Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-01@01:15:40 GMT

بدافزار xHelper در کمین دستگاه‌های اندرویدی

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۲۴۸۷۲

بدافزار xHelper در کمین دستگاه‌های اندرویدی

بدافزار xHelper به طور میانگین روزانه ۱۳۱ قربانی و هر ماه حدود ۲۴۰۰ قربانی می‌گیرد و به دلیل برخورداری از مکانیزم نصب مجدد، حذف آن تقریبا غیرممکن شده است.

چندین نرم‌افزار ضدویروس توانسته‌اند بدافزار xHelper  را از ماه مارس ۲۰۱۹ شناسایی کنند و این ویروس تاکنون  توانسته است ۴۵ هزار دستگاه اندرویدی را قربانی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تروجان عملیات مخربی را انجام نمی‌دهد و تنها آگهی پاپ‌آپ مزاحم و اعلان اسپمی را نمایش می‌دهد. اما نکته نگران کننده درباره این بدافزار این است که xHelper ویژگی‌هایی دارد که می‌تواند سایر برنامه‌ها را نیز دانلود و نصب کند. این ویژگی خطرناک به عوامل xHelper اجازه می‌دهد تا بتوانند payloadهای دیگر، مانند باج‌افزار، تروجان‌های بانکی، بات‌های DDoS یا بدافزارهای سارق گذرواژه را منتقل کند.

منبع آلودگی این بدافزار، ریدایرکت‌هایی است که کاربران را به صفحات میزبان برنامه‌های اندروید منتقل می‌کنند. در این سایت‌ها به کاربران آموزش داده می‌شود که چگونه برنامه‌های غیررسمی اندروید را از خارج از Google Play نصب کنند. کد مخفی موجود در این برنامه‌ها تروجان xHelper را دانلود می‌کند.

نکته قابل توجه این است که xHelper مانند سایر بدافزارهای اندرویدی کار نمی‌کند. هنگامی که تروجان از طریق یک برنامه اولیه به یک دستگاه اندروید دسترسی پیدا کند، xHelper خود را به عنوان یک سرویس جداگانه نصب می‌کند. حذف برنامه اولیه، xHelper را حذف نمی‌کند و تروجان همچنان در دستگاه قربانی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. اگر کاربران سرویس xHelper را در بخش برنامه‌های اندروید حذف کنند، بدافزار هر بار خود را دوباره نصب می‌کند وحتی پس از بازگشت به تنظیمات کارخانه (reset factory) نیز بدافزار دوباره نصب می‌شود.

پژوهشگران اعلام کردند که بدافزار xHelper در حال توسعه مداوم است و به‌روزرسانی‌های جدیدِ کد آن به طور مرتب انجام می‌شود. کارشناسان معاونت بررسی مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری، به‌روزرسانی دستگاه‌های اندرویدی، نصب وصله‌های منتشر شده، عدم دانلود برنامه از سایت‌ها و منابع نامعتبر، توجه به دسترسی‌های مورد درخواست برنامه‌ها و بک‌آپ گیری متناوب را از راهکارهایی اعلام کرده‌اند که از آلودگی دستگاه‌های اندرویدی به بدافزار xHelper جلوگیری می‌کند./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۲۴۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرهنگ و هنر در بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور (۱۴): بخش فرهنگ و هنر» بیان می‌کند که لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ طبق اصلاحات انجام شده در ماده (۱۸۲) آیین‌نامه داخلی، در ۲ بخش به مجلس تقدیم شد؛ بخش اول شامل ماده واحده مشتمل بر احکام مورد نیاز برای اجرای بودجه کل کشور، سقف منابع بودجه عمومی دولت به تفکیک درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و اجزای اصلی آن‌ها، ترازهای عملیاتی، سرمایه‌ای و مالی بودجه عمومی دولت و فروض برآورد منابع و مصارف بودجه بود که دولت به‌صورت رسمی در اوایل سال ۱۴۰۲ تقدیم مجلس کرد اما بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ درباره جداول تفصیلی شامل ارقام بودجه در ابتدای سال ۱۴۰۳ اعلام وصول شد و لازم است بررسی این بخش به‌ همراه جداول و پیوست‌های منتشر شده، صورت گیرد.

این گزارش مطرح می‌کند که موضوع هزینه‌کرد یک درصد از هزینه‌های شرکت‌های دولتی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در راستای بند الحاقی مشابه در برنامه هفتم توسعه، استفاده از ظرفیتی است که دولت از آن به‌منظور اجرای احکام حوزه فرهنگ در برنامه هفتم، بهره برده و تلاش کرده است تا با درج حکم مربوطه و برآورد اعتبارات آن در لایحه بودجه سالیانه، حکم مذکور در برنامه هفتم را اجرا کند.

در این گزارش آمده است که جدول برآورد هزینه‌کرد ۱ درصد از هزینه‌های شرکت‌های دولتی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری برای اولین بار به‌منظور تفصیل بند «ب» تبصره «۱۳» قانون بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش دوم لایحه درج شده است که به‌نظر می‌رسد طراحی چنین جدولی به‌منظور طراحی هزینه‌کرد این بند و همچنین استناد هر ردیف به مواد برنامه هفتم توسعه، اقدام مطلوبی، خصوصا در این بند باشد.

این گزارش ادامه می‌دهد که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، برخلاف لوایح سال‌های گذشته، جدول وضعیت اعتبارات فصل فرهنگ و هنر در لایحه بودجه به‌کلی حذف شده‌ است و امکان مقایسه وضعیت اعتبارات هزینه‌ای، تملک دارایی سرمایه‌ای و مجموع آن‌ها از بین رفته است؛ همچنین این امر باعث شده امکان مقایسه سهم هر فصل از امور نیز از بین رفته و نیز نتوان سهم امور مختلف از جمله امور فرهنگ، تربیت بدنی و گردشگری را نسبت به سایر امور ده‌گانه ارزیابی کرد. همچنین در ردیف‌های متفرقه درخصوص اعتبارات در نظر گرفته شده، بعضا ابهامی که در نحوه هزینه‌کرد وجود دارد باید برطرف شود. ازاین‌رو، باید دستگاه یا دستگاه‌های مرتبط و ابعاد اجرایی آن تا حد لازم شفاف شود.

در این گزارش مطرح می‌شود که در خصوص سنجه‌های عملکرد خروجی‌های اصلی دستگاه‌های سیاستگذار در بخش فرهنگ و هنر که بعضا اقدامات و سنجه‌ها بسیار کلی و مبهم است و در عمل سنجش و ارزیابی مشخص و شفاف از عملکرد دستگاه را امکان‌ناپذیر می‌کند که به تدقیق و جزیی‌تر شدن و در مواردی جهت‌گیری کیفی نیاز است. ازسوی‌دیگر، با توجه به اینکه لایحه بودجه باید با هدف تحقق سالیانه بخشی از برنامه توسعه باشد، اما در اقدام‌ها و سنجه‌های تعیین شده در لایحه بودجه برای دستگاه‌های سیاستگذار، کمتر رد مشخص و واضحی از احکام برنامه هفتم توسعه (به‌ویژه جدول اهداف کمی ذیل ماده (۷۴) برنامه) وجود دارد و باید تا این موضوع نیز اصلاح شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش بیان می‌کند که مجموع اعتبارات دستگاه‌های اصلی بخش فرهنگ و هنر در قانون بودجه ۱۴۰۲ مبلغ ۷۷.۳۲۰.۰۱۸ میلیون ریال بوده که در برآورد سال ۱۴۰۳ به مبلغ ۲۱۸.۹۸۲.۳۳۶ میلیون ریال افزایش یافته و حدود ۱۸۳ درصد رشد پیدا کرده است.

این گزارش توضیح می‌دهد که دلیل عمده افزایش مجموع اعتبارات بخش فرهنگ و هنر به افزایش اعتبارات اختصاصی دستگاه‌های «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»، «سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی»، «سازمان امور سینمایی و سمعی بصری» و «حوزه هنری انقلاب اسلامی» موضوع یک درصد از هزینه‌های شرکت‌های دولتی بر می‌گردد. در لایحه بودجه سهم اعتبارات دستگاه‌های اصلی این بخش نسبت به مصارف بودجه عمومی دولت در حدود هشت‌دهم (۰.۷۷) درصد است.

کد خبر 6090916

دیگر خبرها

  • خطر فرونشست در کمین ۱۵۰ مدرسه اصفهان
  • کیمیای سایه در اهواز/ خورشید در کمین است+فیلم
  • هشدار به ایرانی‌ها؛ بد‌افزار خطرناک PlugX در حال نفوذ به کامپیوتر‌ها است
  • هشدار به ایرانی‌ها؛ یک بد‌افزار خطرناک در کمین کامپیوترها
  • هشدار سایبری: از USB نامطمئن استفاده نکنید، بدافزار خطرناک PlugX در حال گسترش است
  • انتشار تصاویری از عملیات منفجر کردن یک تونل توسط نیروهای القسام
  • تونل‌های بمب‌گذاری شده و کمین‌های پیشرفته؛ دردسر جدید نظامیان اسرائیلی+ فیلم
  • دردسر بزرگ برای اسرائیل؛ کمین های جدید و پشیرفته حماس | ویدئو
  • هشدار به ایرانی‌ها؛ بد‌افزار خطرناک PlugX در حال نفوذ به کامپیوترها است
  • فرهنگ و هنر در بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳