Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهر نوشت: فرزان احمدنژاد، کارشناس ارشد باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان البرز با اشاره به اعلام آمادگی موزه نئاندرتال در دوسلدورف آلمان به عنوان اسپانسر کاوش در غار سهره در سال گذشته، گفت: از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی خانم دکتر الهام قصیدیان به عنوان سرپرست هیات کاوش باستان‌شناسی این پناهگاه صخره‌ای معرفی و مهر ماه ۹۸ به مدت ۲ هفته کاوش‌های باستان‌شناسی در این محوطه انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احمدنژاد افزود: در این کاوش ابزارهایی به دست آمده که با تکنیک «لوالوا» - یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های ساخت ابزار سنگی در دوران پارینه‌سنگی - میانی ساخته شده‌اند. این نوع تکنیک ابزارسازی از ۱۲۵ تا ۴۵ هزار سال پیش کاربرد داشته است، بنابراین قدمت پناهگاه صخره‌ای سهره حداقل ۴۵ هزار سال است.

وی بیان کرد: اگر روی داده‌های به دست آمده از این پناهگاه آزمایش‌های سالیابی دقیق انجام شود، ممکن است قدمت آن بیشتر هم باشد. با توجه به اهمیت موضوع، تعدادی از داده‌ها همچون استخوان‌های سالم و سوخته و خاک اطراف آنها برداشت شده است و امیدواریم با صدور مجوز برای تعیین قدمت تخصصی داده‌ها در آزمایشگاه ماینس آلمان بتوانیم قدمت دقیق و قطعی غار سهره را مشخص کنیم.

این کارشناس گفت: اهمیت پناهگاه صخره‌ای سُرهه در این است که فلات مرکزی ایران را به نقشه پارینه‌سنگی جهان افزوده است.

لازم به ذکر است که غار سُهره را سال ۹۶ باستان‌شناسی به نام حمید حریریان هنگام دره‌نوردی در اطراف روستای سُرهه از توابع شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز به همراه بقایای حفاری‌ غیرمجاز کشف کرد. این پناهگاه صخره‌ای سال گذشته در فهرست میراث ملی به ثبت رسید.

کد خبر 460876

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۲۰۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صخره‌نوردی بی‌نظیر بز‌های کوهی در طالقان (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: مبارزه عجیب یک بز با سه کرگدن (فیلم) بز‌های کوهی در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی (فیلم) حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

دیگر خبرها

  • اراضی محوطه ربع رشیدی بسیار مهم و حساس از نظر باستان شناسی است
  • گامی دیگر برای ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک خرم آباد
  • عجیب‌ترین استادیوم فوتبال جهان بر روی صخره‌های سنگی (فیلم)
  • ببینید/ مروری بر نقشه‌های تاریخی و مشهور جهان که نام خلیج فارس بر تارک‌شان می‌درخشد
  • تصاویر نقشه‌های تاریخی و مشهور جهان؛ اعراب درخشش نام خلیج‌فارس را ببینند
  • کشف یک مقبره ۲۲۰۰ ساله مجلل در چین
  • کشف نقوش صخره‌ای جدید در ورزقان
  • صخره‌نوردی بی‌نظیر بز‌های کوهی در طالقان (فیلم)
  • آیا می‌دانید قدیمی‌ترین مقابر صخره‌ای ایران کجاست؟
  • کشف یک گورستان باستانی در محل ساخت نیروگاه