Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-09@08:04:32 GMT

اطلس باستان شناسی خراسان جنوبی تهیه می شود

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۵۳۷۵۸

اطلس باستان شناسی خراسان جنوبی تهیه می شود

شیرازی با بیان اینکه اطلس باستان شناسی خراسان جنوبی تهیه می شود، گفت: حدود ۳ هزار و ۵۰۰ اثر باستانی در خراسان جنوبی ثبت شده است و از مهم ترین آثار می توان به محوطه کله کوب در سرایان اشاره کرد که یکی از شاخص ترین محوطه باستان شناسی فلات در ایران است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «روح الله شیرازی» امروز چهارشنبه (1 آبان) در مراسم افتتاحیه چهارمین همایش ملی باستان شناسی ایران اظهار داشت: همایش ملی باستان شناسی در حال حاضر در کشور تبدیل به یک رویداد علمی و فرهنگی در حوزه میراث فرهنگی شده و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس پژوهشکده باستان شناسی ایران با اشاره به تاریخچه برگزاری همایش ملی باستان شناسی در کشور گفت: سال 92 اولین همایش باستان شناسی در کشور برگزار شد و اکنون در راستای برگزاری آن تحولات بسیاری در حوزه باستان شناسی در ایران صورت گرفته است و در این همایش ها به ارائه آخرین پژوهش های انجام شده در حوزه باستان شناسی می پردازیم.

 

وی به وضعیت خراسان جنوبی در حوزه باستان شناسی اشاره کرد و افزود: این استان در این راستا وضعیت خوبی دارد و طی بررسی های انجام شده 3هزار و 500 اثر باستانی در این استان ثبت شده است و از مهم ترین آثار آن می توان به محوطه کله کوب در سرایان اشاره کرد که یکی از شاخص ترین محوطه باستان شناسی فلات در ایران است و در این منطقه آثار شهرنشینی را می توانیم مشاهده کنیم.

 

شیرازی با توجه به اینکه در دوره اشکانی منطقه خراسان بر اساس منابع مکتوب یک حوزه سرزمینی بزرگی بوده است، ادامه داد: یونانیان به این منطقه عنوان هزار شهر لقب داده بودند و یک منطقه بسیار مهم در گذشته محسوب می شده است.

 

رئیس پژوهشکده باستان شناسی ایران با اشاره به اینکه دو بال پژوهشی و اجرایی در دانشگاه بیرجند با هم تعامل دارند، در ادامه گفت: این موضوع بسیار مهم و پر افتخار است و می تواند زمینه شکوفایی و پیشرفت بیشتر در زمینه های علمی به خصوص باستان شناسی را برای این استان فراهم کند.

 

وی با بیان اینکه کاوش های انجام شده در شهر تون این استان امکان مطالعات جدیدی را برای ما فراهم کرده است، اظهار کرد: خراسان جنوبی هنوز جای کار بسیار دارد و اطلس باستان شناسی خراسان جنوبی در حال تهیه است و برای تهیه نقشه باستان شناسی این استان باید همه آثار باستانی آن را ثبت کنیم تا در دسترس علاقمندان قرار بگیرد.

 

شیرازی تاکید داشت: دانشگاه بیرجند باید به مطالعات دیرین اقلیم شناسی نیز بپردازد و اگر این رویکرد دنبال شود قطعا بسیاری از اطلاعات در خصوص مقابله با ناملایمات اقلیمی و چگونگی ذخیره آب برای مقابله با خشکسالی در گذشته را خواهیم یافت.

 

رئیس پژوهشکده باستان شناسی ایران با اشاره به اینکه در جهت گیری های آینده باید برگزاری همایش های موضوعی را در نظر بگیریم، گفت: با توجه به پرسش های بنیادین موجود در منطقه به برگزاری این نوع همایش ها بپردازیم و امیدواریم شاهد تداوم این نشست ها باشیم.

 

وی اظهار کرد: خراسان جنوبی طی 10 سال آینده جایگاه خوبی در حوزه باستان شناسی خواهد داشت و دانشجویان و مسئولان دانشگاه بیرجند در حوزه باستان شناسی بسیار توانمند هستند و به صورت جدی این فرآیند را دنبال می کنند.

پایان پیام/573

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی اربعین زائران اربعین حسینی پیاده روی اربعین مسجد اصفهان کانون های مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبي روزنامه ها اطلس باستان شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۳۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود نیروی انسانی و بودجه پیشگیری در حوزه مدیریت بحران

آخوندی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: این تصور در عموم مردم ایجاد شده که مدیریت بحران بانک ماشین آلات و تجهیزات و دارای منبع اعتباری گسترده است، اما در اصل بودجه در داخل اعتبارات دستگاه‌ها پیش‌بینی می‌شود و همه دستگاه‌ها باید طبق وظایف ذاتی خودشان عمل کنند. 

او افزود: طی ۱۰ سال گذشته هیچ اعتباری در زمینه پیشگیری و آمادگی ستاد‌های مدیریت بحران به ما اختصاص داده نشده است و در اولویت بندی اعتبارات نقص داریم، زیرا اعتقاد ما این است که باید اعتبار پیشگیری بیشتر از اعتبار بازسازی باشد. 

آخوندی بیان کرد: به طور مثال برای بهسازی ماشین آلات سنگین عمرانی در مرحله اول ۷۰۰ میلیارد تومان و در مرحله دوم هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا آنها را به روز کنیم. 

بیشتر بخوانید

 سیل برخی از راه‌های روستایی و فرعی خراسان جنوبی را مسدود کرد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: نیروی انسانی و نیروی تخصصی آموزش دیده در بحث اجرای حوزه مدیریت بحران کم داریم و اجازه جذب نیرو در برخی از موارد را هم نداریم؛ به طور مثال در استان کمبود نیروی آتش نشانی داریم و با بازنشسته شدن نیرو‌ها به صورت جدی با مشکل کمبود نیرو مواجه خواهیم شد. 

او عنوان کرد: مورد دیگری که از آن گلایه‌مندیم این است که توجه به هشدار‌ها و جدی گرفتن آنها هنوز فرهنگ سازی نشده و این یک مشکل هم میان مردم و هم برخی مسئولینی است که می‌بایست در حوزه اجرایی و عملیاتی کاری انجام دهند. 

آخوندی به سیلاب اخیر در استان اشاره و تصریح کرد: بعد از سیل، تیم‌های ارزیاب از دستگاه‌های مختلف به مناطق هدف رفته و در قالب فرم‌هایی برآورد خسارت انجام می‌دهند که این برآورد‌ها در پله نهایی به استانداری رسیده و جمع‌بندی می‌شود؛ در مرحله بعدی از هیئت دولت پیگیری و متناسب با بودجه بخشی از آن به استان اختصاص داده می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • دوره فشره کافی‌شناسی در مستند «الکافی»
  • توسعه روابط خارجی خراسان جنوبی در دستور کار است
  • تاکنون تخلفات انتخاباتی خاصی در خراسان جنوبی نداشته‌ایم
  • مردم خراسان جنوبی همیشه در صحنه
  • حساسیت دور دوم انتخابات /بر مدار قانون و بی طرفی حرکت می کنیم
  • تجلیل و پاسداشت مقام معلم در مشهد
  • ۲۸۹ هزار نفر از اهالی خراسان جنوبی واجد شرایط رأی دادن هستند
  • اطلس فرهنگی تهران تهیه می شود
  • نخستین کنگره ملی ایران‌شناسی برگزار می‌شود
  • کمبود نیروی انسانی و بودجه پیشگیری در حوزه مدیریت بحران