Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-03@23:00:38 GMT

سرنوشت اعتدالیون در انتخابات مجلس چگونه خواهد بود؟

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۹۹۰۰۹

سرنوشت اعتدالیون در انتخابات مجلس چگونه خواهد بود؟

پرسش اساسی این است که اگر آن ائتلاف پیشین از معادلات سیاسی رخت بربندد، چه بر سر اعتدالیون خواهد آمد؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، کم‌تر از چهارماه تا انتخابات مجلس شورای اسلامی زمان باقی است. هرچه می‌گذرد، آرایش جریان‌های سیاسی برای حضور در انتخابات روشن‌تر می‌شود و داده‌هایی که سیاسیون به دست می‌دهند، دورنمایی کلی از نحوه حضور جناح‌ها در انتخابات را پیش روی ما می‌نهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان نکته حائز اهمیت آن است که مردم نسبت به بسیاری از «تابلوهای سیاسی» بی‌اعتماد شده‌اند و جناح‌ها می‌کوشند این بی‌اعتمادی را به لطایف‌الحیل، جبران کنند.

به تازگی، محمدرضا عارف، سرلیست امید در انتخابات اسفند 94، کسی که خود به سبب بی‌عملی شگفت‌آورش در مظان تندترین نقدهاست، اعلام کرده است راهبرد ائتلافی جریان اصلاحات در انتخابات 94 به این گفتمان ضربه‌هایی زد و به همین دلیل در انتخابات مجلس دهم باید با لیست اصلاح‌طلبانه به میدان بیاییم!

سخنان عارف آشکارا به معنای پایان یافتن «امید» در مجلس است؛ فرزند مشترک و نه چندان خلفِ اعتدالیون و اصلاح‌طلبان. حقیقت آن است که اعتدال، از ابتدا هم جعلی‌تر از دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا بود! یک نامِ بی‌پشتوانه که صرفا سودای ظهور به عنوان یک جریان سوم را داشت؛ بی‌آن‌که نسبت خود را با اصلاح‌طلبی به روشنی تبیین کرده باشد.

بدین ترتیب بود که اصطلاحات، چتر قیمومیت خود را بر سر اعتدال کشید و اکنون نیز آن را مایه ننگ خود می‌داند؛ چندان‌که بارِ دیگر به استقلال می‌اندیشد. اما چرا این استقلال‌طلبی انتخاباتی-تبلیغاتی فارغ از فریبکارانه بودنش، ناکارا نیز هست؛ به یک دلیل مهم: حتی وابستگان اعتدال نیز به دشواری می‌توانند از وجوه ممیزه اعتدال و اصلاحات سخن بگویند.

نگارنده به خاطر دارد که یکی از نمایندگان وابسته به اعتدال، پیش‌تر در پاسخ به این پرسش که آیا شما رئیس دولت اصلاحات و یا هاشمی رفسنجانی را معتدل می‌دانید یا اصلاح‌طلب، گفته بود که باید بیش‌تر اندیشید! طبعا پاسخ به این پرسش، یک بازی دوسر باخت بود. اگر آن‌ها معتدل‌اند پس انشقاق و فرقه‌ای به ظاهر دیگرگونه ساختن چرا؟ و اگر آن‌ها اصلاح‌طلب‌اند آیا معتدل نبودنشان را به مثابه تندروی می‌دانید؟ و اگر چنین است، در چه مواضعی با هم اختلاف‌نظر دارید؟ وابستگان اعتدال البته می‌هراسیدند که به بزرگ‌ترهای خود نقدی چنین وارد کنند.

با این تفاسیر، پرسش اساسی این است که اگر آن ائتلاف پیشین از معادلات سیاسی رخت بربندد، چه بر سر اعتدالیون خواهد آمد؟ یکی از فرض‌های منطقیِ محتمل آن است که وابستگان اعتدال، این‌بار زیر پرچم اصلاحات به میدان بیایند؛ در این صورت آیا مردم محق نخواهد بود که از فریبکاری آنان سخن بگویند و آنان را با برخی از پرسش‌های پیش‌گفته در محکمه عقل به قضاوت بنشینند؟

فرض منطقیِ محتمل دوم آن است که آن‌ها یک‌سره از اصلاحات و اعتدال ببُرند و از استقلال دم بزنند؛ آن‌گاه مجال آن خواهد بود که مردم از آن‌ها بخواهند به طور شفاف سیر تطور اندیشه خود را شرح دهند و بگویند در آن اعتدال و اصلاحات چه کژی‌هایی یافته‌اند که از سایه آن گریخته‌اند؟

و فرض منطقی محتمل سوم آن است که آن‌ها همچنان بر سبیل اعتدال، طی طریق کنند که در آن صورت، افزون بر علامت سوالی که درباره افتراق با اصلاحات پیش روی خواهند داشت؛ باید رنج عدم حمایت اصلاح‌طلبان را نیز بر خود هموار کنند؛ مگر آن که امثال عارف در دعوی خود مبنی بر ضرورت ارائه لیست اصلاح‌طلبانه نیز صادق نباشند!

همه این‌ها را باید در کنار ناکارآمدی آشکار اعتدالیون در اداره کشور تحلیل کرد. واقعیت برنتافتنی توسط وابستگان اعتدال این است که این جریان، همه ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل خود را به نمایش گذاشته است و رسانه‌های اجاره‌ایِ مجازی هم دیگر نمی‌توانند با پمپاژ دوگانه‌های جعلی و رقیب‌هراسی، مشی پیشین را در پیش بگیرند.

در چنین شرایطی، بالانشین‌های اعتدال نیازمند ماجراسازی هستند! هم از این روست که هرازچندی، یا از افشاگری در مجلس می‌گویند(که سپس با بهانه مصلحت، از عمل به وعده سر باز می‌زنند) یا از افشاگری درباره عامل تعطیلی کشور می‌گویند که خود مهر تأییدی است بر ناکارآمدی‌ها. این تقلاها را باید تلاشی برای بازکسبِ آبروی رفته در جوی اعتدال دانست.

باید منتظر ماند تا زمان، رویکرد جناح‌های سیاسی را آشکارتر کند. آن‌گاه با اطمینان بیشتری می‌توان درباره راهبردهای فریب افکار عمومی نوشت و سخن گفت!

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۹۹۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علی جدی در گفت و گو با قدس: مجلس باید مالیات بر درآمد در مناطق محروم را کاهش دهد

علی جدی در گفتگو با خبرنگار قدس با اشاره به ویژگی‌های ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم و ضرورت بررسی این لایحه در صحن علنی مجلس گفت: مشوق‌های مالیاتی همواره امری مطلوب است. اینکه ما مالیات کمتری از مردم در مناطق کمتر توسعه یافته دریافت کنیم بسیار مناسب است.

وی با بیان اینکه ما باید مالیات بر درآمد در مناطق محروم را کاهش دهیم اظهار کرد: تمرکز ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم بر کاهش مالیات بر عملکرد تولید از ۲۵ به ۱۵ درصد می تواند مشوق خوبی قلمداد شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از صنایع با مشکلات سرمایه در گردش و نقدینگی مواجه هستند، گفت: به عنوان مثال فردی تمام سرمایه و زندگی خود را برای رونق صنعت به کار گرفته اما شرایط به نحوی پیش رفته که معطل ۱۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش است. بنابراین ما باید این موارد را هم در راستای جهش تولید به درستی دیده و آنها را مد نظر قرار دهیم.

وی با بیان اینکه موارد مطرح شده در ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در راستای جهش تولید، موارد خوبیست بیان کرد: این امر می‌تواند موجب رونق سرمایه‌های خرد مردم شود. همچنین باید زمینه‌های ایجاد شود که مردم بتواند سرمایه‌های خرد خود را در موضوعات اقتصادی و تولیدی مشارکت داده و در قبال این مشارکت تضمین معافیت مالیاتی را داشته باشند.

وی با بیان اینکه نباید تضامین معافیت مالیاتی پس از انجام فعالیت، تغییر کند بیان کرد: این معافیت‌های مالیاتی نباید تغییر کند به مانند معافیت‌های مالیاتی که در مناطق محروم وجود دارد بنابراین این اقدامات، اقدامات خوبی است و دولت باید در این راستا کوشا باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معافیت‌های در نظر گرفته شده در ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم می‌تواند مشارکت مردم در اقتصاد را افزایش دهد بیان کرد: معافیت‌های جدید و مشوق‌های مالیاتی حمایت از سرمایه‌گذاری خرد باعث می‌شود تا سرمایه‌گذار انگیزه و اقبال بیشتری برای مشارکت در سرمایه‌گذاری پیدا کند. کاهش مالیات تولید در کنار معافیت‌های موثر و هدفمند در ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم بسترساز افزایش مشارکت مردم در اقتصاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه معافیت مالیاتی می‌تواند انگیزه خوبی برای سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر برخوردار محسوب شود ادامه داد: اینکه برخی جهت سرمایه‌گذاری به مناطق آزاد و کمتر توسعه یافته می‌روند از باب این است که معافیت‌های مالیاتی در این مناطق در نظر گرفته شده است. بنابراین اگر مالیات‌ها به سرمایه‌گذاری در بخش مناطق محروم و همچنین سرمایه‌های خرد داده شود،قطعاً می‌تواند موثر و مفید باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به توجه ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به اعطای مشوق مالیاتی جهت جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش تاکید کرد: به دلیل اینکه ما در کشور یک استراتژی مناسبی برای توسعه صنایع نداریم برخی اوقات در برخی از قسمت‌های زنجیره تولید، می‌بینیم گلوگاه است و در برخی جاها نیز مازاد داریم لذا اگر تکمیل زنجیره تولید به نیت اینکه ما صادرات محور شویم و محصول صادراتمان را افزایش دهیم مناسب است بنابراین اگر مشوق مالیاتی لازم در این بخش اعمال شود حتماً تاثیرات خوبی خواهد داشت.

وی تاکید کرد: حتماً اعطای مشوق مالیاتی می‌تواند حلقه‌های زنجیره ارزش تولید را تکمیل کرده تا در انتها با افزایش صادرات مواجه شویم. به عنوان مثال ما در بخش پتروشیمی ها و فولادی ها این مسائل را زیاد مشاهده می‌کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بنابراین اگر ما بتوانیم این بخش‌ها را با اعطای مشوق مالیاتی تقویت کنیم می‌توانند زنجیره ارزش تولید را تکمیل کنند.

وی با بیان اینکه ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم می‌تواند به عدالت مالیاتی کمک کند تاکید کرد: حتماً اگر این لایحه در صحن مجلس مورد بررسی قرار گیرد کمک می‌کنیم تا به سرعت و پس از چکش کاری به تصویب برسد.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • ایجاد عدالت و شفافیت اقتصادی هدف لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم
  • مجری جنجالی صداوسیما به اصلاح‌طلب و اصولگرا رحم نکرد: حرامید! +تصویر
  • نشست فصلی سران حزب اعتدال و توسعه با هدف برنامه ریزی کلان در سال ۱۴۰۳
  • دور دوم انتخابات بسیار تعیین‌کننده است/ لزوم اصلاح ساختار بودجه
  • یکی از مطالبات مردم در دور اول انتخابات مجلس موضوع تحول بود
  • مجری صداوسیما: اصلاح طلبی نطفه‌اش حرام است و اصولگرایی لقمه‌اش!
  • علی جدی در گفت و گو با قدس: مجلس باید مالیات بر درآمد در مناطق محروم را کاهش دهد
  • پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس آینده
  • اصلاح طلبان در کدام حوزه های انتخابیه کاندیدا دارند؟
  • رژیم صهیونیستی پاسخ پیشنهاد حماس را با اصلاحات به مصر داد