Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ مراسم سوگواری دهه آخر ماه صفر شب گذشته، سوم آبان‌ماه، با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سروش محلاتی برگزار شد. وی در این مراسم به بحث درباره «ثابت و متغیر در سیره نبوی» پرداخت و اظهار کرد: در دین اسلام چند منبع اصلی و مهم وجود دارد. منبع اول قرآن کریم است، منبع دوم سنت است. سنت قلمرو گسترده‌ای دارد و قول و فعل همه معصومین(ع) را شامل می‌شود، ولی در این میان سیره پیامبر(ص) از اهمیت زیادی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اگر به قرآن مراجعه کنیم، خداوند پیامبر(ص) را به عنوان اسوه معرفی کرده است. ایشان یک الگوست که امت اسلامی باید بر اساس این الگو رفتار کند؛ لذا آنچه رسول اکرم(ص) بگوید برای ما سرمشق است. تعبیر دیگری که در قرآن کریم در این زمینه وجود دارد این است که رسول خدا را به عنوان «شهید» و گواه بر این امت معرفی می‌کند. همه باید به سمت و سوی او توجه داشته باشند.

وی افزود: وقتی امام حسین(ع) وصیت خود را در اختیار محمد بن حنفیه قرار داد حضرت در آنجا نوشتند: من می‌خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم؛ ولی امر به معروف و نهی از منکر می‌تواند تفاسیر مختلفی وجود داشته باشد. کدام معروف؟ کدام منکر؟ معروف با برداشت چه کسی؟ بنی‌امیه و بنی‌عباس هم ادعا می‌کردند که ما امر به معروف و نهی از منکر می‌کنیم. لذا در این وصیت حضرت اضافه فرمودند: من می‌خواهم به سیره جدم عمل کنم؛ یعنی هدف مسئله الگو قرار دادن سیره پیامبر و در ادامه سیره امیرالمؤمنین(ع) است. اگر قرار است اصلاحی و تغییری در جامعه رخ بدهد باید الگوی خاصی داشته باشد.

مؤلف کتاب «فقاهت در عاشورا» تصریح کرد: از حضرت امام باقر(ع) سؤال شد وقتی حجت خدا قیام می‌کند با کدام روش و الگو آن حکومت عدل در جهان استقرار پیدا می‌کند؟ امام باقر(ع) فرمودند: با همان روش پیامبر(ص). یعنی جامعه به سنت پیامبر(ص) برمی‌گردد. راوی مجدد از حضرت سؤال کرد: سیره پیامبر چه بوده است؟ امام فرمودند: سیره پیامبر این بود که جاهلیت را ابطال کرد و عدالت را جایگزین کرد. محور سیره پیامبر عدالت بود. همان عدالت در دوران پایانی و در حکومت موعود مجدداً زنده خواهد شد. یک چنین نگاهی به سیره پیامبر در معارف ما وجود دارد.

وی تأکید کرد: سیره پیامبر(ص) تاریخ انقضا ندارد و آنچه در آینده اتفاق خواهد افتاد بر اساس زنده کردن همین سیره است. بر این اساس ما باید این سیره را بشناسیم. این سیره یک الگوی جامع و فراگیر است و زندگی فردی و اجتماعی انسان را در ابعاد مختلف در برمی‌گیرد. متأسفانه به دلایل مختلفی فعلاً جامعه ما جامعه‌ای است که کمتر به سیره پیامبر(ص) توجه دارد. من در صدد واکاوی این موضوع نیستم که چرا بین ما و سیره نبوی فاصله به وجود آمده است، ولی واقعیت این است که کمتر در این رابطه بحث می‌شود و ما کمتر به این موضوع توجه داریم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا پیامبر سیره سروش محلاتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۸۴۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرمخویی و مدارا از خصوصیات پیامبر (ص) بود

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین کبیریان مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران امروز در مراسم تجلیل از اساتید حوزه های علمیه خواهران استان تهران که در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری گفت: اولین وحی خداوند متعال اشاره به معلم بودن خداوند دارد که نشان می دهد معلم بودن ارزش بسیار والایی دارد.

وی افزود: وقتی خداوند پیامبر را مبعوث می کند شان او را شان معلمی نشان می دهد. این جایگاه افتخار و حساسیت دارد. اگر بخواهیم جایگاه اصلی آن را در نظر بگیریم باید ببنیم خداوند و پیامبر او چگونه به تعلیم و تربیت مردم می پرداخت. اگر قرار است که شما وارث پیامبر باشید کار حساس خواهد بود.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران ادامه داد: نرمخویی، مدارا، تواضع و غمخوار مردم بودن از خصوصیات پیامبر (ص) بود اگر قرار است که شما جانشین ایشان باشید اولین اقدام شما باید دلسوزی نسبت به کسانی باشد که در اختیار شما قرار داده شده که تربیت کنید. اگر قرار است که طلبه ای در تراز انقلاب و دین تربیت شوند باید مثل شهید مطهری نیاز شاگرد خود را پیدا کرده و برطرف کنید.

حجت الاسلام والمسلمین کبیریان بیان کرد: شهید مطهری زمانی تشخیص می دهند که باید کتاب فلسفی بنویسند و یک زمان احساس می کنند باید شبهات را پاسخ دهند کتاب عدل الهی را می نویسند، یک زمانی احساس می کنند که حقوق زن رعایت نمی شود کتاب حقوق زن را می نویسند، یک زمانی هم احساس می کنند که باید برای کودکان کتاب بنویسند آن استاد که به حق باید قلم به دست گرفته و کتاب داستان و راستان می نویسند و این نشان می دهد که ایشان برای خود شان و جایگاه قائل نیست بلکه به نیاز جامعه توجه دارند و با توجه به آن کار می کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر ما هم بخواهیم مثل استاد مطهری موفق و پاسخگو باشیم باید به نیاز جامعه توجه کنیم و شانی جز خدمتگزاری برای خود قائل نباشیم. اگر قرار باشد طلبه تراز تربیت کنیم باید علم خود را به روزرسانی کنیم که شبهات هر زمان را با توجه به آن زمان پاسخ دهیم. در این مسیر باید به تحقیق و پژوهش پرداخته و با جامعه در ارتباط باشیم و پاسخ های قانع کننده بدهیم. باید معارف الهی را به خوبی آموزش ببینیم و آن را به جامعه انتقال دهیم.

کد خبر 6093766 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • اگر جامعه فرهنگی آگاه باشد آن جامعه به پیروزی می‌رسد
  • امام جمعه قم: برای امر به معروف و نهی از منکر هم‌افزایی کنید
  • مراسم دسته روی شهادت امام جعفر صادق (ع)در مازندران برگزار می شود
  • جامعه نیازمند بهره‌گیری از سیره عملی شهید مطهری است
  • تشکیل پرونده قضایی برای ضاربان آمر به معروف در کاشمر
  • شهید مطهری جوابگوی مسائل و نیاز‌های جامعه بود/ سیره شهید مطهری در برنامه‌های هفته معلم بازگو شود
  • نرمخویی و مدارا از خصوصیات پیامبر (ص) بود
  • شباهتهای جنگ غزه و ائتلاف کفار و مشرکین مکه و یهود مدینه در جنگ احزاب
  • دلسوزی شاگرد منتظری برای شهید مطهری/ تشکیل 700 پرونده برای مشاوران املاک یک استان!
  • امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر باعث پیشرفت و تعالی جامعه می شود