Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-27@16:15:28 GMT

پیش‌بینی صندوق بین الملی پول از اوضاع نفتی ایران

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۳۱۲۱۸

صندوق بین‌المللی پول جدیدترین گزارش منطقه ای برای خاورمیانه و آسیای مرکزی که دربرگیرنده پیش بینی‌های مثبت از اقتصاد ایران است را منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، در گزارش این وام دهنده جهانی آمده است: جنگهای تجاری، نوسان قیمت نفت، ریسکهای پیرامون خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و ناآرامیهای اجتماعی فزاینده و تحریمهای آمریکا علیه ایران، بزرگترین عوامل تاثیرگذار در دورنمای منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جهاد آزور، مدیر دپارتمان خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول در این باره گفت: ارزیابی ما این است تحریمهایی که سال میلادی گذشته علیه ایران وضع شده و امسال تشدید شدند، در سال میلادی آینده تاثیر بیشتری نخواهند داشت.

تولید نفت و گاز ایران

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، پیش بینی می‌شود تولید نفت ایران از ۳.۴۹ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۸ به ۲.۲۹ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ و ۲.۱۱ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ برسد.

مجموع تولید صادرکنندگان خاورمیانه و شمال آفریقا، افغانستان و پاکستان (MENAP) نیز از ۲۷.۷۳ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۸ به ۲۵.۹۶ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ کاهش پیدا می‌کند اما در سال ۲۰۲۰ به ۲۶.۳۶ میلیون بشکه در روز بهبود پیدا می کند.

اما روند تولید گاز ایران ثابت خواهد ماند و امسال و سال میلادی آینده تغییر نخواهد کرد و همان ۵.۰۳ میلیون بشکه در روز می‌ماند.

تولید گاز صادرکنندگان نفت منطقه خاورمیانه از ۱۵.۹۵ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۸ به ۱۶.۱۳ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۹ و ۱۶.۴۳ میلیون بشکه در سال ۲۰۲۰ بهبود پیدا می‌کند.

همچنین قیمت سر به سر نفت ایران از ۸۲ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۱۸ به ۱۵۵.۶ دلار در سال میلادی جاری افزایش پیدا می‌کند و در سال آینده به ۱۹۴.۶ دلار صعود خواهد کرد.

درآمد غیرنفتی دولتی

پیش بینی صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که درآمد غیرنفتی ایران تغییر چندانی پیدا نخواهد کرد و سهمش از ۱۲.۲ درصد تولید ناخالص داخلی غیرنفتی در سال ۲۰۱۸ به ۱۲.۱ درصد در سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ می‌رسد.

این در حالی است که درآمد غیرنفتی صادرکنندگان خاورمیانه و شمال آفریقا، افغانستان و پاکستان (MENAP) از ۱۵.۲ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۱۹.۵ درصد در سال ۲۰۱۹ رشد می‌کند اما در سال ۲۰۲۰ به ۱۵.۵ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

ارزش صادرات کالاها و خدمات

طبق پیش بینی صندوق بین‌المللی پول، ارزش صادرات کالاها و خدمات ایران در مقایسه با ۱۰۳.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به ۶۰.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ و ۵۵.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ می‌رسد. اما این افت مختص ایران نیست و در میان سایر صادرکنندگان نفت به جز امارات متحده عربی نیز مشاهده می شود. ارزش صادرات کالاها و خدمات امارات از ۳۸۸.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به ۴۰۰.۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ و ۴۱۵.۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ افزایش پیدا می کند.

ارزش کل صادرات کالاها و خدمات صادرکنندگان نفت منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، افغانستان و پاکستان از ۱۲۰۷.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به ۱۱۲۱.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ و ۱۱۰۸.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا خواهد کرد.

ارزش واردات کالاها و خدمات

از سوی دیگر در گزارش صندوق بین‌المللی پول برآورد شده که ارزش واردات کالا و خدمات به ایران از ۸۶.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به ۷۳.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ و ۷۱.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا می‌کند.

پیش بینی شده مجموع واردات کالا و خدمات صادرکنندگان نفت منطقه از ۹۴۵.۹ میلیارد دلار در سال میلادی گذشته به ۹۷۳.۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ و در سال ۲۰۲۰ افزایش بیشتری پیدا کرده و به ۹۹۹.۱ میلیارد دلار برسد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: سعد حریری عبدالله قرداش فیلم مطرب گام چهارم قیصر امین پور خانه پدری دانشگاه افسری امام علی پیش بینی صندوق بین الملی پول تولید نفت و گاز سعد حریری عبدالله قرداش فیلم مطرب گام چهارم قیصر امین پور خانه پدری دانشگاه افسری امام علی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۳۱۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟

امتداد - یک کارشناس اقتصادی گفت: بازار آزاد می‌خواهد نرخ ارز مرکز مبادله را به سمت خودش بکشاند اما وقتی موفق نمی‌شود، کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، آلبرت بغزیان به ایسنا افزود: کاری که بانک مرکزی به‌درستی انجام می دهد، این است که با افزایش نرخ ارز در بازار غیر رسمی، نرخ مرکز مبادله تغییر خاصی نمی کند؛ این نشان می‌دهد که بانک مرکزی بازیچه قرار نگرفته و وارد بازی بازارسازها نشده است.

او درباره تاثیر حراج سکه در کنترل قیمت‌ها بیان کرد: اگر هدف بانک مرکزی کاهش قیمت سکه بوده، باید توجه داشت که این کار یک مسکن موقت است برای تاثیر در قیمت؛ لذا این امر باید به‌طور مرتب انجام شود یا اینکه به تعدادی سکه عرضه شود که دیگر بازار اشباع شده باشد.

البته همه این‌ها منوط به این است که نرخ ارز هم ثابت باشد.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: قبلا برگزاری حراج‌ سکه برای این بود که طلا به سازندگان عرضه شود و آنها بتوانند زیورآلات تولید کنند، در مقایسه با زمانی که نفت فروخته می‌شد و بانک مرکزی طلا و دلار تحویل می‌گرفت و به بانک کارگشایی می‌داد که به سازندگان و تولیدکنندگان زیورآلات عرضه کند؛ این کار در میان‌مدت نمی‌تواند اثری داشته باشد که قیمت‌ها را بشکند و کسانی که سکه خریدند هم به امید سوداگری هستند یا اینکه دنبال حفظ ارزش پولشان هستند.

اختلاف بین ارز دولتی و غیر رسمی

بغزیان خاطرنشان کرد: تا زمانی که سوداگری است و بین ارز دولتی و غیر رسمی اختلاف وجود دارد، نباید انتظار داشته باشیم که ثبات اقتصادی ایجاد شود و طلا و دلار برای خرید واقعی باشند نه برای استفاده از فرصت‌ها و سوداگری؛ زیرا اختلاف ارز دولتی با بازار غیر رسمی جذاب است و با عرضه محدود هم نمی‌توان نرخ را شکست بلکه می توان در کوتاه مدت بر بازار اثر گذاشت و این امر را بارها آزمون کردیم؛ لذا باید این موضوع ریشه‌ای حل شود.

وی ادامه داد: برای مثال منطقی بود که در آستانه سفرهای نوروزی، میزان دریافت ارز مسافرتی را افزایش دادند که فرد تشویق نشود ارز را از بازار آزاد بخرد، اما تا زمانی‌که محدودیت باشد، هرچه هم سهمیه افزایش پیدا کند، از طرف دیگر صف ایجاد برای خرید ایجاد می شود و چون به اندازه تقاضا عرضه نمی‌شود، در حد همان چند روز التهاب بازار را کنترل می‌کند و این را نباید به‌عنوان یک برد در نظر گرفت.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: کاری که بانک مرکزی به‌درستی انجام می دهد، این است که با افزایش نرخ ارز در بازار غیر رسمی، نرخ مرکز مبادله تغییر خاصی نکرد.

این نشان می‌دهد که بانک مرکزی بازیچه قرار نگرفته و وارد بازی بازارسازها نشده است.

بازار آزاد می‌خواهد نرخ ارز مرکز مبادله را به سمت خودش بکشاند اما وقتی موفق نمی‌شود، کاهش پیدا می‌کند. سال گذشته نرخ دلار به ۶۰ هزار تومان رسید اما به ۵۰ هزار تومان برگشت.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • توقیف دارایی‌های روسیه دلارزدایی را تسریع می‌کند
  • رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته
  • پیش بینی رئیس اتاق ایران و عراق از قیمت دلار
  • افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا
  • چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ / دلار‌های نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟
  • ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است | درآمدهای نفتی ایران از سال ۲۰۲۰ چهار برابر شده
  • اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
  • اوضاع بی‌بی حسابی بیخ پیدا کرده است 
  • اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است