Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@07:28:53 GMT

بیش از ۷ هزار دهیاری تاسیس شد

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۳۰۲۰۹

بیش از ۷ هزار دهیاری تاسیس شد

سعیدرضا جندقیان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای تشکیل نهاد دهیاری ها در ۱۳۸۲ تا سال ۱۳۹۲ حدود ۲۹ هزار و ۱۹۰ دهیاری مجوز تاسیس دریافت کردند.
وی ادامه داد: تا شهریور ماه امسال ۳۷ هزار و ۷۲ دهیاری مجوز تاسیس دریافت کردند که از ابتدای تاسیس نهاد دهیاری ها تا سال ۱۳۹۲، ۷۰ درصد جمعیت روستایی تحت پوشش خدمات دهیاری قرار داشتند که این جمعیت تحت پوشش روستایی تا سال جاری به ۹۵ درصد جمعیت روستایی رسیده و این جمعیت طی دولت های یازدهم و دوازدهم (۱۳۹۸-۱۳۹۲) ۲۵ درصد بوده که نسبت به دولت های گذشته حدود ۳۶ درصد رشد داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جندقیان گفت: در حال حاضر حدنصاب صدور مجوز دهیاری ۳۰ خانوار جمعیت است؛ یعنی روستاهای متقاضی که بر اساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن کشور حداقل ۳۰ خانوار جمعیت دارند، واجد شرایط دریافت این مجوز به شمار می‌آیند.

وی اعلام کرد: فرآیند توسعه پوشش مدیریت روستایی در کشور طی دولت یازدهم، نقطه‌ آغاز تحولات مدیریت روستایی در ایران است.
جندقیان خاطرنشان کرد: صدور مجوز تاسیس دهیاری‌ها، به عنوان نخستین گام در تشکیل نهاد مدیریت روستایی و به عنوان مستند قانونی اجازه‌ فعالیت رسمی و نیز تخصیص اعتبار یکی از برنامه‌های معاونت امور دهیاری‌ها است که از ابتدای راه‌اندازی این معاونت آغاز شده است و تاکنون ادامه دارد.
وی افزود: به منظور عدالت‌محوری و با هدف بهره‌مندی جمعیت روستایی بیشتر از پوشش خدمات نهاد دهیاری و با توجه به محدودیت‌های اعتباری در این زمینه از ابتدای این فعالیت در هر مقطع زمانی حدنصاب جمعیتی خاصی برای صدور این مجوز درنظرگرفته می‌شود.

جندقیان اضافه کرد: تصویب قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور در سال ۱۳۷۵ انجام شد و سپس تصویب قانون تاسیس دهیاری‌های خودکفا در روستاهای کشور نیز در سال ۱۳۷۷ انجام شد.
این مسئول سازمان شهرداری ها و دهیاری ها افزود: به موجب تصویب این قانون، نهاد عمومی و غیردولتی دهیاری، به طور رسمی پا به عرصه مدیریت روستایی کشور گذاشت تا ضمن پرکردن خلاءهای مدیریتی موجود در جامعه روستایی، به عنوان بازوی اجرایی شوراهای اسلامی روستا، در راستای تحقق توسعه پایدار روستایی تلاش کند.
وی گفت: با تاکید بر ماده ۶۸ قانون شوراها و شرح وظایف شورای اسلامی روستا، یکی از وظایف آن «انتخاب فردی ذیصلاح به سمت دهیار برای مدت چهار سال بر اساس آیین‌نامه مربوط و معرفی به بخشدار جهت صدور حکم» است.
جندقیان خاطرنشان کرد: به ‌رغم وضوح وظایف شورای اسلامی روستا، خلاء ناشی از فقدان سازمان و تشکیلات اداری مناسب برای نهاد دهیاری همچنان احساس می‌شد.
وی یادآوری کرد: بر اساس این ضرورت ماده واحده «قانون تاسیس دهیاری‌های خودکفا در روستاهای کشور» پس از طی مراحل قانونی در تیر ماه ۱۳۷۷ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۳۰۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل روشنایی روستا‌های فاقد دهیاری در شوشتر

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، سیدمحسن سیدموسوی گفت: با استفاده از اعتبارات روستا‌های فاقد دهیاری و نیز ظرفیت عملیاتی اداره برق، رفع نقص و تکمیل روشنایی بخش مرکزی، شعیبیه و میان آب در حال اتمام و دو بخش دیگر نیز در دست اقدام است.

وی افزود: تا پایان خرداد ماه روشنایی روستا‌های فاقد دهیاری سه بخش شهرستان شوشتر انجام خواهد شد.

سیدموسوی اعتبار هزینه شده در این مرحله را ۴ میلیارد ریال عنوان کرد.


فرماندار شوشتر می‌گوید: رفع نقص روشنایی درون روستا‌ها و سایر اماکن نیز به روال توسط دهیاری‌ها، اداره برق و اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در حال انجام است.

دیگر خبرها

  • تکمیل روشنایی روستا‌های فاقد دهیاری در شوشتر
  • آبرسانی به ۷۸ هزار نفر از جمعیت روستایی لرستان
  • مفقود شدن دو کوهنورد در ارتفاعات قله نظرگاه داورزن
  • ۲۰۲ نیروی جدید در دهیاری‌های بوشهر استخدام می‌شوند
  • افتتاح بزرگترین درمانگاه خیّریه روستایی کشور
  • بهره‌مندی نزدیک به ۸۰ درصدی جمعیت روستایی شهرستان ارومیه از آب شرب سالم و بهداشتی
  • دستاوردهای جهاد دانشگاهی برای مردم تبیین شود
  • افزایش اعتبارات شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در برنامه هفتم توسعه
  • تناسب جمعیت روستایی و شهری خراسان شمالی حفظ شود
  • تاسیس موسسات هوشمند ترافیک در کشور