Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان گفت: تنظیم این لایحه و این موضوع چندین سال معطل ماند و رئیس قوه قضاییه با این تنظیم آن، تفکر تکریم نهاد خانواده که مدنظر رهبری نیز هست را تحقق بخشیدند.

مهدی بهرامیان رئیس سازمان بسیج حقوقدانان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو گفت: امروز جهاد بر دوش جوانان و افراد متعهد است و باید برای رسیدن به اهدافی که شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم جانشان را فدا کردند، زحمت بکشند تا روز به روز جامعه اسلامی شکوفا‌تر شود و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند: به تمدن نوین اسلامی برسیم و انقلاب را به معنای آنچه که در قانون اساسی هست، صادر کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: نقش رسانه در گفتمان سازی مطالبات مردم خیلی موثر است.

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان با اشاره به لایحه صیانت و تامین امنیت زن گفت: چندین سال است این لایحه معطل مانده بود و رهبر معظم انقلاب نیز چندین سال است، نسبت به تعیین تکلیف این لایحه تذکر می‌دهند؛ اسلام و همچنین اصول مترقی قانون اساسی تماما به دنبال تکریم زن و نهاد خانواده است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه برخی از اصول قانون اساسی را از لحاظ شکلی و محتوایی از دیگر کشور‌ها الگوبرداری کردیم، اما از لحاظ ماهوی و محتوایی، اصول قانون اساسی ما مطابق با دین اسلام است؛ از همان ابتدای قانون اساسی اشاره می‌شود که حاکمیت از آن خداست و این به معنی مترقی بودن تمام اصول است.   ما با خشونت علیه زنان مخالفیم
مهدی بهرامیان اظهار داشت: ما با خشونت علیه زنان مخالف هستیم و این لایحه را به اشتباه لایحه منع خشونت علیه زنان نامگذاری کردند و نام صحیح و مناسبی نبود و تغییر نام آن به لایحه صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت بشدت کار درست و بجایی بود.

وی ادامه داد: تنظیم این لایحه و این موضوع چندین سال معطل ماند و رئیس قوه قضاییه با این تنظیم آن، تفکر تکریم نهاد خانواده که مدنظر رهبری نیز هست را تحقق بخشیدند.

وی افزود: برای تحقق این تفکر انقلابی و تنظیم این لایحه، بررسی‌های زیادی صورت گرفت و مسئولین مربوطه چندین ماه زحمت کشیدند و نشست‌های کارشناسی متعددی با نمایندگان مجلس برگزار شد تا در نهایت به جمع بندی لایحه رسیدند و این لایحه در اختیار دولت و مجلس قرار گرفت؛ این کار در نوع خودش ارزشمند و مطابق اصول اسلام است.

بهرامیان افزود: با وجود اینکه هم در قانون اساسی و هم در کلام رهبر معظم انقلاب و امام راحل و هم در سیاست‌های کلی نظام، تکریم نهاد خانواده و زن بسیار مهم تلقی می‌شود، اما در حقوق زن خلا‌های زیادی داشتیم و برخی موارد در قوانین مشهود نبود و ساز و کار قانونی در این خصوص نداشتیم؛ این به دلیل عدم تمایل نظام به تکریم حقوق زن و یا سیاست‌های نظام نبود بلکه کاهلی در روند قانونی بود که این لایحه، خلا‌های موجود را برطرف کرد

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان گفت: این لایحه برای تمام دستگاه‌های نقش مطابق با وظایف آن دستگاه در خصوص تکریم زن مشخص کرده است که یکی از آن‌ها صندوق حمایت از زنان بزه‌دیده است که هم به بحث امنیت مالی و هم بحث امنیت روانی زنان بزه‌دیده می‌پردازد.

وی ادامه داد: اگر این صندوق نقش خو را به درستی ایفا کند، هم به لحاظ مادی و هم به لحاظ معنوی و روانی نهاد خانواده حفظ می‌شود، خانواده ک‌ای که از نگاه اسلام خود یک جامعه است.   اگر نهاد خانواده آسیب ببیند، کل جامعه آسیب خواهد دید
بهرامیان افزود: اگر نهاد خانواده آسیب ببیند، کل جامعه آسیب خواهد دید؛ اگر بگوییم چند هزار زندانی داریم یعنی در حقیقت چند هزار خانواده درگیر این موضوع هستند و این لایحه از جهت ایجاد امنیت برای زنان درگیر با این موضوع اهمیت بسیار دارد.
رییس سازمان بسیج حقوقدانان با اشاره به تفاضل دیه زن و مرد گفت: در مورد قتل به اولیا دم می‌گویند باید تفاضل دیه پرداخت شود، پیشتر قوانینی داشتیم، اما اجرا نشدند، چون منابع مالی آن در نظر نبود؛ یکی از خوبی‌های این لایحه این است که منابع مالی را در نظر گرفته و برای دستگاه‌ها مسئولیت تعیین کرده است.

بهرامیان با اشاره به سرنوشت لایحه گفت: در خصوص سرنوشت لایحه، دو نظر وجود دارد؛ یک آنکه چرا همزمان با نزدیکی انتخابات مطرح شد؟ در پاسخ باید گفت: مسئله‌ای که در نظام اسلامی مهم است، تکالیف اجتماعی است و باید قائل باشیم تا آخرین لحظه مقید به انجام دقیق وظایف به دور از هر منفعتی باشیم، اما متاسفانه به روز‌های آخر دوره و انتخابات که می‌رسیم تقریبا خیلی از لوایح و پیشنهاداتی که مجلس باید بررسی کند تحت الشعاع انتخابات قرار می‌گیرد و گاهی قربانی باز‌های سیاسی می‌شود.

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: درخواست داریم از نمایندگان مجلس که به این موضوع مصداق تکلیف اجتماعی خودشان رسیدگی کنند و به خاطر گروه‌های و جناح‌های خاص تصویب آن را به تعویق نیاندازند.
وی ادامه داد: هیچ عمدی در طرح چنین لایحه‌ای همزمان با انتخابات نبوده و اگر دقت شود، می‌بینیم که رئیس دستگاه قضا تمام موارد حساسی که معطل مانده بود را مطرح کرده است برای مثال در بحث ارائه اموال مسئولین که خود رئیس قوه قضائیه پیش قدم بودند.

بهرامیان گفت: لایحه تامین امنیت زنان مدت‌ها بود که معطل مانده بود و جامعه زنان نیز در خصوص این لایحه با رئیس دستگاه قضا جلسه‌ای داشتند در جهت تسریع در تنظیم و ارائه آن؛ می‌شود گفت: مطالبه جامعه زنان باعث تسریع در روند رسیدگی به این لایحه شد و با مسئله انتخابات اصلا ارتباطی ندارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بسیج حقوقدانان لایحه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۲۰۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایحه ممنوعیت تیک‌تاک در مجلس سنا تصویب شد

مجلس سنای آمریکا با ۷۹ رای موافق در برابر ۱۸ رای مخالف، قانونی را تصویب کرد که شرکت مالک برنامه «تیک‌تاک» را مجبور می‌کند آن را تا ۹ ماه آینده واگذار به غیر کند، در غیر این صورت استفاده از این برنامه در آمریکا ممنوع خواهد شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، انتظار می‌رود این اقدام بحث برانگیز قانون‌گذاران آمریکایی با چالش‌های قانونی روبرو شود.

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه در خصوص ممنوع کردن این برنامه اشتراک‌گذاری ویدئو که مالک آن در چین مستقر است، می‌گوید: «سال‌ها به پکن اجازه دادیم یکی از محبوب‌ترین برنامه‌ها را در آمریکا کنترل کند. این کار به طرز خطرناکی کوته‌بینانه بود. اکنون قانون جدید مالک چینی خود را ملزم می‌کند که این برنامه را بفروشد. این اقدام خوبی برای آمریکا است». 

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا قرار است فردا (پنجشنبه) این لایحه را امضا کند.

تیک‌تاک یکی از محبوب‌ترین رسانه‌های اجتماعی در آمریکا است که به خصوص میان جوانان و نوجوانان این کشور طرفداران زیادی پیدا کرده است. این برنامه که متعلق به شرکت چینی «بایت دنس» است تا به حال با ادعاهای متعددی در خصوص امنیت داده‌ها از سوی مقامات آمریکایی روبرو شده است. مقامات این شرکت بارها اعلام کرده‌اند که داده‌های کاربران آمریکایی را با دولت چین به اشتراک نمی‌گذارند.

در حال حاضر، بایت دنس اظهار نظر رسمی نکرده، اما به کارمندان تیک تاک اعلام کرده که شکایتی تنظیم می‌کند و قصد دارد این قانون را مسدود کند. 

نبرد ۴ ساله بر سر برنامه تیک‌تاک که ۱۷۰ میلیون نفر در آمریکا از آن استفاده می‌کنند، فقط یک جبهه در جنگ بر سر اینترنت و فناوری بین واشنگتن و پکن است. هفته گذشته نیز شرکت اپل اعلام کرد به درخواست دولت چین، برنامه‌های «واتس اپ» و «تردز» را که متعلق به شرکت آمریکایی «متا» هستند، از فروشگاه اپل در چین حذف کرده است. این اقدام سبب ممانعت از نصب جدید پیام رسان واتس اپ و شبکه اجتماعی تردز در چین خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • درخواست اجرایی شدن قانون کاهش ۳۰ روزه حق عائله‌مندی
  • تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر انقلاب به مسئولان
  • مردم با شرکت در انتخابات دور دوم مجلس به تکلیف دینی و سیاسی خود عمل کنند/ احزاب لیست مشترک بدهند
  • نهاد مقدس کمیته امداد، یک نهاد دینی و انقلابی است
  • بایدن قانون کمک ۹۵ میلیارد دلاری برای ارسال سلاح به اوکراین و اسرائیل را امضا کرد
  • بازدید نمایندگان کمیسیون امنیت ملی مجلس از بخش های فضایی و موشکی وزارت دفاع / رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: پیشرفت رو به جلو صنعت دفاعی قابل مشاهده و اندازه گیری هست
  • ایالت تِنسی لایحه حمل سلاح برای آموزگاران را تصویب کرد!
  • سنای آمریکا بسته کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کرد
  • لایحه ممنوعیت تیک‌تاک در مجلس سنا تصویب شد
  • سنای آمریکا لایحه ممنوعیت تیک‌تاک را تصویب کرد