Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-04@04:36:25 GMT

چرا با کاهش قیمت مسکن، نرخ اجاره بالا می رود؟

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۱۷۲۹۴

آفتاب‌‌نیوز :

آمارهای رسمی مربوط به تحولات بازار مسکن شهر تهران در مهر امسال که به تازگی از سوی بانک مرکزی منتشر شده است نشان می‌دهد در حالی‌که از مردادماه نرخ رشد قیمت مسکن در شهر تهران روند نزولی داشته است اما دقیقا از همان ماه تورم نقطه‌ای بازار اجاره با شیب تند افزایش یافته است.

این موضوع نشان‌دهنده طی دو مسیر متفاوت از سوی بازار اجاره و بازار معاملات خرید مسکن در ماه‌های اخیر است؛در حالی‌که دست‌کم طی یکسال گذشته نرخ رشد اجاره‌بهای مسکن با شیب کمتری نسبت به تورم مسکن در معاملات خرید واحدهای مسکونی افزایش یافت و به عبارت بهتر تورم اجاره با فاصله قابل‌توجه، از تورم مسکن در این مدت جا ماند، اما هم‌اکنون بازار مسکن به لحاظ نرخ رشد اجاره‌بها وقیمت واحدهای مسکونی روند متفاوتی را در پیش گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی یکسال گذشته اگر چه شیب رشد اجاره‌بهای مسکن به مراتب از شیب رشد قیمت مسکن کمتر بود، اما هر دو بخش از بازار مسکن اعم از بازار معاملات اجاره وخرید و فروش آپارتمان در یک جهت موافق و یکسان،یعنی در مسیر افزایش بها(نرخ رشد مثبت) در حرکت بودند.با این حال از مرداد امسال و در حالی‌که تورم مسکن در شهر تهران روند نزولی در پیش گرفت، اما شیب رشد اجاره‌بهای مسکن تندتر شد و به عبارت دیگر مسیر تورم اجاره از تورم مسکن جدا شد و هر کدام از این دو بخش حرکت خود را در دو راه متفاوت ادامه دادند.

براساس اعلام بانک مرکزی، در حالی‌که تورم نقطه‌ای مسکن در مهر امسال در مقایسه با ماه‌های گذشته به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته و از تورم نقطه‌ای حدود ۸۴ درصدی در مهرماه سال گذشته به ۷/ ۶۳ درصد رسیده است اما شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران در همین بازه زمانی نسبت به همین شاخص در مهرماه سال گذشته به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته و به عدد ۸/ ۳۴ درصدی رسیده است؛این میزان در مهر سال گذشته ۱۵ درصد بود.یعنی در حالی‌که شیب رشد نقطه‌ای قیمت مسکن در مهرماه امسال در مقایسه با شیب رشد نقطه‌ای قیمت مسکن در مهرماه سال گذشته حدود ۲۵ درصد کاهش یافته تورم اجاره‌بها در همین بازه زمانی بیش از دو برابر افزایش یافته و شاخص اجاره‌بها از ۱۵ درصد در مهر سال گذشته به ۸/ ۳۴ درصد رسیده است.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

منبع: آفتاب

کلیدواژه: اجاره بها قیمت مسکن نرخ اجاره تورم نقطه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۱۷۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت بازار اجاره مسکن در جنوب تهران

بررسی فایل‌های اجاره در جنوب تهران نشان می‌دهد که برای رهن کامل یک آپارتمان در مناطق جنوبی پایتخت، باید دست‌کم ۲۵۰ میلیون تومان بودجه در نظر داشت.

به گزارش اکو ایران، هر چند خریدوفروش در بازار مسکن در تهران به کندی صورت می‌گیرد و معاملات ملکی در وضعیت رکود قرار دارد، اما هم‌اکنون بازار اجاره در آستانه داغ شدن و تعداد فایل‌های رهن و اجاره بازار در حال افزایش است.

البته آنطور که واسطه‌گران ملکی می‌گویند: اکثر مستاجران میل به تمدید قرارداد خود دارند و میزان جابه‌جایی نسبت به سال‎‌های قبل کاهش یافته است.

بررسی‌های ما از بازار رهن و اجاره در جنوب تهران نشان می‌دهد که برای رهن کامل یک آپارتمان در مناطق جنوبی پایتخت، باید دست‌کم ۲۵۰ میلیون تومان بودجه در نظر داشت که اگر خواهان امکاناتی همچون پارکینگ، آسانسور و انباری باشید مبلغ رهن کامل شما باید حداقل ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان باشد.

در محله مسعودیه رهن کامل آپارتمانی با ۶۸ مترمربع زیربنا و ۱ سال ساخت، ۶۵۰ تومان و رهن کامل واحدی ۷۵ متری و ۱۸ سال ساخت در نازی آباد بدون آسانسور و پارکینگ، ۶۰۰ میلیون تومان است.

در محله دولت آباد، رهن کامل آپارتمانی ۶۱ متری و ۱۸ سال ساخت، ۴۰۰ میلیون تومان و رهن کامل واحدی ۶۵ متری ۹ سال ساخت در محله دیلمان و بدون پارکینگ و انباری، ۶۰۰ میلیون تومان تعین شده است.

شما در جدول زیر می‌توانید قیمت رهن و اجاره در جنوب تهران را مشاهده کنید:

دیگر خبرها

  • شکست نفت در فرار از بزرگترین کاهش هفتگی ۳ ماه گذشته
  • تورم آلمان دوباره افزایش یافت
  • الزام نقره داغ کردن مالیاتی احتکارکنندگان مسکن
  • راهکارهای رئیس کمیسیون اقتصادی برای تعدیل قیمت خودرو؛از واردات تا کاهش قیمت بهای تمام شده
  • وضعیت بازار اجاره مسکن در جنوب تهران
  • سقوط آزاد رمزارزها؛ افت ۱۸ درصدی قیمت بیت‌کوین در یک ماه
  • حال مستأجران بهتر می شود؟!
  • قیمت بیت کوین به ۵۷ هزار دلار رسید
  • قیمت آپارتمان در محدوده «تهران قدیم»
  • سفر فرزین به عربستان شوک مثبت ارزی رقم زد