Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله د‍ژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس شب گذشته، اول آبان‌ماه در همایش ائمه جماعات این استان با تأكید بر اهمیت بازخوانی نقش ائمه جمعه در گام دوم انقلاب گفت: هر مرحله‌ای که انقلاب پیش می‌رود، باید دوباره سازماندهی نسبت به نیروهای خود انجام دهیم، جایگاهمان را تعیین کنیم و وظایف خود را بازخوانی کنیم تا مرحله بعدی را با آمادگی مناسب و آرایش نیرویی جدید جلو برویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: امروز نیز رهبر معظم انقلاب در پایان 40 سالگی انقلاب می‌خواهد یک دوره بازسازی نسبت به نیروهای انقلابی انجام دهد و مرحله دوم را شروع کند و قاعدتاً در این مسیری که کار بسیار بزرگی است و بزرگ‌تر از این کار در زمان غیبت وجود ندارد و رهبری فرمودند این آماده‌سازی جهان  برای ظهور است،‌یعنی آخرین کاری است که در بین انسان‌ها می‌شود انجام داد و این کار برعهده ما هست.

امامت ائمه جمعه با علمیتشان مرتبط است

آیت‌الله دژكام تأكید كرد: امامت ائمه جمعه با علمیتش مرتبط است یعنی حیثیت عالم دینی بودن برای امام جمعه بودن جز ارکانی است که اگر نباشد امام جمعه نخواهد بود. نمی‌توان این را از امامت جمعه منسلخ کرد. جایگاه امامت جمعه جایگاه عالم دینی است. حال براساس جایگاه علمی امامت جمعه نقش، کارکرد و وظایف علما در جامعه اسلامی چیست؟

امام جمعه شیراز با بیان اینكه گاهی اوقات غفلتی از وظایف و نقش خود داریم، گفت: وظایف ائمه جمعه متعدد است و اینکه یک انسان همه را بخواهد انجام دهد ممکن است از یکی از وظایف خود غافل شود و این مسئله‌ای است که باید به آن توجه داشته باشیم.

وی، وصایای حضرت علی(ع) به امام حسن(ع) را یادآور شد و گفت:‌ عالم کسی است كه بداند چیزی که بلد است به نسبت چیزهایی که نمی‌داند بسیار کم است و باید از خدا بخواهیم که این حالتی که دائما درصدد ازدیاد علم خود باشیم از ما گرفته نشود. این حالت نیاز به علم‌آموزی و ازدیاد علم باید در ائمه جمعه مشاهده شود تا جامعه به دنبال ما بیاید.

آیت‌الله دژكام با یادآوری اینكه مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر خود فرمودند 50 سال آینده باید شرایط به گونه‌ای باشد که هر کسی بخواهد در دنیا عالم شود باید زبان فارسی یاد بگیرد، خطاب به ائمه جمعه گفت: شما علمای فارسی زبان هستید. آن‌ها فیزیک یا شیمی می‌خواهند یاد بگیرند یا فقه آل محمد را؟اگر به دنبال فقه باشند این کار ما هست.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با یادآوری اینكه در قدیم از دمشق تا مغولستان به فارسی تدریس می‌شده  و کتاب نوشته می‌شده است، گفت: این حالت را مقام معظم رهبری فرمودند باید ایجاد کنید و امروز که گام دوم شروع شده است ما باید دنبال کنیم.

روحیه ازدیاد علم داشته باشیم

وی با تأكید بر اینكه احساس اینکه ائمه جمعه اهل علم، علاقه‌مند به علم، مروج علم و دنبال ازدیاد علم هستند باید در جامعه ایجاد شود تا جامعه را حرکت می‌دهد، گفت: اگر می‌خواهیم واقعا جامعه ما رشد کند باید این روحیه علمی را داشته باشیم و ائمه جمعه در بین علمای دینی در چشم مردم از همه بیشتر دیده می‌شوند.

آیت‌الله دژكام از علما به خصوص كسانی كه در دانشگاه‌ها تدریس می‌كنند، خواست تا این روحیه را حفظ كنند و گفت: اگر مردم ببینند شما دقت و بررسی می‌کنید و جواب دقیق می‌دهید، یاد می‌گیرند و دنباله رو شما خواهند بود اما اگر سرسری برخورد کنیم در نظر مردم علم چیز بی ارزشی می‌شود.

حركت مهدی ترابی باید تقدیر شود

وی با بیان اینكه در گام بعد باید به ایفای نقش اجتماعی بپردازیم،‌ گفت: همین جا یک تقدیر از جوان فوتبالیست، مهدی ترابی انجام دهیم. انصافاً با حرکتی که انجام داد نشان داد که مرد است. در جایی که دید قشنگ در می‌آید خود را خرج ولایت فقیه کرد. این یعنی مردی و مردانگی و انسان از هر کسی مردانگی دید باید در مقابلش تواضع داشت.

نماینده ولی فقیه در استان فارس ادامه داد: حال از خودمان بپرسیم آیا ما هم جایی کار قشنگ می‌کنیم و بعد خود را خرج ولایت فقیه کنیم؟ یا اینکه خیر؛ خدای نکرده به حیثیت نورانی ولایت آویزان هستیم تا بهره‌مند شویم؟این 2 مدل کار است. مسلماً فیض ولایت به همه از جمله ما می‌رسد ولی حرف سر این است که ما برای این هستیم که فدای ولایت شویم یا او را خرج خود کنیم؟

آیت‌الله دژكام افزود: این جوان را امروز طوری زیر سئوال بردند که تو چرا این کار را انجام داده‌ای؟ در جواب گفته است از کودکی همین‌گونه بوده‌ام و این نشان مردانگی اوست و باید از این حیثیت مردانگیش تقدیر کرد.

وی با بیان اینكه مسئله ولایت فقیه را از نظر علمی و نظریه‌پردازی با وجود اینکه رکن نظام است، آنقدر که لازم است به جلو نمی‌بریم و این کار ما است‌،گفت: حتی شاید در بین هم لباس‌های ما کسانی باشند که در این وادی قرار نگیرند ولی امام جمعه به حیثیت ولایت در وسط میدان آمده است.

اطاعت از ولایت در بسیاری از تحلیل‌ها گم می‌شود

امام جمعه شیراز با تأكید بر اینكه مسئله ولایت و ولایت‌پذیری یک نکته بسیار مهمی است، گفت: در جاهایی این مسئله را وقتی نگاه می‌کنم می‌بینم که شاید خدای نکرده خود ما نیز حواسمان نیست که باید وجوب اطاعت او را نه تنها خود مراعات کنیم بلکه به دیگران هم یاد دهیم. ولایت یعنی چه که امام خمینی ولایت را مبنای جمهوری اسلامی قرار داد؟ اطاعت از ولایت واجب است اما در خیلی از تحلیل‌ها این موضوع گم می‌شود. گاهی ما فرمول و چارچوب دینی خود را در تحلیل کردن‌هایمان از یاد می‌بریم.

وی خطاب به ائمه جمعه گفت: در تحلیلی که می‌خواهید ارائه دهید دو چیز را مراعات کنید اول اینکه ولی امر کجا ایستاده است. دوم اینکه تحلیلی که شما می‌گویید از منابع و قرآن و حدیث چه بهره‌ای برده است؟ واقعا چه معنایی دارد که تحلیل سیاسی می‌کنیم اما استناد به قرآن و حدیث و یا سیره نبوی در آن نیست؟ مگر نه اینکه می‌گوییم دین جامع است. تحلیل سیاسی را هر چه نگاه می‌کنیم به آیه‌ای بر نمی‌خوریم و معلوم است که خطوط کلی سیاست را از قرآن نگرفته‌اید وگرنه به نوعی به خط کلی باید برگردد. این نکاتی است که باید دقت کنیم.

آیت‌الله دژكام تأكید كرد: هر زمان آیه‌ای خواندیم و طبق آیه موضع سیاسی گرفته‌ایم، مردم تسلیم‌تر هستند و هر وقت فقط تحلیل بدون آیه داده‌ایم مردم سئوال پرسیدند به چه دلیل؟ ما رو به روی شما برای عبادت خدا نشسته‌ایم. این نکته مهم است و این‌ها نکاتی است که در بحث ولایت متاسفانه گم می‌شود و شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که یک فوتبالیست باید در وسط میدان مسابقه پیراهن خود را بالا بزند که تنها راه نجات کشور اطاعت از رهبر است.

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس با بیان اینكه چون ولایت متعلق به فقیه است هر که می‌خواهد به این ولی معظم نزدیک‌تر شود باید فقاهتش اقوا باشد، گفت: در این مسئله متاسفانه دوره‌های تکمیلی ما ضعیف است، در حالی که باید به فقه میدان دهیم و در ابعاد مختلف عملیاتی کنیم تا بگوییم فقه می‌خواهد کشور و جهان را اداره کند.

وی ادامه داد:‌ مسئله ولایت فقیه به این شکل باید مورد توجه علمایی شما قرار گیرد و در این تبیین‌هایی كه راهنمایی و ارشاد می‌کنید ارزشمند است یعنی در حد نظریه‌پردازی بالای علمی مرتب ائمه جمعه باید شارژ شوند که بحث ولایت را بدانیم در کجا قرار گرفته است. اگر خدایی نکرده به دلیل کثرت مسائلی که زیر چتر ولایت است ما از اصل آن غفلت کنیم در همان مسائل نیز دچار تضاد و تخالف می‌شویم و راه حل آن را بلد نیستیم و باید برگردد به ولی فقیه و نه اینکه به صورت قانونی در نظام مشخص است ولی باید فرهنگ و اخلاق شده باشد و نیاز به دخالت قانونی نباشد.

آیت‌الله دژكام با تأكید بر اینكه این نقش را اگر برای ائمه جمعه بپذیریم که به عنوان خدمتگزاران به نظامی که بر پایه ولایت فقیه است و خود خدمتگزار ولی فقیه هستند باید در راستای تبیین ولایت، تثبیت فرهنگ ولایت و توسعه فقاهت در جامعه و اینکه در همه این موارد جنبه علمی را در نظر بگیریم،‌گفت: این شروع کار است تا ما همه سرفصل‌های گام دوم را با این نگاه ببینیم.

وی افزود: شاید رهبری از باب اینکه ولایت دارند گاهی اوقات در یک محضوری باشند که این حق را یادآور باشند ولی این حق مسلم است و ما باید یادآوری کنیم این حق را تا بر اساس آن رهبری اقدامات خود را انجام دهند و ان‌شاءالله خدا به همه ما توفیق دهد و بتوانیم آنچه وظیفه ما هست را انجام دهیم.

 

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاري قرآن ايكنا استان فارس اجتماعي ائمه جمعه مهدي ترابي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۶۷۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبنای بسیاری از علوم، ریاضی و فیزیک است

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی فرهادی، سخنگوی آموزش و پرورش در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا مبنی‌بر اینکه برنامه آموزش و پرورش برای عدم هدایت تحصیلی دانش‌آموزان چیست، اظهار کرد: هدایت تحصیلی دانش‌آموزان یکی از ظریف‌ترین و مینیاتوری‌ترین اقدامات است که باید در آموزش و پرورش صورت بگیرد.

وی افزود: این کار در مقطع متوسطه اول با بهره‌گیری از توان مشاوره دقیق روان‌شناختی و تحصیلی در مدرسه انجام شود و به نیرو‌های کیفیت‌بخشی و مشاور در مدرسه وابستگی دارد. فرهادی ادامه داد: زمانی‌که یک انحراف در آمار می‌بینیم؛ در بخش‌های نرم‌افزاری و فکری دچار خطا هستیم و در امکانات مشکلی وجود ندارد. در دبیرستان‌ها امکاناتی که رشته‌های دیگر و دانش‌آموزان تحربی دارند، دانش‌آموزان ریاضی نیز بهره‌مند هستند.

انتخاب رشته تحصیلی ناظر بر بازار اشتغال است

سخنگوی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: نکته دوم ناظر بر بازار اشتغال است و نوع اطلاع‌رسانی برای مشاغل در کشور و تحقیقات صورت می‌گیرد. نهاد‌هایی که در آموزش و پرورش همکار هستند و در سند تحول برای آنها وظیفه‌ای تعیین شده، مراقب باشند که خلاف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اقدام نکنند و تبلیغات کاذب شکل بگیرد.

در میان فارغ‌التحصیلان هنرستانی کم‌ترین بیکاری را داریم

وی با اشاره به برنامه ششم و هفتم توسعه، اضافه کرد: در این برنامه قرار است دانش‌آموزان در رشته‌های فنی‌حرفه‌ای و کاردانش با یک ضریب بالای پنجاه درصد هدایت شوند و در میان فارغ‌التحصیلان هنرستانی کم‌ترین بیکاری را داریم؛ به عبارت دیگر، بیکار نداریم، زیرا دانش‌آموزان مهارت دارند.

فرهادی ادامه داد: بسیاری از دختران در رشته‌های کامپیوتر و طراحی و دوخت، هنری و صنایع دستی نه‌تنها بیکار نداریم، بلکه با افزایش بیشتر تقاضا در حرفه آموزش‌دیده روبرو هستند.

هنرستان‌ها برای همه رشته‌ها الگو موفقی هستند

سخنگوی آموزش و پرورش با بیان اینکه هنرستان‌ها برای نه‌تنها برای رشته‌های ریاضی بلکه برای هنرستان‌ها الگوی موفقی است و باید به آنها مشاوره دقیقی ارائه دهیم، ابراز کرد: برای رشته ریاضی ما در آموزش و پرورش وظیفه مشاوره دقیق ارائه دهیم که ناظر بر استعداد‌های خدادادی و علایق است تا در این رشته تحصیل کنند.

وی در پایان افزود: رشته بنده ریاضی و فیزیک است و معتقد هستم مبنای بسیاری از علوم، ریاضی و فیزیک است و باید این موضوع با جدیت دنبال شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عملیات «وعده صادق» بخش کوچکی از توان نظامی ایران بود
  • مبنای بسیاری از علوم، ریاضی و فیزیک است
  • کارآفرین و کارگر ۲ بال حرکت اقتصاد و تولید هستند
  • خبر‌هایی از بزرگداشت مرحوم آیت الله ترابی در دامغان
  • اخبار سیاسی ۸ اردیبهشت؛ رقابت‌ها برای ریاست مجلس/تحلیل‌ها از خیزش دانشجویان آمریکایی
  • اولین گردهمایی ائمه جمعه استان خوزستان با محوریت تبیین جایگاه مسجد در الگوی اعتلای شهر
  • سند راهبردی جامعه قرآنی عصر رونمایی شد
  • تأکید ائمه جمعه اردبیل بر رفع مشکلات معیشتی معلمان و کارگران
  • گزیده از سخنان ائمه جمعه شهرهای استان قم
  • فرزاد حسنی «آقای خاص» را روایت می‌کند