Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری رسمی سودان (سونا)، «صالح محمود» معاون رئیس هیات وکلای دارفور در این زمینه تاکید کرد که دو طرف اتفاق نظر دارند که اکنون  زمان مناسبی برای بیان اظهارنظرها درباره تحویل البشیر به لاهه نیست.

دو طرف درباره پیش نویس اصلاح قوانین جاری در کشور نیز بر لغو قوانین ناسازگار با قانون اساسی و استانداردهای بین المللی تاکید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دادستان سودان  همچنین وعده داد که با هماهنگی وزارت دادگستری اقدامات سریع و موثری در این باره انجام خواهد داد.

این در حالی است که «عبدالله حمدوک» نخست وزیر سودان پیشتر گفته بود که تحویل رئیس جمهوری برکنار شده به لاهه، سیاسی نیست.

وی در مصاحبه با شبکه خبری «بی بی سی» گفته بود که این دادگاه است که درباره تحویل البشیر به لاهه تصمیم گیری خواهد کرد.

حمدوک افزود: گام های جدی برای تاسیس یک نظام قضایی مستقل برداشته ایم ؛ نظامی که شفاف و بدون تاثیرپذیری از طرفی یا نهادی عمل کند. در صورت تاسیس این دادگاه، تصمیم نهایی برای تحویل البشیر به لاهه را اتخاذ خواهد کرد.

این در حالی است که دادگاه لاهه در سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ دستور بازداشت البشیر را به اتهام «ارتکاب قتل عام جمعی و سایر اعمال وحشیانه» در حمله به منطقه دارفور صادر کرده بود.

از سال ۲۰۰۳ منطقه دارفور شاهد درگیری میان ارتش و ۳ گروه مسلح است  که  طبق آمار سازمان ملل در اثر آن ۳۰۰ هزار نفر کشته و حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر آواره شدند.

حکم بازداشت البشیر درحالی صادر شده است که او در  اعتراض های مردمی سودان از قدرت برکنار شد.

 اعتراض‌های مردمی سودان از ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۸ آذر ۹۷) به علت افزایش قیمت نان آغاز شد اما این اعتراض‌ها بسرعت رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت و معترضان خواستار سرنگونی دولت البشیر شدند.

البشیر پس از ۳۰ سال حکمرانی  در ۲۲ فروردین ماه توسط ارتش برکنار شد.

ارتش سودان با تشکیل نهادی با عنوان شورای نظامی انتقالی به ریاست ژنرال عبدالفتاح البرهان قدرت را در دست گرفت. اما مردم سودان بار دیگر با اعتراض علیه شورای نظامیان خواستار کناره گیری آنان از قدرت و واگذاری آن به غیر نظامیان شدند.  

در نهایت، شورای نظامی انتقالی سودان و «نیروهای آزادی و تغییر» ۲۶ تیر ماه با حضور میانجی های آفریقایی و اتیوپیایی، سند توافق سیاسی را در دوره انتقالی امضا کردند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سودان دادگاه لاهه عمر البشیر دارفور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۶۴۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه

به گزارش خبرگزاری مهر، رویترز اعلام کرد که وزیر امور خارجه آمریکا قرار است طی سفری دو روز به عربستان با شرکت در نشست اقتصادی به میزبانی ریاض با شرکای منطقه‌ای خود درباره تحولات منطقه و آتش بس در غزه رایزنی کند.

وزارت خارجه آمریکا روز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور در یک سفر دو روزه طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری به عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که قرار است وزیر امور خارجه آمریکا در سقر دو روزه قریب الوقوع به عربستان سعودی طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری با شرکت در نشستی با شرکای منطقه‌ای خود مسئله آتش بس در نوار غزه و مذاکرات بر سر آزادی اسرای اسرائیلی را از نزدیک رایزنی و بررسی کند.

پایگاه خبری النشره لبنان به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داد که در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که «سفر آتی بلینکن به ریاض بر سر ارائه تضمین‌هایی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه تمرکز خواهد داشت.»

در این بیانیه تاکید شده است که «وزیر خارجه آمریکا در نشست ریاض درباره موضوعات اساسی منطقه از جمله تحولات منطقه و تلاش برای برقراری صلح و امنیت منطقه‌ای و تشکیل دولت مستقل فلسطینی با هدف تضمین امنیت اسرائیل با شرکای منطقه‌ای خود دیدار و رایزنی خواهد کرد.»

به گزارش رویترز بلینکن قرار است روز یکشنبه با سفر به عربستان سعودی با وزیران شواری همکاری خلیج فارس و همچنین در نشست اقتصادی به میزبانی ریاض دیدار و رایزنی کند.

گفتنی است که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در ابتدای این هفته به عربستان سعودی، اردن و سرزمین‌های اشغالی سفر خواهد کرد.

کد خبر 6090416

دیگر خبرها

  • تشدید اختلاف میان انگلیس و امارات بر سر سودان
  • چین میزبان رایزنی نمایندگان فتح و حماس
  • درخواست وکلای دولت بایدن برای متوقف کردن عرضه تسلیحات آمریکا به رژیم صهیونیستی
  • نبرد دیپلماتیک میان سودان و امارات
  • رایزنی تلفنی بایدن با امیر قطر؛ تحولات غزه محور گفتگو‌ها
  • رایزنی تلفنی بایدن با امیر قطر؛ درباره تحولات غزه
  • بازگشت هیئت حماس از قاهره برای تکمیل رایزنی‌ها
  • رایزنی برای افزایش سفر بین ایران و عمان
  • سفر فرستاده ویژه پوتین به سودان
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه