Web Analytics Made Easy - Statcounter

با وجود اینکه اردبیل از امتیاز مرزی بودن برخوردار است، لیست صادرات در چند سال اخیر تغییری به خود ندیده و بیانگر درجا زدن کیفیت صادرات این استان است. ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴ استانها اردبیل نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، آمار و ارقام صادرات و واردات و ترانزیت در استان اردبیل هرچند بر روی نمودار صعودی واقع شده است اما نگاهی دقیق‌تر به آمار نیمه نخست سال جاری نشان می‌دهد صادرات اردبیل کیفیت قابل توجهی نداشته و در سال‌های اخیر محصولات و کشورهای هدف صادراتی تغییر چندانی به خود ندیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به مانند تاجر سنتی که به فروش روزمره گرفتار شده، اردبیل نیز گرفتار روزمرگی در صدور محصولات خود شده و در سال‌های اخیر نتوانسته فهرست محصولات خود را تغییر دهد.

سهم پایین بخش تولید از مصرف برق کشور/ادامه روند صادرات ناچیز برق+جدولآمار تولید و صادرات گاز طبیعی در 3 سال اخیر/ مصرف داخلی جای صادرات را گرفت+جدولمحصولات صادرات محور در اردبیل تولید می‌شود

از سویی نگاهی به لیست محصولات صادراتی در سه حوزه صنعت، گردشگری و کشاورزی چندان امیدبخش نیست. بطوریکه خبری از محصولات صنعتی و صنایع دستی نیست و محصولات کشاورزی نیز از چند رقم متجاوز نبوده است.

اشک کشاورزان از محصولات روی دست مانده

در نیمه نخست سال جاری تنها محصول کشاورزی که در لیست صادرات مورد تائید گمرکات استان دیده می‌شود سیب زمینی است این در حالی است که سالانه 4.5 میلیون تن محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود.

رئیس صمت استان اردبیل ارزش صادرات سیب زمینی را 5.3 میلیون دلار در نیمه نخست امسال عنوان کرد و گفت: در مقایسه با نیمه نخست سال گذشته ارزش صادرات سیب زمینی 60 درصد افزایش یافته است.

رامین صادقی در خصوص محصولات صادراتی استان در نیمه نخست امسال افزود: در نیمه نخست امسال شیشه و آینه، سیب زمینی، خمیر، مصنوعات پلاستیکی و آهن آلات و فولاد صادر شده است.

وی با بیان اینکه دو مقصد صادراتی کشورهای عراق و آذربایجان است، افزود: عمده کالاهای وارداتی نیز شامل پنبه، ام دی اف خام، ماشین آلات، کاغذ و مقوا و دستگاه‌های مبدل حرارتی از مبدا دو کشور ترکیه و تاجیکستان است.

ترکیب تکراری صادرات و واردات اردبیل که گویای فعالیت چند واحد تولیدی محدود به صورت روتین و سالانه است، در حالی است که امسال، سال پرمحصول اما تلخی برای کشاورزی اردبیل بود.

کشاورزانی که قادر به فروش محصولات خود نبودند در سال جاری مجبور به دورریز محصولاتی از جمله سیر و سیب شدند.محصولاتی که در تمامی نقاط دنیا مشتری دارد، به دلیل بی‌تدبیری و ضعف نهادهای برنامه‌ریز در کنار جاده‌ها تلنبار و به صورت تدریجی فاسد شد.

گره کور صادرات صنایع دستی در اردبیل

استان اردبیل نه تنها در کشاورزی بلکه در گردشگری نیز منطقه مستعدی محسوب می‌شود. در این استان یکی از محصولات با قابلیت صادراتی، صنایع دستی است.

اما در لیستی که ذکر آن رفت خبری از محصولات تولیدی صنعتگران این استان است.این در حالی است که به گفته معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل، این منطقه قطب تولید بافته‌های داری است.

ملکه گلمغانی زاده با بیان اینکه اغلب صنایع دستی تولیدی کشور، در این استان نیز تولید می‌شود، افزود: صادرات صنایع دستی با قوانین دست و پا گیر مواجه است.

وی با بیان اینکه بسیاری از تجار استان نیز به سمت صادرات صنایع دستی نمی‌روند، افزود: این در حالی است که تولیدات سالانه بافته‌های داری استان120 هزار متر مربع است و 4 هزار بافنده در استان مشغول به تولید هستند.

صادرات صنعتی آرزوی دیرینه اردبیل

عدم توفیق در صادرات بخش کشاورزی و گردشگری به بخش صنعت نیز سرایت کرده است.

صنایع استان اردبیل که به سختی در سال‌های اخیر احیا شده و جان دوباره گرفته است، همچنان در لیست صادرات دیده نمی‌شوند.

بسیاری از محصولاتی که قادر به ارزسازی و ثروت‌آفرینی است هر چند در اردبیل تولید می‌شود اما به دلایل مختلف در لیست محصولات صادراتی قرار نگرفته است.

مرداد ماه سال جاری بود که رئیس سازمان صمت استان اردبیل با اشاره به اینکه 1145 واحد تولیدی در استان پروانه بهره‌برداری دارند، افزود: از اسفند ماه سال گذشته طی سرشماری واحدهای تولیدی مشاهده شد که 397 واحد یعنی 34 درصد غیرفعال است.

رامین صادقی اظهار کرد: از این تعداد 158 واحد احیاپذیر است و برای احیای آن 290 میلیارد تومان تسهیلات لازم است که فعال‌سازی آن می‌تواند برای 1680 نفر فرصت شغلی به دنبال داشته باشد.

وی تصریح کرد: طبق رایزنی با مسئولان استانی و بانک‌های عامل قرار است وام یارانه دار 12 درصدی جهت احیای واحدهای تولیدی پرداخت شود.

در بین تولیدات صنعتی استان اردبیل، می‌توان به گوشی همراه، پارچه، پاور بانک، شیرآلات، طلاجات، خودروهای سنگین،آب معدنی و صنایع نوشیدنی اشاره کرد که در لیست صادرات دیده نمی‌شود.

ضعف مدیریت داخلی یا تهدید خارجی

استان اردبیل در نیمه نخست امسال  56.1 میلیون دلار صادرات داشته که به نسبت مدت مشابه سال گذشته 96 درصد رشد را نشان می‌دهد.

وزن محصولات صادراتی نیز 64.7 هزار تن است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 18 درصد کاهش یافته است.

در عین حال صادرات چمدانی با وزن 32.5 هزار تن با رشد 37 درصد و وزن صادراتی 11.2 هزار تن با رشد 6 درصد مواجه است.

مجموع ارزش صادراتی استان در نیمه نخست امسال 69 درصد و وزن صادرات با کاهش 15 درصد مواجه است.

اما دلیل ضعف کیفی صادرات استان اردبیل چیست؟

به اعتقاد رئیس اتاق بازرگانی استان اردبیل بخشی از مشکلات رونق صادرات، افزایش قیمت تولید است، گفت: از سویی واحدهای تولیدی نیازمند بهسازی زیرساخت‌های موجود است.

حسین پیرموذن با بیان اینکه موضوع تحریم‌ها نیز مشکلات مالی برای صادرکنندگان به همراه داشته است، افزود: لازم است تمامی تصمیم‌گیری‌هایی که در راستای توسعه صادرات اتخاذ شده عملا اجرا شود.

وی با بیان اینکه صادرات می‌تواند استان اردبیل را از محرومیت خارج ساخته و منجر به رشد و توسعه آن شود، اظهار کرد: رونق صادرات نیازمند عزم جدی و بهبود قوانین است.

بسیاری از واحدهای تولیدی در استان اردبیل مدعی‌اند در صورت فراهم ساختن بستر مناسب می‌توانند محصولات خود را صادر کنند. از سویی تصویب راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری در استان اردبیل بستر صادرات را تسهیل کرده است. این در حالی است که هدایت محصولات به سمت صادرات توسط نهادهای برنامه‌ریز همچنان راه به جایی نبرده و اردبیل از قبل ظرفیت‌های موجود خود نتوانسته به تجارت خارجی قابل طرحی دست یابد.

گزارش از ونوس بهنود

انتهای پیام/ن

R41374/P/S6,49/CT6

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۳۱۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ایران به سایر کشور‌ها

محمدی مهدی برادران معاون وزیر نفت گفت: پیام نمایشگاه اکسپو در واقع توانمندی‌های صادراتی ایران بود. توانمندی‌هایی که باعث شد در شرایطی که دوست و دشمن احساس می‌کردند ما نمی‌توانیم این ظرفیت را بالفعل کنیم، اما ما این ظرفیت را عملیاتی کردیم و در کنار امنیت و اقتدار کشور، فرصت‌های تجاری کشور را به نمایش گذاشتیم و به تعبیر یکی از غرفه داران «این وعده صادق ۲ بود که انجام شد.

برادران ادامه داد: من نمایشگاه‌های زیادی افتتاح کردم اما این نمایشگاه تنها رویدادی بود که هم غرفه داران راضی بودند و هم جلسات B۲B و مذاکرات زیاد و فشرده‌ای انجام شد؛ تاجران زیادی از شهرهایی همچون اصفهان و شیراز بازدید کردند.

او تصریح کرد:لازمه جهش تولید، جهش صادرات است به طوری که در ابتدای سال به ازای گروه‌های کالایی برنامه رشد تولید به همراه رشد صادرات تنظیم کردیم. امروز به ظرفیتی رسیده‌ایم که نیاز بیشتری به تولید محصول برای کشور نداریم بلکه اگر می‌خواهیم جهش تولید داشته باشیم باید نسبت به خلق محصول برای برای بازارهای جدید که عمدتاً بازارهای صادراتی هستند، اقدام کنیم. این گروه‌های کالایی مشخص شده است.

برادران  افزود: بهره وری بالاتر واحدهای موجود در حوزه صنایع، استفاده از ظرفیت تولید بدون کارخانه، نشان سپاری تجاری و… از جمله ظرفیت‌هایی است که می‌تواند به منجر به ارائه محصولات بهتر باشد.

معاون وزیر صمت در خصوص حواشی عکس خود  در برهی از رسانه های معاند گفت:بنده دیروز از غرفه لوازم خانگی بازدید کردم که این رسانه عکسی منتشر کرد که در قالب آن عکس فلان محصول آشپزخانه به نمایش گذاشته شده بود که از منظر این رسانه ارزش صادراتی نداشت!

او افزود:  این مساله نشان می‌دهد ما در مسیر درستی حرکت می‌کنیم. اگر این محصول به ایران قاچاق می‌شد ایرادی نداشت اما حالا که خودمان این محصول را صادر می‌کنیم مورد انتقاد قرار می‌گیریم. در واقع این مساله نشان می‌دهد که از خام فروشی در حال فاصله گرفتن هستیم و در حال صادرات کالاهای قاچاق پذیر هستیم.

معاون وزیر صمت گفت: اگر مسائل مربوط به حمل و نقل داخلی و خارجی حل نشود به توفیق نخواهیم رسید و باید حتماً مشکلات در این بخش حل شود یکی از موضوعات مورد تاکید غرفه داران این بود که دبیرخانه ایران اکسپو تعطیل نشود و مشکلات را به صورت مستمر دنبال کند.

او افزود: طی سال گذشته نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم پس در ادامه می‌توانیم به آمار بیشتری دست یابیم. در برخی از مذاکراتی که با هیأت‌های مقابل داشتیم و آمار را ارائه می‌کردیم طرف خارجی اعلام می‌کرد که آمارشان چند برابر است که نشان می‌دهد صادرات ایران در گمرکات آنها ثبت شده اما در گمرکات ما ثبت نشده که نشان می‌دهد کالا از مرزهای دیگر صادر شده، بنابراین آمار صادراتی ما از منظر آنها بالاتر بود.

برادران با بیان اینکه مبادلات تجاری را می‌توان حل کرد و استفاده از رمزارزها را می‌توان جدی تر در دستور کار قرار داد، گفت: رفع تعهد ارزی از کشورهای همسایه خواسته مجموعه بازرگانان ماست که باید در گروه کالایی خاص به ویژه گروه کالاهای نهایی از کشورهایی مثل عراق، پاکستان و افغانستان برداشته شود و ما باید پول خود را به رسمیت بشناسیم؛ اینکه کسی از ما با ریال خرید کند و ما بگوییم با دلار رفع تعهد ارزی کند، توهین به پول ملی ماست. باید در گروه کالایی خاص بازرگانان با اعمال شفافیت از کارخانجات خرید کنند.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: در حوزه استاندارد هم هنوز چالش‌هایی داریم. ما سختگیرانه عمل می‌کنیم که بعضاً مانع صادرات می‌شود بنابراین باید این چالش هم رفع شود چراکه استاندارد برخی کشورهای هدف پایین‌تر از سطح استانداردهای ماست.

او گفت: باید مناطق آزاد به سکوهای صادراتی تبدیل شوند اما هنوز در مدار حوزه قاچاق و واردات می‌چرخند باید تلاش کنیم رویکرد این مناطق، صادرات محور شود. همچنین کمک‌های شرکت کشتیرانی و بنادر به مجموعه ما کمک کند تا به اهداف خود در حوزه صادرات برسیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • فرصت‌های صادراتی محصولات صنایع غذایی
  • ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ایران به سایر کشور‌ها
  • نیاز چین به کالاهای کشاورزی و نفتی/ چینی‌ها به دنبال کالای باکیفیت هستند
  • توسعه بازار‎های صادراتی با اخذ استانداردهای جدید باتری
  • حمایت معاونت علمی از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان سمنان
  • فرش قرمز خراسان شمالی برای سرمایه گذاری
  • پایانه صادرات آبزی پروری مازندران هنوز کامل نشده است
  • گسترش بازار صادراتی دانش بنیان‌های ایرانی در ۱۶ کشور دنیا
  • حضور ۱۲ واحد تولیدی اردبیل در نمایشگاه ایران اکسپو
  • ضوابط صادراتی جدید محصولات جنگلی اعلام شد