اهمیت نظارت بر عملکرد کارگزاران در سیره پیامبر(ص)
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۹۱۱۳۸
حجتالاسلام والمسلمین علیاکبر ذاکری، رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتوگو با ایکنا به آموزههای کلیدی در سخنان و سیره پیامبر(ص) در زمینه کار و تلاش با توجه به سال رونق تولید ملی پرداخت و گفت: نکته محوری در فرمایشات پیامبر این است که هر انسانی باید خودش دنبال کار و تلاش باشد البته این به معنای عدم وظیفه دولت نیست ولی تک تک آحاد جامعه باید بدانند اولین وظیفه بر دوش خود آنان است و دولت موظف است زمینه لازم را ایجاد کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه پیامبر قبل از بعثت، کار و تجارت داشت و تشویق به کار میکرد افزود: از جمله فرمایش ایشان این است که «الکاد علی عیاله کالمجاهد فی سبیل الله»؛ در این روایت، کار و تلاش مقوله صرفا دنیایی نیست و جهاد در راه خدا محسوب میشود که البته کاری که مقدمات و نتایج آن قابل پذیرش شرع و عقل باشد مراد است.
ذاکری با بیان اینکه مال حلال به تعبیر دین، خیر و فضل الهی است بیان کرد: خداوند در آیات پایانی سوره مبارکه جمعه فرموده که نماز جمعه را بخوانید و بعد از آن پراکنده شوید و از فضل الهی برای خود روزی کسب کنید. در این آیات ابتدا عبادات و تکالیف دینی مطرح شده و بعد از آن کار و تلاش مد نظر قرار گرفته است.
رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی با اشاره به فرمایش پیامبر(ص) مبنی بر «ملعون ملعون من القی کَله علی الناس» با بیان اینکه ایشان در این روایت دوبار واژه ملعون را استفاده کردند ادامه داد: شهید مطهری تعبیری به این مضمون دارند که پیامبر(ص) با گداصفتی و کَل بر مردم بودن به شدت مبارزه میکردند و فلسفه این کار هم پرتلاش بودن و مقاومت جامعه در برابر بیگانگان است تا عزت مسلمین مخدوش نشود زیرا در روایت داریم که عزت مومن از کعبه بالاتر است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با ذکر ماجرایی تاریخی در این زمینه پرداخت و تصریح کرد: حضرت وقتی در مسیر حرکتشان جوانی را میدیدند از او میپرسیدند که آیا شغل هم دارد و اگر فرد ابراز میکرد که بیکار است میفرمودند «سَقَط عن عینی»؛ در تعبیر دیگری فرمودند کسی که کاری برای خود ندارد در واقع از دین خود ارتزاق میکند یعنی مجبور میشود برای روزی دنبال کارهای نادرست برود و دین خود را بفروشد.
وی ادامه داد: در تاریخ ذکر شده است که ایشان دست سعد را که بر اثر کارگری پینه زده بود بوسیدند و فرمودند این دستی است که آتش آن را نمیسوزاند یعنی خود کار و تلاش فارغ از میزان درآمدش عبادت و مجاهدت در راه خداوند است. تلاش در حد کفاف ذاکری اظهار کرد: البته در مجموعه منظومه سیره نبوی در مورد کار ضمن تاکید بر پرتلاش بودن بر قناعت و کفاف هم تاکید شده است؛ زیرا برخی افراد ظرفیت داشتن مال فراوان را ندارند و کارشان به جایی میرسد که دیگر تکالیف شرعی خود را هم زیر سؤال میبرند و فراموش میکنند بنابراین کار با همه ثوابها و وجوبی که دارد نباید مانع از انجام تکالیف شرعی شود. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: یکی از مواردی که بعد از انقلاب نمونههای متعدد آن را شاهد بوده و هستیم همین نداشتن قناعت و عدم رعایت کفاف است که سبب رشد دزدیها و اختلاسها شده است و افرادی که ظرفیت قدرت و ثروت را نداشتند هم خودشان و هم جامعه اسلامی را بدنام کردند. سرنوشت عبرتآموز رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی افزود: ماجرای ثعلبة بن هاتب در دوره پیامبر(ص) بسیار درسآموز است؛ وی هر وقت پیامبر را میدید از ایشان درخواست میکرد که برای خوب شدن وضع اقتصادی او دعا کنند و پیامبر هم توصیه به قناعت میفرمود و میفرمود اگر مال کمی داشته و شکرگزار خداوند باشی بهتر از این است که مال فراوان داشته باشی ولی دینت مخدوش شود اما گوش این فرد بدهکار نبود تا اینکه پیامبر دعا فرمودند و وضع او خوب شد و کارش به جایی رسید که ابتدا فرصت نداشت در نمازهای یومیه به مسجد بیاید و بعد نماز جمعه را هم ترک کرد و وقتی پیامبر برای گرفتن زکات از او نماینده فرستاد گفت مگر من اهل کتاب هستم که باید جزیه بدهم یعنی زکات را معادل جزیه قرار داد؛ وی در نهایت هم یکی از 12 نفری بود که مسجد ضرار را ساختند. ذاکری با بیان اینکه پیامبر و امام علی و برخی ائمه(ع) دیگر وضع مالی خوبی داشتند ولی در حد کفاف روزگار میگذراندند تصریح کرد: کارگزاران نظام اسلامی باید این گونه روشی را اتخاذ کنند نه اینکه با سوء استفاده از بیت المال برای خود آلاف و علوف جمع کنند. اهمیت نظارت بر عملکرد کارگزاران در نظام اسلامی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تصریح بر اینکه نظارت بر عملگرد کارگزاران در سیره پیامبر(ص) پر رنگ بود اظهار کرد: تعبیر «یتجسس له» در منابع وجود دارد یعنی وقتی ایشان فردی را به پستی میگمارد بر او نظارت داشت؛ این واژه دو نوع معنا شده است؛ برخی گفتهاند جاسوس برای او میگذاشتند و برخی هم گفتهاند که فردی را که بتواند اطلاعاتی برای حاکم آن منطقه بیاورد که در هر دو صورت اهمیت نظارت در سیره پیامبر و امام علی(ع) را نشان می دهد. ذاکری با بیان اینکه در مورد نظارت امام علی(ع) بر حاکمانش داریم که خطاب به عثمان بن حنیف نوشتند «قد ابلغنی ...» یعنی گزارش برای من آوردهاند که نشان از بحث نظارت دارد اضافه کرد: در مورد «لتبیه» که از سوی پیامبر برای جمعآوری زکات تعیین شده بود در تاریخ ذکر شده که این فرد به منطقه مدنظر رفت و علاوه بر زکاتی که جمع کرده بود هدایایی هم از سوی مردم گرفته بود و نزد پیامبر آورد ولی پیامبر از گرفتن هدایا برآشفته و عصبانی شدند و فرمودند که آیا تو اگر در خانه بودی کسی به تو هدیه میداد، این هدیه به اعتبار جایگاه حکومتی تو به تو داده شده و حق نداری در آن تصرف کنی و تاکید فرمودند که هدایایی که کارگزاران میگیرند خیانت است. هدیه گرفتن کارگزاران از منظر پیامبر(ص) ذاکری تصریح کرد: وقتی کسی به کارگزاری هدیه بدهد مطمئنا از او توقع دارد یا فرمودهاند که اگر کسی را ما به کاری بگماریم اگر بیش از آن که برای او تعیین شده و حق اوست بگیرد خیانت کرده و مالش حرام است؛ آن وقت این فرمایشات و سیره را با رفتار برخی مسئولان مقایسه کنیم خواهیم دید خیلی از سیره ایشان دوره شدهایم. انتهای پیاممنبع: ایکنا
کلیدواژه: قرآن ایکنا قم ذاکری پژوهشگاه علوم و فرهنگ پیامبر رحلت هدیه به کارگزاران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۹۱۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ششمین دوره مجلس خبرگان یکم خرداد با پیام رهبری آغاز به کار میکند
عضو فقهای شورای نگهبان و رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری و انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: افتتاحیه ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری یکم خرداد ۱۴۰۳ در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی شورای نگهبان، آیتالله سیدمحمدرضا مدرسییزدی اظهار کرد: براساس قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات، پس از صادر شدن اعتبارنامه دو سوم منتخبان این انتخابات، از منتخبان برای شرکت در مراسم افتتاحیه این مجلس دعوت میکند.
وی افزود: مراسم افتتاحیه در روز سهشنبه اول خرداد ۱۴۰۳ در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.
آیتالله مدرسییزدی همچنین عنوان کرد: دوره نمایندگی اعضای مجلس خبرگان رهبری هشت سال و تعداد نمایندگان این مجلس ۸۸ نفر است.
رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات این نکته را هم یادآور شد که قانون اساسی، تدوین قوانین مربوط به این مجلس را برعهده اعضای خبرگان رهبری گذاشته و شورای نگهبان نیز مسئول نظارت بر انتخابات این مجلس است.
وی ادامه داد: در مراسم افتتاحیه ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، پس از قرائت قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی قرائت خواهد شد.
آیتالله مدرسییزدی افزود: سپس هیأت رئیسه سنی تشکیل میشود که شامل رئیس، نایب رئیس و ۲ منشی است و پس از آن هیئت رئیسه دائم با انتخاب اعضا شکل میگیرد. هیأت رئیسه دائم نیز شامل هفت نفر است که عبارتند از رئیس، ۲ نایب رئیس، ۲ منشی و ۲ کارپرداز.
انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند سال ۱۴۰۲ همزمان با انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور برگزار شد.
کد خبر 747821