Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-29@23:30:02 GMT

دانشجو در فضای‌مجازی ؛ امن است یا نا امن؟

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۳۱۴۸۳

دانشجو در فضای‌مجازی ؛ امن است یا نا امن؟

ساعت 24- فضای مجازی حق مسلم ماست و مسئولان دانشگاه نباید به آن ورود پیدا کنند! این موضوع در طی ماه‌های اخیر بارها از سوی دانشجویان مطرح شده است و اشاره آنها به گنجاندن «بررسی تخلف دانشجویان در فضای مجازی» در آیین‌نامه کمیته انضباطی است.

این روزها دانشجویان از یکدیگر این سوال را می‌پرسند: «چرا نشاط در دانشگاه‌ها که بارها شعار آن داده شد مشاهده نمی‌شود و به‌جای آن حلقه محدودیت‌ها هر روز تنگ‌تر می‌شود؟» 16 آذر 94 بود که رئیس‌جمهور در سخنرانی خود به مناسبت روز دانشجو اظهار داشت: «من فضای امنیتی دانشگاه‌ها را نمی‌پسندم ما فضای امن می‌خواهیم نه فضای امنیتی» یکسال پس از آن هم اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: «دانشگاه باید امن، با نشاط، مرکز گفت‌وگو، تبادل افکار و تبادل اندیشه باشد» این اظهارات دانشجویان را دلگرم به تحصیل در محیط‌های عاری از محدودیت‌های غیرقانونی و سلیقه‌ای کرد اما عمر این امیدواری دوام زیادی نداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماجرا چیست؟

اردیبهشت سال جاری جاماسب نوذری مدیرکل امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان اعلام کرد، تخلفات دانشجویان در فضای مجازی هم به آیین‌نامه انضباطی دانشجویان اضافه شده است. طرح این موضوع سبب گلایه دانشجویان شد و آنها تصمیم وزارت علوم را به نوعی دخالت در حوزه شخصی خودشان دانستند. پس از افزایش اعتراض‌ها منصور غلامی در جایگاه وزیر علوم با اشاره به اصلاحات آیین‌نامه انضباطی دانشجویان که اظهار نطرهای زیادی پیرامون آن صورت گرفته، گفت: «اصلاحات این آیین‌نامه هنوز تصویب نشده، بلکه پیشنهاد اصلاحیه آیین‌نامه قبلی و افزودن عبارتی تحت عنوان بررسی تخلفات حرفه‌ای مطرح بود.» او همچنین گفته بود: «نگرانی در مورد ورود به حریم شخصی افراد در فضای مجازی وجود ندارد و بررسی‌ها تنها مربوط به تخلفات در دوران دانشجوبودن فرد و در حوزه دانشجویی از جمله هک کردن بعضی سایت‌ها و دسترسی به مستندات و مدارک دیگران است.» محمود صادقی نماینده مجلس هم چنین گفت: «درگیر کردن کمیته‎های انضباطی به ابعاد دیگر زندگی دانشجویان و زندگی خصوصی آن‎ها مانند فضای مجازی، خارج از صلاحیت کمیته انضباطی است.» کامبیر نوروزی حقوقدان هم در پاسخ به این سوال خبرآنلاین که «آیا رصد کردن دانشجویان در فضای مجازی و تبدیل آن به یک مصوبه در آیین‌نامه کمیته انضباطی، از جهت قانونی تایید شده است؟ یا اصلا کمیته دانشجویان می‌تواند چنین موردی را تبدیل به مصوبه کند؟» گفت: «این موضوع اصلا هیچ ربطی به کمیته انضباطی دانشجویان ندارد. آیین‌نامه انضباطی مربوط به رفتار دانشجو در محیط دانشگاه است.»

ناامیدی از اصلاح بند مجازی!

امیدها به حذف این بند از آیین‌نامه کمیته انضباطی بود که 7 آبان اظهارات یک مقام دانشگاهی بار دیگر سبب اعتراض شد. معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اگر دانشجویان در فضای مجازی اقدام به نشر اکاذیب کنند، با فرد متخلف طبق قانون برخورد می‌شود. سیما سادات لاری درباره آیین‌نامه انضباطی دانشجویان بیان کرد: در این آیین‌نامه قسمت‌های روابط عمومی و رسانه‌ها وجود دارد که آنها درباره نحوه کنترل فضای مجازی برنامه‌ریزی می‌کنند. همه فعالان دانشجویی، انجمن‌های علمی، کانون‌ها، تشکل‌ها و نشریات مجوز فعالیت در فضای مجازی دارند و تمامی کانال‌هایی که توسط آنها راه اندازی شده توسط مرجع مسئول، رسیدگی می‌شود. وی بیان کرد: اگر کانال‌هایی به جز این گروه‌های مجازی دارای مجوز، توسط فعالان دانشجویی راه اندازی شود و دانشجویان در آن اقدام به نشر اکاذیب کنند در کمیته انضباطی با آنها برخورد قانونی می‌شود. اگر دانشجویی مسائل مرتبط با دانشگاه نظیر بودجه آن را نشر داده و فردی نسبت به این موضوع شکایت کند پرونده او رسیدگی می‌شود. وی با بیان اینکه رصد فعالیت مجازی دانشجویان به معنای کنکاش در حریم خصوصی آنها نیست عنوان کرد: شورای انضباطی می‌تواند در صورت مشاهده مطالبی در فضای مجازی که با هدف زیر سوال بردن منافع و مصالح دانشگاه بازنشر شده، ورود کرده و شاکی شود.»

وزیر علوم چه گفت؟

آغاز نگرانی‌ها بود که سبب شد دیروز وزیر علوم در پاسخ به سوالی در خصوص شیوه‌نامه انضباطی دانشجویان گفت: دو مطلب در آیین‌نامه انضباطی بیشتر دیده شده است که یکی بحث تخلفات اخلاقی در حوزه دوره بالینی دانشجویان دوره پزشکی است چرا که دانشجویان پزشکی یک دوره آموزشی دارند و یک دوره در بیمارستان که آن اضافه شده و یک مورد هم در خصوص مباحثی است که ممکن است در فضای مجازی اتفاق بیفتد. منصور غلامی ادامه داد: این قسمت کمی ایجاد نگرانی کرده که دانشجوها نگران این بودند که احیانا به بخش‌های خصوصی فضای مجازی بچه‌ها ورود شود که قاعدتا این منظور نیست. لذا قبل از اینکه احیانا معاون حقوقی رئیس‌جمهور ورود پیدا کنند برنامه من این بوده که معاونان دانشجویی که در حال بازنگری آن بخش هستند، آن را شفاف‌تر کنند. اتفاقا من شخصا از برخی دانشجوها خواسته بودم که اگر نظر یا پیشنهادی از بین دانشجویان وجود دارد، به ما منتقل کنند. وی در خصوص تضمین برای عدم ورود به حریم خصوصی دانشجو گفت: قطعا همین طور است و بحث قانونی ورود به حریم خصوصی افراد نیاز به مجوز قانونی دارد و این شیوه‌نامه نمی‌تواند مجوزی برای این بحث باشد. من خودم در بررسی این موضوع کل تخلفاتی که غیر بخش آموزشی دانشجویان از سال 97 بوده را بررسی کردم که یک دهم درصد دانشجویان را می‌گرفت که شامل انواع تخلفات ممکن در محیط‌های آموزشی است لذا خیلی نگرانی در این حوزه وجود ندارد و ابراز نگرانی مربوط به فعالیت‌های خاص سیاسی و اجتماعی بچه‌ها است که تعدادشان بسیار اندک است و حل و فصل آن خیلی کار سختی نیست.

ورود حوزه حقوقی دولت به شیوه نامه

معاون حقوقی رئیس‌جمهور هم دیروز به این حوزه وارد شد و در پاسخ به خبرنگاران درباره تصویب شیوه‌نامه انضباطی دانشجویان گفت: ما برای تصویب این شیوه‌نامه با تشکل‌های دانشجویی صحبت کرده و نظر وزرا را می‌گیریم و اگر موردی وجود داشته باشد که مغایر با قانون اساسی یا سایر قوانین باشد یا با منشوری که رئیس‌جمهوری ابلاغ کردند، مغایرتی داشته باشد، آن را اصلاح می‌کنیم. لعیا جنیدی افزود: شیوه‌نامه قبلی را اصلاح می‌کنیم. چون شیوه‌نامه انضباطی در همه کارها وجود دارد. وی افزود: ما نمی‌خواهیم محیط دانشگاهی و اصالت کار علمی و فعالیت‌های ما که اعتبار دانشگاه و دانشجو است از بین برود و باید یک نظام انضباطی وجود داشته باشد تا این اعتبارها از بین نرود. جنیدی افزود: ما از تشکل‌های دانشجویی دعوت می‌کنیم و با وزرا نیز در میان گذاشتم و گفتم که ملاحظاتی وجود دارد که وزرا نیز با رویی گشاده قبول کردند.

آرمان ملی

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۳۱۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جنوب تهـران!

خبرآنلاین نوشت: سید ابراهیم رئیسی در جریان بازدید از محلات جنوب غرب شهر تهران در امامزاده حسن علیه‌السلام حاضر شد و در اجتماع مردم سخنرانی کرد.

حال امروز فیلمی از سخنان نامفهموم ابراهیم رئیسی در جمع مردم جنوب تهران منتشر شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • شعری که در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت
  • انفصال از خدمت شهردار گلستان صحت ندارد
  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جنوب تهـران!
  • طرح حامیم در یزد اجرا شد
  • واکنش تاکسیرانی به فیلم حمل بار عجیب توسط یک تاکسی: راننده متخلف شناسایی و پروند به هیات انضباطی ارسال شد
  • واکنش تاکسیرانی به فیلم حمل بار عجیب توسط یک تاکسی
  • نقش مؤثر دانشجویان در فرآیند جهاد تبیین با بهره‌گیری از ظرفیت‌ فضای مجازی
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • فیلم| واکنش کاربران مجازی به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید