Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@01:24:02 GMT

تبلیغات دروغین تقویت ذهن کودکان در رسانه‌ها

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۵۸۷۸۱

تبلیغات دروغین تقویت ذهن کودکان در رسانه‌ها

محمدرضا اشرفی، دبیر علمی سی و یکمین همایش بین المللی طب کودکان روز چهارشنبه در نشست خبری این همایش و در پاسخ به پرسش ایرنا افزود: کم توانی ذهنی شایع ترین عارضه مغز و اعصاب نوزادان است که در بین حدود سه درصد نوزادان شایع است، البته شدت این عارضه از خفیف تا شدید متغیر است، مشکل اصلی درباره این بیماری ها این است که علامتی خاصی ندارد و اغلب تا سن مدرسه تشخیص داده نمی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: این عارضه در صورتی که به موقع تشخیص داده شود در مواردی قابل کنترل است اما ممکن است درمان قطعی نداشته باشد. تبلیغات زیادی نیز در رسانه درباره روشهای تقویت ذهن یا ذهن برتر دیده می شود که جایگاه علمی ندارند و دروغین هستند. بهره هوشی یک امر ژنتیکی است و نمی توان آن را تغییر داد.

اشرفی افزود: یکی از شدیدترین عارضه های مغزی نوزادان فلج مغزی است که بین سه تا پنج در هزار تولد زنده شیوع دارد. این عارضه نیز هیچ ربطی به تغذیه ندارد و بیشتر علل ساختاری در مغز و حوادث حین زایمان دارد که برخی موارد آن با درمان سلولهای بنیادی ممکن است تخفیف پیدا کند.

این فوق تخصص مغز و اعصاب نوزادان گفت: از دیگر بیماری های مغز و اعصاب نوزادان که شایع است می توان به صرع با حدود یک درصد اشاره کرد اما در مجموع شایعترین بیماری دوران نوزادی تب و تشنج است که در بین حدود پنج درصد نوزادان و کودکان شایع است.

دبیر علمی همایش طب کودکان گفت: یکی از مشکلات مهم دوران کودکی مساله ترک تحصیل و اخراج از مدرسه است که آثار نامطلوبی روی اعصاب و روان کودکان دارد و به نوعی موجب معلولیت و ناتوانی فرد تا آخر عمر می شود. اختلال یادگیری یکی از عوارض این مشکل است که باید با شناسایی به موقع و درمان آن جلوی این اتفاق ناگوار را گرفت.

وی با اشاره به درمان های نوین بیماری های نوزادان و کودکان به درمان با سلولهای بنیادین اشاره کرد و گفت: این درمان به تازگی وارد عرصه خدمات پزشکی شده و درمان برخی بیماری های کودکان از جمله سرطان های بدخیم یا بیماری های خونی و برخی بیماری های مغز و اعصاب کودکان از جمله فلج مغزی به این روش قابل تخفیف است.

اشرفی گفت: برای توسعه این روش درمانی با مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو و حمایت های بیمه ای گسترش یابد.

جمال الدین بیگ جانی، دبیر علمی هفدهمین همایش پرستاری کودکان که همزمان با کنگره بین المللی طب کودکان برگزار می شود نیز در این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره شایعترین خطای پرستاری در بخش های کودکان گفت: شایعترین خطای پرستاری در این بخش ها گوش ندادن و توجه نکردن به خانواده و همراه کودکان است. این خطای مهم و شایعی است که در ۳ تا ۱۰ درصد موارد منجر به عارضه های جبران ناپذیر و به خطر افتادن جان کودکان می شود.

وی گفت: بروکراسی در ارائه خدمات بیمارستانی، بی توجهی به همراهان و خانواده بیماران در بیمارستان ها، مهارت کم پرستاران در توجه به خانواده ها موجب این خطای مهم می شود.   در بسیاری از کشورها ملاقات بیماران ساعت خاصی ندارد اما در کشور ما مثلا ساعت ۴ تا ۶ را برای ملاقات تعیین می کند که این امر نشانه توجه کم به خانواده و نادیده گرفتن نقش آنان در سلامت بیماران و کودکان است.

 علی اکبر زینالو، رئیس سی و یکمین همایش بین المللی کودکان نیز در این نشست گفت: این همایش ۹ تا ۱۲ آبان در تالار امام بیمارستان امام خمینی (ره) تهران برگزار می شود و امیدواریم آموزش ها و دستاوردهایی که در این همایش معرفی می شود به بهبود خدمات پزشکی به کودکان و کاهش هزینه های خانواده ها و نظام سلامت منجر شود و بتوانیم با استفاده از تحقیقات ارائه شده در این همایش برای تدوین گایدلاین های درمانی در طب اطفال قدم هایی برداریم.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کودکی کودکان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی همایش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۸۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید بر ارتقای فعالیت‌های فرهنگی در حوزه زنان و رسانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، در راستای اجرای طرح هفته فرهنگی دانشگاه و آشنایی دانشجویان با وظایف و فعالیت‌های مختلف اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی و همفکری و تعامل بیشتر با نهاد‌های فرهنگی سطح شهر نشستی برخی از دبیران فعال کانون‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک با حجت‌الاسلام جواد فراهانی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی برگزار شد.

در این نشست، طرفین بر ضرورت همکاری و تعامل بیشتر بین فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی دانشگاه و تبلیغات اسلامی در زمینه‌های مختلف، از جمله حمایت و ارتقا فعالیت‌های فرهنگی در حوزه رسانه، زنان، امید بخشی و ایجاد نشاط به جامعه  تأکید کردند.

در حاشیه این جلسه که به همت حوزه معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک برگزار شد، دبیران کانون‌های دانشجویی دانشگاه، توضیحات مبسوطی درباره کانون‌های دانشجویی و حوزه فعالیت‌های خود ارائه کردند و حجت‌الاسلام جواد فراهانی، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی با پاسخ به پرسش برخی دانشجویان توضیحاتی درباره فعالیت‌های سازمان بیان و با اعلام خرسندی از این جلسه بر استمرار این نشست‌ها تأکید کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • همایش روز جهانی اتیسم در رشت
  • رسانه‌ها تبلیغات دشمن پس از حمله به اسرائیل را خنثی کردند
  • ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند
  • تأکید بر ارتقای فعالیت‌های فرهنگی در حوزه زنان و رسانه
  • نارضایتی از بیمارستان کودکان در قم
  • همایش پاکسازی ساحل در گناوه برگزار شد
  • دانشگاه الزهرا اولین همایش بین‌المللی «غزه زنده است» را برگزار کرد+ گزارش تصویری
  • راهپیمایی جمعی از کودکان و مادران قمی در هفته سلامت و زمین پاک
  • زایمان با تاریخ رُند، بازی با جان نوزاد؟! + فیلم
  • حـذف کودکان مهاجر از سلامت