Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیوه‌نامه انضباطی که این روزها با انتقاد و اعتراض برخی دانشجویان همراه است با دستور امروز رئیس جمهوری بار دیگر مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

شیوه‌نامه انضباطی دانشجویان بعد از مدت ها بازنگری و بررسی توسط وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین شورای اسلامی شدن دانشگاه ها ۲۷ مردادماه امسال به تصویب «منصور غلامی» و «سعید نمکی» وزیران این دو وزارتخانه رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیین نامه انضباطی دانشجویان سال ۷۴ در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد که شیوه نامه آن سال ۸۸ به دانشگاه ها ابلاغ و شیوه نامه تازه جایگزین شیوه نامه سال ۸۸ شد. این در حالی است که آیین نامه جدید انضباطی هنوز تصویب و ابلاغ نشده است.

چند ماه قبل از ابلاغ این شیوه نامه، جاماسب نوذری معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان در گفت و گویی با ایرنا با تشریح محورهایی از این شیوه نامه اعلام کرد که انتشار عکس‌های غیراخلاقی یا مرتکب شدن کار خلاف اخلاق در فضای مجازی همچنین انتشار تصاویر نامناسب در کانال‌های اطلاع‌رسانی، شامل برخوردهای انضباطی با دانشجویان می‌شود که این اظهارات با اعتراض های دانشجویان همراه شد.

مسئولان وزارت علوم پس از این اظهارات، بارها اعلام کردند که این بخش بازنگری و اصلاح می شود، با این حال شیوه نامه انضباطی که مردادماه به دانشگاه ها ابلاغ شد در اختیار دانشجویان هم قرار گرفت و آنها نسبت به بندهایی از این آیین نامه و شیوه نامه آن مثل تخلفات دانشجویان در فضای مجازی اعتراض های خود را همچنان ادامه دادند.

با این حال، جمعی از دانشجویان و نمایندگان تشکل های دانشجویی به این شیوه‌نامه همچنان انتقادهایی وارد کردند.
شدت این اعتراض ها در ۲۴ ساعت گذشته تا جایی بود که حواشی زیادی در فضای مجازی ایجاد کرد.

 

ورود روحانی به شیوه نامه انضباطی

این انتقادها موجب شد تا پای معاونت حقوقی رئیس جمهوری هم به این موضوع باز شود.

لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهوری در پی برخی اعتراضات دانشجویان امروز - چهارشنبه - اعلام کرد شیوه نامه انضباطی جدید در این معاونت بررسی و موارد مغایرت با قانون اساسی، قوانین عادی مرتبط و منشور حقوق شهروندی، با همکاری نمایندگان تشکل های دانشجویی و دستگاه های مربوط بررسی و اصلاح می شود.

پس از آن رئیس جمهوری در جلسه هیات دولت دستور داد تا حقوق شهروندی و مسائل مورد نظر دانشجویان در شیوه نامه ملاحظه شود.

علی ربیعی سخنگوی هیأت دولت در این باره در جمع خبرنگاران اعلام کرد: در جلسه امروز هیات وزیران تاکید شد وزیران علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تشکل های دانشجویی مروادات داشته باشند، معاونت حقوقی رییس جمهوری نیز در این زمینه همکاری می کند تا حقوق شهروندی و مسائل مورد نظر دانشجویان در این آیین نامه ها ملاحظه شود.

وی یادآور شد: تصمیم گرفته شد که دیدگاه تشکل ها در این اصلاحیه ها مورد توجه شود.

همچنین وزیر علوم، ‌تحقیقات و فناوری در پایان جلسه امروز هیأت دولت به سوالات خبرنگاران در این باره پاسخ داد و در این باره اعلام کرد که شیوه انضباطی دانشجویان مصوبه خاص خود را دارد که در حال اجرا است البته در قانون، شیوه نامه ای برای اجرای دقیق این آیین نامه توسط دو وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تنظیم و تصویب شده است.

وی به تغییرات جدید در شیوه نامه جدید انضباطی دانشجویان که به تازگی تصویب شده است اشاره و خاطرنشان کرد: در آیین نامه جدید دو نکته افزوده شده است، نخست تخلفات اخلاقی در دوره بالینی دانشجویان پزشکی است چرا که دانشجویان پزشکی یک دوره آموزشی در بیمارستان باید بگذرانند؛ نکته دوم در مورد فضای مجازی است که مقداری نگرانی میان دانشجویان ایجاد کرده است.

وزیر علوم تاکید کرد: دانشجویان نگران ورود به بخش های خصوصی فضای مجازی خود هستند که البته این موضوع مدنظر آیین نامه انضباطی نیست و قبل از اینکه معاونت حقوقی رئیس جمهوری به این مسئله ورود یابد، معاونان دانشجویی دانشگاه ها در حال بازنگری این قسمت از آیین نامه برای شفاف تر کردن آن هستند.

 

اصل رعایت حریم خصوصی دانشجویان

شیوه نامه انضباطی دانشجویان که در هفت بخش و ۱۲۳ ماده و ۱۱۳ تبصره تصویب شده است تاکید می کند که رعایت حریم خصوصی دانشجو الزامی است و شوراها در هیچ موردی مجاز به تجسس در حریم خصوصی دانشجو یا ادله و اطلاعات و طرح سوالات غیرمرتبط با موضوع تخلف جاری برای تحصیل شواهد نیستند و تحقیق تنها در مورد تخلف انتسابی به دانشجو مجاز است.

طبق شیوه نامه جدید شورای انضباطی دانشجویان که به تازگی ابلاغ شده است، صفحات مجازی شخصی دانشجویان بر اساس شیوه‌نامه جدید انضباطی، نمی‌تواند مستند تصمیم شوراهای انضباطی دانشگاه‌ها قرار گیرد.

بر اساس بخش های دیگری از شیوه نامه انضباطی، آن دسته از رفتارهای دانشجو تخلف است که در آیین نامه انضباطی یا شیوه نامه اجرایی به عنوان تخلف احصا شده است و در احراز تخلفات، مراجعه به تعاریف قانونی تخلفات و تطبیق موضوع با تعاریف الزامی است.

بر اساس این آیین نامه، اصل بر برائت دانشجو است و هرگونه شک در احراز تخلف بودن رفتار ارتکابی باید به نفع دانشجو تفسیر شود. در صورت عدم وجود هر گونه دلیل مبنی بر احراز و انتساب تخلف، دانشجو برای اثبات برائت خود نیاز به ارائه دلیل ندارد. دانشجو تا زمان اثبات تخلف و قطعیت حکم انضباطی از تمام امتیازات دانشجویی برخوردار بوده مگر در مواردی که در این شیوه نامه پیش بینی شده است./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۲۶۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | آرای انضباطی در جلسه ویژه رسیدگی به کتک کاری داور در تهران

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی هیأت فوتبال استان تهران، به دنبال حواشی رخ داده در جریان بازی تیم‌های اتحاد ستارگان و آرمان آفرینان از لیگ دو فوتبال تهران و ضرب و شتم داور مسابقه و عوامل برگزاری، کمیته انضباطی هیأت فوتبال استان تهران به دستور میرشاد ماجدی به طور ویژه تشکیل جلسه داد و درنهایت این نشست منجر به صدور حکم موقت علیه خاطیان این مسابقه شد.

قرار است بعد از بررسی‌های دقیق آرای قطعی انضباطی متخلفان اعلام شود.

متن دستور موقت هیأت فوتبال استان تهران به شرح ذیل می‌باشد:
در مسابقه مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ بین تیم‌های آرمان آفرینان و اتحاد ستارگان در رده سنی دسته دوم جوانان با عنایت به گزارش مقامات رسمی مسابقه بازی، فیلم و عکس‌های وقایع بازی و سایر ادله و اطلاعات موجود، با توجه به اینکه نامبردگان در ذیل این دستور قضائی از جمله متهمین ارتکاب اقدامات خشونت بار غیر ورزشی و مغایر مبانی اخلاقی موضوع تخلفات انضباطی هستند، بدین وسیله در راستای حفظ انضباط و رعایت سلامت ورزشی، مقابله با رفتارهای هنجارشکنانه و موهن در جریان برگزاری مسابقات، صیانت از حقوق و جایگاه مقامات رسمی برگزاری مسابقات از جمله تیم داوری و جلوگیری از پیامدهای ناگوار و جبران ناپذیر، مستند به ماده ۱۰۰ آئین نامه انضباطی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران، دستور موقت احتیاطی مبنی بر توقف فوری و ممانعت از هر گونه فعالیت در حوزه فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی و همچنین عدم اجازه ورود نامبردگان به ورزشگاه‌ها عجالتاً نسبت به افراد یاد شده تا رسیدگی به اتهامات ایشان و صدور رأی تا اطلاع ثانوی صادر می‌گردد:

۱. آقای میثم سهیل پور (سرمربی تیم اتحاد ستارگان)
۲. آقای میلاد منصوری (سرپرست تیم اتحاد ستارگان)
۳. آقای محمدحسین امیری (بازیکن شماره ۶۶ تیم اتحاد ستارگان)
۴. آقای امیرحسین وحیدی (بازیکن شماره ۲ تیم اتحاد ستارگان)
۵. آقای حسن عبدل علیزاده (سرمربی تیم امید اتحاد ستارگان)

مضافاً به موجب این دستور موقت تیم اتحاد ستارگان مکلف به برگزاری مسابقات آتی خود بدون حضور تماشاگران خواهد بود.

بدیهی است با تکمیل اطلاعات و انجام تحقیقات مقدماتی، بر اساس بررسی‌های به عمل آمده در چهارچوب صلاحیت کمیته انضباطی و اخلاق نسبت به سایر خاطیان نیز تصمیمات مقتضی اتخاذ خواهد شد و علاوه بر فرآیند رسیدگی به تخلفات انضباطی ارتکابی در خلال این مسابقه و همچنین در حاشیه این بازی، امکان پیگیری، رسیدگی و تعقیب متهمین از طریق مراجع قضائی عمومی و رسمی کشور به قوت خود باقی است.

شایان ذکر می‌باشد در صورت صدور حکم محکومیت، میزان محرومیت ناشی از اجرای دستور موقت در هنگام اجرای رأی محاسبه و از آن کسر خواهد شد. رأی صادره بلافاصله قابل اجرا و در عین حال ظرف دو روز قابل تجدید نظرخواهی در کمیته استیناف می‌باشد.

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تکذیب پیوست نامه وزیر درباره ابطال کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو معلمان/ خط و نشان صحرایی برای رئیس سازمان نوسازی
  • ابلاغ دستور العمل حمل و عرضه دارو از طریق (سکو) پلتفرم‌ها و کسب و کار‌های اینترنتی
  • دستور العمل حمل و عرضه دارو از طریق (سکو) پلتفرم‌ها و کسب و کار‌های اینترنتی ابلاغ شد
  • آیین نامه توزیع دارو بر بستر سکو‌های اینترنتی ابلاغ شد
  • نامه رئیس دانشگاه میبد به رؤسای تعدادی از دانشگاه‌های آمریکا
  • ببینید | آرای انضباطی در جلسه ویژه رسیدگی به کتک کاری داور در تهران
  • صدور حکم موقت علیه ضاربان داور دیدار لیگ ۲ تهران
  • دانشگاه فرهنگیان ۱۰ هزار دانشجو را برای معلمی بورسیه می‌کند
  • عوامل درگیری با داور در لیگ جوانان تهران محروم شدند
  • دانشگاه فرهنگیان ۱۰۰۰۰ دانشجو را برای معلمی بورسیه می‌کند