با تأثیرپذیری از سال گذشته در رکود تورمی گذراند. کارشناسان حوزه مسکن معتقدند، مردم دیگر توانی برای خرید خانه ندارند و طبق آمار، شاخص دسترسی به مسکن ۱۰۷ یا ۱۰۹ سال شده، حال چه کسی می‌تواند ۱۰۹ سال زنده و تمام عمر خود را کار کند؛ با وجود گرانی‌ها و مشکلات بعدی کشور قطعاً رسیدن به این موضوع، تقریباً یک امر محال است.

همچنین بر اساس گفته مشاورین املاک با کاهش قدرت خرید مصرف کننده نهایی و افزایش دلاری قیمت آپارتمان، انتظار خروج از رکود در کوتاه مدت دور از ذهن است؛ بنا به این دلیل، انتظار می‌رود معاملات تهاتری در بازار مسکن رونق بیشتری پیدا کند.

تلاش سیاست‌گذار برای کنترل نقدینگی از یک سو و حکومت رکود تورمی مسکن از سوی دیگر موجب شده طیف وسیعی از فعالان صنعت ساختمان با بحران جدی روبرو شوند که در صورت ادامه این روند، احتمالاً با تضعیف عرضه مسکن در بازار در بلند مدت، مطابق سیاست‌های دولت برای کنترل قیمت و عرضه مسکن، این بازار حرکت نخواهد کرد.

بر اساس اهمیت مسکن در معیشت و رفاه زندگی مردم، خبرگزاری مهر قصد دارد در سلسله گزارش‌هایی قیمت خرید، رهن و اجاره واحدهای مسکونی در مناطق مختلف تهران را به صورت مجزا بررسی کند.

با توجه به افزایش قیمت مسکن در پایان سال گذشته (۱۴۰۲)، به بررسی وضعیت نرخ رهن و اجاره در مناطق «منطقه ۱۳» و «منطقه ۱۴» و «منطقه ۱۵» و «منطقه ۱۶» و «منطقه ۱۷» و «منطقه ۱۸» و «منطقه ۱۹» پرداختیم؛ حال قصد داریم در گزارش پیش رو نرخ رهن و اجاره «منطقه ۲۰» تهران را بررسی کنیم.

طبق آمار ارائه شده از رهن و اجاره مسکن در مناطق مختلف تهران، یک آپارتمان ۸۸ متری دوخوابه در منطقه ۲۰ محله «جوانمرد قصاب» تهران با پرداخت ۵۵۰ میلیون تومان ودیعه و کرایه ماهیانه ۵ میلیون تومان قابل اجاره و این واحد تازه ساخت (۱۴۰۳) است.

همچنین برای رهن کامل یک واحد آپارتمان ۷۵ متری دوخوابه، تازه ساخت یا به اصطلاح کلید خورده در منطقه ذکر شده، در محله «شهادت» تهران، نیازمند ۵۰۰ میلیون تومان ودیعه خواهید بود.

نرخ رهن اجاره واحدهای دیگر در منطقه ۲۰ تهران را در جدول زیر بررسی کنید؛

محله و خیابان (منطقه ۲۰) متراژ ساختمان عمر ساختمان قیمت اجاره (تومان) قیمت رهن (تومان)
ابن‌بابویه ۸۰ ۱۴۰۱ _ ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
جوانمرد قصاب ۸۸ ۱۴۰۳ ۵,۰۰۰,۰۰۰ ۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
حمزه آباد - متروی شهر ری ۷۰ ۱۴۰۱ ۱,۰۰۰,۰۰۰ ۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دولت‌آباد ۸۵ ۱۴۰۳ _ ۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دیلمان - میدان نماز ۸۵ ۱۴۰۱ ۸,۰۰۰,۰۰۰ ۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
سر تخت ۸۰ ۱۳۹۵ _ ۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شهادت ۷۵ ۱۴۰۳ _ ۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
صفاییه ۸۷ ۱۴۰۱ _ ۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
ظهیر آباد ۸۰ ۱۴۰۰ _ ۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
عباس‌آباد ۸۰ ۱۴۰۰ _ ۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰
فیروزآبادی - شهر ری ۸۶ ۱۴۰۳ _ ۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
ولی آباد - شهید آوینی ۸۵ ۱۳۹۸ _ ۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰

به گزارش مهر، طبق مشاهدات میدانی خبرنگار مهر، از منطقه ۲۰ تهران مشخص است که در این منطقه خبری از نوسانات شدید قیمتی نیست و به نظر می‌رسد ترکیب دو عنصر رکود و تورم همچنان در بازار مسکن پا برجاست و زنگ خطر تعداد کم معاملات در این بازار در گوش فعالین این صنعت به صدا در آمده است.

در شرایط رکود تورمی دو سمت عرضه و تقاضا هر دو متضرر خواهند بود، مصرف کننده توان خرید ندارد و تولید کننده با فقدان فروش در چرخه کسب و کار با مشکل مواجه خواهد شد.

کد خبر 6095932 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • حراج سکه بانک مرکزی؛ بهترین پیشنهاد برای خرید سکه دولتی
  • افزایش سرمایه بیش از ۴ هزار درصدی یک نماد بورسی
  • پیش‌بینی جالب درباره قیمت طلا در هفته آینده
  • قیمت نیسان سانی در بازار، قدیمی‌ترین خودرو وارداتی
  • سود حداقل 28 درصد سالیانه تضمینی با خرید واحدهای سرمایه گذاری صندوق املاک و مستغلات «امین شهر»
  • نرخ رهن بازار مسکن؛ رهن کامل یک واحد نوساز با ۵۰۰ میلیون تومان
  • در تهران دیگر به ریال و تومان خانه نمی‌فروشند | بیت‌کوین بده خانه بخر! | رونمایی از پدیده عجیب خرید و فروش مسکن در تهران + جزئیات
  • نرخ‌گذاری دلار کانال‌های تلگرامی در روز تعطیل/ خرید و فروشی نیست
  • سلامی : مالیات باید بر عایدی سرمایه باشد و نه بر تورم/ طرحی به نام حمایت از محرومان، به کام یک درصد مرفه جامعه /هشدار نسبت به تشدید بحران در بازار مسکن
  • نرخ خرید در بازار مسکن؛ قطب سرمایه گذاری ملک در منطقه ۲۰ تهران