Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- در حالی که رئیس جمهور آمریکا پس از کشته شدن البغدادی، ادعای کشته شدن جانشین او را هم مطرح کرده، سخنگوی سازمان ملل هلاکت البغدادی را تائید نکرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت الان تائید شد که جانشین اول ابوبکر البغدادی توسط نظامیان آمریکایی کشته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به احتمال زیاد او نیز بالاترین رده را در گروه داعش داشته است. او نیز اکنون هم مرده است.

ادعای آمریکا مبنی بر کشتن سخنگوی داعش
به گزارش رویترز، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا کشته شدن ابوالحسن المهاجر، سخنگوی داعش و یک شخصیت بلندپایه در این گروه را در عملیات جداگانه آمریکا تایید کرد.
شبه نظامیان کرد سوری "ی پ گ" اعلام کردند المهاجر در عملیات مشترک نیروهای آمریکایی و نیروهای تحت رهبری کردها در شمال سوریه کشته شد.
مظلوم عبدی، فرمانده کل نیروهای سوریه دموکراتیک (اس دی اف) اعلام کرد این اقدام در "ادامه عملیات قبلی" بود که در جریان آن، ابوبکر البغدادی سرکرده داعش اوایل هفته کشته شد.
مظلوم سخنگوی داعش را فرد دست راست بغدادی توصیف کرد.
مقام آمریکایی، که خواست نامش فاش نشود، در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد مهاجر در شهر جرابلس سوریه در استان حلب کشته شد.
این مقام گفت عملیاتی که به "مرگ فرد شماره دو وی (بغدادی)، یا یکی از افراد شماره دو وی" منجر شد، نیز توسط نیروهای آمریکایی انجام شد.
وی افزود اس دی اف نقش مهمی در این عملیات ایفا کرد.

ادعای بازداشت تعدادی از فرماندهان داعش
آمریکا مدعی شد تعدادی از فرماندهان داعش را بازداشت کرده است.
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین؛ در عملیات هلی برن نیروهای آمریکایی که در جنوب جرابلس صورت گرفت با هماهنگی با نیروهای کرد سوریه صورت گرفت؛ تعدادی از فرماندهان داعش بازداشت شدند.
المیادین گزارش داد بالگردهایی که این عملیات را انجام دادند به فرودگاه صرین در جنوب شرق شهر عین العرب (کوبانی) بازگشتند.

تقدیر ترامپ از سگ شرکت کننده در عملیات ادلب
به گزارش رویترز، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در توئیتر نوشت: "ما تصویری از یک سگ شگفت انگیز را (نامش از طبقه بندی خارج نشده است) از طبقه بندی خارج کرده ایم، سگی که کارش برای گرفتن و کشتن ابوبکر البغدادی سرکرده داعش، عالی بود.


انتقاد از سوءاستفاده تبلیغاتی ترامپ از مرگ البغدادی
فرمانده پیشین ناتو با انتقاد از سوء استفاده تبلیغاتی ترامپ از مرگ البغدادی گفت: داعش بهتر از دونالد ترامپ عمل می‌کند
"جیمز استاوریدیس"، دریادار بازنشسته و فرمانده پیشین نیرو‌های ناتو روز سه شنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "ام اس ان بی سی" با انتقاد از لحن "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا در اعلام خبر کشته شدن "ابوبکر البغدادی"سرکرده داعش گفت، داعش در مدیریت عملیات خود بهتر از دونالد ترامپ عمل می‌کند.
استاوریدیس با اشاره به سخنان دونالد ترامپ که گفته بود ابوبکر البغدادی مانند یک سگ کشته شد گفت: این ادبیات می‌تواند به افراط گرایان در جذب شبه نظامیان بیشتر کمک کند.
استاوریدیس افزود، این لحن ترامپ انگیزه بخش است، ممکن است عده‌ای بگویند بازدارنده است، اما من این گونه فکر نمی‌کنم. من فکر می‌کنم این حرف‌ها پخش خواهد شد، به ویژه این که در جهان عرب کلمه سگ مفهومی خیلی منفی دارد، من فکر می‌کنم آن‌ها از این به عنوان ابزاری برای عضوگیری در اینترنت استفاده می‌کنند، من می‌گویم آن‌ها بهتر از دونالد ترامپ عمل می‌کنند. آن‌ها در حال حاضر عملیات در سراسر جهان را بدون این که سرزمینی در اختیار داشته باشند، مدیریت می‌کنند. پس از آن که ما خلافت آن را گرفتیم، آن‌ها در عید پاک عملیات گسترده‌ای در سریلانکا انجام دادند و از اینترنت برای عضوگیری، تبلیغ و عملیات استفاده کردند. آن‌ها از این تصاویر برای انگیزه دادن به پیروان خود و جذب اعضای بیشتر استفاده می‌کنند.

روایت آمریکا از نحوه کشته شدن البغدادی
رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: ابوبکر البغدادی که در تونلی مخفی شده بود با منفجر کردن جلیقه انتحاری اش، کشته شد.
به گزارش رویترز،ژنرال مارک میلی در نشست خبری مشترک با مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا در پنتاگون گفت: همانطور که مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا گفته است نیرو‌های عملیات ویژه ارتش آمریکا تحت فرماندهی ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا به ریاست ژنرال فرانک مک کنزی عملیات ضد تروریستی را انجام دادند که باعث مرگ ابوبکر البغدادی موسس و سرکرده داعش شد. اطلاعات بدست آمده از سازمان‌های متعدد در سراسر وزارت دفاع و نیز از سراسر نهاد‌ها و آژانس‌ها کمک کرد تا مکانی که قرار بود هدف قرار گیرد شناسایی شود. این مکان در حدود چهار مایلی مرز ترکیه در استان ادلب سوریه قرار دارد. نیرو‌های آمریکایی برای کاهش دادن مخاطرات، جلوگیری از اشتباه محاسباتی و اجتناب از شدت گرفتن اوضاع با ارتش‌ها و سازمان‌های مربوط در منطقه هماهنگ کردند تا ساز وکار‌های اجتناب از درگیری شکل بگیرد.
وی افزود: در جریان اجرای این ماموریت نیرو‌های نظامی آمریکا به وسیله‌ی بالگرد نفوذ و هدف را کاملا مشخص کردند. نیرو‌های نظامی مشغول تیراندازی با سلاح‌های سبک شدند، ولی تهدیدات سریعا رفع شدند. نیرو‌های ما مقر (بغدادی) را محاصره کردند و از غیرنظامیان حفاظت کردند. وقتی که نظامیان آمریکایی مشغول پاکسازی هدف بودند البغدادی را در داخل یک تونل پیدا کردند که مخفی شده بود. نیرو‌های تهاجمی به البغدادی نزدیک شدند، اما وی جلیقه انتحاری اش را منفجر کرد. بقایای جسد البغدادی در ادامه به یک تاسیسات امن منتقل شد تا هویت وی به کمک آزمایش دی ان‌ای در پزشکی قانونی تأیید شود. بقایای جسد وی دور ریخته شد.
روسیا الیوم به نقل از یک منبع گزارش داد هشت هلی‌کوپتر در عملیات هدف گرفتن بغدادی مشارکت داشتند که از منطقه صرین عراق شروع به انجام عملیات کردند، آنها بر فراز مرزهای سوریه و ترکیه از دو منطقه سوری جرابلس و الراعی عبور کردند و در این راستا با نیروهای دموکراتیک سوریه و ترکیه هماهنگ بودند.
این منبع تاکید کرد، جبهه النصره منطقه را بست و مانع از ورود و خروج به این منطقه در جریان عملیات هدف گرفتن بغدادی شد.
در عین انجام عملیات هیئت تحریر الشام (النصره سابق) مانع از ورود افراد به روستای باریشا در نزدیکی مرزهای سوریه و ترکیه شد.
در همین حال یک مسؤول آمریکایی اعلام کرد،‌ عملیاتی که واشنگتن می‌گوید منجر به قتل ابوبکر بغدادی شده از خاک عراق انجام گرفت.
این مسؤول که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری رویترز گفت، عملیات نظامی نیروهای آمریکایی از پایگاه هوایی در عراق انجام گرفت و بغداد نقش مهمی در این عملیات ایفا کرد.
این مسؤول آمریکایی افزود، عناصر سازمان اطلاعات عراق و سازمان امنیت این کشور در موفقیت این عملیات سهیم بودند. این خبر در حالی است که قبلا گفته شده بود،‌ این عملیات از پایگاه اینجرلیک ترکیه انجام گرفته است.
دیده بان حقوق بشر سوریه وابسته به مخالفان سوری نیز گفت، هلی‌کوپترهای آمریکایی نیمه‌های شب در این روستا عملیات هلی برن اجرا کرده و نیروهای ویژه را وارد منطقه کردند. در این حمله که دو ساعت طول کشیده دست‌کم هشت تن کشته شدند.
روستای باریشا در پنج کیلومتری مرزهای ترکیه در نزدیکی باب الهوی که یکی از مهمترین گذرگاه‌های دو کشور است، قرار دارد.
اما منزلی که هدف حمله نیروهای آمریکایی قرار گرفت در اطراف این روستا و در میان باغ‌های زیتون قرار داشت.
این منطقه کوهستانی در 25 کیلومتری شمال ادلب مرکز استان ادلب واقع شده که تحت کنترل نیروهای النصره است.

افشای محل دفن جسد بغدادی
گزارش‌های خبری مکان دفن جسد رهبر داعش را که عصر شنبه به دست نیروهای آمریکایی در شهر ادلب سوریه کشته شد، فاش کردند.
بنابر گزارش شبکه العربیه، چندین جسد از منطقه عملیات در روستای باریشا در حومه ادلب به پایگاه عین الاسد آمریکا واقع در شهر البغدادی در استان الانبار عراق منتقل شده است.
این شبکه گزارش داد، جسد ابوبکر بغدادی سرکرده داعش نیز احتمالا در یکی از مناطق عراق دفن شود به خصوص که برخی مسؤولان آمریکایی می‌گویند آداب و رسوم منطقه در این باره را رعایت خواهند کرد.
پیشتر رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا تاکید کرده بود: به طور مناسب از جسد بغدادی خلاص خواهیم شد.
وی اظهار کرد، نتیجه آزمایش دی ان ای بغدادی در ساعات گذشته تایید شد.

سازمان ملل هلاکت البغدادی را تائید نکرد
فرحان حق اعلام کرد سازمان ملل نمی‌تواند اعتبار بیانیه آمریکا درباره هلاکت ابوبکر البغدادی را تائید کند و چنین اطلاعاتی را باید مقامات منطقه تائید کنند.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک از مقر سازمان ملل؛ فرحان حق، سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد سازمان ملل نمی‌تواند اعتبار بیانیه آمریکا درباره کشته شدن ابوبکر بغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش تائید کند و معتقد است چنین اطلاعاتی را باید مقامات مختلف منطقه (سوریه) تایید کنند.
فرحان حق با اشاره به اعلام کشته شدن بغدادی گفت: ما شخصاً نمی‌توانیم صحت (این خبر) را تایید کنیم. ما به قابل اطمینان بودن منابع مختلف اطلاعاتی که (در این باره) صحبت کرده اند اعتماد داریم، اما روشن است هر گونه اطلاعات باید توسط مقامات مختلف منطقه (سوریه) تایید شود.
ادموند فیتون-براون، هماهنگ کننده ”گروه نظارتی سازمان ملل“ نیز در مصاحبه‌ای گفت: این گروه - که گروه‌های تروریستی را زیر نظر دارد- نمی‌تواند کشته شدن ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش را تایید کند، اما اظهارات آمریکایی‌ها را جدی می‌گیرد و قصد دارد برای تائید این خبر در سریع‌ترین فرصت ممکن، با آمریکا تعامل کند.
وی گفت: خیر، من هیچ (چیزی که) این خبر را تائید کند ندارم. روش ما به گونه‌ای است که تا خبری را به طور مستقیم و خصوصی از کشور‌های عضو نشنویم، رویکرد محتاطانه‌ای درباره خبر‌ها داریم. همه چیزی که تاکنون در دست داریم، اعلام علنی این خبر از سوی آمریکایی هاست، اما به نظر می‌رسد بیانیه بسیار مطمئنی است. به نظر می‌رسند آن‌ها خیلی از خودشان مطمئن هستند. آن‌ها ادعا می‌کنند صحت و سقم (این خبر) را تائید کرده اند و البته اگر این کار را نکرده باشند، فضاحت چشمگیری برای خودشان درست کرده اند بنابراین فکر می‌کنم این موضوع باید بسیار جدی گرفته شود. برای تائید این خبر در سریع‌ترین فرصت ممکن، سؤالاتی از آمریکایی‌ها و دیگران خواهم پرسید.
”گروه نظارتی سازمان ملل“ وظیفه همکاری و ارتباط محرمانه با نهاد‌های ضدتروریستی کشور‌های عضو را دارد. فیتون-براون گفت: کشته شدن احتمالی سرکرده داعش می‌تواند گویای ”خیلی چیزها“ باشد.
وی تصریح کرد: داعش تبلیغاتی کرده است که این جنبش را فراتر از یک فرد قلمداد می‌کند، چرا که ”هر انسانی قابل جایگزین شدن است“.
وی افزود: اما من فکر می‌کنم مشکلی که آن‌ها دارند، این است که این اتفاق درست پس از آن افتاده است که آن‌ها اوایل امسال ضربه کاری خوردند و متحمل فروپاشی نظامی شدند. آن‌ها در شرایطی هستند که احیای (کادر) رهبری برایشان دشوارتر از هر زمان دیگر است. آن‌ها تلاش کردند این کار را بکنند، اما خطرات زیادی وجود دارد چرا که چطور می‌توانند فردی را انتخاب کنند؟ آن‌ها چطور می‌توانند فردی را پیدا کنند که وفاداری و قدرت بغدادی را داشته باشد و چطور می‌توانند همه این‌ها اطلاعات را انتقال بدهند بدون اینکه خود این فرد هم در تیررس قرار نگیرد؟ بنابراین فکر می‌کنم این امر (کشته شدن بغدادی) می‌تواند ضربه‌ای بسیار جدی برای داعش باشد. اما (کشته شدن او) برای این کافی نیست که بگوییم کار داعش دیگر تمام می‌شود. چرا که آن‌ها از حمایت بسیار زیادی برخوردارند.
فیتون-براون گفت: داعش همان ”ساختار روشن“ دیگر گروه تروریستی، یعنی القاعده را ندارد. در مورد القاعده، اطمینان بسیار بیشتری درباره روند جانشینی وجود دارد. بله، درست است که (سرکرده) داعش، معاونانی دارد، اما فردی نیست که به عنوان وارث ظاهری (سرکرده این گروه) معرفی شده باشد؛ بنابراین فکر می‌کنم این هم برای آن‌ها یک چالش است.
”گروه نظارتی سازمان ملل“ زیرمجموعه شورای امنیت سازمان ملل و کمیته‌هایی است که مسئول پرداختن به مسائل مربوط به داعش، القاعده و طالبان هستند. دو زیرشاخه اصلی این گروه درباره سه گروه تروریستی مزبور و حفظ تحریم‌ها گزارش تهیه می‌کنند و به کشور‌های عضو سازمان ملل درباره اینکه آیا باید فرد یا گروهی از فهرست تحریم‌ها خارج شود، مشاوره می‌دهند.
این اظهارات پس از آن بیان شد که ترامپ ادعا کرد آمریکا البغدادی را در استان ادلب سوریه به دام انداخته است. وی از روسیه، عراق، سوریه و ترکیه برای کمک به اجرای عملیات قدردانی کرد. در عین حال، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد هیچ اطلاعات معتبری درباره عملیات آمریکا دریافت نکرده است و دلیل کافی برای زیرسؤال بردن سندیت خبر کشته شدن بغدادی دارد.

منابع محلی هلاکت البغدادی در باریشا را رد کردند
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، منابع محلی کشته شدن ابوبکر البغدادی در حومه شمال ادلب را تکذیب می‌کنند.
منابع محلی در گفتگو با این خبرگزاری، افزوند: منابع محلی در حومه ادلب گزارش‌های موجود مبنی بر کشته شدن ابوبکر البغدادی، سرکرده گروه تروریستی داعش، به دست نیرو‌های آمریکایی را در شهر باریشا در حومه شمال استان ادلب تکذیب کردند.
این منابع محلی به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفتند ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش، در شهر باریشا، واقع در شمال ادلب حضور نداشت، اما نیرو‌های آمریکایی یک عملیات هوایی را در همین منطقه انجام دادند.
این منابع که از همه وقایع و رویداد‌ها در شهر باریشا اطلاع داشتند، به خبرگزاری اسپوتنیک، گفتند نیرو‌های ارتش آمریکا به همراه مترجمان خود پس از بمباران منطقه توسط بالگرد‌های آمریکایی در ساعت 10:55 شنبه شب، وارد یکی از منازل و چادر‌های موجود در منطقه شدند.
این منابع افزودند: در حالی که بالگرد‌ها همچنان بر فراز شهر باریشا، واقع در شمال ادلب، پرواز می‌کردند، به مدت 30 دقیقه تیراندازی شدیدی در منطقه صورت گرفت، پس از آن نیز نیرو‌های آمریکایی منزل مورد نظر را بمبگذاری و به طور کامل منهدم کردند. این منابع خاطرنشان کردند: تعداد کشته شدگان در این عملیات 8 نفر شامل یک کودک و سه زن و چهار مرد بوده است.
این منابع به نقل از افراد نزدیک به گروه موسوم به "کلاه سفیدها" که اجساد را از نزدیک مشاهده کرده اند گفتند: کشته شدگان با شلیک مستقیم کشته شده اند و مرگ آن‌ها ناشی از شلیک گلوله‌های پراکنده بوده است که به بدن‌های آن‌ها اصابت کرده است.
این منابع همچنین افزودند: شاهدان عینی می‌گویند: در محلی که نیرو‌های آمریکایی به آن حمله کرده اند آوارگان سوری حضور دارند که از حدود شش ماه پیش به این منطقه آمده اند و هیچ یک از آن‌ها تابعیت خارجی یا تابعیت کشور‌های عربی دیگر را ندارند. مردم شهر باریشا بقایای اجساد قربانیان را شناسایی و تأکید کرده اند که همه آن‌ها را می‌شناسند. آن‌ها افزودند این اجساد متعلق به غیرنظامیانی است که از حومه جنوبی حلب به این منطقه آمده اند و هیچ شخص غریبه‌ای در میان آنان مشاهده نمی‌شود.

روسیه کمک به نیروهای آمریکا برای از بین بردن البغدادی را تکذیب کرد
سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که مسکو از دادن اجازه پرواز هواپیمای آمریکایی بر فراز سوریه و عملیات ویژه از بین بردن سرکرده داعش اطلاعی نداشته است.
خبرگزاری «آربی‌سی» به نقل از بیانیه «ایگور کوشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه، گفت، وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که از «اجازه دادن به پرواز هواپیمای آمریکایی» در حریم هوایی سوریه برای انجام عملیات ویژه از بین بردن «ابوبکر البغدادی» رهبر گروه تروریستی داعش، اطلاعی نداشت.
وزارت دفاع روسیه همچنین مدعی شده که هیچ مدرکی از حملات هوایی اخیر آمریکا در سوریه برای کشتن سرکرده داعش در دست نیست.
خبرگزاری «اینترفکس» به نقل از کوشنکوف گفت: «تعداد زیادی از کشورها در این عملیات شرکت کرده‌اند که هر کدام جزئیات متناقضی را ارائه می‌دهند و سوالات و شبهات منطقی را در مورد واقعیت و موفقیت این موضوع ایجاد می‌کنند.»
وی افزود: «مرگ البغدادی هیچ تاثیر عملیاتی بر اوضاع سوریه یا اقدامات تروریست‌ها در ادلب ندارد.»

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: سرکرده داعش ابوبکر البغدادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۲۰۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است

یک روزنامه وابسته به طیف اصلاح‌طلبان می‌گوید: باید برای آمدن ترامپ آماده شویم، این روزنامه در عین حال تلویحا اذعان کرده که منطق مقاومت جواب داده و ایران سه بر صفر از آمریکا جلو است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: روزنامه هم‌میهن نوشت: «اگرچه هنوز با قاطعیت نمی‌توان گفت بازگشت ترامپ قطعی است اما باید برای بازگشت او سناریوهایی تدارک دید و باور به اینکه همه‌شان مثل هم هستند در دوران بلوغ جمهوری اسلامی پذیرفتنی نیست. مهم‌ترین خطر بازگشت ترامپ برای ایران، برخلاف تصور این نیست که امکان احیای برجام را منتفی می‌سازد، چون همین حالا هم بخت احیای برجام بالا نیست. اگر ترامپ بازگردد،

دو خطر اصلی متوجه ایران خواهد بود و جا دارد به این دو بیندیشند: نخست اینکه به احتمال زیاد، تکلیف اوکراین را یک‌سره می‌کند و بعید است بگذارد جنگ اوکراین بیش از این ادامه یابد. در این حالت، ایران نمی‌تواند مانند حالا نفت صادر کند. اگر صادرات نفت خام ایران از ۲۰۰ هزار بشکه در اواخر دولت روحانی به یک میلیون بشکه در روز رسیده (و آمار رشد اقتصادی‌ای که دولت به آن می‌بالد نیز ناشی از همین است) به خاطر این نیست که جو بایدن چشم خود را به روی فروش نفت به چین بسته، بلکه ناشی از جنگ اوکراین است که نمی‌توانند همزمان خریداران و مشتریان را از چند نقطه در تنگنا بگذارند. پس مهم‌ترین آسیب ایران می‌تواند کاهش فروش نفت باشد. نکته دوم اینکه ایران از سه تحول بازگشت طالبان در افغانستان، جنگ اوکراین و غزه سود برده و در اصطلاح فوتبالی سه بر صفر جلو است و ترامپ اگر بخواهد سر به سر ایران بگذارد، این برتری سه بر صفر را باید از بین ببرد. اول: ناامن کردن مرزهای شرقی و تضعیف بازار هرات. دوم: تغییر وضعیت غزه به‌گونه‌ای که ایران از آن سود نبرد و سوم: همان که در بالا اشاره شد؛ اوکراین».

هم‌میهن می‌افزاید: به یاد آوریم که در سال ۱۳۵۹ و در همان مجلس اول دو نماینده با دو دیدگاه کاملاً مخالف در غالب امور داخلی، در مورد مشترکی هشدار دادند و آن هم این که بعد از مرگ شاه ادامه گروگان‌گیری آمریکایی‌های شاغل در سفارت سالبه به انتفاء موضوع است و موجب روی کار آمدن رقیب جیمی کارتر خواهد شد. در حال حاضر ایران نمی‌تواند برای ماندن بایدن کار خاصی انجام دهد؛ مگر آنکه نقش ویژه‌ای در غزه یا اوکراین ایفا کند. اما باید برای فردای احتمالی سناریو داشت؛ فردایی که ترامپ درصدد جبران آن برتری در سه حوزه برخواهد آمد. از تحول افغانستان نفع امنیتی و اقتصادی (بازار هرات و اضافه شدن به بازار سلیمانیه)، از تحول اوکراین نفع سیاسی و اطمینان از وتوی قطعنامه‌ها در شورای امنیت سازمان ملل و از غزه نفع سیاسی چراکه اکنون به جای پیمان ابراهیم و نزدیک شدن اسرائیل به مرزهای ایران دانشگاه‌های آمریکا و حتی کانادا شاهد اعتراضات سراسری است و تکاپوی تشبیه حماس به داعش به شکست انجامیده و موج حمایت از فلسطینی‌ها همه جا برخاسته است. مهم‌ترین مراقبت وزارت خارجه باید حفظ همین سه موقعیت باشد تا ترامپ آنها را منتفی نکند و به هدر ندهد. در اصطلاح فوتبالی مراقب سه گل خودمان باشیم! در غزه البته با فاجعه انسانی روبه‌روییم و در اوکراین در اندازه‌ای کمتر.».

درباره این تحلیل گفتنی است:

۱) آمریکا در حوزه اقتصادی بیشترین سود را به خاطر تحریم روسیه و فروش گران‌قیمت نفت و گاز خود به اروپا می‌برد، به نحوی که برخی دولتمردان فرانسه و آلمان بارها از قیمت پنج برابر شده گاز آمریکا گلایه کرده‌اند.

۲) یکسره کردن کار جنگ اوکراین، دست اروپا و آمریکا نیست، آن هم در وضعیتی که روسیه در موضع قدرت قرار دارد.

۳) افزایش فروش نفت ایران، ربطی به جنگ اوکراین ندارد؛ بلکه نتیجه مایوس شدن از دغلبازی‌های برجامی غرب و اهتمام به دور زدن تحریم هست بایدن هم نتوانست دخالتی در معاملات نفتی ایران و چین بکند، نه این که به ادعای هم‌میهن، چشمانش را ببندد!

۴) آمریکا فارغ از آمد و شد رؤسای جمهور در کاخ سفید، در افغانستان متحمل شکست سنگینی شد و به ناچار، این کشور اشغال شده را تخلیه کرد. پس از آن هم تلاش زیادی برای ناامن‌سازی مرز افغانستان با ایران، درگیری دوطرف و ایجاد بی‌ثباتی صورت گرفت که ناکام ماند. به عبارت دیگر، دوران بایدن، اوج تلاش‌های مشترک آمریکا و انگلیس و اسرائیل برای بی‌ثبات‌سازی مرزهای شرقی ایران بود و ناکام ماند.

۵) در موضوع جنگ غزه نیز، پای آمریکا در هر صورت گیر است؛ چه به حمایت از اسرائیل ادامه دهد و چه شکست بزرگ را پس از هفت ماه حمایت همه‌جانبه نظامی و اقتصادی بپذیرد. آمریکا نخواهد توانست چیزی جز خسارت‌های سنگین، از سرانجام جنگ غره درو کند.

۶) اذعان هم‌میهن به این که ایران دست کم سه بر صفر در تحولات منطقه از آمریکا جلو افتاده، در حالی است که محافل غربگرا تا همین چند سال قبل می‌گفتند آمریکا کدخدای دنیاست و ظرف پنج دقیقه می‌تواند تمام توان نظامی ما را نابود کند و بنابراین به ادعای نشریه صدا (که سردبیرش با هم‌میهن مشترک است) باید مانند برّه و برده و از موضع تحقیرشدگی، با ترامپ یا بایدن مذاکره کرد!

دیگر خبرها

  • اتحادیه اروپا عملیات در رفح را فاجعه بار خواند
  • آمار عجیب سازمان ملل از شهر رفح
  • مقامات آمریکایی: اسرائیل در کنترل گذرگاه رفح از خط قرمز بایدن عبور نکرد
  • جنگ در رفح؛ آژیر خطر در اسرائیل/ پایگاه نظامی رعیم هدف گرفته شد
  • احتمال محرومیت کشتی‌گیر آمریکایی و بازگشت رقیب ایرانی به المپیک پاریس!
  • کابینه جنگی اسرائیل مرحله اول عملیات رفح را تایید کرد
  • پیشتازی ترامپ در مقابل بایدن در مهمترین موضوع برای آمریکایی‌ها
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • گروگان‌های طالبان که درباره‌شان نشنیده‌اید / چرا آمریکا ۸۰۰ پایگاه نظامی در سرتاسر دنیا دارد؟ / چرا کشور‌ها به جنگ با یکدیگر می‌روند؟ / چگونه داعش به وجود آمد؟
  • ترامپ بهترین دوست اسرائیل!