Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان شرقیرئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه پرونده‌هایی که به دغدغه مردم تبدیل شده است، اولویت دارند، گفت: برخی پرونده‌ها جنبه ویژه دارند و نگاه جمعی از مردم معطوف به این پرونده‌ها است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان با بیان اینکه برای قضاوت ظرفیتی لازم بوده و سرمایه مهم قاضی نیز همان ظرفیت وی است، اظهار کرد: چند امر در کشف حقیقت توسط قضات، اولویت دارد که تقوای الهی مهم‌ترین آن‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر این‌که برخورداری از علم و دانش نکته دوم در امر قضاوت است، افزود: به روز شدن دانش‌ در این رابطه ضرورت داشته و هیچ کس در هیچ مرحله علم و دانش، خود را بی‌نیاز نبیند، چراکه همواره محتاج به دانش افزایی هستیم.

رئیس قوه قضاییه در این خصوص خاطرنشان کرد: اکثر قضات دانش کلاسیک و عمومی خود را ارتقاء داده‌اند و بدین جهت دانش بین قضات کشور در سطح بالایی است.

وی با بیان این‌که سطح بالا بردن آموزش و دانش، به روز بودن و تسلط بر قوانین و مقررات و همچنین شناخت موضوع از جمله ضروریات در امر قضاوت است، گفت: در شرایطی که تخصص لازم در موضوع وجود ندارد، می‌توان از مشورت و کمک متخصصان امر نیز بهره گرفت.

رییسی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: همچنان بر این باور هستیم که حکم و آرای قضات در معرض دید حقوقدانان، طلاب و فضلا قرار گیرد تا قابل نقد و بررسی باشد و آرا با اتقان بیشتری صادر شود.

وی افزود: اهمیت قاضی و امر قضاوت در جامعه روشن بوده و جایگاه و اهمیت مقام قضا برکسی پوشیده نیست، اما به لحاظ اثباتی، قضات باید با تصمیمات قاطع، به هنگام و با توجه به موضوع، خود را اثبات کنند.

وی با تاکید بر این‌که جایگاه قضا جایگاه ائمه اطهار و امیرالمومنین(ع) است، گفت: دستگاه قضا را سکویی برای پرش به معنویت و جایگاه عبد صالح قرار دهید.

رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: برخورد عبرت آموز با تخلفات و کجی‌ها آبروی دستگاه قضا است.

وی در خصوص تبدیل وضعیت کارکنان دادگستری نیز گفت: با ارتقاء کارکنان دادگستری و کارکان مجموعه قضایی به مراحل عالی هیچ مخالفتی نداریم و موافقیم. مخالف ارتقاء به جایگاه قضاوت نیز نیستیم، اما شرایط علمی، سنی و... در این رابطه باید لحاظ شود.

وی در بخش دیگری یادآور شد: سیاست ما در رابطه با شورای حل اختلاف این است که با قوت تمام به فعالیت‌های خود ادامه دهد، به ویژه در حل و فصل آن دسته از مسائلی که با شکایت شاکی خصوصی آغاز شده و با رضایت شاکی خصوصی حل و فصل می‌شود.

رییسی با بیان این‌که مردمی بودن جزو تاکیدات مقام معظم رهبری است، گفت: حضور در مساجد، باز گذاشتن در اتاق و دسترسی بدون واسطه به مسئول از جلوه‌های مردمی بودن است.

وی در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: در این دوره که تحت عنوان "دوره تحول" مطرح است، افرادی که حکم گرفته و مسئولیت دارند، باید با نگاه انقلابی به امورات رسیدگی کرده و عمل انقلابی از لوازم جدی این دوره است.

وی با تاکید بر این‌که آذربایجان طی تاریخ، پیشگام و زمانشناس بوده و اقدامات به موقعی داشته است، گفت: از اعضای دادگستری استان انتظار داریم در دوره تحول، متفاوت و بصورت انقلابی عمل کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قوه قضاييه سيدابراهيم رئيسي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۳۶۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل سه پرونده برای بررسی امکان ابطال مصوبه حقوق و دستمزد کارگری ۱۴۰۳ / تبدیل حکم اعدام بابک زنجانی به ۲۰ سال حبس

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین سخنگوی جدید قوه قضائیه در اولین نشست خبری خود با ذاصحاب رسانه با اساره به ابلاغ سند جدید تحول قضایی به تشریح برخی از ویژگی‌ها و تفاوت‌ها و اصلاحات صورت گرفته در این سند پرداخت و گفت: این سند که در دوره جدید و با تغییرات و اصلاحات صورت گرفته می‌تواند حل کنده بسیاری از مشکلات باشد  و برای نیل به این هدف یک رویکرد مسئله محور دارد و تلاش کرده از روش‌هایی استفاده کند که با شناسایی راهکارهای تحولی به اهداف برنامه برسد.

اصغر جهانگیر با اشاره به اینکه برای این منظور ۱۰ عنوان پیشران در این سند پیش بینی شده که قرار است با کمک سایر دستگاه ها و مردم اتفاق های خوبی برای هوشمند سازی، قضا زدایی، نظارت بر ظابطین، ارتقای شفافیت و رفع موارد فساد زا، رخ دهد، افزود: ما چالشهایی هم داریم مثل فراوانی مصادیق حقوق عامه، زیادی و تراکم ورودی پرونده‌ها محدود شدن برخی آزادی های مردم با روش‌هایی که مبتنی بر قانون نیست، ناکافی بودن برخی اقدامات در امور حسبی یا تضییع حقوق ایرانیان در امور بین‌المللی که سند تحول جدید برای آنها راهکارهایی پیش بینی کرده است.

وی اضافه کرد: در راستای پیشگیری از وقوع جرم و ورودی دعاوی چالش‌هایی داریم از جمله تزلزل در روابط حقوقی اشخاص که ناشی از نا آشنایی مردم با امور حقوقی است که سبب می‌شود گاه افرادی که با حسن نیت وارد قرارداری می شوند با مشکلات حقوقی مواجه شوند.

سخنگوی عدلیه گفت: موضوع دیگر ناکافی بودن برخی تبعات جرم با مسایلی که زمینه شکل گیری جرایم را ایجاد می‌کند و دست به دست هم داده و تراکم ورودی پرونده ها را سبب می‌شود که در این سند جدید با تمرکز بر موضوع هوشمند سازی شروط قراردادها و کیفی سازی خدمات دفاتر رسمی و استاندارد شدن بسیاری از قراردادهایی که مردم با مدل‌های ان‌ها آشنا نیستند و همین موضوع زمینه کلاهبرداری را فراهم کرده تلاش شده از این تبعات کاسته شود.

وی تصریح کرد: در این سند همچنین به موضوع مقابله با فسار و کارآمدی هم توجه زیادی شده زیرا آنچه مد نظر بنیانگذار نظام بوده که تحقق یک جامعه مبتنی بر عدالت علوی و مبانی اسلام است و به همین دلیل جنس جمهوری اسلامی فساد ستیز و فساد ناپذیر است و در این سند ماموریت های لازم دیده شه که پیامد نهایی اجرای سند عدالت مورد نظر و رضایت مندی مردم باشد.

اصغر جهانگیر خاطرنشان کرد: تلاش ما اینست که با این سند صیانت آز آزادی های مشورع تامین حقوق متهمین و توسعه صلح و سازش و استفاده از نهادهای ارفاقی و کمک به رفع موانع تولید و مشارکت مردم را محقق کنیم.

وی گفت: در حوزه رسانه هم سند کار کرده که یکی از آنهابرگزاری سالانه جشنواره عدالت و رسانه است. معتقدیم  رسانه ها نقش رابط مردم و حاکمیت را دارند و این رابطه می‌تواند یک تامل سازنده را ایجاد کند و نقد ارزیابی عملکرد ما می‌تواند کمک کند ما از نقص ها و کاستی هایمان مطلع شویم و هم مردم بدانند قوه قضائیه خدمتگذار آنها است.

تشکیل سه پرونده برای مصوبه حقوق و دستمزد ۱۴۰۳

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به وسال دیگری درم ورد اینکه دیوان دالت به موضوع درخواست جامعه کارگی برای ابطال مصوبه حقوق و دستمزد ۱۴۳ که به امضای نمایندگان کارگری نرسیده با اشاره به اینکه قوه و دیوان عدالت به منزله ملجا و مرج رسیدگی به دعاوی در محیط اداری و کارگری است، گفت:  اگر کسی معتقد است حق از او ضایع شده باید برای احقاق حق طرح شکایت کند و صرف اینکه اعتقاد داشته باشیم تضییع حقی شده مستقلا دیوان وارد نمی شود.

وی افزود: در این مورد اما تا کنون سه فقره شکایت برای ابطال این بخشنامه به دیوان رسیده که در مرحله تبادل لوایح است و پس از تکمیل تحقیقات پرونده و اخذ نظرات هیئت‌های تخصصی بیمه و (وزارت)کار و تأمین اجتماعی رسیدگی‌های لازم صورت خواهد گرفت.

این خبر تکمیل می‌شود ...

آرش خلیل خانه

دیگر خبرها

  • رئیسی: دشمن حتماً در عرصه اقتصادی ناکام خواهد ماند / باید همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر انجام شود
  • رئیسی: دشمن حتماً در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند / باید همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر انجام شود
  • تشکیل سه پرونده برای بررسی امکان ابطال مصوبه حقوق و دستمزد کارگری ۱۴۰۳ / تبدیل حکم اعدام بابک زنجانی به ۲۰ سال حبس
  • ماجرای عجیب قتل حسین به دست «ع» گدا
  • آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله نخست کشور است
  • آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است
  • استفاده از توان فنی و خدماتی شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه ناوگان هوایی
  • استفاده از توان فنی و خدماتی شرکت‌های دانش‌بنیان درتوسعه ناوگان هوایی
  • جایگاه شورا به درستی در جامعه نهادینه نشده است
  • کارخانجات و واحد‌های تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل شناسایی شود