Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

قربانعلی محمدپور در این باره اظهار کرد: در پایش‌های دوره‌ای نیروهای محیط زیست و همچنین گزارش‌های رسیده، اخیرا گونه جدید گیاهی به نام کاهوی آبی (Pistia stratiotes از خانواده Araceae ) در برخی از استخرهای طبیعی استان مشاهده شده است.

محمدپور با بیان اینکه این گیاه آبزی شناور، بومی آبهای مناطق گرم بوده و گیاهی اکواریومی است که در محیط طبیعی رها شده است، افزود: برگ‌های پهن کرکدار و ریشه‌های افشان گیاه، آن را روی سطح آب شناور می کند و به راحتی از طریق پاجوش‌های جانبی تکثیر و همراه جریان آب جابجا می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: دمای مناسب برای رشد و تکثیر این گونه مهاجم بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتیگراد بوده اما در بازه دمایی ۱۷ تا ۳۵ درجه نیز می تواند زندگی کند.

مدیرکل محیط زیست گیلان تصریح کرد: ورود، رشد و گسترش سریع این گیاه در منابع آبی برخی کشورها به معضلی جدی بدل شده و به همین دلیل حمل و نقل و نگهداری آن ممنوع اعلا م شده است.

محمدپور با اشاره به اینکه این گیاه به عنوان گونه‌ای مهاجم قلمداد شده و قادر است مواد مختلف آب را در خود جمع آوری و پس از اتمام دوره زندگی به محیط آبی رهاسازی کند، افزود: کاهش تنوع زیستی آبزیان، کاهش نرخ زادآوری و بقای آبزیان از دیگر مخاطرات این گیاه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان به تجارب منابع آب شیرین استان در مورد ورود گونه‌های غیر بومی نظیر آزولا و به ویژه سنبل آبی که در حال حاضر به یک معضل اساسی در گیلان تبدیل شده نیز اشاره و شهروندان خواست در صورت مشاهده این گیاه در منابع آبی، مراتب را به دستگاه‌های ذیربط اطلاع داده و از رها سازی خودسرانه هرگونه گیاه غیربومی به ویژه گونه‌های آبی در منابع آبی جدا خودداری کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع و با مساعدت استاندار و سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان، مصوبه شورای برنامه ریزی توسعه گیلان به منظور خرید یک دستگاه شناور دیگر برای جمع آوری گیاهان مهاجم سنبل آبی و کاهوی آبی از تالاب‌ها و آب بندان‌های استان اخذ شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

منبع: آفتاب

کلیدواژه: محیط زیست کاهو گیاه گیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۰۶۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم

ایسنا/لرستان مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از ثبت اولین مشاهده‌ گونه با ارزش و نادر پلنگ ایرانی در سال ۱۴۰۳ توسط عکاسان حیات وحش با هماهنگی این اداره کل در زیستگاه‌های استان خبر داد.

علی سالاروند امروز (دهم اردیبهشت ماه) گفت‌: با ثبت فیلم یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت‌شده سفیدکوه خرم‌آباد توسط عکاسان حیات‌ وحش با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست استان، اولین حضور این گونه ارزشمند در مناطق حفاظت‌شده استان در سال ۱۴۰۳ تایید شد.

وی ادامه داد: وجود پلنگ به‌عنوان گونه چتر یا سایبان Umbrella Species یا به عبارتی جانوری که حضورش در یک محیط برای سایر گونه‌ها جنبه حمایتی دارد، نشان‌دهنده پویایی آن زیست‌بوم و تکمیل زنجیره غذایی منطقه و زیستگاه‌ است.

وی با تقدیر از خدمات محیط‌بان‌ها، بیان کرد: دستیابی به این سطح امنیت در مناطق تحت مدیریت اداره‌ کل حفاظت محیط زیست استان در وهله اول حاصل برنامه‌ریزی و تلاش شبانه‌روزی محیط‌ بان خدوم در حفاظت از محیط زیست استان و در وهله دوم هوشمندسازی مناطق حفاظت‌شده و استفاده از فناوری‌های نوین است که نتیجه آن، ارتقای امنیت و افزایش مشاهده تعداد گونه‌های حیات وحش در مناطق حفاظت‌شده استان در دو سال گذشته بوده است.

سالاروند توضیح داد: در ایران ۱۰ گونه گربه‌سانان وجود داشته که با انقراض شیر ایرانی و ببر مازندران، این تعداد به هشت گونه کاهش یافته و از هشت گونه گربه‌سانان کشور تاکنون پنج گونه شامل پلنگ ایرانی، کاراکال، سیاه گوش، گربه جنگلی و گربه وحشی در لرستان شناسایی و ثبت شده که نشان‌دهنده غنای تنوع زیستی استان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان اضافه کرد: پارسال سه قلاده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های استان لرستان مشاهده و ثبت شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • درمان «ارس» تنها پلنگ باغ وحش شهرستان مشهد پیگیری می‌شود
  • مقابله با گرمای شهری از طریق باغ‌های گیاه‌شناسی
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • گیاهان خوراکی خودرو؛ گنجینه‌ای ارزشمند در چهارمحال و بخیاری