Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- یک کارشناس اقتصادی از مرکز همکاری های ریاست جمهوری گفت: متاسفانه طی سال های پس از انقلاب در بحث یارانه ها در کشور خوب عمل نشده است.
به گزارش خبرگزاری آریا، «علی شهیدی» با موضوع هدفمندی یارانه ‌ها و ارتباط آن با حساب های نیا بتی افزود: سالانه یارانه های پنهان زیادی در کشور توزیع می شود.
وی اظهارداشت: شوربختانه این یارانه ها بجای رسیدن به دست افراد ضعیف و آسیب پذیر جامعه به جیب ثروتمندان ریخته و در عمل هدر می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این کارشناس اقتصادی از مرکز همکاری های ریاست جمهوری گفت: اطلاعات درستی از درون اقتصاد، وضعیت درآمدی دهک های مختلف جامعه، میزان تراکنش های مالی مردم و موارد این چنینی در کشور وجود ندارد به همین دلیل مملکت با مشکلات زیادی از جمله یارانه، پولشویی، فساد، حساب های بی هویت بانکی، تنظیم گری اقتصاد کلان، کسری بودجه دولت و بسیاری موارد دیگر مواجه است.
وی افزود: تمامی این موارد و مسائل اعم از فقدان شفافیت تراکنش های بانکی، نقل و انتقالات کالا و همینطور نبود شفافیت دارایی مردم و جامعه به دلیل عدم شفافیتی که در اقتصاد کشور وجود دارد.
شهیدی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه پرداخت یارانه به تمامی افراد جامعه آیا کار درستی است، اظهارداشت: اینکه دولت در شروع اجرای قانون هدفمندی یارانه ها به تمامی افراد جامعه یارانه نقدی پرداخت کرد به سبب این بود نمی توانست بصورت دقیق اقشار و دهک های خاصی از جامعه را انتخاب و به آنان یارانه پرداخت کند چون آمار و اطلاعات صحیح و شفافی در دسترس نبود.
وی گفت: مسئولان با این قصد و نیت به همه افراد جامعه بصورت مساوی یارانه نقدی اختصاص دادند که پس از مدتی با توجه به جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوار و ایجاد شفافیت بتوانند دهک های ثروتمند را حذف کنند.
این کارشناس اقتصادی از مرکز همکاری های ریاست جمهوری افزود: بطوراساسی فلسفه دریافت مالیات و باز توزیع منابع مورد حصول به شکل یارانه یا مسیرهای مختلف دیگر بحث بازتولید ثروت و عدالت است.
وی اظهارداشت: مالیات ازثروتمندان و افراد غنی جامعه اخذ و این منبع از طریق یارانه و به هر شکل دیگری در اختیار طبقات و اقشار جامعه به خصوص ضعیف قرار می گیرد تا آنان نیز بتوانند با شرایط های مختلف زندگی کنند چرا که مسئله اصلی عدالت است.
شهیدی اضافه کرد: تحلیل کلی اینکه با این توصیف پرداخت یارانه نقدی به تمامی افراد جامعه با تحقق عدالت مغایرت دارد.
وی گفت: هدف اصلی در بحث یارانه ها این بود که یارانه های پنهان مورد پرداخت در حوزه های مختلف به خصوص انرژی اعم از بنزین، برق و سایر موارد حذف و در خدمت تولید کشور قرار گیردو همچنین از طریق باز توزیع در قالب یارانه به دهک های فقیر جامعه اختصاص یابد.
این کارشناس اقتصادی از مرکز همکاری های ریاست جمهوری افزود: متاسفانه برخلاف انتظار در شروع کار قیمت حامل های انرژی افزایش پیدا کرد اما منابع حاصل با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته در اختیار واحدهای تولید قرار نگرفت و از طرفی یارانه نقدی بصورت مساوی در بین تمامی افراد جامعه توزیع شد و بعد از مردم خواسته شد کسانی که درآمدهای بالایی دارند از دریافت یارانه انصراف دهندو کسی هم این کار را نکرد.
وی تصریح کرد: اقتصاد کشور از شفافیت لازم برخوردار نیست تا دولت بتواند دهک های ثروتمند جامعه را شناسایی و از چرخه دریافت یارانه حذف کند به همین دلیل از مردم خواسته شد انصراف دهند و جزء افراد معدودی بقیه مردم این را کار را انجام ندادند.
شهیدی گفت: منابعی که هم اکنون برای یارانه نقدی پرداخت می شود بیش از 100 هزار میلیارد تومان است که با این مبلغ می توان خیلی از مشکلات و چالش های بنگاه های اقتصادی و تولیدی کشور را رفع کرد.
وی افزود: شاهد مثال اینکه دولت در سال 1396 برای اینکه بتواند مشکل اقتصادی 16 هزار واحد تولیدی کشور را برطرف کند نیاز به 60 هزار میلیارد تومان منابع داشت یعنی کمتر از نصف این چیزی که اکنون برای یارانه های نقدی پرداخت می شود.
این کارشناس اقتصادی از مرکز همکاری های ریاست جمهوری اظهارداشت: بحث شفافیت تراکنش های بانکی به منظور شناسایی دهک ها و درآمدهای مردم همواره مورد پیگیری جدی خیلی از مراکز علمی، پژوهشی، مطالعاتی و... در کشور بوده است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از رادیو اقتصاد، وی گفت: پس از این پیگیری ها در نهایت بند (ح) تبصره 16 قانون بودجه سال 98 از سوی اهالی خانه ملت تصویب شد اما متاسفانه نهادهای مسئول پیگیر قانون مزبور نبودند بنابراین از بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و نمایندگان مجلس باید پرسید چرا این بندقانونی در کشور محقق نشده در حالیکه شفافیت تراکنش های بانکی زیر بنا و بنیاد شناسایی دهک های مختلف جامعه است.
شهیدی افزود: بند (ح) تبصره 16 قانون بودجه سال 98 می گوید: «به منظور افزایش شفافیت تراکنش های بانکی، مبارزه با پولشویی و جلوگیری ازفرار مالیاتی بانک مرکزی مجاز است در مدت یک ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون حساب های بانکی اشخاص حقیقی فاقد شماره ملی و افراد حقوقی فاقد شناسه ملی رامسدودکند.»
وی اظهارداشت: این بند قانونی همچنین ادامه می دهد «تمامی بانک ها و موسسات مالی و اعتباری موظفند براساس درخواست سازمان امور مالیاتی فهرست حساب های بانکی و اطلاعات مربوط به همه تراکنش های بانکی (درون بانکی و بین بانکی) مودیان را به صورت ماهانه در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند.»
این کارشناس اقتصادی از مرکز همکاری های ریاست جمهوری گفت: بند (ح) تبصره 16 قانون بودجه همینطور تصریح دارد «بانک مرکزی با تصویب شورای پول و اعتبار برای شفافیت تراکنش های بانکی به صورت یکسان یا متناسب با سطح فعالیت اشخاص حقیقی از نظر عملکرد مالی حدآستانه ای (سقفی) را تعیین کند و انتقال وجه با مبلغ بالاتر از حد آستانه (سقف) را برای اشخاص حقیقی از طریق همه تراکنش های بانکی (درون بانکی و بین بانکی) و سایرابزارهای پرداخت مشروط به درج «بابت» و در صورت نیاز به ارائه اسناد مثبته کند.»
وی افزود: این بند قانونی می افزاید «اشخاص حقیقی که از حساب بانکی خود استفاده تجاری می کنند می توانند با دریافت شناسه (کد) اقتصادی و اتصال حساب بانکی خود به شناسه (کد) اقتصادی از شمول مفاد این جزء مستثنی شوند.»
شهیدی توضیح داد: مطابق بند (ح) تبصره 16 قانون بودجه قرار بر این بود بانک مرکزی شماره حساب های بانکی بی هویت را پس از یک ماه ساماندهی و حذف کند.
وی اذعان داشت: طبق گزارش های رسمی و حتی در مواردی غیر رسمی هنوز حساب های بی هویتی مانند حساب های فاقد کد ملی معتبر، افراد فوت شده و بسیاری موارد دیگر در کشور وجود داشته و در حال استفاده است.
این کارشناس اقتصادی از مرکز همکاری های ریاست جمهوری تصریح کرد: خواسته های دیگر این بند قانونی اینکه حساب های شخصی و تجاری تفکیک و برای حساب های شخصی یک حد مشخصی قرار داده شود که افراد نتوانند از این حساب های شخصی تراکنش تجاری داشته باشند و مالیات را دور بزنند.
وی در ادامه یادآورشد: افراد حقوقی و حقیقی صاحبان مشاغل مانند وکلا، پزشکان، طلافروشان و غیره بجای استفاده از حساب های حقوقی از حساب های شخصی استفاده برای اینکه بتوانند از پرداخت مالیات فرار کنند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مدیریت یارانه فاقد عملکرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۰۳۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار مهم هواشناسی برای ۴ استان/ آماده‌باش مدیریت بحران

به گزارش خبرآنلاین، سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور از احتمال وقوع بارش های شدید در چهار استان جنوبی و غربی کشور خبر داد.

حسین ظفری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آخرین هشدار هواشناسی در خصوص بارندگی در کشور گفت: در پی صدور هشدار نارنجی سازمان هواشناسی کشور، در استان‌های غربی و جنوبی کشور و به خصوص در جنوب شرق خوزستان و شهر ماهشهر، جنوب و شرق استان بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری از فردا شاهد بارش های گسترده در این مناطق خواهیم بود.

وی افزود: تمام نهادهای مربوطه، اعم از هلال احمر، مدیریت بحران، استانداری‌ها، شهرداری‌ها و تمام نیروهای امدادی و درمانی در حالت آماده‌باش خواهند بود تا با کمک خداوند ان‌شاءالله از این بارش ها نیز عبور کنیم. از آنجایی که احتمال رعد و برق نیز وجود دارد به عشایر و مسافران عزیر توصیه می‌کنم که از ارتفاعات فاصله بگیرند. همچنین با توجه به اینکه احتمال بارش تگرگ نیز وجود دارد بنابراین به کشاورران توصیه می‌کنم اقدامات مناسب را برای مراقبت از زمین های کشاورزی خود انجام دهند.

ظفری ادامه داد: در چنین شرایطی و در برخی مواقع پلیس مجبور است برای حفظ جان افراد، راه‌هایی را مسدود کرده یا هدایت های اجباری انجام دهند بنابراین از مردم خواهش می‌کنیم با ماموران پلیس همکاری لازم را داشته باشند.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: در واقع اگر نیاز باشد راهی مسدود شود تا جان افراد حفظ شود، این اتفاق حتما توسط پلیس و راهداری خواهد افتاد.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901735

دیگر خبرها

  • دستگیری کلاهبردار اینترنتی در چناران
  • هشدار مهم هواشناسی برای ۴ استان/ آماده‌باش مدیریت بحران
  • «همتی» در نقاب رییس بانک مرکزی سوئیس/سلطان چاپ پول چه کرد؟
  • مناسب‌ترین میوه‌ها برای بیماران دیابتی
  • شناسایی متهم برداشت غیرمجاز یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریالی در تربت حیدریه
  • چرا عمده مردم از دریافت وام بانکی محروم اند؟/سو استفاده بانک ها
  • طرح تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی باید اجرایی شود/ تخصیص بی‌حساب و کتاب یارانه انرژی را متوقف کنید
  • جزییات دریافت مالیات از تراکنش‌های بانکی​ اعلام شد
  • عملکرد مدیریت شهری خوی با کلانشهرهای کشور قابل مقایسه است
  • زکات مستحبی گره های اقتصادی جامعه را می گشاید