Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@07:05:10 GMT

درگذشت سید جعفر مرتضی عاملی تکذیب شد

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۸۶۲۷۹

درگذشت سید جعفر مرتضی عاملی تکذیب شد

به گزارش خبرگزاری مهر، ساعتی قبل برخی منابع از درگذشت حجت الاسلام والمسلمین سید جعفر مرتضی عاملی از محققین و مورخین حوزه خبر دادند.

اما اندکی بعد دفتر این روحانی لبنانی در پیامی این خبر را تکذیب کرد.

در این پیام درعین حال به وخامت اوضاع جسمانی سید جعفر مرتضی عاملی اشاره شده و از مؤمنان برای شفای ایشان طلب دعا و توسل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سید جعفر مرتضی عاملی از مورخین برجسته حوزه علمیه است و اثر معروف وی «الصحیح من سیرة النبی الاعظم» در چند همایش مورد تقدیر قرار گرفته است.

علامه سید جعفر مرتضی عاملی در عصر حاضر یکی از برجسته‌ترین سیره‌نگاران در جهان اسلام است. روش اجتهادی او در تاریخ و سیره نگاری، طرحی نو در حوزه‌های علمیه و همچنین در میان پژوهشگران علوم دینی درانداخت.

آثار علامه در حوزه تاریخ البته در میان دیگر شاخه‌های علوم دینی نیز تأثیرگذار بود. به طور کل به باور بسیاری از منتقدان آثار علامه سید جعفر مرتضی در دفاع از حریم تشیع و معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام و نیز پیراستن و تصحیح دیدگاه‌ها نسبت به حوادث و رویدادهای تاریخ اسلام جایگاه بلندی دارند.

تتبّع وسیع، ارزیابی دقیق، ریشه‌یابی هوشمندانه از حوادث و سیر آنها، تحریف زدایی و نمایاندن حقایق و واقعیت‌ها، نشان دادن دست‌های جعل و تحریف و افشای چهره‌های مزوّر و فریبگر، از ویژگی‌های برجسته آثار استاد است. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم سیره نگاری علامه مرتضی عاملی در تسلط زیاد او به منابع کهن بویژه منابع اهل سنت است.

یکی از دلایلی که علامه در پاسخ بهشبهات مطرح شده ــ بویژه در عصر جدید توسط سلفی‌ها ــ موفق عمل کرده همین بهره بردن از منابع مذاهب مختلف است و به همین دلیل نیز آنها نتوانسته‌اند هیچ ردیه‌ای بر آثار علامه بنویسند. علامه تعصبی به استفاده صرف از منابع شیعی ندارد و می‌توان گفت که تسلط او بر منابعاهل سنت نیز مثال زدنی است.

«الصحیح من سیرة النبی الاعظم» که در ۳۵ مجلد تألیف و منتشر شد، یکی از مشهورترین منابع تاریخی شیعی درباره پیامبر مکرم اسلام است. این کتاب پس از انتشار بلافاصله بدل به یکی از منابع مرجع فکری، تاریخی و عقیدتی در جهان اسلام شد. جامعیت این کتاب به قدری است که حضرت آیت‌الله سیستانی خطاب به علامه سیدجعفر مرتضی عاملی گفت: «لعل انتم اعلم العلماء فی‌التاریخ، فی‌الشیعه و بل فی الاسلام». این کتاب تاکنون مورد استفاده بسیاری از محققان و علاقه‌مندان در عرصه‌های فقه، تاریخ و اصول عقاید شیعه بوده است. یکی دیگر از دیگر کتاب‌های مشهور آیت‌الله مرتضی عاملی مجموعه عظیم ۵۳ جلدی «الصحیح من سیرةالامام علی علیه السلام» است که پس از انتشار برندهجایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد.

آیت‌الله مرتضی عاملی یک سیره مشهور دیگر هم نوشته‌اند که سیره حضرتسید الشهداست در ۲۴ مجلد. «ماساة الزهرا(س)» نیز نام کتاب دیگر اوست که همراه با سه سیره دیگر مجموعه مهمی از پاسخ به شبهات تاریخی را تشکیل می‌دهد و همچنین دهها کتابتاریخی تحقیقی دیگر. علامه نزدیک به ۲۵ سال را در ایران و در شهر مقدسقم اقامت داشت و در همین مدت منشأ خدمات فرهنگی شایانی هم به طلاب لبنانی قم و هم به مردم ایران شد.

کد خبر 4756607

منبع: مهر

کلیدواژه: اطلاعیه درگذشت چهره ها اربعین حسینی اربعین 98 کنفرانس بین المللی آیت الله جوادی آملی امام حسین ع معرفی کتاب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی فلسفه نقد کتاب پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مهدویت پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات علوم انسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۸۶۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرونشست زمین و شکستگی لوله آب در خیابان علامه مجلسی

دریافت 12 MB

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: فرونشست زمین در خیابان علامه مجلسی اصفهان منجر به شکستگی لوله آب شد.

کد خبر 6091502

دیگر خبرها

  • ظرفیت تمامی قطارهای فوق العاده مشهد در دقایق اول تکمیل شد
  • نور محبوسی که خاموش نشد
  • تشییع و خاکسپاری پیکر مرتضی شفیعی در اصفهان
  • خط لوله ۳۰۰ میلی‌متری آب شرب در خیابان علامه مجلسی اصلاح شد
  • خط لوله میلی‌متری ۳۰۰ آب شرب در خیابان علامه مجلسی اصلاح شد
  • تاریخ شهادت امام جعفر صادق(ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث
  • پیکر مرتضی شفیعی در اصفهان خاکسپاری شد
  • فرونشست زمین و شکستگی لوله آب در خیابان علامه مجلسی
  • رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت
  • بررسی جامع کتاب آناتومی گری