Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-05-01@17:31:03 GMT

آشوب همزمان لبنان و عراق نمی‌تواند اتفاقی باشد

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۰۵۳۴۵

آشوب همزمان لبنان و عراق نمی‌تواند اتفاقی باشد

رویداد۲۴ از روز پنجشنبه دوم آبان ماه اعتراضات در عراق شدت یافته و طبق آخرین گزارش‌های بدست آمده میان تظاهرکنندگان و ماموران امنیتی در میدان تحریر در قلب پایتخت عراق درگیری رخ داده است. در همین حال نیرو‌های امنیتی عراق طی دیروز و امروز توانسته اند تعدادی افراد مسلح را در جریان تظاهرات‌های بغداد و دیگر شهر‌های جنوب و مرکز عراق دستگیر کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین در برخی از ویدئو‌ها که در شبکه‌های اجتماعی از سوی کاربران معروف عراقی منتشر شده تعدادی افراد مسلح را در حین تیراندازی در جریان تظاهرات در بغداد نشان می‌دهد که گزارش‌ها حاکیست برخی افراد نفوذی درصدد به خشونت کشیدن تظاهرات مسالمت آمیز مردم عراق هستند.   در همین راستا برخی شخصیت‌های سیاسی مانند قیس الخزعلی دبیر کل عصائب اهل الحق و هادی العامری دبیرکل سازمان بدر به طور ویژه سفارتخانه آمریکا و رژیم صهیونیستی را به دست داشتن در آشوب‌های اخیر و به انحراف کشاندن تظاهرات مسالمت آمیز به سوی خشونت متهم کرده اند؛ برای بررسی دور جدید اعتراض‌ها در عراق با حسین رویوران گفتگو کرده ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

به نظر شما مهمترین عوامل در شکل گیری تظاهرات در عراق چه مواردی هستند؟

عوامل متعددی در شکل گیری این تظاهرات دخیل هستند از مهمترین آن می‌توان به ناکارآمدی دولت عراق، فساد، اختلاس و مواردی از این قبیل اشاره کرد که عامل اصلی به وجود آمدن تحرکات اجتماعی در عراق است. با گذشت ۱۶ سال از سقوط دولت صدام عراق همچنان درگیر مسائل امنیتی مختلف است. مبارزه با گروه‌های تروریستی مانند داعش و ... در این سال‌ها یکی از چالش‌های بزرگ بوده است، اما ناکارآمدی‌های دولت را توجیه نمی‌کند. گارد ریاست جمهوری صدام و اعضای سازمان امنیت که در زمان صدام مردم را قتل و عام کرد و جنایات متعددی مرتکب شد و معترضان را به بدترین شکل ممکن از بین برد در حال حاضر حقوق می‌گیرند. زمانی که این سازمان‌ها منحل شدند ایالات متحده آمریکا تمامی آن‌ها را حقوق بگیر دولت عراق کرده است.

سوال اصلی اینجاست که در کدام کشور در دنیا چنین اتفاقی رخ می‌دهد؟! بعثی‌های سابق در حال حاضر در تلاشند تا مردم و دولت را به جان هم بیندازند و با فتنه انگیزی کشتار دیگری را رقم بزنند. گفتنی است که این افراد در مسائل امنیتی از اطلاعات زیادی برخوردارند و اینکه ما می‌بینیم در تجمعات اعتراضی شعار‌هایی در حمایت از رژیم بعث سر داده می‌شود به همین مساله برمی گردد. دولت آمریکا با دادن امتیاز‌های بزرگ به بعثی‌ها دولت عراق در مقابل کار انجام شده قرار داده است. این عوامل به اضافه عناصر خارجی که فضای مجازی را به شدت به کار گرفته است و افرادی که لابلای مردم رخنه کرده اند حوادث اخیر در عراق را رقم زده است.

آیا دولت عراق قادر به مدیریت و کنترل حوادث جاری خواهد بود؟ راه برون رفت از این شرایط چیست؟

دولت عراق برای مدیریت و کنترل اوضاع نیاز به مدیریت اطلاعاتی - امنیتی دارد. بدین معنا که اطلاعات جامع و کاملی از نیرو‌های بعثی که توبه نکردند و همچنان برای بازگرداندن شرایط به گذشته تلاش می‌کنند که با جنایت بدست آورد. شاهد بودیم که در جریان تظاهرات تیراندازی‌هایی صورت گرفت و تعدادی هم کشته برجای گذاشت؛ در همین راستا نیاز است که بعثی‌ها از صحنه اجتماعی دور شوند. عراق در حال حاضر شرایط مشابه ایران در اوایل دهه شصت را تجربه می‌کند که در آن برهه منافقین شرایط ناامنی شدید اجتماعی را با ترور‌های مختلف به وجود آوردند و در حال حاضر نیز این نقش را بعثی‌ها در عراق ایفا می‌کنند. همانطور که عراق برای از بین بردن گروه تروریستی داعش نیاز به عملیات نظامی داشت در این شرایط کار امنیتی و اطلاعاتی راهگشا خواهد بود.

آیا لبنان نیز شرایطی شبیه به عراق را در حال حاضر تجربه می‌کند؟

هدف گیری دو صحنه که مردم آن طرفدار مقاومت هستند نمی‌تواند اتفاقی باشد، اگر ناآرامی‌های الجزایر را نیز در کنار لبنان و عراق قرار دهیم، می‌توان دریافت که افرادی از بیرون، در حال برنامه ریزی برای بر هم زدن صحنه‌ها از لحاظ امنیتی هستند تا شرایط سیاسی نیز دچار بحران شود.

پیش بینی شما از آینده عراق و لبنان چیست؟ آیا در روز‌های آینده باید انتظار داشت که آرامش به این دو کشور برگردد یا اینکه اعتراضات و ناآرامی‌ها شدت یابد؟

هر صحنه‌ای نیاز به مدیر دارد؛ لبنان با مدیریت بحرانی که دبیرکل حزب الله در پیش گرفته است شرایط نسبتا بهتری در مقایسه با عراق دارد. شب گذشته شاهد بودیم که در لبنان اکثر میادین تقریبا خالی بود و این نشان از مدیریت دقیق و کارآمد سیدحسن نصرالله دارد. وی با برخورداری بودن از توان هدایت اجتماعی، افشاگری، روشنگری و غیره... نقش بسزایی در تحولات دارد. متاسفانه در عراق ما شاهد چنین مدیریتی نیستیم و در الجزایر نیز اوضاع وخیم و کاملا رها شده است. از همین رو امکان بهبودی اوضاع در لبنان وجود دارد، اما در عراق این چنین نیست و این کشور نیاز به زمان و هوشیاری بیشتری دارد تا همه چیز به روال عادی خود بازگردد.


 

 

 

 

 

منبع: خبرآنلاین برچسب ها: رویداد24 ، اعتراضات عراق ، تظاهرات لبنان ، تظاهرات عراق ، عراق سرگرمی

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 اعتراضات عراق تظاهرات لبنان تظاهرات عراق عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۰۵۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت سیزدهم طلسم بهره‌برداری از خط ریلی شلمچه-بصره را می شکند؟

به گزارش خبرنگار مهر با شکل‌گیری حکومت جدید در عراق پس از سقوط صدام حسین در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی، روابط دو کشور همسایه ایران و عراق در همه ابعاد به‌خصوص اقتصادی و فرهنگی ارتقا یافت؛ به گونه‌ای که در سال‌های اخیر تجارت دو کشور به بیش از ۱۰ میلیارد دلار و تبادل زائر و گردشگر نیز به حدود سالانه ۹ میلیون نفر رسیده است. این در حالی است که زیرساخت‌های ارتباطی مناسب به‌خصوص در حوزه مسیر ریلی میان دو کشور وجود ندارد.

وجود مسیر ریلی که از نظر میزان حمل مسافر، بار و هزینه‌های نقل‌وانتقال نسبت به سایر مسیرها برتری دارد، می‌تواند روابط سطح بالای اقتصادی و فرهنگی کنونی را ارتقا دهد. اهمیت ایجاد خط ریلی در اوایل دهه ۹۰ شمسی با افزایش تبادلات اقتصادی و گردشگری بین دو کشور نمود پیدا کرد. در میان مسیرهای ریلی که می‌تواند میان دو کشور احداث شود خط ریلی شلمچه-بصره در اولویت قرار دارد؛ زیرا این مسیر برای تکمیل به هزینه و نیز عملیات عمرانی کمتری نیازمند است. در حال حاضر خط ریلی شلمچه-بصره تنها نیازمند حدود ۳۲ کیلومتر عملیات عمرانی و ریل‌گذاری است که از این مسافت حدود ۱۶ کیلومتر نیز نیاز به مین‌روبی دارد.

توافق‌های پی‌درپی و بی‌نتیجه

در سال ۹۰ در زمان تصدی دولت دهم یک تفاهم‌نامه برای احداث خط ریلی مذکور میان دو کشور منعقد شد. این تفاهم‌نامه به دلایلی از جمله پایبند نبودن طرفین به مفاد تفاه و نیز بحران داعش در عراق به مرحله اجرا نرسید. با تغییر دولت در ایران و روی کار آمدن دولت دوازدهم به دلیل اهمیت پروژه مذکور، اجرای آن مجدداً در دستور کار قرار گرفت و در سال ۹۳ یک تفاهم‌نامه جدید میان دو دولت به امضا رسید. بااین‌حال به دلیل عدم ایفای تعهدات از سوی دولت عراق این تفاهم نیز حاصلی نداشت. در سال‌های ۹۶ و ۹۹ نیز تفاهم‌نامه‌هایی میان دو طرف شکل گرفت که هیچ‌کدام نتایجی درپی نداشت و نتوانست طلسم راه‌اندازی این خط ریلی را بشکند.

پس از این ناکامی‌ها دولت سیزدهم تلاش کرد با برطرف‌کردن موانع، این پروژه ملی و بر زمین‌مانده را اجرا کند. از همین رو با سفر وزیر وقت راه و شهرسازی در دی‌ماه ۱۴۰۰ به عراق یک توافق جدید میان طرفین شکل گرفت. وزیر وقت راه و شهرسازی پس از این توافق اعلام کرد: «طلسم سال‌ها تفاهم‌نامه و مذاکره شکسته شد و این توافقنامه دارای یک زمان‌بندی مشخص است و یکی از بندهای آن این است که طی یک ماه آینده عملاً عملیات اجرایی شروع خواهد شد. توافق کلی به این شیوه است که شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی و شرکت راه‌آهن عراق به طور مشترک این پروژه را اجرا می‌کنند و ظرف ۲ ماه شرکت مشترک تشکیل خواهد شد.» در نهایت پس از حدود ۲ سال در شهریورماه ۱۴۰۲ با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور ایران و شیاع‌السودانی، نخست‌وزیر عراق، سنگ بنای احداث این خط ریلی گذاشته شد. مطابق وعده مسئولان مقرر شده تا این پروژه در طی ۱۸ ماه به بهره‌برداری برسد. با این وجود باگذشت حدود ۹ ماه از زمان تعیین شده، بررسی‌ها حکایت از آن دارد که عملیات‌های عمرانی از جمله مین‌روبی و حتی انجام مطالعات کافی برای احداث پل بر روی اروند نیز متوقف است. حال باید دید آیا دولت سیزدهم می‌تواند با اجرای این پروژه در زمان باقی مانده طلسم بهره‌برداری از آن را بشکند؟

کد خبر 6093884 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • سرکوب معترضان حامی فلسطین در فرانسه
  • دولت سیزدهم طلسم بهره‌برداری از خط ریلی شلمچه-بصره را می شکند؟
  • رژیم صهیونیستی خط قرمز امنیتی آمریکا است
  • رژیم صهیونیستی جزیی از «خطوط قرمز امنیتی در آمریکا» است
  • انریکه بود که جلوی آشوب امباپه را گرفت
  • ژنرال صهیونیست: حزب‌الله منطقه امنیتی حائل در داخل اسرائیل ایجاد کرده است
  • دانشجویان لبنانی هم به جنبش بزرگ حمایت از غزه پیوستند
  • دلنوشته فرمانده اسبق سپاه امیرالمومنین (ع) همزمان با تفحص پیکر شهید «محمدشفیع فیضی‌زاده»
  • وضعیت متشنج در خیابان‌های تل آویو + فیلم
  • مقامات عراقی در حال تحقیق درباره قتل یک اینفلوئنسر هستند