Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-03@00:20:10 GMT

احیای موقوفات؛ گامی میانی در استقلال حوزه

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۱۸۹۸۳

احیای موقوفات؛ گامی میانی در استقلال حوزه

به گزارش ایکنا، وقف یک سنت الهی است که اسلام آن را ایجاد کرده و برای آن اهمیت بسیاری قائل شده است. مال وقف‌شده ماندگاری ابدی دارد، هم باقیات الصالحات و صدقه جاریه برای واقف است، هم برکات آن برای جامعه و مردم باقی می‌ماند.

وقف با هدایت علما در طول تاریخ اسلام در مسیر رفع نیازهای جامعه قرار گرفت و هزاران مدرسه، حوزه علمیه، دانشگاه، بیمارستان و مراکز درمانی، خیابان و روضه و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. از برکت آن در جامعه پا گرفت و بنا شد. 

وقف با نیت ساخت و توسعه مدارس و حوزه‌های علمیه نیز از دیرزمان رونق داشته و دارد، اما همان طور که فرایند وقف در کشور در برخی زمان‌ها دست‌خوش موقوفه‌خواری‌ها شده، حوزه‌های علمیه نیز از آن بی‌نصیب نبوده و طعم موقوفه‌خواری را چشیده‌اند.

این روزها حوزه با توجه به توسعه کم‌نظیری که داشته است، بیش از گذشته قصد دارد روی پای خود بایستد و کمتر محتاج سیاست‌های مختلف دولت‌های گوناگون باشد؛ از این رو برخی صاحب‌نظران و مراجع و بزرگان حوزه معتقدند که اگر موقوفات حوزه احیاء شوند، حوزه نیاز چندانی به بودجه‌های دولتی نخواهند داشت.

آیت‌الله مکارم شیرازی در سخنان متعددی با اشاره به موقوفه‌خواری در کشور گفت: باید موقوفات غصب شده آزاد شوند که با این کار اعتماد مردم هم به اوقاف بیشتر خواهد شد.

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه موقوفات مربوط به حوزه‌های علمیه است و احیای آن را باید جدی گرفت، افزود: در حال حاضر یکی از مشکلات برخی حوزه‌ها این است که نیاز به بودجه دولت پیدا کردند، اصل این وابستگی نادرست است.

این مرجع تقلید بیان کرد: اگر موقوفات حوزه علمیه احیا شود، زمینه استقلال کامل حوزه‌ها را فراهم می‌کند و لذا در این زمینه باید اقدام شود.

جایگاه مطلوب

آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه هم اردیبهشت ماه امسال در گردهمایی «نمایندگان استانی موقوفات و منابع پایدار حوزه‌های علمیه» در قم با بیان این مطلب که استقلال حوزه و اتکا بر منابع پایدار، اصلی اصیل و بنیادی است، گفت: ما باید به جایی برسیم که هیچ استفاده‌ای از منابع  غیر حوزوی نداشته باشیم؛ البته استفاده از آنها، هیچ اشکالی نداشته و رهبر انقلاب اجازه بر استفاده داده‌اند؛ اما باید به جایی برسیم که به صورت کامل مستقل باشیم.

وی تصریح کرد: باید عزت، کرامت و جایگاه مردمی و پاک حوزه مهم شمرده شده و در این مسیر قدم برداشت، حوزه‌های علمیه نباید در دام تجملات و تشریفات قرار بگیرد؛ البته باید از امکانات و ظرفیت‌های موجود استفاده کرد؛ آینده‌نگری در پروژه‌ها و طرح‌ها از موارد ضروری است که مسئولان باید به آن توجه داشته باشند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به اهداف راه‌اندازی بخش مستقل موقوفات و منابع پایدار در حوزه‌های علمیه، ابراز کرد: احیاء موقوفات حوزوی، ایجاد وقف‌های جدید، استفاده از موقوفات عامه، استفاده از مؤسسات خیریه با حفظ شأن حوزه، سرمایه‌گذاری‌های حساب شده و ... برخی از اهداف راه‌اندازی این بخش است.

وی بیان کرد: هر مدرسه علمیه جدید حوزه، باید دارای وقف و منابع پایدار باشد؛ همچنین وقف نامه‌ها باید به نحوی تنظیم شود تا در صورت عدم نیاز یک مدرسه، بتوان آن را در جای دیگر مصرف کرد؛ باید به جایی برسیم که اولویت نخست علمای شهرستان ها، حوزه‌های علمیه باشند تا بتوان از مشکلات موجود کاست.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصطفی مصطفوی، مدير امورموقوفات حوزه علميه در گفت و گو با ایکنا در این باره با بیان اینکه دفتر موقوفات و منابع پايدار حوزه قریب به یک سال است که راه‌اندازی شده است گفت: پیگیری‌های جدی در سال‌های اخیر در مورد وقف سبب شد تا ۴۰۰ موقوفه جدید برای حوزه ایجاد شود.

مدیر امور موقوفات حوزه علمیه با بیان اینکه دفاتر امور موقوفات در استان‌ها تشکیل شده و یا در حال تشکیل است بیان کرد: با شکل‌گیری این دفاتر امیدوار هستیم تا رشد موقوفات حوزوی در استان های کشور با رشد بیشتری نیز مواجه شود.

تشکیل انجمن یاوران وقف

مدیر امور موقوفات حوزه علمیه از تشکیل انجمن یاوران وقف در استان‌های سراسر کشور خبر داد و اظهار کرد: وقف برای مدارس و مدرسه محوری در وقف در دستور کار این انجمن قرار دارد و جلسات متعددی نیز با مسئولان استانی در این زمینه داشته‌ایم و استمرار این فعالیت‌ها می‌تواند منجر به پربارترشدن مقوله وقف در حوزه علمیه و فرهنگ‌سازی در این عرصه شود.

مصطفوی با اشاره به احیاء برخی موقوفات نیز بیان کرد: البته فرایند احیای موقوفات گاهی به علت مشکلات حقوقی با موانعی مواجه است ولی در سال‌های اخیر در مجموع رشد خوبی در این زمینه داریم.

مدیر امور موقوفات حوزه علمیه با بیان اینکه موقوفات حوزه نقش مهمی در استقلال حوزه داشته و دارد اظهار کرد: باید در این زمینه با برگزاری همایش و تبلیغ و ترویج این مقوله از طریق رسانه های ارتباط جمعی موقوفات حوزوی احیاء و رشد یابند تا استقلال حوزه محفوظ بماند.

مدیر امور موقوفات حوزه‌های علمیه گفت: همچنین در سال ۱۳۸۷ کمیته‌ای با مشارکت مدیران ارشد حوزه علمیه و سازمان  اوقاف کشور برای این کمیته برای جلب مشارکت در زمینه وقف حوزه‌های علمیه تشکیل شد.

مصطفوی بیان کرد: دو و نیم درصد موقوفات کشور مربوط به حوزه‌های علمیه است که در سال‌های اخیر با شعار هر طلبه، یک وقف این فرایند به صورت جدی‌تری پیگیری شده است.

مدير امورموقوفات حوزه علميه با اشاره به اينكه حوزه بايد استقلال مالی داشته و وابسته به درآمدهای مالی دولت نباشد، گفت: يكي از راه‌های استقلال مالی و عدم وابستگی حوزه به منابع مالی دولتی، شناسايی و شناسنامه داركردن موقوفات حوزه در سراسر كشور است.

مدير امور موقوفات حوزه علميه يادآور شد: متأسفانه بخش زيادی از موقوفات حوزه در سازمان اوقاف ثبت قانونی نشده لذا يا فراموش شده و يا در تصرف ديگران قرارگرفته و سبب شده در طول زمان دست به دست و مورد معامله قرار بگيرد و كار را برای تصرف آن سخت كرده است.

مدير امورموقوفات حوزه علميه گفت: ما در كنار سامانه سازمان اوقاف در حال طراحي سامانه‌ای هستيم تا موقوفاتی را كه در سامانه سازمان اوقاف به ثبت نرسيده است پيگيری و ثبت كنيم.

مدير امورموقوفات حوزه علميه در عین حال معتقد است که با وجود حرکت‌های صورت گرفته در زمینه موقوفات حوزوی حتی اگر مجموعه موقوفات آن، احیاء هم شوند باز کفاف هزینه‌های حوزه را نمی‌دهند.

با این وصف ضمن آن که استقلال مالی حوزه موضوعی قابل توجه و تاکید و امری لازم و ضروری است(زیرا گرفتار شدن حوزه در مشکلات مالی زمینه مماشات با حتی مواضع نادرست برخی مسئولان در مقاطع مختلف را ایجاد می‌کند) ولی به نظر می‌رسد رسیدن به وضعیت مطلوب در استقلال مالی حوزه علاوه بر احیای موقوفات نیازمند سیاست‌های کلان دیگر است؛ از جمله اینکه حوزه باید میان جذب طلبه و امکانات خود از یکسو همچنین کیفی کردن به جای رشد کمی هماهنگی برقرار کند همچنین، مردمی‌تر کردن نهاد روحانیت، سبک‌سازی کادر اداری و حقوق بگیر (که در دهه های اخیر رشد بی ضابطه‌ای داشته است) و  توسعه تولیدات علمی مجازی به جای مکتوب و حذف همایشات کم اهمیت و سوق دادن واقفان به سمت موقوفات علمی در حوزه دین، راهکارهای دیگر افزایش استقلال حوزه‌های علمیه است.

این راهکارها به همراه برخی راهبردهای بیان شده توسط بزرگان حوزه به ویژه مدیر حوزه علمیه می‌تواند تا حد زیادی تحقق‌بخش اهداف بزرگترین حوزه جهان اسلام باشد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا قم موقوفات حوزه اعرافی مکارم مصطفوی احیاء موقوفات دو نیم درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۱۸۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از نیروهای متدین در دانشگاه از کارهای استاد مطهری بود

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور امروز در مراسم تجلیل از اساتید حوزه های علمیه خواهران استان تهران که در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری گفت: شهید مطهری به معنای واقعی کلمه عبد بودند. شهید مطهری قابلیت هایی داشتند که امام راحل ایشان را استاد شهید می نامیدند و علامه در رسای ایشان اشک ریختند. ایشان برای رسیدن به قله های باور خود بسیار تلاش و کوشش کردند.

وی افزود: مرحوم شهید مطهری از استادان خوبی برخوردار بودند که نشان می دهد اگر یک فرد مستعد در مسیر استادان دلسوز قرار بگیرد می تواند همچون علامه شهید مطهری رشد کند. بسیاری استعداد، انگیزه و امکانات داشتند اما در مسیر تعالی استاد خوب نصیب آنها نشد و به جایی که باید نرسیدند اما مرحوم شهید مطهری از کسانی بودند که خداوند متعال درباره رفیق، استاد و محیط خوب به ایشان تفضل کردند. ایشان در فقه شاگردی آیت الله بروجردی و مرحوم امام راحل و در فلسفه، حکمت و معارف شاگردی مرحوم علامه طباطبایی را داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین فاضل ادامه داد: مرحوم شهید مطهری در شرایطی رشد کردند که شاید اگر ما در آن قرار بگیریم آنگونه نشویم. علت اینکه ایشان به تهران می آیند این بود که در کشور حزب توده، جریانات کمونیستی و سوسیالیستی آغاز به کار کرده بودند و شبهه به دین و مذهب وارد می کردند، زمانی که دین در دانشگاه ها افیون جامعه محسوب می شد مرحوم مطهری کرسی طرفداری از دین را بلند کردند. استفاده از نیروهای مومن و متدین در دانشگاه یکی از کارهای مطهری بود. ایشان با شهامت و رشادت از دین در دانشگاه سخن گفتند واز حکمت و فلسفه دفاع داشتند، ایشان حتی در حوزه های علمیه یکی از اصول و استوانه های دفاع از حکمت و فلسفه بودند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشوربا بیان اینکه یکی از خصوصیان ایشان بیگانه نبودن با علوم روز بود. عنوان کرد: ایشان در خط مقدم آگاهی از علوم روز قرار داشتند. اسلام و شیعه دنبال استادانی است که در هر عرصه ای بتوانند شبهات مردم را پاسخ بدهند و اجازه ندهند که شیاطین مردم را به گمراهی بکشند. ما در دنیایی زندگی می کنیم که بیشترین هجمه و حمله نسبت به دین وجود دارد پس باید بتوانیم شبهات را به خوبی پاسخ دهیم. امروز بسیاری از نهادها در خدمت نظام تعلیم و تربیت هستند انتظار است که از شما طلاب کسانی همچون شهید مطهری تربیت شوند و به جامعه دینی خدمت کنند. فرصت ها بسیار کم است. نقش ما به عنوان نهاد تعلیم و تربیت که اساسی ترین نهاد پس از خانواده است در این است که با قدرت تلاش کنیم که آسیب های فرهنگی دشمن بر جامعه ما بسیار کمتر شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طلاب خواهر باید به طلبه بودن خود و سربازی برای امام زمان افتخار کنند، طلاب تا می توانند با قرآن و احادیث اهل بیت انس داشته باشند که علم و و آگاهی آنها نسبت به علوم دینی افزایش یافته و با قدرت و آگاهی کامل دین را در جامعه ترویج دهند، طبق آیات قرآن کریم علم آموزی حد یقف ندارد.

کد خبر 6093775 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • برای جذب فارغ‌التحصیلان حوزه علمیه با آموزش و پرورش وارد گفت‌وگو شدیم
  • مراکز علمی طرح و برنامه علمی برای تحقق شعار سال را داشته باشند
  • مراسم تقدیر از استادان برتر حوزه علمیه اصفهان
  • تولید فکری رسالت و ماموریت جشنواره علامه حلی است
  • معرفی آثار برتر دهمین جشنواره علامه حلی
  • طلبه‌های جوان و افتخارآفرینان المپیاد‌های علمی در آمل تجلیل شدند
  • یکی از عملکردهای مثبت سازمان اوقاف در نهضت ملی مسکن است
  • تفاهم‌نامه همکاری حوزه علمیه خواهران و اوقاف یزد
  • استفاده از نیروهای متدین در دانشگاه از کارهای استاد مطهری بود
  • احیای ۴۹۷ واحد اقتصادی استان مرکزی ظرف دو سال