Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: بیش از چهار هزار قطعه فلامینگو در تالاب‌ها و آبگیرهای این شهرستان مشغول استراحت و تغذیه هستند.

اکبر محمدیان روز شنبه افزود: این فلامینگوها که در تالاب های «درگه‌سنگی»، «سولدوز» و «حسنلو» سکنی گزیده‌اند تا زمانی که شرایط اقلیمی (آب و هوایی) فراهم باشد، در این تالاب‌ها و سواحل دریاچه ارومیه ماندگار خواهند بود و در صورت بروز سرما و یخبندان به عرض‌های جنوبی‌تر مهاجرت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: تالاب های نقده از اکوسیستم‌های کم‌نظیر آبی کشور به ویژه برای مهاجرت فصلی گونه‌های مختلف پرندگان و تخمگذاری و جوجه‌آوری آنها محسوب می‌شود و سالانه شاهد کوچ انواع پرندگان به‌ویژه فلامینگوها است.

وی اضافه کرد: این شهرستان با برخورداری ۱۲ تالاب فصلی و نیم‌فصلی و پنج تالاب دائمی، بستر مناسبی برای مهاجرت پرندگان آبزی و کنارآبزی محسوب می‌شود که سالانه شاهد کوچ انواع فلامینگوها و دیگر پرندگان مهاجر است.

محمدیان ادامه داد: یکی از دلایل مهم افزایش و مهاجرت این پرندگان به تالاب‌های این شهرستان احیای دریاچه ارومیه است که کمک شایانی برای بقا و تخم‌گذاری این پرندگان از جمله فلامینگوها کرده است.

رییس اداره محیط زیست نقده افزود: علاوه بر فلامینگوها انواع پرندگان آبزی نظیر، قو، اردک سرسفید و انواع مرغابی‌ و اردک‌ها از شمال و جنوب کره زمین برای زمستان‌گذرانی و جوجه‌آوری به تالاب‌های این شهرستان سفر می‌کنند که تا اواخر اسفند در این تالاب‌ها اقامت دارند.

نقده با بیش از ۱۷ تالاب فصلی نیم فصلی و دائمی پناهگاه بسیار مناسبی برای پرندگان محسوب می‌شود؛ از میان این تعداد پنج تالاب در قالب سه سایت در کنوانسیون رامسر به عنوان زیستگاه جهانی شناخته می‌شود.

تالاب‌های بین‌المللی و فصلی نقده با پوشش گیاهی و نیزاری و شرایط مساعد زیست محیطی، همواره به عنوان یکی از مراکز مهم مهاجرت، تخمگذاری و جوجه‌آوری پرندگان آبزی و کنار آبزی در کشور به شمار می‌رود.

نقده در جنوب آذربایجان غربی و ۱۰۰ کیلومتری مرکز استان واقع شده است./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۹۴۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قتل فرزند کوچک‌تر جلوی چشم مادر!/ عکس

تینا مزدکی_ نازکا، از همان کودکی خودش را تنها وارث قلمرو می‌دانست. دیوید اندرسون که برای دهه‌ها زندگی این پرندگان در شرق اقیانوس آرام را مطالعه کرده است، ‌می‌گوید:« در لانه این پرندگان اغلب یک جوجه دیده می‌شود. این جوجه، جوجه بزرگتر خانواده است که فرزندان دیگر را به قتل رسانده است. نازکا مانند دیگر پرندگان در جوجه‌کشی عالی نیست، اگرچه ممکن است دو تخم بگذارد اما تخم دوم تنها چند روز بعد از تخم اول و فقط با هدف بیمه بودن تخم اول گذاشته می‌شود.»

حال اگر هر دو جوجه به سلامت از تخم بیرون بیایند، جوجه بزرگتر، جوجه کوچکتر را از لانه بیرون می‌کند، جالب است بدانید که مادر جوجه‌ها هیچ دخالتی در این رقابت ندارد. بنابراین معمولا این رقابت در بین جوجه‌های نازکا کاملا عادی بنظر می‌رسد و نادر است که آن‌ها به یکدیگر حمله کنند.

شاید نازکاها رکورد شدیدترین رقابت خانوادگی را داشته باشند اما پرندگانی وجود دارند که سبک زندگیشان کاملا مخالف سبک زندگی نازکاها است. به عنوان مثال دارکوب بلوطی پرنده‌ای است که در گروه‌های خانوادگی شلوغ بزرگ می‌شود.

این پرنده در کنار خواهر و برادرانش زندگی می‌کند، حتی دیده شده است که گروهی متشکل از پنج خواهر برای مبارزه با پرندگان دیگر برای اشغال منطقه‌ای جدید متحد شده‌اند. آن‌ها جیغ می‌کشند، تعقیب و خودنمایی می‌کنند و این اتحاد تا جایی ادامه پیدا می‌کند که هر کدام از خواهرها بتواند یکی از مناطق مورد نظر را بدست آورد و شروع به تولید مثل کند.

منبع: newser

227323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903644

دیگر خبرها

  • قتل فرزند کوچک‌تر جلوی چشم مادر!/ عکس
  • پرندگان مهاجر در آب‌گیرهای گرمه فرود آمدند
  • فیلم| فرود پرندگان مهاجر در گرمه خراسان
  • تالاب گرده‌قیت نقده بعد از ۲۵ سال احیا شد
  • تالاب گرده‌قیت نقده احیا شد
  • کاهش ۳۰ درصدی شمار پرندگان مهاجر
  • نمایشگاه دست سازه‌های هنرجویان هنرستان دخترانه در شهرستان نقده
  • حضور ۷ گونه پرنده مهاجر در تالاب بین‌المللی هامون
  • خراسان شمالی میزبان پرندگان مهاجر عبوری است
  • روستای "سویرو" بانه شهری برای لک‌لک‌ها