Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-03@00:19:52 GMT

جایگاه صنایع فرهنگی و خلاق در اقتصاد جهان

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۷۹۹۶۷

جایگاه صنایع فرهنگی و خلاق در اقتصاد جهان

فرهنگ و به‌معنای خاص‌تر، صنایع فرهنگی نقش مهمی در اقتصاد جهانی و توسعه‌یافتگی جوامع ایفا می‌کنند که باید همواره مدنظر سیاست گذاران اقتصادی و فرهنگی قرار گیرد. ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲ اقتصادی اقتصاد ایران نظرات - اخبار اقتصادی -

باشگاه خبرنگاران پویا، صنایع فرهنگی از جمله مفاهیم پر اهمیت جامعه امروزی است که در سراسر دنیا نیز مورد توجه همگان قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای صنعت فرهنگی تعاریف متعددی ارائه شده‌است:

ساده ترین تعریف برای صنایع فرهنگی، صنایعی است که درون مایه فرهنگی و معنوی دارند و در ارزش‌ها، هنجار و فرهنگ‌های جامعه به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم تأثیر می‌گذارند.

در پژوهشنامه صنعت فرهنگی (1386) ذکر شده است که صنعت فرهنگی از طریق تولیدات، ابزارها و فرآیندهای متنوع در عصر حاضر باعث شده است که دانش و منابع فرهنگی یک جامعه به محصول تجاری و خدماتی تبدیل شود.

طبق تعریف یونسکو، صنایع فرهنگی به صنایعی گفته می‌شود که خروجی‌های خلاق و هنری ملموس و ناملموس تولید می‌کنند که دارای پتانسیل تولید، ثروت و ایجاد درآمد از طریق بهره برداری‌ از دارایی‌های فرهنگی و تولید خدمات و کالاهای دانش بنیان هم سنتی و هم نو هستند (ملکی فر، 1385). از آن‌جایی که صنایع فرهنگی برگرفته از ذهن، دانش و خلاقیت بشر می‌باشد، به آن صنایع خلاق نیز اطلاق می‌شود.

اما صنایع فرهنگی در نگاه مرسوم به معنای نگاه تجاری، اقتصادی و کسب منفعت از خاستگاه‌ها، نمادها، محصولات و خدمات فرهنگی است. این صنعت پر اهمیت در تمامی جهان نه تنها به رسمیت شناخته شده‌است، بلکه بخش اعظمی از تولید ناخالص داخلی[1] (GDP) کشورها را تشکیل می‌دهد.

رایج‌ترین طبقه‌بندی برای صنایع فرهنگی و خلاق[2] (CCI) به شرح ذیل می‌باشد که برای آن یازده بخش درنظر می‌گیرد:

تلویزیون، هنرهای بصری، فیلم، موسیقی، رادیو، هنرهای نمایشی، روزنامه‌ها و مجلات، تبلیغات، معماری، کتب (نشر) و بازی.

امروزه از جمله مهم‌ترین اهداف اقتصاد کلان رشد و توسعه[3] و اشتغال کامل[4] (کاهش بیکاری) می‌باشد. لازمه نیل به این اهداف اقتصادی تولید بیشتر، مصرف بیشتر، درآمد بالاتر و تقاضای نیروی کار بالاتر می‌باشد که به‌تبع آن‌ها، رشد اقتصادی و کاهش بیکاری حاصل می‌گردد. حال اشاره ای به جایگاه و گستره  این صنایع در اقتصاد جهانی می‌پردازیم.

در سال‌ 2013، از جانب صنایع فرهنگی و خلاق در سراسر جهان درآمدی برابر با 2.250 میلیارد دلار حاصل ‌ و موجب به کارگیری 29 میلیون نفر نیز شده است. درآمدها و اشتغال حاصل شده از جانب موارد فوق به شرح جدول ذیل می‌باشد:

بخش‌های صنایع فرهنگی و خلاق

درآمدها

(برحسب میلیارد دلار در سال 2013)

اشتغال ایجاد شده

(تعداد مشاغل بر حسب میلیون نفر در سال 2013)

تلویزیون

477

3.527.000

هنرهای بصری

391

6.732.000

روزنامه‌ها و مجلات

354

2.865.000

تبلیغات

285

1.953.000

معماری

222

1.668.000

کتب (نشر)

143

3.670.000

هنرهای نمایشی

127

3.538.000

بازی

99

605.000

فیلم

77

2.484.000

موسیقی

65

3.979.000

رادیو

46

502.000

مجموع

2.253

29.507.000

 

هما‌ن‌طور که در جدول فوق مشهود است، بیشترین سهم در درآمدزایی حاصل از صنایع فرهنگی و خلاق مربوط به تلویزیون و هنرهای بصری می‌باشد که حدود 39 درصد فروش و 35 درصد بازار کار این صنایع را در اختیار دارد. کم‌ترین میزان درآمد نیز مربوط به حوزه رادیو می‌باشد. صنعت موسیقی و فیلم‌سازی اگرچه نسبت به سایر حوزه‌ها درآمدزایی کمتری داشته است اما نیروی کار نسبتاً بالایی را درگیر خود کرده‌است.

لازم به‌ذکر است در سال 2013، اشتغال ایجاد شده توسط CCI که بالغ بر 29 میلیون نفر ‌است، یک درصد از جمعیت فعال جهان را شامل می‌شود.

اگر بخواهیم یک تحلیل جغرافیایی و منطقه‌ای از آمار فوق ارائه دهیم، به نتایج ذیل دست می‌یابیم:

منطقه

درآمد (میلیارد دلار)

اشتغال (میلیون نفر)

سهم در GDP منطقه‌ای

آمریکای شمالی

620

4.7

3.3 %

اروپا

709

7.7

3 %

آسیا

743

12.7

3 %

آمریکای لاتین

124

1.9

2.2 %

آفریقا و خاورمیانه

58

2.4

1.1 %

 

گزارش فوق حاکی از اهمیت صنایع فرهنگی و خلاق در سراسر جهان می‌باشد که بیان می‌دارد امروزه فرهنگ و به‌معنای خاص‌تر، صنایع فرهنگی نقش مهمی در اقتصاد جهانی و توسعه‌یافتگی جوامع ایفا می‌کنند که باید همواره مدنظر سیاست گذاران اقتصادی و فرهنگی قرار گیرد.

** محمد وجدانی، کارشناس ارشد اقتصاد و فرهنگ

 

[1] Gross domestic product

[2] Cultural and creative industries

[3] Development

[4] Full employment

R1412/P/S7,77,78/CT4

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۷۹۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشورهایی با ماهرترین نیروی کار

آلمان، کره‌جنوبی، ژاپن و چین کشورهایی با ماهرترین نیروی کار در سراسر جهان هستند که موقعیت پیشرفته اقتصادی خود را به‌واسطه تلاش‌های این نیروی کار به‌دست آورده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، پشت ثروت و موفقیت یک کشور، سیاست‌هایی است که فرصت‌ها را ایجاد می‌کنند، افرادی است که تلاش‌ها را هدایت می‌کنند و تاریخی است که محیط و چشم‌انداز را شکل می‌دهند اما نقش چشمگیر نیروی کار را در این پیشرفت نمی‌توان نادیده گرفت. در تعیین کشورهای دارای ماهرترین نیروی کار، مجموعه‌ای از ۷۳ ویژگی با مشارکت بیش از ۱۷ هزار نفر در سراسر جهان مورد نظرسنجی قرار گرفت. به هر کشور برای هر یک از این ویژگی‌ها بر اساس مجموعه‌ای از پاسخ‌های نظرسنجی فردی امتیاز داده شد.

آلمان

آلمان، پرجمعیت‌ترین کشور اتحادیه اروپا، دارای یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان است و از زمان اتحاد مجدد شاهد رشد پیوسته نقش خود در جامعه بین‌المللی بوده است. آلمان یکی از واردکنندگان و صادرکنندگان پیشرو در جهان محسوب می‌شود و خدماتی شامل صنایعی مانند مخابرات، مراقبت‌های بهداشتی و گردشگری، بیشترین سهم را در اقتصاد آن دارد. صنعت و کشاورزی از دیگر بخش‌های مهم اقتصادی این کشور هستند.

آلمان دارای نیروی کار بسیار ماهر، اما جمعیت آن در حال پیر شدن است، با این حال سطح بالایی از خدمات اجتماعی را ارائه می‌کند. این کشور از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرتی در جهان و از نظر فرهنگی، خانه تعدادی از چهره‌های برجسته جهان در علوم طبیعی و اجتماعی، همچنین هنر، ادبیات، موسیقی و فلسفه است.

کره‌جنوبی

اقتصاد پیشرفته و مبتنی بر خدمات کره‌جنوبی یک موفقیت سرمایه‌گذاری خارجی است. کره اولین دریافت‌کننده بودجه کمیته کمک به توسعه OECD (سازمان توسعه و همکاری) بود که بعدها به اهداکننده این بودجه تبدیل شد. این کشور از دهه ۱۹۶۰ شاهد رشد مداوم و کاهش فقر بود و اکنون به‌طور کلی در میان بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان قرار دارد. دفاتر سامسونگ، هیوندای و کیا در پایتخت این کشور قرار دارد که دو مورد از صادرات مهم کره‌جنوبی یعنی فناوری و خودرو را نمایندگی می‌کنند.

کره‌جنوبی یکی از بزرگ‌ترین پس‌اندازهای ناخالص ملی و ذخایر سرمایه‌گذاری خارجی در جهان را دارد. درآمد یک‌بار مصرف خانوارهای آن در سال‌های اخیر افزایش داشته است و ثروتمندان آن مایلند پول خود را برای اقلام و محصولات برند خرج کنند. کره‌جنوبی عضو بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد، گروه ۲۰، انجمن منطقه‌ای کشورهای جنوب شرق آسیا و سازمان تجارت جهانی، اما با چالش پیری جمعیت مواجه است.

ژاپن

سومین اقتصاد بزرگ جهان، ژاپن، از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان وسایل‌نقلیه موتوری، تجهیزات الکترونیکی و فولاد در جهان است و بخش خدمات آن بالاترین درصد اقتصاد را از نظر تولید ناخالص داخلی و اشتغال تشکیل می‌دهد. با این حال این کشور با پیامدهای اقتصادی ناشی از پیرترین جمعیت جهان و کاهش نرخ زادوولد دست‌وپنجه نرم می‌کند. ژاپن عضو چندین سازمان بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد، بانک توسعه آسیایی و بانک جهانی است.

چین

چین یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان را در خود جای داده، پرجمعیت‌ترین کشور جهان است و از نظر وجود زمین دومین کشور بزرگ محسوب می‌شود. چین از سال ۱۹۷۸، یکی از سریع‌ترین اقتصادهای بزرگ جهان بوده و از اقتصاد متمرکز به یک اقتصاد مبتنی بر بازار تبدیل شده است.

اقتصاد این کشور، پس از ایالات متحده در رتبه دوم قرار دارد اما توسعه سریع اقتصادی آن چندین چالش داخلی از جمله از بین رفتن تعادل میان رشد جمعیت و منابع طبیعی، افزایش نابرابری درآمد و افزایش قابل‌توجه آلودگی در سراسر کشور را به همراه داشته است. این کشور بزرگ‌ترین تولید کننده دی‌اکسیدکربن در جهان، اما یک سرمایه‌گذار عمده در انرژی‌های تجدیدپذیر است و از سال ۱۹۷۱ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، همچنین عضو چندین سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله سازمان تجارت جهانی و همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه است.

کد خبر 749938

دیگر خبرها

  • قصه پرغصه نابودی صنعت فرش استان
  • کشورهایی با ماهرترین نیروی کار
  • اشتغال اهمیت دارد
  • خلاقیت؛ موتور رشد شهرها
  • آغاز به‌کار نمایشگاه تخصصی فرانچایز در ایران‌مال
  • قطع خرید 4 میلیارد دلار نفت ایران ازسوی آمریکا
  • تنگناهای اقتصادی، ذره‌ای از قداست کار معلمی کم نمی‌کند
  • آئین گرامیداشت روز شوراها در گناوه برگزار شد
  • فرانسه جایگاه خود را بین ۱۰ اقتصاد برتر از دست می‌دهد
  • میوه های فرهنگ و موشک را در اقتصاد بچینید