محسن حسینی در حافظیه «گوته» را روایت میکند
تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۳۱۱۷۹
محسن حسینی که این روزها در تئاتر شهر نمایش «جنگنامه غلامان» نوشته بهرام بیضایی را روی صحنه دارد، قرار است عصر امروز، پنجشنبه در جوار آرامگاه حافظ بخشهایی از نمایش «دیوان غربی – شرقی» را روی صحنه برد.حسینی این نمایش را پیشتر در سال 1395 در تئاتر شهر اجرا کرده بود.
اخبار فرهنگ و هنر- وی گفت این برنامه به مناسبت 250 سالگرد تولد بتهوون و با همکاری رایزنی فرهنگی آلمان در ایران برگزار میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
قرار است در این اجرا فاطمه صارمی، محسن حسینی را به عنوان بازیگر همراهی کند. گروه موسیقی این اجرای مبتنی بر موسیقی با روزبه مهر،آهنگساز و نوازنده ساز دیوان و مروارید مهر، نوازنده ویولن است. کسری پاشایی نیز ساوندافکت این اجرا را برعهده داد و وحید امیریزاده در حوزه تولید ومولتیمدیا به این گروه کمک میکند.
حسینی با بیان آنکه واژه دیوان در فارسی معنای گستردهای دارد، گفت: «بخشی از آن به شعر مرتبط است و از سوی دیگر رابطه مهمی با ادبیات سیاسی و اجتماعی ایران دارد؛ اما در زبان آلمانی این واژه صرفاً به مفهوم مجموعه اشعار اختصاص دارد.»
وی استفاده از ساز دیوان را در راستای اهمیت این واژه در فارسی عنوان کرد. ساز دیوان، از جمله سازهای مضرابی و خانواده تنبور به حساب میآید که در کردستان ترکیه، عراق و ایران و سوریه استفاده میشود.
حسینی درباره اجرای نمایش خود گفت:«این نمایش داسانسفر گوته برای یافتن حقیقت حافظ و ملاقات با نقش جهان ملک خاتون یا همان شاخ نبات است. ملک خاتون همدوره حافظ بوده و دیوان و اشعارش متأسفانه ناشناخته مانده است.»
این کارگردان درباره اهمیت اجرا در حافظیه گفت «هیچ جا مثل ایران مردم به مقبره شعرای خود نمیروند. حضور در مقابر شعرا در ایران همچون پیکنیک میماند و این از اهمیت توریستی این مکانهای فرهنگی است.»
حسینی ابراز امیدواری کرد همانند یادمان حافظ در شهر وایمار، در شهر شیراز، به عنوان خواهرخوانده شهر وایمار - به سبب رابطه معنوی میان حافظ و گوته - یادمان گوته نیز در شیراز طراحی شود. در شهر وایمار خیابانی به نام حافظ نامگذاری شده است.
نمایش دیوان غربی-شرقی براساس نوشته گوته، شاعر نامدار آلمانی و با ترجمه محمود حدادی برای یک شب در حافظیه شهر شیراز برگزار میشود.
منبع: افکارنيوز
کلیدواژه: موسیقی شعر جهان گوته بازیگر تئاتر محسن حسینی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۳۱۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اجرای عمومی تئاترهای جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «پر» نوشته مجید کاظمزادهمژدهی با کارگردانی محمد رسائلی در قالب هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی از ۱ تا ۱۰ اردیبهشت سال جاری در تالار مرکزی شهر رشت روی صحنه رفت.
محمد رسائلی درباره موضوع نمایش «پر» و دغدغه خود برای تولید و اجرای این اثر، گفت: این نمایشنامه با مضمون بسیار خاص و مرتبط با فرهنگ رضوی نوشته شده و رویکرد آن مرا به چالش واداشت و لذا دوست داشتم آن را تولید کنم. این نمایش زندگی یک فرد به اصطلاح چالهمیدانی قبل انقلاب را روایت میکند که عاشق زنی میشود که کفشدار حرم امام رضا (ع) است و داستان جالبی برایش رقم میخورد.
وی اظهار امیدواری کرد داستان این اثر در اجرا نیز مخاطب را تحت تاثیر قرار داده باشد.
رسائلی با بیان اینکه تولید اثر برای جشنوارههای موضوعی یا غیر آن به لحاظ اجرا دارای چارچوب مشخصی است، تصریح کرد: برای القای روح و جان معنوی تئاترهای با موضوع رضوی به مخاطب، نگاه ما متفاوت میشود زیرا تاثیر روانی که من به عنوان هنرمند در وجودم از امام رضا (ع) میگیرم با کارهای دیگر متفاوت است. هنرمند عرصه تئاتر باید در درجه اول ارتباط معنوی و ارادت خاصی را که خودش با امام رضا (ع) میگیرد به خوبی در لایههای مختلف اجرا برای مخاطب نیز به نمایش بگذارد تا ارتباط دوسویه بین مخاطب و تئاتر رضوی شکل بگیرد و مضمون مورد نظر به مخاطب القا شود.
کارگردان نمایش «پر» درباره حضور در جشنواره رضوی یادآور شد: این جشنواره برای من جایگاه مستحکمی دارد که به آن ارادت دارم و حالم را تا حد بسیار زیادی خوب میکند، لذا شرکت در آن برایم جایگاه بالایی داشت.
وی درباره حذف بخش رقابتی جشنواره تئاتر رضوی و گرایش به اجرای عمومی نمایشها در شهرهای خود، تاکید کرد: این اقدام گامی موثر و حرکتی قابل پذیرش است و این مهم مولفه موثری در موفقیت اهداف جشنواره برای نشر فرهنگ رضوی است.
رسائلی در پایان با بیان اینکه وجود بخش رقابتی از جهتی سبب تبادل نظر و انتقال تجربه بین گروههای نمایشی میشود، گفت: با این وجود تحقق حمایت اجراهای عمومی برای هر نمایش در شهر خود با توجه به شرایط اقتصادی موجود بسیار بهتر است و از این منظر این اقدام پسندیده و قابل ستایشی است که از سوی دبیرخانه جشنواره مطرح شده است.
کد خبر 6095119 فریبرز دارایی