Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا و به نقل از  سازمان بنادر و دریانوردی، محمدعلی حسن زاده در نشست ارزیابی نهایی پروژه تحقیقاتی مشترک سازمان بنادر و کمیته گسترش همکاری های اقتصادی سازمان همکاری‌های اسلامی ( کومسک)، اظهار داشت: این نشست با هدف ارائه گزارش نهایی پروژه تحقیقاتی راهکارهای افزایش تجارت بین ۵ کشور ایران، قطر، عمان، ترکیه و پاکستان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه اعتبار پروژه تحقیقاتی راهکارهای افزایش تجارت بین ۵ کشور ایران، قطر، عمان، ترکیه و پاکستان از سوی دبیرخانه بازرگانی کشورهای اسلامی تامین شده بود، ادامه داد: این اولین پروژه برای سازمان بنادر و دریانوردی و دومین پروژه برای وزارت راه و شهرسازی است که با اعتبار دبیرخانه کومسک انجام شده است.

حسن زاده با اشاره به خروجی بسیار مطلوب و کاربردی مطالعه تحقیقاتی یاد شده، گفت: نتایج این مطالعه نشان می دهد که در ازای کاهش یک درصدی تعرفه های گمرکی بین هر دو کشور در میان کشورهای مورد مطالعه، چیزی در حدود ۰,۵ به ارزش تجارت کشورها افزوده می شود از سوی نتیجه قابل توجه دیگر این مطالعه نشان می دهد که به ازای هر یک درصد افزایش در شاخص عملکرد لجستیکی، در حدود یک درصد به ارزش کالاهای تجاری مورد مبادله کشورهای مورد اشاره افزوده می شود.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با  ابراز امیدواری از استقبال کشورهای عضو از نتایج این مطالعات افزود: این پروژه با توجه به مطالعات انجام شده، استراتژی های متعددی را برای افزایش ترانزیت و تجارت بین کشورهای مورد مطالعه ارائه داده و امیدوار هستیم با توجه استقبالی که از طرف دبیرخانه کومسک و نمایندگان اعضا صورت گرفت، در اولین جلسه موافقتنامه عشق آباد که دو هفته آینده در عشق آباد برگزار می شود، نتیجه تحقیقات در این جلسه نیز ارائه شود تا تجار بخش خصوصی و دولتی دیگر کشورها نیز از نتایج آن بهره‌مند شوند.  

خانم ادا آکچا؛ نماینده دبیرخانه کومسک حاضر در این جلسه نیز ضمن ابراز خرسندی از نتایج مطالعات صورت گرفته در پروژه تحقیقاتی افزایش تجارت دریایی با ۵ کشور ایران، قطر، عمان، ترکیه و پاکستان، گقت: افزایش فعالیت های اقتصادی و بازرگانی بین اعضای سازمان همکاری های اسلامی و استفاده از ظرفیت های بالای این کشورها از بزرگترین اهداف کومسک است.

وی با بیان اینکه کومسک تا به حال ۸۴ پروژه موفق را در کشورهای اسلامی حمایت کرده است، ادامه داد: در سال جاری اولین پروژه موفق بین کومسک و سازمان بنادر و دریانوردی ایران با هدف افزایش سهم حمل و نقل دریایی و تجارت بین کشورهای عضو به منظور تسهیل و کاهش هزینه های حمل و نقل صورت گرفت، طبق گزارش ارائه شده، تحقیقات صورت گرفته نتایج قابل توجهی داشته است. 

نماینده دبیرخانه کومسک در مورد برنامه آتی این کمیته در مورد پروژه تحقیقاتی صورت گرفته اظهار داشت:  نقطه نظرات از سوی اعضا جمع آوری و گزارش برای کمیته کومسک نهایی خواهد شد و سپس نتایج در وبسایت رسمی کومسک برای دسترسی عموم قرار خواهد گرفت.

این مطالعه توسط دانشگاه شهید بهشتی به عنوان تیم مجری طرح انجام گرفته و مدیریت این پروژه را سازمان بنادر و دریانوردی بر عهده داشته است.

شایان ذکر است که نشست ارزیابی نهایی پروژه تحقیقاتی مشترک سازمان بنادر و کومسک به میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی و با حضور نماینده دبیرخانه این کمیته و نمایندگانی از کشورهای عمان، قطر، پاکستان و ترکیه برگزار شد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: پاکستان تجارت ترکیه حمل و نقل سازمان بنادر و دریانوردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۴۲۸۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خیز ایران و پاکستان برای رشد ۵ برابری تبادلات تجاری

تین نیوز

تجارت ایران و پاکستان در سال ۱۴۰۲ رشد ۳۸ درصدی را تجربه کرد و به بیش از ۲ میلیارد دلار رسید، رقمی که طبق توافق در آخرین جلسه کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور، قرار است افزایش ۵ برابری را تجربه کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در سفر اخیر خود به اسلام آباد به عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و پاکستان در جلسه ای مشترک با مقامات دولت جدید این کشور دیدار کرد تا با امضای اسنادی مشترک، باب توسعه تجارت ایران و پاکستان را باز کند و به افق تجارت ۱۰ میلیارد دلاری برسد.

توافقات انجام شده در نشست های کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و پاکستان طی یک سال گذشته، منجر به افزایش داد و ستد دو کشور شده؛ به گونه ای که کشور پاکستان با سهم ۴.۲ درصدی از کل صادرات کشور، جایگاه ششم مقاصد صادراتی ایران را به خود اختصاص داده و این در حالی است که در سال ۱۴۰۱، پاکستان رتبه هفتم را به عنوان مقصد صادراتی ایران داشت.

بر اساس آمارهای موجود، تجارت ایران و پاکستان از یک و نیم میلیارد دلار حجم تجارت در ۱۴۰۱ به بیش از ۲ میلیارد دلار افزایش داشت که نشان از رشد ۳۸ درصدی از نظر ارزش و ۲۳ درصدی از نظر حجم تجارت دو کشور در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ دارد.

در این راستا افزایش حجم تجارت دو کشور به صورت جدی در دستور کار سفر رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی کشورمان به پاکستان قرار گرفت. 

در این سفر، ۸ سند همکاری در حوزه های مختلف میان مقامات دو کشور امضا شد و افزایش سطح تبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور برای رسیدن به ۱۰ میلیارد دلار، هدف گذاری شده است.

نشست های دوجانبه روسای کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور در این سفر و توافقات و مسائل مطرح شده، حامی از عزم جدی طرفین برای فراهم کردن زیرساخت های دستیابی به این افق ۱۰ میلیارد دلاری است.

علاوه بر این توسعه همکاری های امنیتی یکی از محورهای گفتگوها در این سفر بود که در زمینه تبادلات تجاری و امنیتی بین دو کشور اثرگذار خواهد بود.

این سفر و امضای اسناد همکاری بین دو کشور می تواند آغازگر روابطی گرم در زمینه تجارت ایران و پاکستان باشد؛ چرا که پاکستان به عنوان کشوری که بیش از ۲۳۰ میلیون نفر جمعیت دارد و صنایعی رو به رشد را در خود جای داده، می تواند میزبان مناسبی برای کالاهای نهایی و همچنین مواد خام و نیمه خام تولیدی در ایران باشد.

بر این اساس می توان پیش بینی کرد که در صورت اجرایی شدن سند همکاری بین دو کشور، تجارت ایران و پاکستان در مسیری رو به رشد قرار گیرد.

به همین منظور ارتقای سطح همکاری های دو کشور به ویژه در زمینه حمل و نقل و توسعه زیرساخت ها به عنوان یکی از اصول اساسی تجارت و فعالیت اقتصادی در جلسه کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و پاکستان و در دیدارهای دو جانبه بذرپاش با همتای پاکستانی خود به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت که نوید بخش رشد قابل توجه تجارت دو کشور و توسعه اقتصادی ایران است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • خط کشتیرانی منظم از ایران به غرب آفریقا راه‌اندازی می‌شود
  • ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا
  • رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات سازمان همکاری اسلامی
  • اعزام ۱۱ رایزن بازرگانی به آفریقا/ خط منظم هوایی باید ایجاد شود
  • ضرورت همکاری نیروی انتظامی در توسعه بلوار شهید ابوالحسن خرمرودی
  • وقوع حادثه دریایی جدید در جنوب غرب عدن
  • حادثه دریایی جدید در جنوب غرب عدن
  • امدادرسانی به ۴۲ شناور و نجات ۱۷۲ دریانورد در آب‌های استان بوشهر
  • نگرانی آمریکا از تقویت همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد
  • خیز ایران و پاکستان برای رشد ۵ برابری تبادلات تجاری