Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@00:45:36 GMT

دوازدهمین شماره نشریه رسائل منتشر شد

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۵۳۵۸۶

دوازدهمین شماره نشریه رسائل منتشر شد

به گزارش خبرنگار مهر، شماره دوازدهم نشریه رسائل در آبان  ۱۳۹۸ با پنج پرونده: پیشخوان،  معیشت طلاب، مرحوم آیت الله سیدنورالدین هاشمی الحسینی، در اندیشه اربعین و اربعین در بستر تألیف در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

نشریه رسائل در "پیشخوان" به چیستی و مرزهای فقه ولایی و فقه حکومتی،  بایسته‌های حوزه انقلابی، کنشگری روحانیت از ابتدای قاجاریه تا دوره مشروطه می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسائل در پرونده "معیشت طلاب": چگونگی سلوک اقتصادی یک طلبه، رابطه اقتصاد و معیشت با شادابی تدریس و تدرّس طلبگی، را بررسی و به این سوالات پاسخ می‌دهد: آیا توصیه ها و نسخه های اخلاقی و عملیاتی بزرگان حوزه برای همه طلاب در همه زمان‌ها جوابگوی وضعیت معیشت طلاب است؟ آیا برای یک طلبه کسب و کار حلال به غیر از راههای مرسوم طلبگی مجاز است؟ زهد در زندگی طلبه به چه معنا است؟ آیا حوزه از جهت مالی با مستقل از حکومت باشد؟ وظیفه حوزه و دولتمردان چیست؟ مذاهب و ادیان دیگر چگونه معیشت دانشجویان علوم دینی خود را مدیریت می‌کنند؟

پرونده "مرحوم آیت الله سیدنورالدین هاشمی الحسینی" با عنوان سید نورالدین، پرچم دار تحزّب دینی در ایران به شخصیت آن مرحوم با این توضیحات می‌پردازد: حدود نیم قرن با پیروزی انقلاب اسلامی فاصله داشتیم که سیدنورالدین هاشمی الحسینی پرچم‌دار تحزب دینی در ایران شد و در عرصه عمل، اقدام به تأسیس حزب برادران و تدوین مرامنامه برای حزب نمود. او  به مجلس شورای ملی نماینده معرفی کرد و  آنقدر نفوذ داشت که در اجرای حدود شرعی حتی بر روی کنسولگری انگلیس کسی جلودارش نبود. هنوز جرقه‌های اولیه نهضت امام خمینی زده نشده بود که سید نورالدین هاشمی الحسینی به عنوان مجتهدی مجاهد در شیراز در اندیشه تأسیس حکومت اسلامی بود.  او برای دفاع از کیان اسلام از دیدار با شاه و سفیر آمریکا ابایی نداشت و در عین حال کوچکترین کرنشی در برابر دشمنان و بیگانگان از خود نشان نمی‌داد.  وسعت اندیشه او به قدری بود که هفتاد سال قبل، طلاب را به یادگیری زبان خارجی توصیه می نمود و خود نیز به زبان‌های عربی، انگلیسی و فرانسه مسلط بود.

در این پرونده مطالبی از رهبر معظم انقلاب، آیت الله العظمی مکارم شیرازی، آیت الله احمد بهشتی و استاد سیدمهدی میرباقری، حجت الاسلام والمسلمین رهدار، مرحوم محی الدین حائری شیرازی و سیدمنیرالدین هاشمی الحسینی، و دکتر حسین نجابت و نقدی بر مقاله دکتر هاشم آقاجری و محمدمهدی مرادی خلج  با عنوان " حزب برادران: پیشینه و مولفه های اندیشگی سیاسی و عقیدتی آن" آمده است.

رسائل در چهارمین پرونده خود با عنوان "در اندیشه اربعین": برخی از مهمترین تحلیل‌های چندسال اخیر اندیش‌وران حوزوی درباره اربعین را آورده است. این پرونده دارای رویکردهای زیر است: ۱. سطوح ممکن در مطالعه اربعین،۲.  تحلیل‌های انجام شده درباره اربعین از منظرهای مختلف سیاسی، الهیاتی، جامعه‌شناختی، فرهنگی، تمدنی ۳.  بازخوانی از حوزه میان‌رشته‌ای مطالعات اربعین  ۴. مروری انتقادی بر مطالعات اربعین.

و آخرین پرونده با عنوان "اربعین در بستر تألیف" به شناسایی، تبیین و نقد آثار اربعینی با رویکرد اجتماعی و تمدنی پرداخته شده است. همچنین در جهت داشتن نگاهی جهانی به تألیف در بستر پدیده پویای اربعین، مقاله ای انگلیسی به زبان فارسی برگردان شده است.

گفتنی است دوازدهمین شماره نشریه رسائل آبان ماه ۹۸ به مدیرمسئولی محمد مهدی محققی و سردبیری مسعود معینی‌پور منتشر شده است.

کد خبر 4754126

منبع: مهر

کلیدواژه: معرفی نشریات اربعین حسینی اربعین 98 کنفرانس بین المللی آیت الله جوادی آملی فلسفه معرفی کتاب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی معرفی نشریات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی علوم انسانی مهدویت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۳۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دفترچه سؤالات «علوم ریاضی» و «علوم انسانی» کنکور ۱۴۰۳ منتشر شد

آزمون اختصاصی هر یک از گروه‌های آزمایشی نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در ۴۱۲ شهرستان و بخش مختلف کشور در روزهای پنجشنبه ۶ اردیبهشت و جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ در حال برگزاری است.

در این آزمون در مجموع یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب ثبت نام کرده‌اند که ۶۳ درصد آنها زن و ۳۷ درصد مرد هستند. در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو- معلم نیز ۶۶۰ هزار و ۳۹۳ نفر ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۶۶ درصد زن و ۳۴ درصد مرد هستند. تعداد ثبت نام کنندگان عادی ۴۹۲ هزار و ۱۲۵ نفر و تعداد ثبت نام کنندگان فرهنگیان ۶۶۰ هزار و ۳۹۳ نفر است.

آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی با ۱۲۸ هزار و ۳۶۲ داوطلب و آزمون گروه آزمایشی علوم انسانی با ۳۸۴ هزار و ۹۶۰ داوطلب امروز صبح پنجشنبه ۶ اردیبهشت در سراسر کشور برگزار شد.

بر اساس تغییرات آزمون سراسری از سال گذشته، دروس عمومی از آزمون حذف شده اند و به این ترتیب داوطلبان باید به سوالات دروس تخصصی پاسخ دهند.

دفترچه سوالات اختصاصی آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی هم اکنون در سایت سازمان سنجش منتشر شده است. دفترچه شماره ۱ شامل درس ریاضی و دفترچه شماره ۲ شامل دروس فیزیک و شیمی قابل دریافت است.

همچنین دفترچه اختصاصی فرهنگیان در آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در سایت سازمان سنجش منتشر شده است.

دفترچه سوالات اختصاصی آزمون گروه آزمایشی علوم انسانی نیز هم اکنون در سایت سازمان سنجش منتشر شده است. دفترچه شماره ۱ شامل دروس ریاضی، زبان و ادبیات فارسی، علوم اجتماعی و روانشناسی و دفترچه شماره ۲ شامل دروس زبان عربی، تاریخ، جغرافیا، فلسفه منطق و اقتصاد و دفترچه شماره ۲ شامل دروس زبان عربی، تاریخ، جغرافیا، فلسفه منطق و اقتصاد ویژه دیپلمه های علوم و معارف اسلامی منتشر شده است.

همچنین دفترچه اختصاصی فرهنگیان در آزمون گروه آزمایشی علوم انسانی در سایت سازمان سنجش قابل دسترس است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • سربازی برای امام زمان (عج)بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه است
  • آمادگی کشور برای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس
  • تاریخ مطبوعات ایران در برابر انظار عموم قرار گرفت
  • آمادگی کشور برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس
  • کشور مهیای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس است
  • کشور محیای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس است
  • دفترچه سؤالات «علوم ریاضی» و «علوم انسانی» کنکور ۱۴۰۳ منتشر شد
  • تازه ترین شماره‌ی ماهنامه جرجان بیست شد
  • اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا
  • خط حزب‌الله ۴۴۱؛ بی‌سابقه، تحقیرکننده و تغییردهنده محاسبات