Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، گشایع‌ترین علت ایجاد مسمومیت در کشور را "مسمومیت‌های دارویی" دانست و شایع ترین علت مرگ و میر ناشی از مسمومیت را مصرف مواد مخدر اعلام کرد. ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷ اجتماعی پزشکی نظرات - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛ دکتر کیانوش جهانپور اظهار کرد: هنگامی که یک دارو بیش از مقادیر درمانی یا در فواصل زمانی نامناسب مصرف شود یا نوع دارو به اشتباه و نابه‌جا مصرف شود، می‌‌تواند منجر به بروز مسمومیت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: کودکان، سالمندان و افراد مبتلا به افسردگی یا افرادی که تعادل رفتاری ندارند، بیش از دیگران در معرض خطر بروز مسمومیت، به‌ویژه مسمومیت‌‌های دارویی هستند.

جهانپور شایع‌‌ترین علت مسمومیت را مسمومیت‌‌های دارویی دانست و هشدار داد: شایع‌‌ترین علت مرگ و میر ناشی از مسمومیت نیز، مسمومیت با مواد اعتیادآور مخدر و محرک از جمله ترامادول و متادون است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با بیان این که هفته پیشگیری از مسمومیت‌‌ها از اول تا هفتم آبان هر سال برگزار می شود، گفت: در این هفته به روال هرساله در سراسر کشور، تمرکز بر اطلاع رسانی، آگاهی‌‌بخشی و آموزش پیشگیری از مسمومیت در کودکان، مسمومیت ناشی از داروها، سموم دفع آفات، مواد شیمیایی، سوء مصرف مواد و داروهای روانگردان، گازها و بویژه منوکسید کربن و قارچهای سمی خواهد بود.

وی افزود: محوریت اقدامات نظام سلامت در این رابطه، اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و آموزش عمومی نحوه پیشگیری از مسمومیت‌‌ها از جمله ایمن سازی منازل، محل‌‌های کار، مدارس و مهدهای کودک و آموزش و نحوه استفاده صحیح از فرآورده‌‌های دارویی و شیمیایی است.

جهانپور با بیان این که یکی از شایع‌‌ترین علل مرگ و میر در تمام دنیا نیز مسمومیت‌‌هاست، گفت: تحقیق و بررسی علل مرگ و میر ناشی از مسمومیت‌‌ها در اتخاذ تصمیمات و بهبود استانداردهای لازم برای پیشگیری از حوادث ناگوار، نقش مهمی را ایفا می کند.

وی افزود: مسمومیت یک مشکل بهداشت جهانی قابل توجه است. براساس داده ها WHO ، در سال 2012 حدود 193.460 نفر در سراسر جهان تنها بر اثر مسمومیت غیرعمد درگذشتند. از این مرگ و میرها ، 84 درصد در کشورهای کم درآمد و متوسط رخ داده است. در همان سال، مسمومیت‌‌های غیر عمدی باعث از بین رفتن بیش از 10.7 میلیون سال زندگی سالم شد.

به گفته دکتر جهانپور هر ساله تقریباً یک میلیون نفر در نتیجه خودکشی در جهان جان خود را از دست می دهند و  تخمین زده می شود که صرفا مصرف عمدی سموم دفع آفات باعث سالانه 370،000 مرگ در دنیا شود و با محدود کردن در دسترس بودن و دسترسی به سموم دفع آفات و داروهای پرخطر و موادشیمیایی بسیار سمی، می ‌‌وان تعداد این مرگ و میرها را کاهش داد.

بیشترین مسمومیت دارویی با کدام دارو است/640 ایرانی بر اثر یک قرص جان سپردندمسمومیت دارویی جان 17 لرستانی را گرفتشایع ترین مسمومیت دارویی در کودکان

انتهای پیام/

R7573/P/S2,24/CT12 واژه های کاربردی مرتبط وزارت بهداشت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: وزارت بهداشت وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۰۲۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدام عجیب وزارت بهداشت؛ تعیین سهمیه دارویی داروخانه‌ها براساس حجاب!

سیدحیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو درباره رسیدگی به وضعیت حجاب در داروخانه‌ها گفت: سازمان غذا و دارو از نخستین مجموعه‌هایی بود که به موضوع رعایت پوشش ورود کرد و به همین دلیل اصول رعایت پوشش در داروخانه را ابلاغ کرد.

مهر در خبری نوشت: محمدی ادامه داد: اگرچه اصول مربوط به پوشش در داروخانه‌ها ابلاغ شده اما ناهنجاری‌هایی در این زمینه گزارش می‌شود. موضوع رعایت هنجارها جزو مواردی است که در مواردی مانند سهمیه داروخانه‌ها نقش دارد. اگر یک داروخانه نسبت به رعایت هنجارها اقدام نکند، در وهله نخست تذکر داده می‌شود و اگر تذکر تأثیری نداشته باشد موارد بازدارنده در خصوص داروخانه متخلف اجرا می‌شود. اگر موارد بازدارنده نیز مثمر ثمر نباشد متخلفان به مراجع قانونی معرفی می‌شوند.

دیگر خبرها

  • اقدام عجیب وزارت بهداشت؛ تعیین سهمیه دارویی داروخانه‌ها براساس حجاب!
  • وزارت بهداشت: سهمیه دارویی داروخانه‌ها براساس وضع حجاب تعیین می‌شود!
  • مصرف دخانیات از مهم‌ترین عوامل ایجاد سرطان دهان
  • ایران دومین مصرف کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه / کدام برندها حاوی فلزات سنگین هستند؟
  • واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز/ عین‌الهی: وقتی می‌گویند عالم بدون عمل همین است!
  • واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان
  • واکنش وزیر بهداشت به مسمومیت الکلی پزشکان
  • واکنش وزیر بهداشت به مسمومیت پزشکان در شیراز
  • وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت الکلی پزشکان واکنش نشان داد
  • واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز