Web Analytics Made Easy - Statcounter

زرشک خراسان‌جنوبی هر ساله در فصل برداشت حال و روز خوبی نداشته و دل زرشک‌کاران استان از این شرایط خون است لذا نیازمند توجه ویژه مسئولان برای رفع مشکلات هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، زرشک یکی از محصولات راهبردی بخش کشاورزی در خراسان جنوبی است و زمان برداشت آن در نقاط مختلف استان از اواخر مهرماه آغاز شده و تا اواسط آبان ماه ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خراسان‌جنوبی در سطح کشور رتبه اول تولید زرشک را دارد و زرشک تولیدی استان به استان‌ها و کشورهای دیگر صادر می‌شود. این محصول بیش از اینکه محصول کشاورزی اهالی دیار خراسان‌جنوبی باشد به عنوان یک گیاه دارویی نیز معرفی شده و دارای خواص درمانی بسیار زیادی است.

خراسان‌جنوبی با وجود آنکه دارای رتبه اول تولید زرشک در کشور است اما در استان به صورت خام مورد استفاده بوده و سهم فرآوری این محصول در استان 10 و صادرات آن 3 درصد است که این درصدها نسبت به حجم تولیدی زرشک بسیار ناچیز است.

قیمت پایین خرید زرشک از کشاورزان زرشک‌کار از جمله مشکلاتی است که کشاورزان خراسان‌جنوبی با آن مواجه‌اند و هر ساله با آغاز فصل برداشت زرشک شاهد حضور دلالان در بازار و خریداری زرشک با قیمت پایین از زرشک‌کاران هستیم. دلالان با خرید زرشک به قیمت اندک از کشاورز و با صادرات آن به استان‌ها و حتی کشورهای دیگر یا ارسال برای فرآوری، سود کلانی را به دست آورده و علی‌رغم اینکه برای به ثمر رسیدن این محصول کار خاصی انجام نمی‌دهند سود زیادی نصیب آنها شده و سال به سال وضعیت درآمدی دلال زرشک بهتر و در مقابل وضعیت زندگی کشاورز واقعی زرشک‌کار ضعیف‌تر می‌شود.

در سال جاری طی جلسه‌ای با حضور تعاون روستایی، کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی و جهادکشاورزی برای حمایت از کشاورزان قیمت پایه زرشک‌ تازه با شاخه را هر کیلوگرم 10 هزار تومان تعیین کرده که از قیمت‌گذاری دلالان کمتر از این مبلغ جلوگیری شود و شرایط برای فروش کشاورز بهتر باشد. اما در این شرایط نیز شاهد حضور دلالان در روستاها و قیمت‌گذاری کمتر از این مبلغ هستیم که این شکستن قیمت نیز درد عظیمی برای کشاورزان است.

خسروی یکی از زرشک‌کاران شهرستان درمیان در گفت‌و‌گو با خاورستان، در خصوص مشکلات زرشک‌کاران این شهرستان، گفت: شهرستان درمیان سومین شهرستان استان در بحث تولید زرشک است.

وی با بیان اینکه زرشک این شهرستان اغلب در بخش قهستان تولید می‌شود، افزود: زرشک شهرستان درمیان نیز دارای کیفیت خوبی است اما علی‌رغم کیفیت خوب این محصول به قیمت ناچیز از کشاورزان خریداری می‌شود و اگر با توجه به شرایط کنونی اقتصادی مقایسه شود به زحمت کشید یک‌ساله کشاورز نمی‌ارزد.

این زرشک‌کار درمیانی بیان کرد: در شهرستان درمیان بخش عمده تولیدات کشاورزی مردم منطقه زرشک است. به واسطه خشکسالی‌های اخیر و کم آب‌بر بودن زرشک نسبت به گندم و جو بیشتر مردم منطقه به کشت زرشک روی آورده و این محصول منبع درآمدی برای مردم روستاهای شهرستان درمیان است.

خسروی با اشاره به قیمت تعیین شده زرشک به ازای هر کیلوگرم زرشک تازه با شاخه 10 هزار تومان، گفت: با توجه به اینکه به ازای هر 4 تا 5 کیلوگرم زرشک تازه یک کیلوگرم زرشک خشک به دست می‌آید و در نهایت زرشک خشک از کیلویی 75 تا 80 هزار تومان به فروش می‌رسد قیمت فعلی در نظر گرفته شده اصلا برای کشاورز در این شرایط به صرفه نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر اگر زرشک تازه را کیلویی 10 هزار تومان از کشاورز خریداری کنند که بسیاری از دلالان همین قیمت را نیز کاهش داده و به 10 هزار تومان نیز از منِ کشاورز نمی‌خرند در نهایت به ازای 4 کیلوگرم زرشک تازه 40 هزار تومان عاید کشاورز خواهد شد. اما اگر همین 4 کیلوگرم زرشک تازه در نهایت به یک کیلوگرم زرشک خشک برسد و کیلویی 75 تا 80 هزار تومان به فروش برسد بیش از 35 تا 40 هزار تومان سود به دست دلال خواهد رسید. سودی که برای آن هیچ زحمتی متحمل نشده است.

این زرشک‌کار درمیانی اظهار کرد: مسئولان برای حمایت از کشاورز باید به فکر فرآوری محصول در استان و ساخت واحدهای فرآوری باشند که استان‌ها و کشورهای دیگر زرشک تولیدی استان را فرآوری نکرده و از تمام مزیت‌های آن برخوردار شوند و زرشک‌کار واقعی بیش از آن که سود دست‌رنجش را به دست آورد خارهای تیز زرشک بر دستانش هنگام برداشت فرو شود.

خسروی با بیان اینکه کشاورزان در این شرایط خشک‌سالی و کم‌آبی با خون دل محصولی را به ثمر می‌رسانند، گفت: برای تولید یک کیلوگرم زرشک باید شب‌های سرد و سوزناک زمستان و روزهای داغ تابستان ساعت‌ها درگیر آبیاری باغات زرشک و سایر محصولات باشیم در نهایت آیا آبی به تمام محصول برسد یا نرسد. هنگام برداشت زرشک نیز باید تمام حواسمان به این باشد که خارهای تیز زرشک به دست، پا، چشم و سرمان نرود که بتوانیم یک شاخه زرشک را از درخت جدا کنیم که در بسیاری از مواقع نیز شاهد فرو رفتن تیغ‌ها هستیم آن وقت فصل برداشت که می‌شود شاهد حضور افرادی به عنوان خریدار زرشک هستیم که اصلا هیچ از زرشک نمی‌داند اما سود واقعی را به دست می‌آورند.

وی از نبود واحد فرآوری زرشک در شهرستان درمیان گلایه کرد و افزود: اگر زرشک تولیدی در شهرستان یا استان به حداقل فرآوری برسد خیلی بهتر بوده و باعث درآمدزایی در استان خواهد شد.

خسروی با اشاره اینکه در حال حاضر واسطه‌ها در سطح استان و شهرستان‌هایی که دارای رتبه بیشتری در تولید زرشک هستند رفت‌وآمد داشته و پیگیر خرید زرشک کشاورزان هستند، افزود: قیمتی که دلالان برای زرشک اعلام کرده‌اند به ازای هر کیلوگرم زرشک تازه با شاخه 7 تا 8 هزار تومان یعنی پایین‌تر از قیمت تعیین شده جهادکشاورزی است .

این زرشک‌کار درمیانی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات مردم شهرستان درمیان در روستاهای مختلف نبود بارگاه زرشک خشک‌کنی و مکانی مناسب برای این امر است که مردم مجبور به فروش محصول روی درخت حتی به قیمت کمتر هستند که لازم است در این خصوص نیز چاره‌اندیشی و در بحث واگذاری اراضی برای احداث بارگاه و ساخت سوله جهت خشک کردن زرشک اقدام شود.

وی گفت: متأسفانه هر ساله فصل برداشت زرشک که می‌شود صحبت‌هایی برای حمایت از زرشک‌کاران مطرح می‌شود و بازدیدهای در نقاط مختلف استان صورت می‌گیرد اما نه تنها کار واقعی برای زرشک کار انجام نمی‌شود بلکه بسیاری از حرف‌ها به فراموشی سپرده می‌شود و باز سال بعد همین آش و همین کاسه.

محمد محمدی یکی از زرشک‌کاران روستای شاخن شهرستان بیرجند نیز در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد:  عمده مشکلات ما در روستای شاخن نداشتن مکان مناسب برای خشک کردن زرشک است.

وی با بیان اینکه درخواست واگذاری زمین برای احداث بارگاه زرشک داریم، گفت: عمده محصول تولیدی این روستا زرشک است و مردم به دلیل نداشتن مکان مناسب برای خشک کردن زرشک اقدام به فروش محصول روی درخت کرده و اگر بخواهند روی زمین محصول را خشک کنند با توجه به اینکه در این فصل شاهد باران‌های پاییزی هستیم چیزی جز خسارت برای کشاورز در پی نخواهد داشت.

محمدی بیان کرد: طی روزهای گذشته شاهد حضور دلالان در سطح روستا و خرید زرشک به قیمت 7 تا 8 هزار تومان از کشاورزان بودیم که علی‌رغم تمایل کشاورزان به فروش با این قیمت، برخی از کشاورزان به دلیل نداشتن مکانی برای خشک کردن زرشک  محصول خود را با ضرر فروختند.

وی ضمن درخواست از مسئولان برای نظارت بر قیمت زرشک، تاکید کرد: مسئولان برای واگذاری زمین جهت ساخت مکان مناسبی برای خشک کردن زرشک با مردم همکاری داشته باشند.

یکی از مهمترین مشکلاتی که تمام زرشک‌کاران استان با آن مواجه هستند پایین بودن قیمت خرید زرشک در فصل برداشت و به دست آوردن درآمد ناحقی است که دلال در این فصل به جیب می‌زند.

نبود بارگاه زرشک خشک‌کنی، مکان مناسب و واحد فرآوری زرشک در استان از دیگر مشکلاتی است که زرشک‌کاران استان در این فصل سال با آن مواجه‌اند و این مسائل همه نیاز به توجه و برطرف شدن دارد.

محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان جنوبی نیز در این خصوص، عنوان کرد: باید کمک کنیم تا با اقداماتی از جمله خرید توافقی زرشک به کشاورزان کمک کرده تا سود واقعی نصیب کشاورز شود لذا در این خصوص پیگیری‌هایی انجام شده که از طریق سازمان تعاون روستایی برای تثبیت قیمت ها اقدام شود.

وی با بیان اینکه تثبیت و جلوگیری از کاهش قیمت محصولات راهبردی بسیار مهم است، گفت: برای فرآوری مصول زرشک اقداماتی انجام شده و تلاش می‌شود مراحل فرآوری در استان و به خصوص در روستاها انجام شود.   استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: با توجه به اینکه خراسان جنوبی رتبه اول تولید زرشک در استان در کشور را دارد، اظهار کرد: متاسفانه 10 درصد فرآوری و 3 درصد صادرات زرشک سهم خراسان‌جنوبی است.   معتمدیان تصریح کرد: فرآوری محصولات استراتژیک از جمله زرشک در اولویت استان بوده و از طریق منابع مالی اعتبارات و تسهیلات ارزان قیمتی که فراهم شده در راستای رسیدگی به کشاورزان است.   وی با اشاره به تفاهم وزارت جهادکشاورزی در حوزه گلخانه‌ها، گفت: از یک‌هزار هکتار گلخانه 150 هکتار را برای بارگاه زرشک و زیرساخت در نظر گرفته‌ایم.   استاندار خراسان‌جنوبی بیان کرد: تسهیلاتی برای کشاورزان در نظر گرفتیم که از طریق بانک کشاورزی و صندوق توسعه ملی به کشاورزان اعطا می‌شود.   معتمدیان گفت: امسال میزان تولیدی محصول زرشک دو درصد افزایش دارد و پیش‌بینی می‌شود امسال حدود 20 هزار تن زرشک در استان تولید شود.   غلامرضا قوسی مدیرکل جهادکشاورزی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، اظها کرد: سطح زیرکشت زرشک در خراسان جنوبی  16 هزار و 726.5 هکتار است.   وی افزود: 18 هزار بهره بردار زرشک در استان فعالیت دارند و 12 واحد فرآوری بسته‌بندی با ظرفیت 9 هزار و 370 تن شامل واحدهای کنساتره زرشک، آب و شربت زرشک در استان فعال هستند.   مدیرکل جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری 19 هزار و 500 تن زرشک از باغات خراسان جنوبی برداشت شود و در سال گذشته نیز میزان برداشت زرشک تولیدی استان 18 هزار و 830 تن بوده است.   قوسی عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود 170 میلیارد تومان درآمد از تولید زرشک نصیب زرشکاران استان شود.   وی در خصوص قیمت توافقی زرشک، اظهار کرد: به منظور حمایت از کشاورزان جلساتی با کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی و تعاون روستایی برگزار شده و کف قیمت زرشک تازه با شاخه به ازای هر کیلوگرم 10 هزار تومان اعلام شده است.   مدیرکل جهادکشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این قیمت از طریق رسانه‌ها اعلام شده، افزود: کشاورزان زرشک خود را کمتر از 10 هزار تومان به فروش نرسانند و چنانچه کشاورزان شاهد حضور دلالان و خرید زرشک به قیمت کمتر از 10 هزار تومان باشند می‌توانند با مراجعه به جهادکشاورزی و تعاون روستایی هر شهرستان نسبت به فروش زرشک اقدام کنند.   قوسی بیان کرد: تا روز گذشته 411 تن زرشک از چند شهرستان خرید توافقی و تحویل جهاد کشاورزی شده است.   انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۵۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان هواشناسی اعلام کرد:آغاز سامانه جدید بارشی از امروز؛ آسیب به محصولات کشاورزان

به گزارش خبرآنلاین البرز؛ امروز با ورود سامانه بارشی به کشور در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، برخی مناطق جنوب و مرکز ایران، استان‌های ساحلی دریای خزر و استان‌های قزوین، البرز و تهران رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، برخی مناطق گردوخاک و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

امروز با ورود سامانه بارشی به کشور در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، برخی مناطق جنوب و مرکز ایران، استان‌های ساحلی دریای خزر و استان‌های قزوین، البرز و تهران رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، برخی مناطق گردوخاک و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

فردا سه‌شنبه تا حدودی از شدت بارش‌ها در مناطق ذکر شده کاسته شده و علاوه بر این مناطق در شمال شرق نیز بارش روی می‌دهد. روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در شمال غرب، سواحل شمالی، شمال شرق، ارتفاعات البرز مرکزی و بخش‌هایی از شرق و جنوب کشور بارش پیش‌بینی شده است.

امروز و فردا در استان‌های ساحلی دریای خزر و روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در شمال شرق کشور کاهش دما روی می‌دهد. روز جمعه جو آرام همراه با افزایش نسبی دما در کشور روی می‌دهد. طی دو روز آینده نیز دریای خزر و خلیج‌فارس مواج هستند.

آسیب به محصولات کشاورزی

توصیه:

تسریع در شخم مزارع شالیزاری به کمک روان‌آب‌های سطحی موجود.

دادن کود سرک به مزارع گندم آبی و کلزا قبل از وقوع بارش در استان‌های شمال غربی.

عدم انجام آبیاری مزارع غلات جهت جلوگیری از ورس با توجه به پیش‌بینی وقوع باد شدید.

تسریع در برداشت مزارع غلات و کلزا آماده برداشت در استان‌های جنوبی و چغندرقند در خوزستان.

محافظت از دپوهای گندم و غلات برداشت شده در برابر بارش رگباری به‌ویژه در استان بوشهر.

خودداری از برداشت یونجه، نعنا و گل محمدی در استان فارس.

اجتناب از محلول‌پاشی و سمپاشی در مزارع و باغات با توجه به وقوع بارش‌ها.

آماده‌سازی زمین برای کشت محصولات کشاورزی بهاره (سیب زمینی و چغندرقند بهاره در استان لرستان و ذرت در استان البرز، سبزی و صیفی به خصوص سیب زمینی در مناطق سردسیر استان‌های شمال غربی).

زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش‌ها، حفاظت از مزارع صیفی جات.

کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی، بسته نگهداشتن دریچه گلخانه‌ها در هنگام بارش و استحکام آنها در برابر باد شدید.

عدم استفاده از آب باران برای دام‌ها.

جلوگیری از نفوذ روان‌آب به داخل سالن‌ها.

پاکسازی، تنظیم و کنترل دریچه ورودی و خروجی آب استخرها.

خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات و انتقال دام‌ها به مکان سرپوشیده در هنگام وقوع بارش.

عایق‌بندی و محافظت از کندوها در مقابل بارش و باد شدید.

استحکام نهال‌های جوان در برابر باد شدید.

عدم تردد ماشین آلات کشاورزی و کمباین‌های برداشت غلات بر روی مزارع در موقع بارندگی.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903348

دیگر خبرها

  • سازمان هواشناسی اعلام کرد:آغاز سامانه جدید بارشی از امروز؛ آسیب به محصولات کشاورزان
  • قیمت گندم مشخص شد
  • آغاز سامانه جدید بارشی از امروز؛ آسیب به محصولات کشاورزان
  • آغاز برداشت گُل گاوزبان در گلستان
  • خبر جدید برای گندمکاران/ قیمت گندم مشخص شد
  • جوابیه آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در خصوص برداشت غیرمجاز از حق آبه دریاچه ارومیه
  • پرداخت یک هزار میلیارد ریال وجوه سیب زمینی کاران اردبیل
  • گندم‌کاران نسبت‌به آفات غافل نباشند/هرکیلو گندم دوروم ۱۸هزارتومان
  • توت فرنگی مازندران چشم انتظار صنایع تبدیلی/ کام شیرین واسطه ها
  • ۲۰۰ هزار تن از گندم‌های خوزستان از دست رفت