Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@03:55:28 GMT

دو دیدار مهم و دو درگذشت در هفته‌ای که گذشت

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۳۱۶۶۲

دو دیدار مهم و دو درگذشت در هفته‌ای که گذشت

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: گزارش «یک‌هفته با کتاب» این‌هفته همان‌طور که می‌شود توقع داشت، به‌واسطه تعطیلی‌های زیاد چندان پرخبر نیست و تنها ۱۱ خبر مهم را از رویدادهای حوزه کتاب و نشر در خود جا داده است. در حالی‌که گزارش مرور رویدادهای کتاب و نشر هفته گذشته، دربرگیرنده ۱۶ خبر بود.

گزارش هفته گذشته با تیتر «گسترش فعالیت‌های ایران در بازار و نمایشگاه‌های جهانی» منتشر شد و اخباری از حوزه ایران در نمایشگاه‌های فرانکفورت، بلگراد، لایپزیک و بلونیا را شامل می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارش این‌هفته از حیث حضور ایران در بازارهای جهانی، تنها دو خبر اختتامیه نمایشگاه بلگراد و همچنین امضای تفاهمنامه همکاری و تبادل غرفه بین مسئولان دو نمایشگاه را شامل می‌شود. گزارش با همین دو خبر شروع می‌شود و سپس با خبرهای مربوط به دو دیدار در تهران پی‌گیری می‌شود؛ یکی مربوط به کتابخانه ملی و دیگری از بنیاد سعدی.

در ادامه گزارش، دو خبر درگذشت از چهره‌های ادبی و پژوهشی حوزه کتاب و نشر مرور می‌شوند و سپس دو خبر از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از نظر می‌گذرد که یکی مربوط به سفرهای استانی دبیرکل این‌نهاد و دیگری یک انتصاب در نهاد مذکور است. آغاز به کار دو نمایشگاه استانی کتاب، اعلام برگزیدگان مردمی یک جایزه ادبی و خبری از اقدامات استانی موسسه خانه کتاب از جمله اخباری هستند که در گزارش این‌هفته مرورشان می‌کنیم.

در ادامه، مشروح گزارش «یک‌هفته با کتاب» را می‌خوانیم؛

پایان نمایشگاه کتاب بلگراد و فعالیت‌های ایران در این رویداد

شصت و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد روز یکشنبه ۵ آبان در حالی به کار خود پایان داد که در طول ۸ روز برگزاری این رویداد، حدود ۵۰۰ ناشر داخلی و بیش از ۶۰ ناشر خارجی در فضایی به مساحت ۳۰ هزار متر مربع به ارائه و معرفی آخرین آثار و دستاوردهای خود پرداختند.

موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلگراد، امسال و در این‌دوره نمایشگاه مذکور در غرفه ای به مساحت ۲۴ متر مربع حضور داشت که یکشنبه به فعالیت‌های خود پایان داد.

امضای تفاهم‌نامه همکاری نمایشگاه‌های تهران و بلگراد

اما پیش از پایان کار نمایشگاه بلگراد، تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نمایشگاه کتاب بلگراد نهایی و امضا شد. بر اساس این تفاهم‌نامه، دو طرف غرفه‌ای به مساحت ۲۴ مترمربع را طی ۳ سال به‌صورت رایگان در اختیار یکدیگر قرار می‌دهند.

دیدار رئیس بنیاد سعدی با سفرای کشورهای فارسی‌زبان

نشست دیدار و گفتگوی غلامعلی حداد عادل رئیس بنیاد سعدی، با شماری از سفیران فارسی‌زبان مقیم تهران؛ شامل سفیر قزاقستان، قطر، افغانستان، قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان، همچنین نمایندگان سفرای پاکستان، فلسطین، تاجیکستان و عراق و سیدعلی پاکدامن مدیر کل دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه و با هدف هم‌افزایی در زمینه آموزش زبان فارسی، این‌هفته در محل بنیاد سعدی برگزار شد.

دیدار رئیس کتابخانه ملی با رئیس دپارتمان ایران‌شناسی دانشگاه برلین

پروفسور آلبرتو کانترا رئیس دپارتمان ایران‌شناسی دانشگاه برلین، این‌هفته با حضور در ایران با اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. بروجردی در این‌دیدار پیشنهاد کرد واژه‌نامه چند زبانه (فارسی میانه - زرتشتی - پازند - سنسکریت - گجراتی - فارسی) در کمیته ملی حافظه جهانی مطرح و مقدمات ثبت جهانی آن فراهم شود.

درگذشت علامه سیدجعفر عاملی

علامه سیدجعفر عاملی که هفته گذشته خبر وخامت حالش را در گزارش «یک‌هفته با کتاب» مرور کردیم، روز شنبه این‌هفته درگذشت. سید جعفر مرتضی عاملی عالم دینی، متخصص تاریخ اسلام و تشیع، سیره‌نگار شیعی و از عالمان حوزه علمیه قم و لبنان بود. وی کتاب‌هایی در زمینه سیره اهل بیت تالیف کرده که الصحیح من سیرة النبی الاعظم و مأساة الزهراء از جمله این آثار است.

درگذشت مهدخت مخبر

مهدخت مخبر از ترانه‌سرایان پیشکسوت ایران متاسفانه این‌هفته در سن ۷۶ سالگی پس از تحمل یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت. وی که از ترانه‌سرایان قدیمی ایران به شمار می‌رفت سابقه همکاری با موسیقیدانان شهیر ایران چون  اسدالله ملک، بزرگ لشکری، جواد و منوچهر لشکری، جلیل عندلیبی و همکاری با شاعرانی چون معینی کرمانشاهی را در کارنامه خود دارد.

انتصاب سرپرست اداره کل کتابخانه‌های استان تهران

طبق خبری که روز یکشنبه این‌هفته منتشر شد، با اتمام ماموریت علی نیکنام مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمدهادی ناصری طاهری با حکم علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، به‌عنوان سرپرست این اداره کل معرفی شد. 

سفر استانی مختارپور به هرمزگان

مختارپور همچنین طبق خبری دیگر و در ادامه سفرهای استانی خود به‌منظور آگاهی از وضعیت کتابخانه‌های عمومی و گفت‌وگو با کتابداران و کارکنان نقاط مختلف کشور، روز چهارشنبه ۸ آبان به استان هرمزگان سفر کرد تا با کتابداران و کارکنان این استان دیدار و گفتگو کند.

آغاز به کار نمایشگاه‌های استانی کتاب به مشهد و اراک

افتتاح دویست‌ونودودومین و دویست‌ونودوسومین نمایشگاه‌های کتاب استانی در شهرهای مشهد مقدس و اراک به‌طور همزمان در روز چهارشنبه ۸ آبان از دیگر خبرهای حوزه کتاب و نشر در این‌هفته بود. نمایشگاه مشهد با حضور ۷۲۰ ناشر و نمایشگاه اراک هم با مشارکت ۱۷۲ ناشر از سراسر کشور برپا شده‌اند.

معرفی برگزیدگان بخش مردمی جایزه اندرزگو

این‌هفته با اعلام دبیرخانه جایزه ادبی شهید اندرزگو، با جمع بندی آرای مردمی، کتاب «باغ خرمالو» نوشته هادی حکیمیان در بخش کودک و نوجوان به‌عنوان اثر برگزیده؛ و کتاب «مستوری» به قلم صادق کرمیار در بخش رمان و داستان بزرگسال در بخش آرای مردمی به عنوان آثار برگزیده انتخاب شد.

اهدای ۱۸هزار جلد کتاب به مناطق سیل زده لرستان

موسسه خانه کتاب، دیروز چهارشنبه با هدف تجهیز کتابخانه‌های عمومی و کتابخانه‌های مدارس، اهدای کتاب به دانش‌آموزان، کودکان و نوجوانان و مناطق سیل‌زده به‌ویژه روستاهای استان لرستان با حضور نیکنام حسینی پور مدیرعامل این‌موسسه ۱۸ هزار جلد کتاب به این استان اهدا کرد.

کد خبر 4758673 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: نمایشگاه کتاب تهران نمایشگاه کتاب بلگراد درگذشت چهره ها کتاب و کتابخوانی کتاب و کتابخوانی ترجمه ادبیات جهان ادبیات معرفی کتاب رایزنی فرهنگی بازار نشر اربعین حسینی تجدید چاپ هفته کتاب و کتاب خوانی جایزه ادبی موزه انقلاب اسلامی ایران تازه های نشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۳۱۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چاپ سوم «سیطره» در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «سیطره» نوشته کیانوش گلزار راغب شامل خاطرات نادر کیانی در اردوگاه کومله، به‌تازگی توسط انتشارات سوره مهر به چاپ سوم رسیده و در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه می شود.

این کتاب خاطرات هفت سال نفوذ نادر کیانی از نیروهای انقلابی ایران به اردوگاه حزب دموکرات کردستان و سازمان کومله در اقلیم کردستان عراق است که تا سطوح عالی سازمانی و مسوول پذیرش این سازمان رشد می‌کند.او با دسترسی به اطلاعات ویژه درون گروهی، گرفتار زندان اقلیم کردستان شده و در نهایت با تحمل رنج و مرارت فراوان به کشور باز می‌گردد و ثمره سال‌ها تلاش و مجاهدت خود را در خدمت نظام جمهوری اسلامی ایران قرار می‌دهد.

آیین رونمایی این کتاب با حضور حجت‌الاسلام اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات، محمد مهدی دادمان رییس حوزه هنری، زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، مرتضی سرهنگی نویسنده پیشکسوت حوزه دفاع مقدس، خانواده قربانیان ترور گروهک‌ها و تعداد کثیری از چهره‌های فرهنگی، عصر چهارشنبه ۲۹ شهریور در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

چاپ سوم کتاب «سیطره» با ۲۸۳ صفحه، شمارگان هزار و ۲۵۰ نسخه عرضه شده است.

کد خبر 6093222 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • رونمایی از کتاب «دنیای کسی را عوض کرده‌ای؟»
  • رونمایی کتاب دنیای کسی را عوض کرده ای در ارومیه
  • شماره هجدهم کتاب هدهد سفید در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود
  • چرا گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی جعلی است؟
  • مسعود اسکویی گوینده ورزشی درگذشت
  • عرضه «بحر المحبه فی اسرار الموده» در نمایشگاه کتاب
  • چاپ سوم «سیطره» در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • طلسم‌های مرگباری که در کتاب‌های قدیمی جاساز شده‌اند
  • اختتامیه دومین جشنواره ملی «دوست من کتاب» در همدان
  • این کتاب‌ها می‌توانند شما را بکشند!