امروز در حیاط دولت چه گذشت؟
تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۵۷۷۶۶
به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه هیئت دولت امروز با حضور اصحاب رسانه در حیاط پاستور برگزار شد و وزرای دولت همچون چهارشنبههای هر هفته با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ دادند.
رئیس جمهور در جلسه امروز هیئت دولت با بیان اینکه راه انقلاب اسلامی پیروی از سیره و پیامبر اسلام (ص) است، اظهار کرد: اگر رفتار، اخلاق، هدایتخواهی، تواضع و دوستیمان به پیامبر شباهت داشته باشد در آن صورت در مسیر اسلام و ایمان واقعی هستیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آقای روحانی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: اینکه برخی بخواهند درشتگویی کنند و سخنان غیرمنطقی و بیپایه و واهی و شعاری را به عنوان انقلاب محسوب کنند، اینگونه رفتارها شاید به برخی از انقلابها شباهت داشته باشد، ولی هیچ ربط و شباهتی به انقلاب اسلامی ندارد.
همچنین رئیس جمهور با اشاره به راهپیمایی اربعین بیان کرد: در این حماسه بزرگ همه مردم و خادمان مردم افتخار آفریدند و در جریان این مراسم ۳۰۰ هزار نفر از طریق هوایی و ۳۰۰ هزار نفر نیز از طریق قطار و جمعیت میلیونی نیز با استفاده از سایر وسایل نقلیه خود را به حرم مطهر امام حسین (ع) رساندند.
او تاکید کرد: برجام نشان داد که اقدام ملت ایران، دیپلماسی ایران، صلح حسنی، سیاست رضوی و رحمت محمدی چقدر میتواند، تأثیرگذار باشد و این را به خوبی لمس کردیم که چگونه زندگی مردم به سمت بهبود در حال حرکت بود و به همین دلیل بود که رژیم صهیونیستی، عربستان و تندروهای آمریکا نتوانستند آن را تحمل کنند.
آقای روحانی با بیان اینکه شرایط اقتصادی امسال نسبت به پیشبینیهایی که اواخر سال گذشته کرده بودیم، بسیار بهتر است، گفت: آمار تورم نقطه به نقطه که بعضاً تا ۵۲ درصد بالا رفته بود در شهریور ماه ۳۴.۵ درصد و امروز به ۲۸.۳ درصد رسیده است و این روند کاهش تورم نقطه به نقطه تا پایان سال ادامه خواهد یافت. تورم سالیانه نیز در بازده دوازده ماهه از ۴۱.۹ درصد امروز ۴۱.۳ درصد شده است؛ بنابراین ۰.۶ درصد کاهش داشتهایم. ( بیشتر بخوانید)
افزوده شدن ۴ خط جدید به متروی تهران
پس از برگزاری جلسه هیات دولت، علی ربیعی سخنگو دولت در جمع خبرنگاران حضور یافت و گفت: امروز گزارش بسیار خوبی توسط شهردار تهران و همکارانش در مورد طرح توسعه مترو مطرح شد، همچنین براساس این گزارش، ۴ خط جدید به مترو اضافه خواهد شد و کمکهای همه جانبهای برای تکمیل خطوط مترو در دولت مورد تاکید رئیسجمهور قرار گرفت. ( بیشتر بخوانید)
موضع دولت درباره FATF روشن است/ احتمال برداشته شدن گام چهارم وجود دارد
محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به سرنوشت لوایح FATF و اظهارات اخیر جهانگیری تصریح کرد: موضع دولت درباره FATF روشن است. ایران بحث عضویت در FATF را ندارد، بلکه نکته مهم همین ۴ لایحه است که مراحلش طی شده و نظرات مختلفی است که گرفته شده است. دولت نظرات را اعمال کرده است.
او در خصوص گام بعدی ایران برای کاهش تعهدات هستهای برجام گفت: احتمال اینکه گام چهارم برداشته شود وجود دارد.
رئیس دفتر رئیس درباره حضور رئیس جمهور در اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد تصریح کرد: : جلسه وزرای کشورهای عضو این سازمان امروز تشکیل شد، فردا هم روسای کشورها حضور پیدا خواهند کرد و روز جمعه صبح هم جلسه اصلی اجلاس سران تشکیل خواهد شد. ( بیشتر بخوانید)
مشکلات خصوصیسازی شرکتها، به دولتهای قبل برمیگردد
محمد شریعتمداری وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره مشکلات پدید آمده در واگذاری شرکتهای دولتی به بخش خصوصی، اظهار کرد: اشکالات و ایراداتی که در گذشته این شرکتها اتفاق افتاده و باید در طول پس از واگذاری به بخش خصوصی چاره کرد همچنین سازمان خصوصی سازی باید در دورهای با کسانی که داراییهای دولتی به آنها واگذار میشود، همراهی کند.
او با تأکید برمشکلات ایجاد شده برای شرکت آذرآب یادآور شد: مشکلات این شرکت دلایل ساختاری دارد و به قبل از این دولت برمیگردد، چرا که در دورههای قبلی خصوصی سازی شده است و نتایج و آثار آن در این دولت ظاهر شده است. ( بیشتر بخوانید)
دنبال تولید انبوه قطعات در داخل کشور هستیم
رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه هیئت دولت با اشاره به افزایش قیمت قطعات خودرو اظهار کرد: مهمترین برنامه و کاری که پیش رو داریم، تولید و ساخت این قطعات در داخل کشور است، زیرا تولید این قطعات در داخل منجر به کاهش قیمت میشود.
او گفت: ما به دنبال تولید انبوه قطعات در داخل هستیم و تاکنون هر محصولی در داخل تولید شده، با کاهش قیمت روبهرو شده است، زیرا قیمت تمام شده در داخل کشور ما پایینتر است.
رحمانی درباره تصمیم دولت برای معرفی وزرا صنعت و معدن و بازرگانی تصریح کرد: قانون هنوز نهایی نشده است؛ هر قانونی مصوب شود آن اجرایی میشود. مسائلی که در رسانهها مطرح میشود براساس دیدگاه و نظر کارشناسی افراد است. تاکنون این مبحث در دولت مطرح نشده و قانون در این خصوص نهایی و تصویب نشده است. ( بیشتر بخوانید)
استان کرمان پایلوت طرح اقدام ملی مسکن شد
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه حدود ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در کشور در شرایط پیشرفت قرار دارد، گفت: ماه قبل توسط بنیاد مسکن، بخش مسکن شهری را فعال کردیم، ثبت نام در شهر کرمان آغاز شده است تا شناسایی دقیق و غربالگری انجام شود و افرادی که فاقد مسکن و زمین هستند و تاکنون از امکانات دولتی بهرهمند نشدند در لیست قرار گیرند و کاملاً تعیین شود که در هر شهر با چه نوع اقدامی این کار باید انجام شود.
او افزود: در این پایلوت مقرر شد تا به گروههایی زمین واگذار شود، همچنین گام دوم این پایلوت در استان سیستان و بلوچستان است که در روزهای آینده آغاز خواهد شد. پس از ثبت نام سیستان و بلوچستان به سایر شهرهای کشور تسری یابد. ( بیشتر بخوانید)
حمله نظامی به ایران بلوفی در قبال سرافکندگی دشمنان است
امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در واکنش به اینکه ترامپ مسأله حمله به ایران را مطرح کرده است، اظهار کرد: همانطور که بارها گفته شده اینها در دوره جدید فشار زیادی به ملت ایران آوردند تا بتوانند در صفوف ملت و دولت فاصله ایجاد کنند، اما با توجه به شناختی که مردم از عمق کینه اینها دارد نتوانستد کاری انجام دهند و مردم پشت سر نیروهای مسلح هستند.
حاتمی گفت: بیتردید اگر اشتباهی کنند سرافکندگی بیشتری نسبت به اقدامات قبلی خواهند داشت و این اقدام بیشتر یک بلوفی است که در قبال سرافکندگی آنها بوده است. ( بیشتر بخوانید)
بخشنامهای درخصوص منع بهکارگیری منشی زن در دفتر مدیران مرد وجود ندارد
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ر خصوص بخشنامه عدم استفاده از منشی زن برای مدیران مرد و تفکیک محیط اداری مردان وزنان گفت: چنین بخشنامهای وجود ندارد و من آن را امضا نکردهام. (بیشتر بخوانید)
انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه در حیطه اختیار وزارت نیروست
عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه اظهار کرد: حجم دریای خزر ۸۶ هزار میلیارد متر مکعب است و برداشت ما در سال از آن حداکثر ۲۰۰ میلیون متر مکعب خواهد بود.
او در ادامه یادآور شد: در سال ۹۲ و ۹۳ وزارت نیرو و سازمان محیط زیست تصویب کرده بود که از دریای خزر سالی ۳ میلیارد متر مکعب آب به دریاچه ارومیه انتقال یابد که این رقم ۱۵ برابر این آبی است که میخواهد برداشت شود، اما در آن مقطع هیچ کس صدایش درنیامد و فقط ستاد احیای دریاچه ارومیه این مصوبه را رد کرد، به این دلیل که ممکن است املاح در آنجا رسوب کرده و دریاچه ارومیه عمق پیدا کند. ( بیشتر بخوانید)
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: هیئت دولت خبرنگاران وزرا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۷۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ادامه جنجال توسلجویی علمالهدی به شاهنامه | نمیدانستید منیژه، زن بادهنوش و دختر دشمن ایران بود | این ابیات را هم بخوانید!
در سخنان علمالهدی، نکتۀ فرعی نادرستی هم وجود دارد و آن اینکه وی منیژه را "یک زن فرهیخته و ایرانی" توصیف کرده؛ در حالی که منیژه تورانی بوده است. او دختر دشمن بزرگ ایران، یعنی دختر افراسیاب – پادشاه توران – بود!
در واکنش به اظهارات اخیر امام جمعه مشهد درباره حجاب، سایت عصرایران در یادداشتی نوشته است؛
در خبرها آمده بود که احمد علمالهدی، امام جمعۀ مشهد، گفته است: «حجاب متعلق به فرهنگ ایران است. حتی آن زمان که هنوز اسلام وارد ایران نشده بود، حجاب فرهنگ ایرانیان بود؛ بخصوص در تاریخ ایران باستان؛ و انعکاس این فرهنگ را میتوان در شاهنامۀ حکیم ابوالقاسم فردوسی دید؛ آن زمان که از قول منیژه به عنوان نماد یک زن فرهیخته و ایرانی نقل میکند: منیژه منم، دخت افراسیاب / برهنه ندیده تنم آفتاب».
اینکه جناب علمالهدی برای دفاع از حجاب ترجیح داده به سراغ شاهنامه برود و از منیژه مدد بگیرد، خود تایید ناخواستهای است بر آنچه به عنوان دینگریزی در جامعۀ ایران مطرح و البته از تریبونهای رسمی انکار شده است.
محافظهکاران در ایران، به ویژه اگر اهل سیاست باشند، غالبا منکر داعیه دینگریزی در جامعۀ ایراناند؛ ولی چگونه هم آن ادعا را نادرست می دانند و هم آقای علمالهدی برای دفاع از حجاب دست به دامن منیژهای شده که اگرچه آفتاب تنِ برهنهاش را ندیده بود، ولی شرابخواری و عیش و عشرت هم از دیگر ویژگیهای او بوده است؟
در داستان بیژن و منیژه در شاهنامه، منیژه به بیژن دل میبندد و او را به خیمهاش دعوت میکند. چند شبانهروز با او مشغول خوردن و باده نوشیدن میشود، در حالی که نوازندگان با بربط و چنگ برایشان مینواختند.
ببینیم فردوسی چه توصیفی از خلوت بیژن با "منیژه" داشته:
نهادند خوان و خورش، گونهگون
همی ساختند از گمانی فزون
نشستنگه رود و می ساختند
ز بیگانه خیمه بپرداختند
پرستندگان ایستاده به پای
ابا بربط و چنگ و رامش سرای
میِ سالخورده به جام بلور
برآورده با بیژن گیو زور
سه روز و سه شب شاد بوده به هم
گرفته بر او خواب مستی ستم
در ابتدا هم که بیژن وارد خیمۀ منیژه میشود، فردوسی میگوید:
به پرده درآمد چو سرو بلند
میانش به زرین کمر کرده بند
منیژه بیامد گرفتش به بر
گشاد از میانش کیانی کمر
به هر حال پوشش منیژه هر چه بوده باشد، رفتار و کردار او قطعا باب طبع و مطابق عقاید جناب علمالهدی نبوده. پس چرا ایشان از منیژه مدد جسته برای دفاع از عقایدش؟ آیا این گونه تعبیر نخواهد شد که پدیدهای به نام دینگریزی را پذیرفتهاند که به باور منتقدان افرادی نظیر آقای علمالهدی در شکلگیری آن پدیده نقش موثری داشتهاند از منیژه و نه شخصیت های دینی نام برده است؟
مثلا در همین داستان بیژن و منیژه، نوازندگان برای دو دلداده مینواختند تا خلوت و معاشرتشان خوشایندتر شود و این اقبال به موسیقی هم دقیقا بخشی از همان "فرهنگ ایرانیان" بوده که آقای علمالهدی به آن تمسک جستهاند. ولی الآن که اختیار خراسان و شهر مشهد در ید باکفایت جناب علمالهدی قرار گرفته، برگزاری یک کنسرت در مشهد هم ممنوع است.
این نفی موسیقی هم آیا برآمده از "فرهنگ ایرانیان" است؟ و آیا همین سختگیریها موجب دینگریزی جوانان [یا دست کم لایههای قابل توجهی از آنان] نشده؟ قطعا اگر این سختگیریها نبود، امروز امام جمعۀ مشهد ناچار نبود برای دفاع از حجاب، به مشی منیژهای متوسل شود که پس از آن سه روز شادخواریاش با بیژن، در جام شراب بیژن داروی هوشبر ریخت و او را با کمک ملازمانش پنهانی به کاخ پدرش برد و باقی قصه را هم از زبان فردوسی بشنوید:
نهفته به کاخ اندر آمد به شب
به بیگانگان هیچ نگشاد لب
چو بیدار شد و بیژن و هوش یافت
نگار سمنبر در آغوش یافت
در سخنان آقای علمالهدی، نکتۀ فرعی نادرستی هم وجود دارد و آن اینکه وی منیژه را "یک زن فرهیخته و ایرانی" توصیف کرده؛ در حالی که منیژه تورانی بوده است. او دختر دشمن بزرگ ایران، یعنی دختر افراسیاب – پادشاه توران – بود!
البته این نکته اهمیت چندانی ندارد و حق با آقای علمالهدی است. یعنی رفتار و سلوک منیژه تفاوت چندانی با رفتار زنان ایرانی نداشته. چون ایرانیان و تورانیان در مجموع تا حد زیادی در اتمسفر فرهنگی مشابهی میزیستند. ولی همین که امام جمعۀ مشهد واقف نیست منیژه ایرانی نبوده، نشاندهندۀ آشنایی کم او با "تاریخ ایران باستان" است و گمان گرده یک بیت کافی است.
نکتۀ مهمتر اما این است که تفاخر منیژه به اینکه آفتاب هم تنش را ندیده، ریشۀ اشرافی هم دارد. در مکه و مدینه نیز اشراف دقیقا به علت وضع مالی بهتری که داشتند، لباس بیشتری بر تن داشتند.
اکثریت مردم حجاز فقیر بودند و لباس چندانی نداشتند. یعنی نه لباسهای گوناگون داشتند، نه همان تک لباسی که داشتند، همۀ جای بدنشان را میپوشاند و در نتیجه آفتاب تن آنها را میدید و میسوزاند.
اینکه نقل شده است پیامبر گرامی اسلام لباسهای با آستین بسیار بلند را نمیپسندید و اگر لباسی میخرید و آستیناش بیش از اندازه بود، مقدار اضافی را میبرید، دلیلش این بوده که چنین جامههایی را اشراف از سر تفاخر میپوشیدند و بسیاری از مردم پول کافی برای تهیۀ چنین لباسهایی نداشتند.
احتمالا در ایران هم اقشار فقیر تا حدی گرفتار چنین مشکلی بودند. به هر حال اینکه منیژه میگوید آفتاب هم تن مرا ندیده، احتمالا حاوی اشارهای است به خاستگاه طبقاتی برتر او؛ خاستگاهی که اکثر زنان فاقدش بودند.
به عنوان جمعبندی باید گفت در این یادداشت به سه نکته اشاره کردیم. یکم اینکه: وقتی برای دفاع از حجاب، پای زن بادهنوشی مثل منیژه به میان میآید، یعنی جناب علمالهدی هم واقفاند که برای دفاع از حجاب باید به سراغ شخصیتهایی تازه و غیراسلامی رفت و همین نشانۀ تحولی اساسی در جامعۀ ایران است که انکار میشود.
دوم اینکه: حتی اگر بپذیریم اسلام دقیقا همان چیزی است که آقای علمالهدی و همفکران محافظهکار ایشان میگویند، سختگیری برای اینکه سبک زندگی مردم و حتی مشی آنها در عرصۀ عمومی "کاملا اسلامی" شود، علت اساسی دینگریزی در جامعۀ ایران بوده است. با مردم نباید سخت گرفت وگرنه دینگریزی به دینستیزی هم منتهی خواهد شد.
سوم اینکه: اگر چیزهایی به نام "تاریخ ایران باستان" و "فرهنگ ایرانیان" وجود دارد، این امور قطعا تاثیر پایدار و ماندگار خودشان را بر زندگی و مشی و منش ایرانیان گذاشتهاند. جامعه، مومی در دستان صاحبان قدرت نیست تا آن را به هر شکل که خواستند، درآورند. قناعت را فقط به مردم نباید توصیه کرد. حاکمان هم در تلاش برای ایجاد "جامعۀ مطلوب" خودشان باید اهل قناعت باشند.