Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین به همراه علی فرخزاد معاون امورعمرانی استانداری، خزائلی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین روز پنجشنبه از بخش‌های مختلف مجموعه تاریخی دولتخانه صفوی قزوین، مدرسه تاریخی امید، سردر عالی قاپو، بنای تاریخی گراندهتل، کاوش های باستان شناسی مجموعه، کاخ موزه چهلستون و موزه اشیای تاریخی شهر قزوین بازدید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین دراین بازدید از آغاز عملیات اجرایی ساماندهی و مرمت بنای تاریخی گراند هتل خبر داد و اظهارداشت: با توجه به پیشینه و اهمیت تاریخی مجموعه دولتخانه صفوی این مجموعه یک ظرفیت ارزشمند تاریخی برای استان قزوین و کشور محسوب می شود که در حال حاضراقدامات مرمتی و مطالعات باستان شناسی برای ساماندهی و آماده سازی این مجموعه مهم تاریخی، فرهنگی آغاز شده است.

استاندار قزوین افزود: موضوع تصرفات دولتخانه به زودی تعیین تکلیف خواهد شد و در سفر دکتر مونسان وزیر میراث فرهنگی به قزوین در تیرماه سال جاری تعهداتی در مورد ساماندهی و مرمت مجموعه دولتخانه صورت گرفته که با جدیت پیگیری خواهد شد و امیدوارم در آینده نزدیک شاهد حضور مجدد وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در قزوین باشیم و با حمایت وزیر بتوانیم تصمیمات موثری را برای صیانت و نگهداری از آثار تاریخی استان اتخاذ کنیم.

علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین هم در این بازدید اظهارداشت: گراند هتل از بناهای تاریخی ارزشمندی است که در مرکز مجموعه دولتخانه واقع شده و صیانت ونگهداری از این اثر تاریخی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که خوشبختانه با همکاری و پیگیری صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی کشور و واگذاری پروژه مرمت این بنا به شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران به عنوان مجری طرح، عملیات اجرایی مرمت و ساماندهی آن آغاز شده و امیدوارم بتوانیم در مدت زمان منطقی این پروژه را به پایان رسانده و انتظارشهروندان را برآورده کنیم.

گراند هتل قزوین دومین مهمانخانه شهر قزوین و همچنین از اولین نمونه‌های هتل به شیوه مدرن و اروپایی است که در سال‌های پایانی دوره قاجاری در این شهر ساخته شد.

این بنا در حوالی سال‌های ۱۲۹۹ تا ۱۳۰۰ توسط ارباب برزوی شاپور پارسی که بعدها به مهر شاهی تغییر نام داد بنا شد. محل بنا در شرق خیابان پیغمبریه و در قسمت غربی ارگ صفوی است.

گراند هتل که از جانب خیایان دارای دوطبقه و از سمت حیاط سه طبقه بوده‌ دارای راهروها و اتاق‌هایی است که با طاق و تویزه پوشش داده شده‌ و از ویژگی‌های همچون روکش چوبی، ستون‌های مدور با سر ستون‌های گلدانی، سقف چوبی، گچ‌بری و آجرکاری برخوردار است.

در سمت جنوبی بنا و در سال ۱۳۱۰ سالن سینمایی به نام تابستانه ایجاد شد که در سال ۱۳۱۹ دچار حریق گشت و دوباره مرمت شد و تا سال ۱۳۵۶ فعال بود که با آتش‌سوزی مجدد از بین رفت و دیگر بازسازی نشد. این بنا هم‌اکنون در مجموعه باغ فرهنگی قزوین قرار گرفته و در حال بازسازی است.



بنای گراند هتل قزوین قدیمی‌ترین گراند هتل باقی‌مانده در ایران است که با احیای آن کار ارزشمندی در مرمت و ساماندهی یک بنای زیبا برای جذب گردشگر صورت خواهد گرفت.

کد خبر 4760145

منبع: مهر

کلیدواژه: استاندارقزوین مرمت و احیا اربعین 98 بوشهر اربعین حسینی بارش باران ایلام سانحه تصادف گرگان قزوین مشهد شهرکرد شهادت امام رضا ع بیرجند استانداری سمنان مرز مهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۳۸۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار کتاب «ماهی جان» در قزوین

به گزارش خبرگزاری مهر «ماهی جان» کتابی شامل مجموعه شعر نوجوان است که به همت واحد کودک و نوجوان انتشارات سایه گستر منتشر شده است.

سرایش آثار این مجموعه را مهدی مردانی کارشناس مسئول فرهنگی، هنری و ادبی و تصویرگری آن را فیروزه ولدآبادی مربی فرهنگی کانون استان قزوین برعهده داشته‌اند.

این کتاب شامل ۲۸ سروده در قالب نیمایی است که انتشارات سایه گستر آن را در اندازه رقعی منتشر کرده است.

کد خبر 6089669

دیگر خبرها

  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان
  • احصاء سرخط‌های عملیاتی برنامه ساماندهی قلعه ضحاک
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • انتشار کتاب ماهی جان در قزوین
  • کاروان‌سرای شرکت نفت ارومیه ساماندهی می‌شود
  • انتشار کتاب «ماهی جان» در قزوین
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟