Web Analytics Made Easy - Statcounter

  فرارو- سرطان پانکراس در بافت‌های پانکراس یا لوزالمعده آغاز می‌شود – که یک عضوی است در سمت چپ شکم فرد قرار دارد و به طور افقی در قسمت پایین شکم واقع شده است. پانکراس دارای دو عمل اصلی است. پانکراس آنزیم‌هایی را که هضم و هورمون‌هایی را که به هضم غذا و کنترل قند خون فرد کمک می‌کنند را آزاد می‌نماید.

سرطان پانکراس یا لوزالمعده زمانی به وجود می‌آید که سلول‌های غیر طبیعی پانکراس به طور کنترل نشده‌ای رشد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکثر سرطان‌های پانکراس در قسمتی از پانکراس اتفاق می‌افتد که مایعات گوارشی تولید می‌کند. تعداد کمی از سرطان‌های پانکراس در قسمتی از پانکراس وجود دارند که به تنظیم قند خون کمک می‌کند. این نوع سرطان یا یک انسولینوما یا یک تومور عصبی است. مسئله حائز اهمیت این است که پزشک شما متوجه شود که به کدام نوع سرطان پانکراس مبتلا شده اید، زیرا این دو نوع از سرطان درمان متفاوتی را دارند.

این مطلب بر روی نوع اول این سرطان متمرکز می‌شود که به نام آدنوکارسینوما است. سرطان پانکراس به طور عمده به اندام‌های اطراف گسترش پیدا می‌کند و به ندرت در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود. اگرچه برای افراد مبتلا به کیست لوزالمعده یا سابقه خانوادگی سرطان پانکراس، تعدادی از مراحل غربالگری ممکن است به تشخیص زود هنگام کمک کند. یکی از علائم ابتلا به سرطان لوزالمعده، دیابت است، به خصوص هنگامی که این بیماری همراه با کاهش وزن، زردی یا درد در قسمت بالای شکم که به سمت عقب گسترش پیدا می‌کند رخ دهد. درمان این بیماری مهلک می‌تواند شامل جراحی، شیمی درمانی، پرتو درمانی یا ترکیبی از این موارد باشد.
علائم و نشانه‌های سرطان پانکراس علائم سرطان پانکراس اغلب تا زمانی که بیماری پیشرفت نکند، نشان داده نمی‌شوند. اما این علائم می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

• درد در قسمت بالایی شکم که تا پشت فرد گسترش پیدا می‌کند

• از دست دادن اشتها یا کاهش وزن بی دلیل

• افسردگی

• ابتلا به دیابت به تازگی

• لخته شدن خون

• خستگی

• زرد شدن پوست و قسمت سفیدی چشم‌ها (یرقان)   چه زمانی به پزشک باید مراجعه کنید در صورتی که دچار کاهش وزن بی دلیل شدید یا اگر دچار خستگی مکرر، درد شکمی، زردی یا علائم و نشانه‌های دیگری که سبب ناراحتی شما می‌شوند شدید، به پزشک خود مراجعه نمایید. بسیاری از این بیماری‌ها می‌تواند این علائم را ایجاد کند، در نتیجه ممکن است پزشک شما برای این عوارض و همچنین از نظر ابتلای به سرطان پانکراس مشکلات شما را بررسی کند.
علل ایجاد سرطان پانکراس علت ایجاد سرطان پانکراس در اکثر موارد روشن نیست. پزشکان عوامل دیگری مانند سیگار کشیدن را شناسایی کرده‌اند که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

پانکراس شما دارای طولی در حدود ۶ اینچ (۱۵ سانتی متر) است و به نظر می‌رسد چیزی شبیه به یک گلابی در پهلو باشد. این اندام هورمون‌ها (از جمله انسولین) را ترشح می‌کند تا به هضم و جذب قند در بدن و غذا‌هایی که می‌خورید کمک کند و علاوه بر این اندام موجب می‌شود که شیره گوارشی برای کمک به هضم غذا در بدن تان تولید شود.  
چگونه سرطان پانکراس به وجود می‌آید؟ سرطان پانکراس زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های پانکراس دچار جهش‌هایی در DNA شود. این جهش‌ها موجب می‌شود سلول‌ها به طرز غیر قابل کنترلی رشد پیدا کنند و زندگی خود را بعد از مرگ سلول‌های طبیعی ادامه دهند. اجتماع این سلول‌ها می‌تواند تومور را تشکیل دهد. فرم درمان نشده این سرطان به اندام‌های اطراف و رگ‌های خونی گسترش پیدا می‌کند.

اکثر انواع سرطان پانکراس در سلول‌هایی که خطوط مجرا‌های پانکراس را شامل می‌شوند آغاز می‌گردد. این نوع سرطان ناشی از آدنوکارسینوم پانکراس یا سرطان غده لوزالمعده است. به ندرت، سرطان می‌تواند در سلول‌های تولید کننده هورمون یا سلول‌های نورواندوکرین پانکراس ایجاد شود. این نوع از تومور‌های سلول‌های جزیره ای، سرطان غدد پانکراس و تومور‌های نورواندوکرین پانکراس نامیده می‌شود.
عوامل خطر در ابتلای به سرطان پانکراس
عواملی که ممکن است خطر ابتلا به این سرطان را افزایش دهند عبارتند از:

• التهاب مزمن لوزالمعده (پانکراتیت)

• دیابت

• سابقه خانوادگی سندرم‌های ژنتیکی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند، از جمله جهش در ژن BRCA۲، سندرم لینچ و سندرم ملانوم (FAMMM)

• سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پانکراس

• سیگار کشیدن

• چاقی

• سن بالا، معمولاً این بیماری در اکثر افراد بعد از ۶۵ سالگی تشخیص داده می‌شود

پژوهش‌های زیادی نشان داده است که ترکیبی از سیگار کشیدن، ابتلای طولانی مدت به بیماری دیابت و رژیم غذایی نامناسب، خطر ابتلا به این سرطان را بیش از خطر هر یک از این عوامل به تن‌هایی افزایش می‌دهد.   بیشتر بخوانید: چرا سرطان درمان ندارد؟   عوارض ابتلا به سرطان پانکراس هنگامی که سرطان لوزالمعده پیشرفت می‌کند، می‌تواند عوارض مانند موارد زیر را ایجاد کند:

• کاهش وزن - تعدادی از عوامل ممکن است سبب کاهش وزن در افراد مبتلا به سرطان لوزالمعده شود. علاوه بر این خود سرطان می‌تواند سبب کاهش وزن شود. تهوع و استفراغ ناشی از درمان سرطان یا تومور با فشار دادن روی معده ممکن است موجب کاهش اشتها و القای حس سیری در این افراد شود. یا بدن فد ممکن است دچار مشکلاتی در پردازش مواد مغذی از غذا شود، زیرا پانکراس دارای مقادیر کافی از آب گوارشی نیست.

پزشک همچنین می‌تواند مکمل‌های آنزیم پانکراس را برای کمک به هضم پیشنهاد کند. سعی کنید وزن خود را با اضافه کردن کالری اضافی و زمان غذا را به صورت لذت بخش و آرام تا آنجا که ممکن است، حفظ کنید.

• زردی (یرقان) - سرطان پانکراس که مجاری صفراوی کبد را مسدود می‌کند ممکن است موجب زردی شود. علائم این عارضه شامل زردی پوست و چشم، ادرار تیره رنگ و همچنین مدفوع بی رنگ می‌شود. یرقان معمولا بدون درد شکمی بروز می‌کند.

پزشک ممکن است پیشنهاد دهد که یک لوله پلاستیکی یا فلزی (استنت) در داخل مجرای صفرای شما قرار گیرد تا آن را باز نگه دارد. این کار با کمک یک روش cholangiopankreatography رتروگراد endoscopic (ERCP) انجام می‌شود. در طی روش ERCP یک آندوسکوپی از طریق گلو به داخل شکم و به قسمت بالای روده کوچک شما منتقل می‌شود. در نهایت یک رنگ به داخل کانال پانکراس و مجرای صفرا تزریق می‌شود که از یک لوله توخالی کوچک (کاتتر) و از طریق آندوسکوپی عبور می‌کند. سرانجام، تصاویر از مجرای فرد گرفته می‌شود.

• درد - تومور رو به رشد می‌تواند بر روی اعصاب در شکم شما فشار وارد کند و سبب ایجاد درد شدیدی شود. دارو‌های مسکن می‌توانند به راحتی درد را تسکین دهند. پرتو درمانی می‌تواند به طور موقت به کاهش رشد تومور کمک کند تا به در این زمینه به شما کمک شود.

در موارد شدید، این امکان وجود دارد که پزشک یک روش برای تزریق مسکن به اعصابی که درد شکم را کنترل می‌کند (بلوک سلولی سلیاک) توصیه کند. این روش، اعصاب را از ارسال سیگنال‌های درد به مغز شما باز می‌دارد.

• انسداد روده - سرطان پانکراس که در قسمت اول روده کوچک (دوازدهه ا. اثنی عشر) رشد می‌کند یا فشار می‌آورد، ممکن است جریان غذای هضم شده را از معده به سمت روده متوقف کند.

پزشک در اینصورت ممکن است یک لوله (استنت) را در روده کوچک فرد قرار دهد تا آن را باز نگه دارد. یا همچنین این احتمال وجود دارد که جراحی لازم باشد تا معده فرد را به نقطه پایینی در روده متصل کند تا به خاطر سرطان مسدود نشود.
تشخیص سرطان پانکراس در صورتی که پزشک به سرطان لوزالمعده مشکوک باشد، ممکن است برای فرد انجام یک یا چند آزمایش زیر را توصیه کند:

• آزمایش‌های تصویر برداری که تصاویری از اندام‌های داخلی شما آماده می‌کنند - این آزمایش‌ها برای پزشکان این امکان را فراهم می‌آورند تا اندام‌های داخلی فرد را، ازجمله پانکراس، مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند. تکنیک‌های مورد استفاده برای تشخیص سرطان پانکراس عبارتند از: سونوگرافی، CT اسکن، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) و در برخی مواقع اسکن توموگرافی انتشار پوزیترون (PET).

• استفاده از یک محدوده برای به دست آوردن تصاویر فراصوت از پانکراس - در سونوگرافی آندوسکوپی (EUS) از یک دستگاه سونوگرافی برای به دست آوردن تصاویر پانکراس از داخل شکم استفاده می‌کند. این دستگاه با کمک یک لوله نازک و انعطاف پذیر (آندوسکوپی) از طریق مری و به معده فرد منتقل می‌شود تا تصاویر را تهیه کند.

• گرفتن یک نمونه از بافت برای آزمایش (بیوپسی) - بیوپسی یک شیوه به منظور گرفتن یک نمونه کوچک از بافت برای آزمایش در زیر میکروسکوپ است. پزشک ممکن است نمونه‌ای از بافت را از لوزالمعده فرد به دست بیاورد و با قرار دادن یک سوزن از طریق پوست و به پانکراس (آسپیراسیون خوب سوزن) این کار می‌تواند انجام شود. یا این امکان نیز وجود دارد نمونه را از طریق EUS که ابزار ویژه‌ای برای هدایت در پانکراس است، حاصل نمایند.   بیشتر بخوانید: ۵ نشانه زخم معده • آزمایش خون - پزشک همچنین ممکن است خون فرد را برای بررسی پروتئین‌های خاص (نشانگر‌های تومور) که توسط سلول‌های سرطانی پانکراس ترشح می‌شوند، آزمایش کند. این تست مارکر تومور مورد استفاده در سرطان پانکراس CA۱۹-۹ نامیده می‌شود. اگرچه این آزمایش‌ها همیشه قابل اعتماد نیستند و کاملا واضح نیست که چگونه بهترین استفاده از نتایج آزمون CA۱۹-۹ حاصل شود. تعدادی از پزشکان سطح این نشانگر‌ها را در قبل و بعد از درمان اندازه گیری می‌کنند.  
در صورتی که پزشک تشخیص سرطان پانکراس را تائید کند، او تلاش می‌کند میزان (مرحله) سرطان را تعیین کند. با استفاده از اطلاعات به دست آمده از آزمایش‌های انجام شده، پزشک درجه و میزان پیشرفت سرطان لوزالمعده را تعیین می‌کند که همین امر نیز به تعیین اینکه چه درمان‌هایی بیشتر برای فرد بیمار سودمند است کمک می‌کند.

مراحل سرطان لوزالمعده با عدد رومی در محدوده ۰ تا ۴ (IV) نشان داده می‌شود. پایین‌ترین مراحل نشان می‌دهد که سرطان به پانکراس محدود می‌شود. مرحله چهارم، سرطان به سایر بخش‌های بدن گسترش پیدا می‌کند.

مراحل این سرطان همچنان ادامه می‌یابد و تشخیص و درمان سرطان را توسط پزشکان پیچیده‌تر می‌کند. پزشک از مرحله و میزان درگیری بافت‌های فرد بیمار توسط سرطان برای انتخاب درمان مناسب استفاده می‌کند.

از ایجاد تردید درباره تجربه پزشک در مورد تشخیص سرطان پانکراس خودداری کنید. در صورتی که در تصمیم گیری مردد بودید، نظر او را دوباره در این زمینه جویا شوید.
پیشگیری از ابتلا به سرطان پانکراس این امکان وجود دارد که خطر ابتلا به سرطان پانکراس را کاهش دهید در صورتی که موارد زیر را انجام دهید:

• سیگار نکشید – در صورتی که سیگار می‌کشید سعی نمایید با راهنمایی پزشک خود درباره استراتژی‌هایی که به شما درباره متوقف کردن آن کمک می‌کنند، از جمله عضویت در گروه‌های حمایت کننده، استفاده از دارو‌ها و درمان جایگزین نیکوتین مصرف سیگار را متوقف کنید. اگر اهل سیگار نیستید، پس بهتر است هیچ وقت آن را شروع نکنید.

• حفظ وزن طبیعی – در صورتی که وزن ایده آلی دارید، برای حفظ آن تلاش کنید. اگر نیاز به از دست دادن وزن دارید، برای یک کاهش وزن ثابت و به صورت ۱ تا ۲ پوند (۰.۵ تا ۱ کیلوگرم) در هفته هدف گذاری کنید. تمرین روزانه را با یک رژیم غذایی غنی از سبزیجات، میوه و غلات کامل با مقادیر کمتری ترکیب کنید تا به کاهش وزن در این زمینه کمک شود. رژیم غذایی سالمی را انتخاب نمایید که غنی از میوه‌های رنگارنگ و سبزی‌ها و دانه‌های کامل است و می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند.  
• در صورتی که سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان لوزالمعده دارید، با یک مشاور ژنتیک ملاقات کنید - او می‌تواند سابقه سلامت خانواده را بررسی کند و تعیین نماید که آیا شما می‌توانید از یک آزمایش ژنتیکی برای درک خطر ابتلا به سرطان پانکراس یا سرطان‌های دیگر بهره ببرید یا خیر.
بیشتر بخوانید: تفسیر کامل آزمایش خون؛ آیا آزمایش شما نرمال است؟ درمان سرطان پانکراس در صورتی که پزشک تصدیق کند که به سرطان پانکراس مبتلا شده اید، آزمایش‌های انجام خواهد داد تا دریابد که سرطان به چه میزان پر خطر است و تا چه اندازه گسترش یافته است. درمان می‌تواند وابسته به مرحله سرطان باشد. درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• از بین بردن تمام یا بخشی از پانکراس (و هر نوع سرطان که در آن بخش گسترش یافته است)

• درمان سرطان به وسیله استفاده از دارو (شیمی درمانی)

• اشعه برای کشتن سلول‌های سرطانی و کنترل علائم استفاده می‌شود

در برخی موارد ممکن است پزشک در یک کار آزمایی بالینی ثبت نام کند. آزمایش‌های بالینی آزمایش‌های امیدوار کننده، اما اثبات نشده در بیماران است.

در موارد نادر که سرطان در خارج از پانکراس گسترش نیافته است، پزشکان سعی در برداشتن سرطان از طریق عمل جراحی دارند. آن‌ها علاوه بر این می‌توانند شیمی درمانی و یا رادیو تراپی را به عنوان بخشی از درمان توصیه نمایند.

زمانی که سرطان پانکراس بیش از حد به اندام‌های نزدیک یا سایر قسمت‌های بدن گسترش پیدا می‌کند، درمان کامل بعید است. با این وجود، درمان‌های متعدد برای کاهش علائم و طولانی شدن بقا در افراد مبتلا در دسترس هستند.
گزینه‌های درمان برای سرطان پانکراس • پرتو درمانی یا شیمی درمانی

• جراحی یا سایر روش‌ها برای کاهش علائم – در گذشته، این نوع جراحی بسیار گسترده انجام می‌شده. در حال حاضر روش‌هایی وجود دارند که در آن روش‌های جراحی دارای حداقل تهاجم هستند و ممکن است کمتر از مواردی که قبلاً مورد نیاز بوده است، کار آمدی بیشتری داشته باشند.

دارو‌ها و درمان‌های نوین هنوز در مرحله آزمایش هستند، به عنوان نمونه دارو‌هایی که سلول‌های سرطانی را به وسیله اشعه مورد تهاجم قرار می‌دهند.

حتی هنگامی که سرطان به نظر می‌رسد با عمل جراحی کاملا برداشته شده است، می‌تواند دوباره در پانکراس یا قسمت‌های دیگر بدن بازگردد و عود کند. در صورتی که این اتفاق بیفتد، سرطان را می‌توان با همان گزینه‌هایی که در بالا ذکر شد، درمان نمود.    
منبع: drugs mayoclinic

منبع: فرارو

کلیدواژه: تشخیص سرطان پانکراس سرطان پانکراس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۶۷۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از کجا بفهمیم سرطان معده داریم یا نه؟

به گزارش «تابناک» به نقل از گجت نیوز، فاکتورهایی مانند سابقه خانوادگی، رژیم غذایی ناسالم، استعمال دخانیات و عفونت هلیکوباکتر پیلوری (Helicobacter pylori) ریسک بروز این بیماری را افزایش می‌دهند. اگر جزو گروه‌های پرخطر هستید، لازم است با علائم و شیوه‌های تشخیص این بیماری بیشتر آشنا شوید.

بهترین راه برای تشخیص سرطان معده چیست؟

بهترین و مطمئن‌ترین راه برای این‌که بدانید به سرطان معده (Stomach cancer) مبتلا هستید یا خیر، آزمایش است. در ادامه آزمایش‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که پزشکان گوارش اغلب آن‌ها را برای تایید سرطان معده و رد سایر احتمالات پزشکی توصیه می‌کنند:

    آزمایش خون: این تست می‌تواند شامل آزمایش CBC و تومور مارکرها مانند CEA باشد. این تست سرطان معده در منزل به‌راحتی انجام می‌شود و نیازی نیست حتما به آزمایشگاه مراجعه کنید. برای این آزمایش‌ها به نمونه خون نیاز دارید که از ورید بازویی گرفته می‌شود.

 •   تست‌های تصویربرداری پزشکی مانند سی‌تی اسکن
 •    آزمایش بلع باریم (Barium swallow): این تست یک روش تصویربرداری پزشکی است که برای تشخیص مشکلات و بیماری‌های مرتبط با دستگاه گوارش فوقانی مانند معده و مری استفاده می‌شود.
 •    آندوسکوپی فوقانی: در این آزمایش لوله ظریف و باریکی به نام آندوسکوپ از راه دهان وارد مری و معده می‌شود. در انتهای آن یک لنز قرار دارد که از وضعیت داخلی اندام‌های گوارشی تصویر تهیه می‌کند. پزشک با بررسی این تصاویر در مانیتور بروز سرطان معده را بررسی خواهد کرد.
 •   بیوپسی: در واقع این آزمایش به‌طور دقیق مشخص می‌کند که آیا سرطان معده رخ داده است یا خیر. پزشک در طی آندوسکوپی نمونه‌ای از بافت معده را خارج می‌کند و به آزمایشگاه می‌فرستد.

علائم اولیه سرطان معده چیست؟

سرطان معده مانند بسیاری از سرطان‌های دیگر در مراحل ابتدایی نشانه خاصی ندارد یا علائم آن با سایر بیماری‌های گوارشی همپوشانی دارد. بسیاری از بیماران به بهانه مشکلات گوارشی به دکتر گوارش مراجعه می‌کنند و در ادامه متوجه می‌شوند به این بیماری مبتلا شده‌اند. در واقع آن‌ها زمانی متوجه سرطان معده می‌شوند که بیماری پیشرفت کرده است. از علائم اولیه سرطان معده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سوء هاضمه

این مشکل گوارشی اغلب با احساس ناراحتی در قسمت بالایی یا میانی شکم، سوزش معده، احساس پُری شکم و ترشی دهان همراه است. سوءهاضمه می‌تواند به دلایل مختلف مانند پُرخوری، استرس و مصرف بیش از حد غذاهای چرب نیز ایجاد شود.

تهوع و استفراغ

سرطان معده به تدریج باعث تخریب بافت‌های سالم معده و کاهش اسید معده می‌شود. این فرآیند باعث اختلال در فرآیند جذب و هضم غذا خواهد شد و می‌تواند با تهوع و استفراغ همراه باشد. از سوی دیگر، تومورهای سرطانی به‌طور مستقیم بر سیستم گوارش فشار وارد می‌کنند.

این موضوع نیز منجر به بازگشت اسید معده به مری، حالت تهوع و استفراغ می‌‌شود. همچنین سرطان معده ممکن است سطح هورمون‌ها و مواد شیمیایی در بدن را تحت تاثیر قرار دهد، این مشکل نیز می‌تواند با تهوع و استفراغ همراه باشد.

نفخ بعد از غذا خوردن

سرطان معده به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم باعث ایجاد تغییراتی در عملکرد دستگاه گوارش می‌شود که ممکن است به نفخ و تورم شکمی پس از غذا خوردن منجر شود. برای مثال تومورهای سرطانی باعث ایجاد فشار در قسمت‌های مختلف دستگاه گوارش می‌شوند. این فشار می‌تواند عصب و بافت‌های حسی در دیواره معده را تحریک کند و باعث ایجاد نفخ شود.

کاهش حجم معده

همین‌طور که تومورها رشد می‌کنند، حجم معده را نیز اشغال خواهند کرد. به همین دلیل معده خیلی زودتر از ظرفیتش پُر می‌شود. در این حالت بیمار با خوردن مقدار کمی از غذا احساس سیری پیدا می‌کند. همچنین تومورهای سرطانی با تحریک عصب‌های معده باعث می‌شوند بیمار زودتر از حد طبیعی احساس سیری داشته باشد. این مشکل در طولانی‌مدت با کاهش وزن همراه می‌شود.

اگر به‌طور مکرر با این علائم گوارشی مواجه هستید باید برای بررسی‌های بیشتر و تشخیص دقیق به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید. همچنین به یاد داشته باشید بروز این علائم به این معنی نیست که حتما به سرطان معده مبتلا شده‌اید.

گاهی اوقات مشکلات ناشی از غدد می‌توانند منجر به بروز علائمی مانند کم‌اشتهایی یا کاهش وزن شوند، اگر تشخیص این باشد پزشک گوارش شما را به دکتر غدد ارجاع می‌دهد.

علائم سرطان معده در مراحل پیشرفته چیست؟

زمانی که بیماری پیشرفت می‌‌کند، علائم سرطان معده نیز به‌طور خاص دیده می‌شوند. از رایج‌ترین علائم سرطان معده در مراحل پیشرفته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درد

درد ناشی از سرطان معده به فاکتورهایی مانند مکان و اندازه تومور بستگی دارد. این درد می‌تواند در ناحیه معده و یا بافت‌های اطراف آن حس شود. بیماران اغلب آن را دردی تیز و مزمن توصیف می‌کنند که می‌تواند به سایر نواحی بدن مانند پشت، شکم، شانه‌ها و حتی قفسه سینه منتشر شود. همچنین بسیاری از بیماران پس از غذا خوردن با تشدید این درد مواجه می‌شوند.
خون در مدفوع یا مدفوع سیاه

یکی از عوارض متداول سرطان معده خونریزی معده است. تومور با آسیب رساندن به عروق خونی در دیواره معده باعث خونریزی داخلی می‌شود. این خون در فرآیند هضم قرار می‌گیرد و باعث سیاه شدن مدفوع خواهد شد. باید بدانید خون روشن و تازه در مدفوع اغلب نشانه‌ خونریزی اندام‌های گوارشی تحتانی است و در بیشتر مواقع به بیماری‌هایی مانند بواسیر و هموروئید مرتبط است.

استفراغ خونی

تومورهای سرطانی به عروق خونی آسیب می‌زنند و باعث خونریزی می‌شوند. این خون وارد دیواره معده وارد می‌شود و به دلیل حساسیتی که این قسمت از دستگاه گوارش دارد، ممکن است بیمار خون را به‌صورت استفراغ تخلیه کند.

آب آوردن شکم

رشد تومور در دیواره معده به انسداد آن منجر می‌شود و از عبور مواد غذایی جلوگیری می‌کند. این مشکل با انبساط معده و شکم همراه است، زیرا مواد غذایی و مایعات درون معده تجمع می‌یابند.

به این موضوع توجه داشته باشید که این علائم جدی هستند و در صورت بروز آن‌ها به مشاوره با پزشکان متخصص نیاز دارید. با این حال بروز این علائم اصلا به این معنا نیست که حتما سرطان معده رخ داده است.

دیگر خبرها

  • کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند
  • سنگ کیسه صفرا چیست و چگونه درمان می‌شود؟
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علل عمده آن | آیا خطرناک است؟
  • دلیل و عوارض بیماری ترانه علیدوستی چیست؟
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم یا نه؟
  • درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟
  • سندرم درس (DRESS) چیست؟ / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟
  • افسردگی پس از زایمان و ضرورت‌های درمانی و حمایتی 
  • سلول درمانی یک روش نوین برای درمان دیابت