Web Analytics Made Easy - Statcounter

یوسف رشیدی عصر روز چهارشنبه در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا در سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: تاکنون اطلاعات مدوّنی درباره میزان آلودگی، منابع انتشار و نوع آلاینده‌ها نداشتیم، بنابراین با تهیه سامانه سیاهه آلودگی هوا به این اطلاعات دست خواهیم یافت.
وی اظهار داشت: در بخش اول کار با دانشگاه تهران آغاز شد اما به دلیل اهمیت موضوع شهرهای مختلف و دانشگاه‌های مختلف از جمله صنعتی شریف، امیرکبیر، خواجه نصیر ، شهید بهشتی، تربیت مدرس، علم و صنعت، شیراز ، تبریز و مشهد نیز در قالب کنسرسیوم دانشگاه‌های برتر کشور وارد عمل شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نماینده دانشگاه تهران در تهیه سامانه سیاهه انتشار آلودگی هوا در کلانشهرها ادامه داد: اکنون در حال آزمایش و بارگذاری اطلاعات بر روی این سامانه هستیم و در تلاشیم یک تا دو هفته دیگر تکمیل و به سازمان حفاظت محیط زیست تحویل داده شود.
رشیدی در باره اهداف این سامانه اظهار داشت: با داشتن اطلاعات سیاهه انتشار می‌توانیم سناریوهای مختلفی را در راستای کاهش آلودگی هوا بر اساس این سامانه تهیه و ارزیابی کنیم.
وی ادامه داد: با داشتن اطلاعات سیاه انتشار آلودگی هوا در کلان‌شهرها، می‌توان به منابع انتشار و نوع آلودگی دست یافت. بنابراین با داشتن این اطلاعات راهکارهای کاهش منابع آلودگی نیز بر اساس آن تعریف می‌شود. به عنوان مثال اگر مشخص شود در یک کلانشهر سوخت علت افزایش آلودگی است، می‌توان با برنامه‌ریزی در این زمینه به سوخت استاندارد دست یافت.
رشیدی گفت: برای شهر تهران در ۹ دسته از منابع از جمله منابع متحرک، نیروگاه‌ها، پایانه‌های اتوبوسرانی، فرودگاه، پتروشیمی‌ها، راه آهن، جایگاه سوخت، منابع آلاینده خانگی تجاری و اداری تقسیم بندی و کار بر روی آن‌ها انجام شد.
وی تاکید کرد: مهمترین خروجی آن این است که بتوانیم برای هر شهری به تفکیک منابع مختلف آلاینده برنامه مدونی داشته باشیم.
رشیدی با اشاره به اینکه این نرم‌افزار قابلیت کم و زیاد شدن دارد، گفت: به عنوان مثال اگر لازم باشد می‌توان آیتم‌های دیگری مانند گرد و غبار را نیز به آن اضافه کرد.
وی گفت: این اطلاعات دو هدف اصلی را دنبال می‌کند. یکی اینکه به عنوان ابزاری به برنامه ریزها کمک کند تا بهترین راهکار را برای کاهش آلودگی هوا پیدا کند و دوم اینکه بتوانند آلودگی هوا را پیش بینی و نقشه آن را ارائه دهند.
پیش از آن مهدی میرزائی معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست درباره فهرست سیاه انتشار آلودگی هوا گفت: سازمان محیط زیست تا پایان شهریور ۹۸ نسبت به ارائه خروجی سیاه انتشار آلاینده‌های هوا فرصت تعیین کرده بود.
وی افزود: بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست با کنسرسیوم دانشگاه‌های برتر کشور تفاهم‌نامه‌ای امضا کرد و بر این اساس مطالعه در هشت کلانشهر از جمله تهران، اصفهان ،کرج ،اهواز ،شیراز ‌، اراک ، تبریز ، کرمانشاه و قم آغاز شد.
میرزایی ادامه داد: مهلت انجام آن ۱۲ ماه تعیین شده بود اما چون شهر قم و کرمانشاه دوباره به آن اضافه شدف دو ماه دیگر نیز تمدید شده بود.
وی در ادامه درباره تولید سواری دیزلی گفت: تابستان امسال از سوی یکی از شرکت‌های خودروسازی درخواست تولید سواری دیزل به سازمان حفاظت محیط زیست آمد که این سازمان مخالفت صریح خود را با تولید خودروهای سواری دیزل اعلام کرد.
میرزایی افزود: تمام دنیا تولید سواری دیزلی در حال کاهش است و قرار است بعد از ۲۰۲۰ تولید آن در دنیا متوقف شود و حتی برخی کشورها ورود این نوع خودروها را به برخی شهرهای خود ممنوع کرده‌اند، زیرا ذرات معلق آن ۴۰ برابر بیشتر از خودروی بنزینی و همچنین هزار برابر بیشتر تولید آلودگی می‌کنند و آلودگی تولید شده از خودروهای سواری دیزلی ۸ برابر بیشتر از خودروهای بنزینی است.
میرزایی اظهار داشت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با این مسئله مخالف است اما این خودروساز به رغم مخالفت‌ها و رد شدن درخواست در سازمان محیط زیست همچنان پیگیر درخواست خود است و خواسته مجوز تولید ۵۰ هزار خودروی دیزلی صادر شود که سازمان محیط زیست مخالفت خود را اعلام کرد، ما نیز درخواست کردیم که این مسئله از منظر دانشگاهی مورد بررسی قرار گیرد.
یوسف رشیدی نماینده دانشگاه تهران در کنسرسیوم دانشگاه‌های برتر کشور در این باره گفت:طبق قانون مصوب سال ۱۳۴۴ شماره‌گذاری خودروهای سواری دیزلی در ایران ممنوع شد و به همین علت در این زمینه اقدام خاصی صورت نگرفته است اما در سال ۱۳۸۶ معاون اول رئیس جمهور وقت در نامه‌ای اعلام کرد که شماره گذاری خودروهای دیزلی با رعایت الزامات محیط زیستی مانعی ندارد.
وی افزود: اما امروز با توجه به شرایط کشور اگر هم بخواهیم خودروی سواری دیزلی تولید کنیم باید به فناوری روز دنیا مجهز شویم، ضمن اینکه تجربه سال‌های گذشته در کشورهای پیشرفته نشان داد که میزان آلودگی این نوع خودروها بسیار بالا است.
رشیدی اظهار داشت: همچنین تجربه ما در داخل کشور نشان می‌دهد که اگر سازمان حفاظت محیط زیست به مقدار کمی از نظارت خود بر خودروسازان بکاهد، آنان یک بخش از تولید را حذف می‌کنند و همانطور که چند سال پیش یک خودروساز در بخش خروجی بخارات بنزین این کار را کرد بنابراین با این سابقه به این جمع‌بندی می‌رسیم که خودروهای سواری دیزلی به صلاح نیست. این در حالیست که سازمان بهداشت جهانی رسماً اعلام کرد که دود سوخت دیزل سرطان‌زا است.
وی گفت: مطالعات نشان می‌دهد اختلاف خودروی بنزینی که در آزمایش مورد بررسی قرار می‌گیرد تا وارد چرخه مصرف شود، نسبت به خودروی دیزلی بسیار متفاوت است. یعنی در عمل آلودگی این خودروها بیشتر از آن چیزی است که در تست نشان می‌دهد.
رشیدی تاکید کرد: پیشنهاد کنسرسیوم دانشگاه‌های برتر کشور این است که مصوبه ای مبنی بر ممنوعیت تولید و شماره‌گذاری خودروهای دیزلی سواری تهیه شود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست دانشگاه تهران آلودگی هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۹۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب‌ بسته بندی چه مزیت هایی دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی انصاری، با بیان اینکه آب‌های بسته بندی دارای مزایای متعددی هستند، از عدم وجود آلودگی‌های میکروبی و انگلی بیماری‌زا، وجود محدوده‌های مجاز املاح و فلزات سنگین و آفت کش‌ها به عنوان بخشی از این مزایا یاد کرد و گفت: دلیل کنترل کیفیت این محصولات در محل تولید از منبع اصلی آب گرفته تا پایان فرایند است در حالی که برای آب چاه کنترلی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اظهارنظر در مورد اینکه مصرف آب چاه فقط منجر به بروز سنگ کلیه می‌شود، غیرمسئولانه و غیرکارشناسی است، یادآور شد: آب چاه‌ها ممکن است آلودگی‌های زیادی داشته باشند که ممکن است به دلیل نزدیکی به مناطق مسکونی، کشاورزی، مراکز صنعتی و منابع دیگر آب‌های زیرزمینی متصل آلودگی به ترکیبات آلی، نیترات و سولفات داشته باشد.

انصاری ادامه داد: در تولید و عرضه آب‌های بسته بندی، فرآیندهای صنعتی رعایت شده و مجوزهای لازم پس از بررسی‌ها و آزمایشات متعدد اخذ می‌شود. هر محصول یک شرایط نگهداری دارد که توسط تولید کننده در بسته بندی محصول، اعلام می‌شود که مصرف کننده، فروشنده و توزیع کننده ملزم به رعایت الزامات انبارداری، حمل و نقل و نگهداری هستند.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو تاکید کرد: اگر شرایط نگهداری هر محصولی رعایت نشود، طبیعی است که شاید خطراتی برای مصرف کننده به همراه داشته باشد و این هم محدود به یک فرآورده مانند آب بسته بندی شده نیست. ظروف بسته بندی پت در ایران و دنیا، مختص آب‌های آشامیدنی نیست بلکه در نوشابه‌ها، روغن‌های خوراکی، برخی لبنیات و شیشه‌های شیرخوری کودکان نیز از مواد پت استفاده می‌شود.

کد خبر 6097527 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • این رژیم غذایی سبب از بین رفتن تنوع زیست محیطی می‌شود
  • نشریات دانشجویی قدرت انتشار دستاوردهای علمی را دارند
  • رهاسازی پسماند‌های بیمارستانی باعث آلودگی زمین‌های کشاورزی می‌شود+ فیلم
  • تولید برق هسته‌ای تا ۲۵ سال آینده ۳ برابر می‌شود
  • استانداردسازی آدرس‌های اماکن از طریق سامانه ملی جی نف
  • مزارع کشاورزی که با فاضلاب خام و پساب آبیاری شوند، معدوم خواهند شد/چرخه تصفیه خانه‌ها باید تکمیل شود
  • تکمیل واحد‌های ۲۷ هکتاری تا چند ماه آینده
  • آب‌ بسته بندی چه مزیت هایی دارد
  • طرح مطالعاتی سایت پسماند شهرداری ساوه انجام‌ شد
  • معضل کشت‌های زیرپلاستیکی در همدان و آلودگی محیط زیست