Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری ایرنا روز گذشته در گزارشی با عنوان عوارض گمرکی مانع توسعه بندر چابهار آورده بود که به دلیل عوارض گمرکی بالا، با وجود حضور شریک خارجی در کنار توسعه عمق، تجهیزات و زیرساخت‌های لازم هنوز این بندر نتوانسته است به محیطی جذاب برای حضور سرمایه گذاران و صاحبان کالا و کشتی تبدیل شود.

پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی امروز خبر داده است که حسین مدرس خیابانی در نشست شورای توسعه بندر چابهار که در وزارت صنعت برگزار شد، با اشاره به عزم جدی دولت برای توسعه بندر چابهار گفته است: از چهار ماه قبل عزم جدید برای اینکه بندر چابهار به یکی از بنادر استراتژیک تجاری کشور تبدیل شود، به وجود آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از وعده ارائه تخفیف‌های جدید در بندر چابهار به تجار و فعالان اقتصادی خبر داده و گفته است: تلاش داریم تا تخفیف‌های بسیار مناسبی را به کشتی‌هایی که در بندر چابهار کار تخلیه و بارگیری انجام می‌دهند، قائل شویم و این متقابلاً فرصت خوبی است که بندر چابهار جهش کند.

مدرس خیابانی ادامه داد: بندر چابهار با آبخور ۱۴ تا ۱۶ متری و امکان پهلوگیری کشتی‌های بالای ۸۰ هزار تن موقعیت بسیار خوبی به خود اختصاص داده و نباید تنها به پهلوگیری کشتی‌ها در این بندر فکر کرد بلکه باید سایر زیرساخت‌ها و حتی احداث کارخانه‌ها را نیز در این بخش در نظر گرفت.

قائم مقام وزیر صنعت، تصریح کرد: یک مسیر حرکت سبز باید در بندر چابهار شکل گیرد که هم اکنون بنا به اعلام گمرک این مسیر ثبت گمرکی وجود دارد به نحوی که وارد کنندگان و صادر کنندگان کالا ترجیح دهند تا عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای خود را در آن بندر انجام دهند.

وی افزود: براساس اعلام شرکت پشتیبانی امور دام، قیمت تمام شده نهادهای دامی و طیور در بندر چابهار به منظور تخلیه بار ۵۰ درصد کمتر از سایر بنادر بوده است. ضمن اینکه امیدواریم با فراخوان گسترده‌ای که انجام می دهیم بتوانیم زیر ساخت‌های بیشتری را به چابهار اضافه کرده تا نیازهای استان‌های شرقی کشور از استان‌های بنادر غربی تأمین نشود.

وی گفت: نباید انتظار داشت بعد از گذشت ۴ ماه از تمرکز بر بندر چابهار فرآیند تخلیه و بارگیری همچون بندر باسابقه‌ای همچون امام خمینی روان باشد. تمام تلاش ما این است که بتوانیم در کوتاه ترین مدت کار را به خوبی پیش ببریم.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از ورود بخش خصوصی به منظور تخلیه چند محموله نهاده های دامی در بندر چابهار خبر داد و اظهار داشت: باید تسهیلات ویژه ای را برای بخش خصوصی قائل شد و یک مسیر اتوبانی را فراهم کرد تا بتوان از امکانات بندر چابهار به خوبی استفاده کرد. ضمن اینکه بندر چابهار باید شرایطی را فراهم کند که ناوگان حمل‌و نقل دو سر بار به فعالیت بپردازد تا فضای رقابتی و اقتصادی شکل گیرد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: وقتی کشتی در چابهار پهلو می گیرد و کامیون مواد را بارگیری می‌کند می توان به تناسب آن محموله های صادراتی داشت تا هزینه حمل را کاهش داد. به خصوص اینکه براساس بخش معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تلاش شده است تا مجموعه هایی از سنگ آهن سنگان و کنسانتره مس، سیمان و سنگ های تزئینی را از طریق چابهار حمل کرد.

وی با تأکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص توسعه سواحل مکران، افزود: در بندر چابهار باید تسهیلات ویژه ای قائل شد تا بتوان منویات مقام معظم رهبری را در خصوص این بخش از فعالیت های اقتصادی عملیاتی کرد.

حسین مدرس خیابان گفت: بر این اساس نامه ای به معاون اقتصادی رئیس جمهور و معاون اول ارسال شده تا بتوان تخفیف گمرکی بندر چابهار را بیشتر از سایر بنادرکشور در نظر گرفت و ضمن اینکه به پیشنهاد وزیر راه و موافقت معاون اول رئیس جمهور که البته مورد تأیید رئیس جمهور نیز قرار گرفته، مقرر شده است تا دو بندر شهید کلانتری و شهید بهشتی در حیطه منطقه آزاد تجاری تعریف شود تا از ویژگی های مناطق آزاد نیز برخوردار باشد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بندر چابهار دریای چابهار گمرک جمهوری اسلامی ایران بنادر و دریانوردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۹۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بندر چابهار هستیم

 شایسته سعید مرادزاده پس از بازدید از ظرفیت های تجاری و اقتصادی بندر چابهار در جمع مسوولان این منطقه اظهار داشت: هدف از حضور در شهر بندری چابهار استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی و بندری برای دسترسی به بازارهای منطقه‌ای است.

وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید تاجیکستان کشوری محصور در خشکی در آسیای مرکزی است که برای دسترسی به بازارهای بین‌المللی به زیرساخت‌های بندری نیاز دارد.

در این نشست، قاسم عسکری نسب مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان نیز با تشریح ظرفیت‌های زیاد چابهار که می‌تواند پل ارتباطی کشور تاجیکستان برای دسترسی به اقیانوس هند باشد بر آمادگی این بندر برای تسهیل تجارت فعالان اقتصادی کشور تاجیکستان و همچنین واگذاری محوطه‌های پس‌کرانه به منظور سرمایه‌گذاری آن کشور تاکید کرد.

معاون فنی و عمرانی منطقه آزاد چابهار نیز ضمن معرفی پیکره‌های مختلف، از جمله پیکره‌های صنایع سبک و سنگین، لجستیکی و گردشگری گفت: منطقه آزاد چابهار از زیرساخت‌های لازم حمایت از سرمایه‌گذاران برخوردار است و هم اکنون صنایع بزرگی چون فولاد و پتروشیمی در آن در حال فعالیت هستند.

عبدالحکیم آصفی چگونگی واگذاری زمین و آمادگی لازم برای استقبال از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در زمینه استفاده از بسته‌های سرمایه‌گذاری منطقه را تشریح کرد.

رسول بهزادی مدیر بازرگانی منطقه آزاد چابهار نیز در این نشست پس از اشاره به موقعیت جغرافیایی و موهبت‌های خدادادی چابهار و قرارگیری آن در نقطه تلاقی کریدورهای حمل و نقل بین‌المللی و شاهراه ترانزیتی گفت: چابهار با توجه به مزیت‌های مدیریت هزینه و زمان به منظور ترانزیت کالا و وجود خطوط فعال کشتیرانی جذابیت لازم را برای سرمایه‌گذاران و تجار داراست و از فعالان بخش‌های دولتی و خصوصی در زمینه‌های تجاری، بازرگانی و سرمایه‌گذاری استقبال می‌کند.

معاون وزیر حمل و نقل کشور تاجیکستان و هیأت همراه از انبارهای منطقه، سردخانه پنج هزار و ۱۰۰ تنی و پتروشیمی نگین مکران بازدید کرد.

نظام‌الدین زاهدی سفیر تاجیکستان در ایران، گل محمد زاده معاون اول شرکت دولتی راه آهن تاجیکستان، سلام زاده مدیر مؤسسه دولتی حمل و نقل جاده‌ای و خدمات لجستیک، محموداُف، رئیس بخش اداره کل روابط بین‌الملل وزارت حمل و نقل این کشور در این سفر، معاون وزیر حمل و نقل تاجیکستان را همراهی می‌کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • چالش تغییر تعرفه های گمرکی برای بازرگانان و فعالان اقتصادی
  • تخلیه غلات 101 فروند کشتی در بندر امیرآباد بهشهر
  • تخلیه غلات ۱۰۱ فروند کشتی در بندر امیرآباد بهشهر
  • تخلیه غلات ۱۰۱ فروند کشتی در بندر امیرآباد
  • علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بندر چابهار هستیم
  • آمادگی بندر چابهار برای تسهیل تجارت اقتصادی با کشور تاجیکستان
  • سفر هیات تجاری و‌ اقتصادی تاجیکستان به بندر چابهار
  • بهار روابط تجاری ایران - تاجیکستان/سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار
  • علاقه‌مندی تاجیکستان برای سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار
  • آمادگی تاجیکستان برای ساخت محوطه لجستیکی در بندر چابهار