Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران با تاکید بر انجام اقدامات پیشگیرانه در مدیریت بحران، گفت: تمامی نقاط مازندران در مسیر گسل زلزله قرار دارد.

به گزارش تسنیم، سید محمد نظری امروز در آیین افتتاح نسل جدید دستگاه شتاب نگار زلزله اظهار داشت: تاریخچه زمین لرزه‌های استان نشان می‌دهد که عموما عمق کانونی زمین لرزه‌ها کمتر از 35 کیلومتر بوده و حوادثی با منشا زلزله همچون زمین لغزش، ریزش کوه و سنگ، روانگریی در گذشته در استان رخداده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: فراهم کردن شهر ایمن تر و زندگی بهتر برای شهروندان از وظایف ما بوده و امیدواریم اطلاعاتی که به واسطه نصب و راه اندازی دستگاه‌های شتاب‌نگار به دست می آید بتواند مورد استفاده مدیران دستگاه‌های اجرایی مراکز استانها قرار گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران تصریح کرد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان متولی شبکه شتاب‌نگاری زلزله کشور که داده‌های آن اهمیت بسیار زیادی در طراحی سازه‌های مقاوم و مدیریت بحران و زلزله در کشور دارد و با پیگیری‌های فراوان استان، تعداد 11 دستگاه شتاب نگار جدید برای توسعه شبکه شتاب نگاری دریافت و شهرهای مختلف استان از جمله نکا و رامسر نصب و راه اندازی می‌شود.

نظری تصریح کرد: در مازندران دو گسل اصلی خزر و چندین گسل فرعی و فعال با طول بیش از 500 کیلومتر و شمال البرز با طول بیش از 300 کیلومتر وجود داردکه این دو گسل تقریبا همه شهرهای استان را در بر می‌گیرد و آمادگی و مدیریت بحران زیادی برای ایجاد زلزله در استان را می‌طلبد.

وی یادآور شد: مزیت این دستگاه‌ها نسبت به لرزه نگارها در این است که دستگاه‌های شتاب نگار در نزدیکی کانون زمین‌لرزه از کار نمی‌افتند و اگر زلزله بزرگی مانند زلزله سرپل ذهاب رخ دهد، ایستگاه‌های لرزه‌نگاری نزدیک به کانون زلزله به دلیل حرکت شدید زمین از کار می‌افتند و لازم است کشور به دستگاه‌های جدید شتابنگاری مجهز شود. این دستگاه‌ها که جنبش زمین و حرکت‌های تکنیکی آن را رصد و اطلاعات را آنلاین در اختیار قرار می‌دهد برای کاهش خطرپذیری و افزایش تاب آوری شهر امکان بسیار خوبی فراهم می‌کند.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران تصریح کرد: در صورتی که از مجموعه‌ای از دستگاه‌های شتابنگاری در یک شهر و یا در یک ناحیه همزمان با رویداد زمین‌لرزه بزرگ بتوانیم داده‌ها را به مرکز مدیریت بحران منتقل کنیم، قادر هستیم بفهمیم که کدام بخش از ناحیه و یا شهر بر اثر این زلزله بیشترین شتاب را تحمل کرده و احتمالا بیشترین خسارت به آن وارد شده است.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: گسل مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۲۷۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمین لرزه در شهمیرزاد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️  بر اساس اعلام مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران این زمین لرزه ساعت ۱۰ و ۲ دقیقه و ۴۶ ثانیه عمق ۸ کیلومتری زمین در میامی را لرزانده است.
بررسی تیم‌های ارزیاب نشان می‌دهد این زمین لرزه خسارتی نداشته است

دیگر خبرها

  • احداث ۴۶۲ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در آذربایجان غربی
  • زمین لرزه در شهمیرزاد
  • معرفی مدیرکل جدید راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی
  • راه‌های روستایی متاثر از سیلاب مازندران باز شد
  • بارش سنگین برف بهاری در محور شاهرود-توسکستان-گرگان
  • تأمین هزار و ۲۲۴ هکتار زمین برای ساخت مسکن ملی در لرستان
  • زلزله کوهبنان کرمان را لرزاند
  • زلزله مرزن آباد مازندران خسارتی نداشت
  • مرزن آباد لرزید
  • ده‌ها زلزله و پس‌لرزه تایوان را لرزاندند