Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-30@12:46:07 GMT

نقش ایران در کاهش فروش جهانی رنو

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۳۱۶۳۰

نقش ایران در کاهش فروش جهانی رنو

 بنا بر آمارهای منتشره، فروش جهانی رنو در بازه زمانی سه ماهه مورد نظر، با کاهش ۴/۴ درصدی مواجه شده است. رنو در فصل سوم ۲۰۱۹ میلادی، ۸۵۲ هزار و ۱۹۸ دستگاه محصول در بازارهای مختلف دنیا فروش داشته است. آمار دیگر در مورد رنو، به درآمد فروش این شرکت در بازه زمانی موردنظر مربوط می‌شود، آماری که از کاهش ۱/۶ درصدی نسبت به فصل سوم ۲۰۱۸ حکایت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این خودروساز فرانسوی در سه ماه سوم امسال، به درآمد ۱۱/۲۹ میلیارد یورویی دست یافته است.

بنا بر روایت رنو، فروش این خودروساز در مناطق خاورمیانه، هند و آفریقا طی سه ماه سوم سال ۲۰۱۹ میلادی، از ۱۲۴ هزار و ۲۰۵ دستگاه به ۹۹ هزار و ۳۹۲ دستگاه رسیده است که نشان از کاهش ۲۰ درصدی دارد. به نظر می‌رسد حذف بازار ایران از دایره فروش جهانی رنو، نقش عمده‌ای در نزولی شدن فروش این شرکت در منطقه خاور‌میانه داشته است. آن طور که در سایت رسمی رنو آمده، سه بازار جهانی این شرکت شامل «ایران»، «آرژانتین» و «ترکیه» عوامل اصلی نزولی شدن فروش بوده‌اند. در این بین، فروش در ترکیه و آرژانتین طی سال ۲۰۱۹ ادامه داشته و تنها افت کرده، حال آنکه فروش رنو در بازار ایران کلا متوقف شده است. رنو توضیح خاصی در مورد دلایل افت فروش در بازارهای ترکیه و آرژانتین ارائه نکرده، اما این را گفته که فروش در ایران را از آگوست سال گذشته میلادی متوقف کرده است.

پس از خروج آمریکا از برجام در اوایل سال ۹۷ (مه ۲۰۱۸) دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور اعلام کرد تحریم‌ها علیه ایران را در بالاترین سطح برقرار می‌کند و خودروسازی نیز مقصد نخست خواهد بود. سه ماه بعد در نیمه مرداد ۹۷، خودروسازی ایران از سوی آمریکایی‌ها تحریم شد و در پی آن، خودروسازان خارجی یک به یک از کشور خارج شدند. در این بین، رنو پیش از برقراری تحریم، ابتدا اعلام کرد با وجود خروج آمریکا از برجام، در ایران می‌ماند و تنها سطح فعالیت‌هایش را کاهش می‌دهد، با این حال خودروساز فرانسوی به فاصله کوتاهی و قبل از اعمال تحریم‌ها، حرفش را پس گرفت و اعلام خروج کرد. مسئولان رنو تاکید کردند که در راستای تبعیت از تحریم خودروسازی ایران، این کشور را ترک و کاهش فروش جهانی خود (ناشی از ترک بازار ایران) را در سایر بازارها از جمله آفریقا جبران خواهند کرد.

رنو تا پیش از خروج، محصولات مربوط به پلت فرم مشترک X۹۰ مانند تندر-۹۰ و ساندرو را در ایران تولید می‌کرد و با استقبال مشتریان نیز مواجه بود، زیرا خودروهای موردنظر در بهترین سطح کیفی و تحت نظارت رنویی‌ها تولید می‌شدند. این شرکت قصد داشت در پسابرجام شکلی جدید از همکاری با خودروسازی ایران را به نمایش بگذارد و حتی قراردادی را نیز در این مورد با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و یک شرکت بخش خصوصی به امضا رساند، اما تحریم‌های آمریکا مانع اجرایی شدن این برنامه شد. رنویی‌ها حتی این را هم گفتند که ایران را به‌عنوان هاب صادراتی خود در منطقه انتخاب کرده و قصد دارند برخلاف گذشته، حضوری مستقل در بازار کشور داشته باشند، با این حال تحریم همه این برنامه‌ها را نقش بر آب کرد.

در کنار تحریم البته نمی‌توان از نقش حواشی و سنگ‌اندازی‌های داخلی نیز در خروج رنو از ایران غافل ماند. رنو چون قصد داشت به‌صورت مستقل در ایران فعالیت کند و حتی به دنبال کارخانه‌ای مختص خود بود، با موجی از مخالفت‌های مستقیم و غیر مستقیم مواجه و کارشکنی‌ها اجازه نداد قرارداد این خودروساز با ایدرو و بخش خصوصی، پیش از نقض برجام و تحریم اجرایی شود. برخی کارشناسان معتقدند اگر قرارداد موردنظر به مرحله اجرا می‌رسید، شاید رنو به این راحتی‌ها از ایران نمی‌رفت و اگر هم می‌رفت، حداقل میراثی بزرگ (کارخانه تولیدی) از خود به جا می‌گذاشت. به هر حال هرچند با رفتن رنو، خودروسازی ایران و مشتریان داخلی متضرر شدند، اما خودروساز فرانسوی نیز از زیان در امان نماند، زیرا یکی از بازارهای بکر و پرمشتری خود را از دست داد. به اعتقاد برخی کارشناسان، بازار ایران هنوز هم برای رنو از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر تحریم‌ها لغو شوند، خودروساز فرانسوی باز هم به این بازار باز خواهد گشت.

۲۳۲۲۳

کد خبر 1316032

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: رنوپارس خودرو تحریم اقتصادی باشگاه پرسپولیس ایالات متحده آمریکا باشگاه استقلال ابوبکر البغدادی دونالد ترامپ گابریل کالدرون داعش لبنان استان لرستان سینمای جهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۳۱۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟

به گزارش همشهری آنلاین، بهای نفت برنت در معاملات روز جمعه، با ۴۹ سنت معادل ۰.۵۵ درصد افزایش کرد و به ۸۹.۵ دلار برای هر بشکه رسید. این رشد آرام، یکی از نتایج کاهش نسبی ریسک‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه است که به سرمایه‌گذاران مهلتی داده تا بیشتر به عوامل مثبت اقتصاد جهانی توجه کنند و البته در صورت شعله‌ور شدن دوباره تنش‌ها، آرامش بازار نفت نیز بر باد خواهد رفت.

در این میان، بازار انرژی با تهدید ناشی از تحریم‌های پیشنهادی اتحادیه اروپا برای ممنوعیت واردات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) روسیه نیز روبروست. پاتریک پویانه، مدیرعامل «توتال انرژی» به‌عنوان یکی از ذینفعان پروژه «یامال ال‌ان‌جی» که اروپا به دنبال تحریم آن است، می‌گوید: اگر اتحادیه اروپا، پروژه «یامال ال‌ان‌جی» را تحریم کند، قیمت ال‌ان‌جی به‌سرعت بالا خواهد رفت و در سطح جهانی، به نفع ما خواهد بود. اگر تحریم‌هایی در کار باشند، مثبت است و منفی نیست زیرا درآمد توتال از این پروژه کاملاً محدود است.

در مقابل آرامش بازار نفت، بازار جهانی طلا با ناآرامی روبرو شده و قیمت‌ها در این بازار پایین آمده است. قیمت هر اونس طلای جهانی به ۲۳۳۱ دلار رسیده که تقریباً ۱۰۰ دلار نسبت به بالاترین رکورد تاریخ در ۱۲ آوریل پایین‌تر است. افول ۱۰۰ دلاری قیمت هر اونس طلای جهانی در بازار ناآرام فعلی، ناشی از کاهش نسبی تنش‌های ژئوپلیتیکی است و عمر آن محدود به زمانی است که تنش‌ها در سطح پایین باقی بماند.

کاهش شیب رشد اقتصاد آمریکا، خبر دیگری است که در اقتصاد جهانی دست‌به‌دست می‌شود. داده‌ها نشان می‌دهند که رشد تولید ناخالص داخلی ایالات‌متحده به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در سه‌ماهه ۲۰۲۴ به ۱.۶ درصد کاهش یافته که بسیار کمتر از برآورد ۲.۴ درصدی است.

همچنین شاخص هزینه‌های مصرف شخصی، به‌عنوان متغیر تورم کلیدی برای فدرال رزرو، با سرعت سالانه ۳.۴ درصد برای سه‌ماهه ۲۰۲۴ افزایش یافته که بزرگ‌ترین افزایش آن در یک سال را رقم زده است.

در این‌سوی جهان، متحد آسیایی آمریکا یعنی ژاپن برخلاف ایالات‌متحده به دنبال بالا بردن نرخ تورم است و آمارها از کاهش ضریب موفقیت آن خبر می‌دهد. طبق اعلام اداره آمار ژاپن، شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) برای توکیو بسیار کمتر از انتظار بوده و در ماه آوریل به میزان ۱.۸ درصد رشد کرده است. این رقم در مقایسه با داده‌های سالانه ماه قبل که ۲.۶ درصد محاسبه شده بود، کاهش یافته است.

تثبیت سیاست نرخ بهره بانک مرکزی ترکیه نیز از خبرهای مهم اقتصاد منطقه‌ای است. بانک مرکزی جمهوری ترکیه اعلام کرد که نرخ بهره را پس از افزایش در ماه گذشته بدون تغییر در ۵۰ درصد نگه می‌دارد و البته به‌شدت به ریسک‌های تورمی توجه می‌کند و تا زمانی که شاهد کاهش قابل‌توجه و پایدار در روند زیربنایی تورم ماهانه نباشد، موضع پولی فشرده خود را حفظ خواهد کرد.

سقوط سودآوری استخراج‌کنندگان بیت کوین، خبر دیگری است که اقتصاد جهانی به آن توجه نشان داده است. سودآوری استخراج بیت‌کوین پس از هاوینگ چهارم به پایین‌ترین میزان خود رسیده است. خبرها حاکی از این است که شاخص هش‌ریت که میانگین درآمد استخراج‌کنندگان به‌ازای هر تراهش را نشان می‌دهد و معیاری کلیدی برای سودآوری استخراج بیت‌کوین است، پس از چهارمین رویداد هاوینگ در هفته گذشته، سقوط بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است.

در واقع استخراج‌کنندگان بیت‌کوین پس از چهارمین رویداد هاوینگ برای حفظ سودآوری خود با مشکل مواجه هستند زیرا قیمت هش بیت‌کوین به پایین‌ترین حد خود رسیده است. قیمت هش در جمعه گذشته به ۵۷.۰۹ دلار کاهش یافت.

کد خبر 847593 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها نفت قیمت طلا و فلزات گرانبها - جهان قیمت نفت و گاز

دیگر خبرها

  • عبور از تحریم‌های نفتی و رکوردشکنی فروش نفت خام
  • عرضه جهانیِ تولید ایرانی علیه تحریم‌ها
  • رکوردشکنی فروش نفت با تمرکز بر ابتکارات جدید در بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده
  • مهم‌ترین گام‌ توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • گزارش بورس امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • پتانسیل بازار آفریقا برای خودروهای اقتصادی سایپا
  • آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
  • تولید خودروهای برقی تویوتا استارت نخورد
  • ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه/ پیش‌بینی قیمت‌های فردا