Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه نشریات خبری ایرنا؛ فضای رسانه ای کشور در روز جاری با وجود منتشر نشدن بسیاری از روزنامه ها، همچنان حال و هوای انتخاباتی دارد. بسیاری از فعالان عرصه سیاسی در گفت وگو با رسانه های فعال از دغدغه های خود برای حضور در انتخابات پیش رو گفته اند.  

به طوری که منتسبان به جریان اصلاح طلب ضمن گمانه زنی در خصوص دوگانه ائتلاف یا حضور مستقل، درباره سرلیستی خود نیز بحث هایی را پیش کشیده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چهره های اصولگرا نیز همچنان با تاکید بر لزوم ایجاد وحدت، از تلاش های خود برای همراه کردن بخش های انشقاق یافته سخن می گویند.

اردوگاه اصلاح طلبان

وضعیت اصلاح طلبان و راهبرد آن ها برای انتخابات آتی

حسین کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار به خبرآنلاین می‌گوید: به نظر من در مورد استراتژی انتخاباتی اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی، همه‌چیز وابسته به شرایط روزهای آینده است. در صورت لزوم و اگر نیاز باشد ائتلاف صورت می‌گیرد یا بحث ائتلاف هم می‌تواند کنار گذاشته شود. در این زمینه ارزیابی ما از آرای مردم بسیار تاثیر گذار خواهد بود و تعیین راهبرد انتخاباتی نیز به نوع شرایطی وابسته است که اصلاح‌طلبان در ایام انتخابات با آن مواجه می‌شوند.

مرتضی مبلغ فعال سیاسی اصلاح طلب درباره این که آیا در مقطع فعلی سیاست ائتلافی پاسخ‌گو است؟ به روزنامه شرق گفت: خیر. به این دلیل که نیازی نیست و دردی از دردهای کشور برطرف نمی‌کند. امروز مجلسی می‌خواهیم که ‌به جایگاه قبلی‌اش برگردد و مجلسی شود که قانون اساسی خواسته است و میزان رأی مردم است. ائتلاف این اتفاق را تضمین نمی‌کند. ائتلاف مجلس غیرتندرو را تضمین می‌کرد ولی الان سازوکار شفافیت و نیروهای توانمند این کار را تضمین می‌کند.

اشرف بروجردی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با اشاره به حرف و حدیث‌هایی که درباره شرکت یا شرکت نکردن محمدرضا عارف در انتخابات به وجود آمده، اظهار داشت: آقای عارف یکی از چهره‌های شناخته شده و تاثیرگذار است که می‌تواند سرلیست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم باشد. به همین دلیل فعالان این جریان درباره ارزش حضور او در لیست انتخابات متفق‌القول هستند. اگر خود آقای عارف به جمع‌بندی برسد که به هر دلیلی در انتخابات نباشد، بحث دیگری است. البته در این حالت هم جبهه اصلاحات باید از او بهره‌مند شود و در فعالیت‌های انتخاباتی از آقای عارف کمک بخواهد. با این حال بر این باور هستم که نیامدن عارف اتفاق خوبی برای اصلاحات نخواهد بود.

روزنامه شرق در تیتر یک خود با طرح این پرسش که سرلیست اصلاح ‌طلبان چه کسی است؟ به گمانه زنی در این باره پرداخت و نوشت: پس از آنکه اخباری مبنی‌بر احتمال واردنشدن عارف به انتخابات مجلس منتشر شد و در ابتدا عبدالله ناصری و سپس علی شکوری‌راد بر این مهم تأکید کردند، اخیرا شنیده می‌شود که ممکن است علی مطهری یا حتی سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی سرلیست اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو باشند. البته این سخنان غیررسمی هنوز از سوی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان یا شخصیت‌های سرشناس جریان اصلاحات تأیید نشده است و هنوز در حد گمانه‌زنی است.

 علی مطهری با وجود تمام نقاط قوتی که دارد، هنوز اصرار دارد که اصلاح‌طلب نیستم. او اخیرا برای بار دیگر تأکید که نه اصولگرا هستم و نه اصلاح‌طلب یا در گذشته می‌گفت که از نظر سیاسی به اصلاح‌طلبان نزدیکم و از نظر فرهنگی به اصولگراها. پزشکیان هم بعید است بتواند نمایندگی تمام اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس را داشته باشد. شنیدن اسم سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی که از عجایب است؛ زیرا او هیچ‌گاه اصلاح‌طلب نبوده است و در شرایطی که عموم اصلاح‌طلبان دیگر باور به ائتلاف ندارند، عجیب است که او بتواند سرلیست همه اصلاح‌طلبان شود.

روزنامه شرق در یادداشتی از ویژگی های مجلس اول چنین می نویسد: مجلسی که تاکنون پنج رییس‌جمهوری، سه نخست‌وزیر، یک معاون اول رییس‌جمهوری و یک رییس قوه قضائیه از دل  آن برخاسته‌اند. مجلس اول در میان ۱۰ مجلس تشکیل‌شده در جمهوری اسلامی منحصربه‌فرد است، زیرا غیر از چهار زن که در آن نماینده بودند و بعدها نیز در عرصه سیاسی و اجتماعی کشور فعالیت داشتند.

دفاع از ائتلاف در گذشته با اعتدال گرایان

مرتضی مبلغ فعال سیاسی اصلاح طلب در این باره و در واکنش به منتقدان ائتلاف با اعتدالگرایان که در انتخابات گذشته صورت گرفته، به روزنامه شرق گفته است: به نظرم این گفته کاملا غیرواقع‌بینانه است. شما را به آستانه انتخابات سال ۹۲ برمی‌گردانم. ‌مهم‌ترینش رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی بود. وقتی آقای هاشمی به انتخابات وارد شد، هیچ‌کس از سیاست‌مداران از اصولگرا و اصلاح‌طلب به ذهنش خطور نمی‌کرد ایشان رد صلاحیت شود. ولی این اتفاق افتاد و همان زمان مشخص شد جنبش خفته‌ای که در جامعه بود احیا شد و آقای هاشمی برنده انتخابات است. رد صلاحیت ایشان با هزینه گزافی که داشت، انجام شد؛ بنابراین این اتفاق حاکی از آن است که انتخابات به گونه‌ای دیگر برنامه‌ریزی شده بود. به محض اینکه یک نفر که مدنظر برخی از جریانات نیست، آمد و احساس شد می‌تواند رأی بیاورد، رد صلاحیت شد. اتفاقا اصلاح‌طلبان در آن شرایط از آن سرمایه اجتماعی استفاده بهینه کردند و نقشه را به هم زدند. به گونه‌ای عمل کردند که آنچه اتفاق افتاد خلاف ‌تداوم همان جریان ‌گذشته بود. اگر آقای عارف و روحانی با هم می‌ماندند به دلیل توزیع آرا بینشان، می‌توانست آسیب‌زا باشد که آن را هم مدیریت کردند و رأی‌ها به یک نفر رسید که به نظرم تصمیم درستی بود و یکی از تصمیم‌های بسیار مؤثر اصلاح‌طلبان در برخی برهه‌های داخلی همین تصمیم بوده است. برخلاف اینکه برخی عکس این را می‌گویند. تحلیل پس از وقوع راحت است. مضافا اینکه آقای روحانی در دور اول خیلی مثبت بود. اگر مسئله برجام و تورم در دور اول نبود، مردم این‌طور حماسی بیشتر از دور اول رأی نمی‌دادند. پس قضاوت جامعه هم مثبت بود...فرض کنید اصلاح‌طلبان این کار را نمی‌کردند و مجلسی تندروتر از مجلس نهم تشکیل می‌شد. پس این کار یک خرد جمعی بود. اما اینکه می‌گویید به جامعه مدنی توجه شود، کاملا درست است. اما به چه معنی است؟ دو پا دارد؛ یکی حکومت و یکی جامعه و مردم. این دو پا باید با هم جلو برود. نمی‌شود یکی را رها کرد و دیگری را چسبید.

وضعیت در جبهه مقابل

مرتضی مبلغ درباره انشقاق های ایجاد شده در جریان اصولگرایی به روزنامه شرق می گوید: در بحث اصولگرایی، اشتباهی که برخی از آنها دارند، این است که فکر می‌کنند جریان‌سازی با دستور، کلیشه و اراده شخصی چند نفر اتفاق می‌افتد؛ توجه ندارند که جریان‌های سیاسی، پیشینه تاریخی و ایدئولوژی خاصی دارد و باید زمانی از آن بگذرد که کم‌کم پایگاه اجتماعی پیدا کند و گفتمان‌هایش شکل بگیرد و جریان خودش را به وجود بیاورد. پیشینه اصولگرایی از ابتدای انقلاب شروع شده و شخصیت‌ها، رویکردها، فعالیت‌ها، گفتمان‌ها و سازمان خودشان را دارند. این‌طور نیست که کسی اراده کند و بگوید می‌خواهم نواصولگرایی راه بیندازم. اینها فصلی و شخصی است. نمی‌خواهم بگویم به‌هیچ‌وجه جریان سومی در کشور شکل نمی‌گیرد؛ بلکه این‌طور شکل نمی‌گیرد که با اراده چند نفر یا یک نفر اتفاق بیفتد. این خطایی است که آنها دارند و به دلیل اطلاع‌نداشتن دقیق از فرآیندهای سیاسی و تاریخی شکل می‌گیرد. اما در این انتخابات، جریان‌های جدیدی بین اصولگرایان هستند که آقای احمدی‌نژاد یک جریان است و آقای قالیباف هم تلاش می‌کند که به قول خودش تحت عنوان نواصولگرایی حرکت کند. اما به نظرم جریان جدی‌تری وجود دارد تحت عنوان جریان‌های انقلابی عدالت‌خواه که البته اینها پشتوانه‌های خاصی هم دارند و هزینه‌های زیادی هم برایشان می‌شود و با شعارهای خاصی همراه هستند و معطوف به انتخابات هستند تا در انتخابات با شعار پاکدستی و مبارزه با فساد و عدالت‌خواهی که خواست عمومی است، حاضر شوند. به نظر من این جریان بین اصولگرایان نوظهورتر است؛ چون می‌خواهد اصولگرایان سنتی را هم دور بزند و با گفتمان جدیدی حاضر شود. البته هرچه پیش می‌رویم، ابعاد و ماهیت این جریان‌ها برای جامعه بیشتر روشن می‌شود که چه دست‌هایی در این زمینه کار می‌کنند. اما پدیده جدیدتر انتخابات در طیف اصولگرایان، این پدیده است.

مصطفی هاشمی‌طبا فعال سیاسی اصلاح‌طلب به نامه‌نیوز با ببان این که در جبهه اصولگرایی  وضع نامناسب است؛ گفت: به یاد داریم زمانی آقای رسایی گفت که تعداد شرکت‌کننده هرچه کمتر باشد، به نفع اصولگرایان است. توجه داشته باشید که جناح‌های سیاسی آنقدر به پیروزی فکر می‌کنند که حتی حاضرند در غیاب مردم قدرت را به دست بگیرند.

ویژگی های مجلس اول

روزنامه شرق در یادداشتی از ویژگی های مجلس اول چنین می نویسد: مجلسی که تاکنون پنج رییس‌جمهوری، سه نخست‌وزیر، یک معاون اول رییس‌جمهوری و یک رییس قوه قضائیه از دل  آن برخاسته‌اند. مجلس اول در میان ۱۰ مجلس تشکیل‌شده در جمهوری اسلامی منحصربه‌فرد است، زیرا غیر از چهار زن که در آن نماینده بودند و بعدها نیز در عرصه سیاسی و اجتماعی کشور فعالیت داشتند، دیگر نمایندگان مجلس اول توانستند در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی و در رده‌های بالای اجرایی مسئولیت داشته باشند.

نقش نهادهای نظارتی در انتخابات آینده

حسین کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار در گفتگو با خبرآنلاین اظهار داشت: طی این سال‌ها، نقش شورای نگهبان تغییر کرده است. شورای نگهبان باید اداره و نظارت بر انتخابات را عهده‌دار شود که اگر قوه مجریه به کاندیداها ظلم کرد، مانع شود نه اینکه شورای نگهبان مستقیما در انتخابات دخالت کند؛ شورای نگهبان در نقش پدر خانواده است نه برادر. بنابراین نظارتی که برای شورای نگهبان تعیین شده آن است تا اجازه ندهند دولت یا وزارت کشور به حقوق کاندیداها تعدی کنند.

اردوگاه اصولگرایان

وضعیت اصولگرایان و برنامه انتخاباتی آنان

حسین قربانزاده مشاور محمدباقر قالیباف در گفت وگو با تارنمای نامه نیوز در پاسخ به این پرسش که آیا گروه های مختلف اصولگرا وارد این معامله می شوند که غربالگری گزینه های مستعد برای ریاست جمهوری را از پیش انتخابات مجلس شروع کنند؟ اظهار داشت: خیر. اصلا چنین غربالی نه می شود و نه معقول است. هر کس ظرفیتی برای ۱۴۰۰ داشته باشد به صرف انتخابات مجلس خود را محدود نمی کند.

وی در ادامه و در پاسخ به این پرسش که این طور نخواهد بود که فردی با حمایت اصولگرایان رییس مجلس آینده شود و دیگر به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نیاندیشد؟ تصریح کرد: خیر، چنین چیزی معقول نیست. یک نفر کمتر از دو سال شهر تهران بود اما رییس جمهوری شد. آیا می توان گفت چون شورای شهر کسی را به عنوان شهردار انتخاب کرد، او باید در همان حوزه مدیریت شهری بماند؟ خیر. حتی کسی که رییس یک قوه انتخابی یا انتصابی است اگر ظرفیت افکارعمومی او بالا باشد می تواند جزء گزینه های قطعی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باشد.

 پرویز سروری عضو شورای ائتلاف جریان‌های انقلاب در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم از تسریع در فعالیت انتخاباتی شورای ائتلاف خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی‌های شورای ائتلاف به‌خوبی پیش می‌رود و ان‌شاءالله به‌زودی سخنگوی شورا انتخاب و به مردم معرفی خواهد شد. محمدرضا باهنر دبیر کلی جبهه پیروان خط امام و رهبری به مناسبت ششمین سالروز درگذشت حبیب الله اصولگرایان و نقش وی در وحدت میان بخشی از جریان اصولگرایی به خبرآنلاین می گوید: الان دیگر دوره چهره های حقیقی کاریزما در کشور به سر آمده است. به غیر از مقام معظم رهبری که  قانونا و شرعا باید محور وحدت جامعه باشند و مقام عظما را داشته باشند، دیگر نباید دنبال چهره های کاریزما بگردیم بلکه باید دنبال ساختار و سازمان های کاریزما باشیم که بتوانند این مشکلات را حل کنند. برای مثال مجلس اول پر بود از چهره های کاریزما اما الان در مجلس شاید یک چهره کاریزما هم پیدا نشود چون این دوران به سر آمده است.

 پرویز سروری عضو شورای ائتلاف جریان‌های انقلاب در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم از تسریع در فعالیت انتخاباتی شورای ائتلاف خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی‌های شورای ائتلاف به‌خوبی پیش می‌رود و ان‌شاءالله به‌زودی سخنگوی شورا انتخاب و به مردم معرفی خواهد شد.

وی درباره محوریت شورای ائتلاف گفت: آقای دکتر حدادعادل به‌عنوان رییس شورای ائتلاف، محوریت برنامه‌های شورا را به‌ عهده دارد؛ البته نظر همه گروه‌های انقلابی در شورا مورد توجه قرار می‌گیرد و این‌طور نیست که به نظرات دیگر اعضای شورا بی‌تفاوتی شود.

عضو شورای ائتلاف جریان‌های انقلاب در پاسخ به سؤالی درباره برنامه جبهه پایداری برای پیوستن به شورای ائتلاف، گفت: صحبت‌های خوبی با دوستان پایداری انجام‌شده و ما با توجه به شناختی که از اعضای پایداری داریم، انتظارمان این است که این جبهه، شورای ائتلاف را در تشکیل مجلسی کارآمد همراهی کند، لذا ما امیدوار به استفاده از ظرفیت همه گروه‌های درون انقلاب از جمله جبهه پایداری هستیم.

سروری همچنین درباره نقش جامعه روحانیت در شورای ائتلاف و نمایندگان این تشکل در شورا، تصریح کرد: تمام فعالیت‌های شورای ائتلاف مورد توجه جامعه روحانیت است و آقایان، تقوی، مصباحی‌مقدم و موسی‌پور به‌نمایندگی از جامعه روحانیت در جلسات شورای ائتلاف حضور دارند.

غلامرضا مصباحی‌مقدم سخنگوی جامعه‌ روحانیت‌ مبارز به اعتمادآنلاین گفته است: ما در شرایط فعلی به جای مجلسی خنثی، به مجلسی کارآمد نیاز داریم که نمایندگانش نگاهی ملی به مسایل داشته باشند و این‌طور نباشد که فقط دغدغه‌های حوزه‌ انتخابیه را پیگیری کنند. همچنین مجلس یازدهم به نمایندگانی شجاع و بی‌پروا نیاز دارد تا جرات پیگیری کم و کاستی‌ها را داشته باشند. چون یکی از اشکالات مجلس فعلی حضور مجلس‌نشینانی است که هر کدام به دلیلی محافظه‌کار هستند و معلوم است نماینده محافظه‌کار نمی‌تواند تاثیرگذار باشد و طبعاً کارایی لازم را نخواهد داشت.

نماینده‌ها همچنین باید چهره‌هایی پاکدست باشند؛ یعنی هم قبل از ورود به مجلس پرونده مالی نداشته باشند و هم بعد از رسیدن به بهارستان از موقعیت خود برای سوءاستفاده‌های شخصی یا حتی جناحی بهره نگیرند. در چنین حالتی می‌توان به تشکیل مجلسی امید داشت که هم در راستای کاهش مشکلات مردم و کشور فعالیت‌های مفیدی خواهد داشت و هم زمینه را برای تشکیل دولتی پاک و کارآمد در سال ۱۴۴۰ فراهم خواهد کرد.

 منابع مالی کاندیدهای انتخابات

علیرضا سلیمی نماینده مجلس در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره لزوم شفافیت مالی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و این که چه نظارت‌هایی باید روی این موضوع صورت گیرد، گفت: شفایت مالی در همه انتخابات باید وجود داشته باشد، انتخابات مجلس، شورای نگهبان، مجلس خبرگان و ریاست جمهوری با یکدیگر تفاوتی ندارند شفافیت یک موضوع بسیار مهم و حائز اهمیت است. باید مشخص شود افرادی که کاندیدا می‌شوند هزینه‌هایی که پرداخت می‌کنند صرف چه کارهای می‌شود.  مجلس مصوبه‌ای داشت که پس از تصویب به شورای نگهبان فرستاده شد اما آن جا رد شد و مشخص هم نشد علتش چیست. ای کاش نمایندگان هرچه سریعتر به این موضوع ورود می‌کردند و اجازه نمی‌دادند که این مصوبه بماند؛ قطعا اگر تصویب می‌شد یک اتفاق مثبت در کشور رخ می‌داد.

انتقاد از جریان مقابل

احمد علیرضابیگی عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس به خبرگزاری مهر گفت: انتخابات زمان مناسبی برای پاسخگویی دولت و مجلس به عملکرد خود است.  

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی سید حسن قاضی زاده هاشمی محمد باقر قالیباف شورای نگهبان اصولگرایان محمدرضا عارف بهارستان شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان جبهه پایداری قانون اساسی اصلاح طلبان علی مطهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۰۴۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در نشست خانه گفتگوی دانشگاه تهران اظهار کرد: درست است که علم با بخشنامه پیش نمی‌رود، هر چند که در جای خودش به بخشنامه هم نیاز دارد، باید نسبت فرهنگ با علم را تعریف کرد، باید مشخص کنیم که تاریخ و فرهنگ علم را چه می‌دانیم و از چه سطحی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ما در دوران معاصر گرفتار بحران خودآگاهی هستیم، نزاع‌ها و اختلافات مستمر در جریان‌های مختلف داشتیم و شاید کمتر اتفاقی در جهان اسلام بوده که وارد ایران نشده باشد، ایران همواره محل تضارب اندیشه‌ها بوده است.

حجت الاسلام پارسانیا ادامه داد: لازم است به برخی از سوالات پاسخ دهیم، نسبت علم و عقل به لحاظ تاریخی چیست، پاسخ به این سوال هویت ما را شکل می‌دهد، علم چیست؟ تقسیم‌بندی علوم چگونه است؟ علوم انسانی چیست؟ آیا رشته فلسفه باید در دانشکده‌های ادبیات باشد؟ آیا علوم انسانی در مقابل علوم طبیعی است؟ علوم انسانی موضوعی است که با اراده انسان ایجاد می‌شود، اینها تأملات جدی است.

وی گفت: این چهل سال تجربه‌ای از غفلت‌ها و تلاش‌ها برای خودآگاهی بوده است، وقتی شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد، ایجاد علوم تاریخی خودمان را از منظر تاریخ تفکر مورد توجه قرار دادیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: با این حال اجازه ندادیم که مشخص شود علم در تاریخ ما به چه معناست و گفتگوی بین معانی و مفاهیم ایجاد شود. بنیادهای معرفتی ما با ابعاد اقتصادی سیاسی اجتماعی تناسب دارد اما باید ربط آنها را با محیط علمی جستجو کنیم، با ربط اجتماعی انقلاب اسلامی نقطه عطف ایجاد کردیم اما متاسفانه اینکه چه مقدار در بازگشت به مفاهیم معنوی و تقسیم بندی علوم درست عمل کردیم، مشخص نیست.

کد خبر 6091165

دیگر خبرها

  • جلسه منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می‌شود
  • نشست همفکری منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می‌شود
  • تشدید اختلاف میان انگلیس و امارات بر سر سودان
  • لیست مشترک جبهه پایداری با شانا برای دور دوم انتخابات+ جزئیات
  • نشست همدلی و همفکری منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می شود
  • پیشنهاد پایداری به شانا برای تکمیل لیست در دور دوم انتخابات
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • ضبط برنامه تلویزیونی نامزد‌های انتخابات میان دوره‌ای مجلس
  • شورای ائتلاف کاندیداهای مورد حمایت خود در خرم‌آباد را اعلام کرد