Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@00:09:53 GMT

استفاده تبلیغاتی ترامپ از مرگ ابوبکر بغدادی

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۰۱۵۶۸

استفاده تبلیغاتی ترامپ از مرگ ابوبکر بغدادی

به گزارش خبرنگار ایرنا، روز گذشته ابوبکر بغدادی، رهبر گروه تروریستی داعش کشته شد. او اهل عراق بود و پس از اشغال نظامی این کشور توسط آمریکا در سال ۲۰۰۳، به عنوان یک اسلامگرای افراطی به شهرتی جهانی رسید و توانست با سازمان‌دهی یک گروه شبه‌نظامی منسجم، نزدیک به یک دهه به کابوس امنیتی خاورمیانه و جهان تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او خود را خلیفه مسلمین نامید و مدعی رهبری تمامی مسلمانان جهان شد.

 ابراهیم بن عواد بن ابراهیم البدری السامرایی در سال ۱۹۷۲ در شهر سامرا متولد شد. ظاهرا او در دانشگاه بغداد در رشته حقوق اسلامی مدرک دکترا را اخذ کرده بود و تا سال ۲۰۰۳ و پیش از حمله آمریکا به عراق، به کار وعظ و موعظه در مسجد امام احمد بن حنبل سامرا هم مشغول بوده است.

گروه داعش به رهبری بغدادی در روزهای اوج قدرتش در سال ۲۰۱۴ بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع از خاک عراق و سوریه را کنترل می‌کرد و حدود ۱۲ میلیون نفر زیر سلطه‌اش زندگی می‌کردند. با این حال بغدادی زمانی کشته شد که تهدید داعش به پایین‌ترین سطح در سال‌های اخیر رسیده بود و هزاران نفر از اعضای گروهش  در اردوگاههای عراق و سوریه، اسیر بودند. خود او نیز مدت‌ها بود که در مخفیگاه به سر می‌برد و حتی در تبلیغات رسمی هم حضور نداشت.

استفاده تبلیغاتی از مرگ بغدادی

بلافاصله پس از اعلام خبر کشته شدن البغدادی، فاکس‌نیوز اعلام کرد نتیجه آزمایش دی‌ان‌ای، مرگ رهبر داعش را تایید می‌کند و تطابق چهره جسد و تصاویر البغدادی نیز این موضوع را تایید می‌کند. ظاهرا سوژه نابی برای ترامپ به دست‌آمده است و او این فرصت را برای بهره برداری تبلیغاتی به راحتی از دست نخواهد داد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تلاش میکند در درجه اول آمریکا را به عنوان قهرمان مبارزه با تروریسم معرفی کند و از آن مهمتر با توجه به نزدیکی انتخابات آمریکا استفاده تبلیغاتی برای خود کند و از سوی دیگر ماجرای استیضاح خود را به حاشیه براند.

مرگ بغدادی می‌تواند دستاوردی برای او در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا باشد، دولت دونالد ترامپ هیچ دستاوردی در زمینه سیاست خارجی نداشته است و عملا بیشتر به تخریب روابط آمریکا با دیگر کشورها پرداخته است. سیاست خارجی ترامپ مملو از کارهای نیمه‌تمام است، او از توافق هسته ای با ایران خارج شده، مذاکرات در راستای ایجاد وضعیتی پایدار در سرزمین‌های اشغالی را رها کرده، با چین وارد جنگ تجاری شده و مذاکرات با کره شمالی را نیمه‌تمام رها کرده است.

از سوی دیگر تلاش‌های دموکرات‌ها برای استیضاح دونالد ترامپ، خواه ناخواه ضربه سختی بر وجهه سیاسی او وارد خواهد کرد و این احتمال وجود دارد که او بازنده انتخابات ۲۰۲۰ باشد. اکنون مرگ بغدادی می‌تواند به عنوان دستاوردی برای دولت ترامپ محسوب شود و مساله استیضاح را به حاشیه براند.

دونالد ترامپ روز یک‌شنبه طی سخنانی در کاخ سفید خبر مرگ سرکرده داعش را اعلام کرد.  او با ادبیاتی سخیف که با ادبیات متعارف یک رئیس جمهور فاصله زیادی داشت گفت که رهبر داعش در پایان یک تونل، در حال گریه و زاری و مثل یک سگ و یک فرد بزدل مرد.

دقایقی پس از سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا، مشاور امنیت ملی او و همچنین رئیس پنتاگون به جزئیات دیگری درباره عملیات ایالات متحده علیه ابوبکر البغدادی اشاره کردند. رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، اعلام کرد عملیات روز شنبه که به کشته شدن ابوبکر البغدادی منجر شد کایلا مولر نام‌گذاری شده است.

تبریک فرانسه، تردید روسیه

تاکنون کشورهای مختلف واکنش های متفاوتی به مرگ بغدادی نشان دادند. امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در واکنش به مرگ رهبر داعش گفت: مرگ البغدادی ضربه سختی علیه داعش است. اما این تنها فقط یک مرحله از جنگ است.

فلورنس پارلی، وزیر دفاع فرانسه عملیات آمریکا در ادلب سوریه را ستود و مرگ البغدادی را بازنشستگی یک تروریست توصیف کرده است. وزیر دفاع فرانسه ضمن تبریک به مقامات آمریکایی هشدار داد که با مرگ رهبر داعش خطر این گروه هنوز برطرف نشده است. وزیر دفاع فرانسه در پیام توییتری خود اعلام کرد که فرانسه به مبارزه خود به همراه کشورهای ائتلاف علیه داعش ادامه خواهد داد.

بریتانیا نیز هم‌زمان با اعلام خبر مرگ ابوبکر البغدادی از طرف ترامپ واکنش نشان داد. بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا درحساب توییتری خود در این باره نوشت: کشته شدن البغدادی لحظه مهمی در مبارزه علیه ترور است، اما نبرد علیه شرارت داعش هنوز تمام نشده است. بریتانیا با کشورهای ائتلاف برای پایان دادن به فعالیت‌های وحشیانه داعش برای همیشه همکاری خواهد کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در واکنش به کشته شدن البغدادی گفت: کشته شدن سرکرده داعش نقطه عطفی در مبارزه مشترک‌مان با تروریسم است.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت دفاع روسیه، سرلشکر ایگور کوناشنکوف در مورد مرگ بغدادی گفته است: ما از هرگونه کمک ادعا شده درباره پرواز نیروی هوایی ارتش آمریکا در محدوده هوایی ادلب در این عملیات بی‌اطلاع هستیم.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه همچنین در اعتبار موفقیت این عملیات تردید کرده و گفت: با افزایش شمار مشارکت‌کنندگان مستقیم و کشورهایی که مدعی شرکت در این عملیات هستند و هر کدام جزئیاتی کاملا متناقض را عنوان می‌کنند، سوال‌هایی موجه پیش می‌آید و درباره اعتبار و بویژه موفقیت این عملیات تردیدهایی مطرح می‌شود.

سرلشکر ایگور کوناشنکوف تاکید کرد: هیچ حمله هوایی جنگنده‌های آمریکایی یا به اصلاح ائتلاف بین‌المللی روز شنبه یا روزهای اخیر در ادلب ثبت نشده است.

پایان نماد تروریسم تزریقی-تخریبی

مقامات کشورمان نیز در مورد مرگ البغدادی واکنش نشان دادند. حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری در واکنشی توئیتری، نسبت به کشته شدن رهبر گروه تروریستی داعش نوشت: ملاعمر، زرقاوی، بن‌لادن و بغدادی و هزاران تروریست کشته‌ شدند؛ اما طالبان، القاعده و داعش ریشه در واقعیات فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و رقابت‌های درون‌منطقه‌ای و برون‌منطقه‌ای دارند. تا این واقعیات با اراده مشترک مردم و دولت‌های منطقه تغییر نکند، امید چندانی به پایان این جریانات خطرناک نیست.

علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز در رشته توییتی نوشت: هلاکت بغدادی پایان نماد تروریسم تزریقی-تخریبی است؛ تزریق تفکر مرگ به بطن جوامع بشری و تخریب تصویر اسلام در افکار عمومی جهان. اما همانطور که با مرگ بن‌لادن ریشه ترور نخشکید، مرگ بغدادی نیز پایان داعشیسم نخواهد بود. نه مرگ بن لادن، نه مرگ بغدادی، پایان مبارزه با تروریسم داعشی نیست که تنها پایان یک فصل آن است. مرگ یک نماد است. اما هنوز نمو و نمود دارد. نمو با سیاست‌های آمریکایی، پترودلارهای منطقه‌ای و نمود با تفکر تکفیری. باید این سه منبع خشکانده شود یعنی خشک کردن باتلاق‌های تروریسم‌پرور.

سخنگوی دولت همچنین در رشته توئیت دیگری نوشت: ایران در خط مقدم مبارزه با تروریسم با طرح جهان عاری از خشونت و مبارزه با افراط گرایی در عرصه بین‌المللی و مساعدت‌های مستشاری در صحنه نبرد منطقه‌ای جزو پیشتازان مقابله با داعش و مدافع رویکرد دیپلماتیک و ایدئولوژیک با داعشیسم قرار دارد. آمریکا تلاش می کند گفتمان تمدن را به انحصار خود در آورد و لشکرکشی‌ها و تحریم‌های ظالمانه را به مثابه بخشی از نبرد با تروریسم بازنمایی کند. در صورتی که تروریسم در خاورمیانه و شمال آفریقا زاییده سیاست‌های اطلاعاتی _نظامی، نفت‌خواری و حمایت از  استبداد است.

اکنون با توجه به تبلیغات گسترده ای که دولت دونالد ترامپ در مورد مرگ ابوبکر بغدادی می کند باید یادآوری کرد که داعش توسط تندروهای عربستان سعودی تامین تسلیحاتی می‌شد و نخستین گام در جهت پایان دادن به ایجاد کابوس‌هایی چون داعش و رهبرانش در منطقه توقف دخالت‌های آمریکا و توقف تسلیحاتی کردن کشورهای منطقه است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دونالد ترامپ امريكا ابوبکر البغدادی پنتاگون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۰۱۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش ترامپ به خیزش دانشجویان آمریکایی در حمایت از فلسطین

رئیس جمهور سابق آمریکا در واکنش به اعتراضات گسترده دانشجویان این کشور در حمایت از فلسطین نوشت: فعلاً اعتراضات را متوقف کنید! - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا پس از دستگیری صدها دانشجو در دانشگاه های آمریکا به دلیل تظاهرات حمایتی از فلسطین، مخالفت خود را با این اعتراضات اعلام کرد.

ترامپ در پستی در شبکه اجتماعی خود به نام "Truth Social"، نوشت: «فعلاً اعتراضات را متوقف کنید! !!!» 

این در حالی است که دانشجویان در سراسر آمریکا تجمعات اعتراضی خود را در کالج‌ها تشدید کرده‌اند.

وی همچنین در مطلبی دیگر از عملکرد جو بایدن در این مدت انتقاد کرد. وی با اشاره به عملیات طوفان الاقصی در هفت اکتبر سال گذشته میلادی نوشت: «اگر من رئیس‌جمهور بودم هفتم اکتبر هرگز اتفاق نمی‌افتاد، حتی یک فرصت کوچک.»

منابع خبری از تظاهرات گسترده در دانشگاه تگزاس آمریکا، در همبستگی با ملت فلسطین در غزه و در  مخالفت با واشنگتن در حمایت از رژیم صهیونیستی خبر دادند.

همچنین منابع خبری همچنین از استقرار گسترده نیروهای پلیس آمریکا در دانشگاه آستین در ایالت تگزاس برای مقابله با دانشجویان حامی فلسطین گزارش دادند. 

خبرنگار الجزیره گزارش داد که دانشجویان کالیفرنیا ارواین و کالیفرنیا ریورساید تحصن‌های «باز و فراگیر» خود را علیه جنگ در غزه آغاز کردند.

اساتید دانشگاه کلمبیا در نیویورک نیز  برای محافظت از دانشجویان معترض حامی ملت فلسطین در غزه زنجیره انسانی تشکیل دادند.

پلیس آمریکا برای خارج کردن دانشجویان معترض به جنگ غزه در دانشگاه تگزاس از محوطه دانشگاه به اسپری فلفل متوسل شد. 

رسانه آمریکایی گزارش دادند که  پلیس آمریکا برای متفرق کردن تحصن دانشجویی حمایت از غزه در دانشگاه ویرجینیا هم به زور متوسل شده است.

همچنین گزارش‌ها حاکی است که پلیس آمریکا تعدادی از فعالان و دانشجویان را که در حال سازماندهی تظاهرات در حمایت از فلسطین در مقابل دانشگاه تولین در نیواورلئان آمریکا بودند، سرکوب و بازداشت کرد.

دانشگاه فلوریدا هم اعلام کرد که 9 نفر در محوطه دانشگاه به دلیل آنچه نقض قوانین در جریان اعتراضات خوانده شد، بازداشت شدند

موج اعتراضات حمایت از فلسطین در محوطه‌های دانشگاه‌های آمریکا بعد از دستگیری صدها نفر از معترضان در دانشگاه کلمبیا گسترده‌تر شده و بعد از سرایت به اکثر دانشگاه‌های این کشور در حال گسترش به دانشگاه‌های سایر کشورهای دنیا است.

اعتراضات از دانشگاه کلمبیا در نیویورک از 17 آوریل آغاز شد و دانشجویان معترض خواستار قطع رابطه این دانشگاه با نهادهای اسرائیل که در جنگ غزه نقش دارند شدند. معترضان در دانشگاه‌های دیگر نیز خواسته‌های مشابهی دارند.

انتقاد دیده‌بان‌ حقوق بشر از سرکوب حامیان فلسطین در آمریکاتداوم تظاهرات دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • دادگاه نیویورک ترامپ را ۹۰۰۰ دلار جریمه کرد
  • ترامپ از نتانیاهو ابراز نارضایتی کرد
  • ترامپ: اگر رئیس جمهور بودم هرگز جنگ غزه راه نمی افتاد
  • درخواست ترامپ برای تغییر نتانیاهو
  • واکنش ترامپ به خیزش دانشجویان آمریکایی در حمایت از فلسطین
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • آمریکا برای تداوم حضور نظامی در عراق، داعش را بهانه کرده است