Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر به جرات می توان گفت مشکل بازار سرمایه افراد تازه وارد و کدهای جدید نیستند بلکه عدم آشنایی بزرگان و صاحبان تریبون با بازار سرمایه و بی اطلاعی از اثرات منفی صحبتهای کلیشه ای و تکراری در این خصوص بزرگترین ریسک بازار است، اینگونه سخنان اصلاح شاخص را تبدیل به ریزشهای وحشتناکی خواهد کرد که درهمین عمق کم ممکن است بسیاری از سهامداران غرق شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کامین خیریان در گفت و گو با خبرنگار بورس تابناک تصریح کرد: پیشتر به اصلاح انتظاری و اثرات منفی ریزش مهرماه سال قبل در حافظه سهامداران هشدار داده بودیم و به نظر من ریزش چند وقت اخیر انتظار اصلاحی مد نظر سهامداران را به طور کامل بر طرف .

وی با بیان اینکه دلایل زیادی برای ریزش شدید اخیر وجود داشت، اظهار کرد: دلیل اصلی این ریزش ، افزایش حباب گونه قیمت سهام برخی از شرکتهای کوچک بود که هر لحظه انتظار ترکیدن این حباب میرفت،علی رغم اعتقاد اکثریت سهامداران به شکل گیری این  حباب ولی سهامداران اینگونه شرکتها بودن ترجیح می دادند که این واقعیت را نادیده بگیرند و همچنان اصرار به خرید اینگونه سهام ها بدون داشتن هیچ پشتوانه بنیادی یا تکنیکالی داشتند.

به گفته خیریان، مصاحبه وزیر اقتصاد به دنبال تلفن مشاوران دلواپس در جهت عمق دادن به بازار سرمایه منجر به تبدیل اصلاح انتظاری بازار به ریزش انتظاری شد و بهترین دلیل و بهانه ریزش برای بازار سراسرهیجان این چند وقت مهیا شود.

وی ادامه داد: به جرات می توان گفت در حال حاضر مشکل بازار بورس مصاحبه های ازاین جنس بوده و نه افراد تازه وارد و کدهای جدید وعدم اطلاع از اثرات منفی صحبتهای کلیشه ای و تکراری در این خصوص بزرگترین ریسک حال حاضر بازار بورس است.

خیریان افزود: عمق دادن به بازار بعد از صحبتهای رئیس جمهوری روحانی و افتخار ایشان به بازده ۷۰ درصدی بورس نسبت به بقیه بازارها و دعوت مردم به بورس و صحبتهای قابل تامل وزیر اقتصاد در فردای همان روز و اظهار نگرانی برای سرمایه سهامداران  پس از برخی تماس ها همگی نشان ازعدم اطلاع از عواقب سخنانی از این جنس دارد.

وی با بیان این مطلب که  که اثرات روانی خبرهای منفی در روند کلی بازار صرفا به صورت یک نوسان چند روزه نمایان خواهد شد و به مرور تاثیر این گونه سخنان و خبرهای منفی از بین خواهد رفت و به صورت چند کندل در شاخص نشان داده خواهد شد، افزود: حملات ۱۱ سپتامبر بر سهام شرکتهای آمریکایی تاثیری موقتی و چند روزه به جا گذاشت و صرفا به صورت چند کندل از آن به یادگار به جا ماند و سهام شرکت های آمریکایی پس از چند روز به روند عادی خود برگشت.

این کارشناس بازار سرمایه هشدار داد: اما هرگز نباید فراموش کرد که اینگونه سخنان، اصلاح شاخص را تبدیل به ریزشهای وحشتناکی خواهد کرد که در همین عمق کم ممکن است خیلی از سهامداران غرق شوند.

وی تاکید کرد: هیجان بیش از حد در بازارسرمایه باعث شده که سهامداران به اطلاعات و اخبار مربوط به شرکت‌ها بیش‌واکنشی نشان دهند که این بیش واکنشی های مثبت یا منفی باعث می‌شوند، سهام شرکت ها در قیمتی بالاتر یا پایین تر از قیمت واقعی خرید و فروش شوند.

به گفته خیریان در زمان مصاحبه وزیر در جهت عمق دادن به بازار سرمایه، عدم انتقال درست نیت و منظور واقعی وی و همچین جو هیجانی و اعتقاد برخی از سهامدارن به این نکته که بازار نیاز به اصلاح دارد، منجر به آن شد سرمایه‌گذاران واکنش منفی شدیدی به این اظهارات نشان دهند و با افزایش عرضه، قیمت برخی از سهم ها پایین‌تر از قیمت واقعی آنها رسید.

وی افزود: پس از واکنش های هیجانی، قیمت سهام به مرور اصلاح شده و به قیمت واقعی خود نزدیک می شود، در واقع سرمایه‌گذاران با گذشت زمان به اشتباه خود پی‌ می برند و قیمت سهم به قیمت واقعی خود میرسد.

خیریان با بیان اینکه تا همین چند روز پیش در اکثر سهم ها به ویژه شرکتهای کوچک فروش به هر قیمتی تمام ذهنیت سهامداران را فرا گرفته بود، تصریح کرد: طی یکی دو روز گذشته مشاهده کردیم بعد از ریزش بسیار سریع و عمیقی که اکثریت نمادها را درگیر کرد، علاوه بر سهام شرکتهای کوچک، سهام متوسط نیز با کمترین حجم ممکن در مقایسه با حجم های چند وقت پیش، به صف خرید  رسیدند ، این خود خبر از ارزندگی بسیاری از این  سهم ها در این قیمتها می دهد و البته تعدادی از سهمای کوچک همچنان دارای حباب قیمتی است ولی حال اکثریت سهام بازار خوب شده است.

وی با اشاره به این مطلب که به نظر می رسد به زودی بازار از حالت فروش به هر قیمتی و خریدهای بدون منطق خارج خواهد شد و به سمت خرید های عاقلانه و به دور از هیجان حرکت خواهد کرد، تصریح کرد: ریزش های این چند وقت بهترین فرصت را برای بهینه سازی سبد و خرید سهام شرکتهای ارزشمند که ریزشهای شدیدی را تجربه کرده اند و همچنین شرکتهای بنیادی با پی بر ای پایین که حقوقی آنها به ارزشمندی سهم خود اعتقاد داشته، بهترین گزینه برای سرمایه گذاری های کوتاه مدت و بلند مدت است.

وی تاکید کرد: البته در خصوص شرکتهای کوچک و ارزنده نباید در کوتاه مدت انتظار شکستن سقفهای قبلی و رشد آنچنانی این گونه سهم ها را داشته باشیم ولی می توانند در میان مدت تا سقف های قبلی هم رشد کنند.

خیریان در پایان گفت: در طرف مقابل علاوه بر اینکه نباید انتظار رشد قیمتی برای هیچ یک از بازارهای طلا ، ارز و مسکن در کوتاه مدت و میان مدت داشته باشیم  بلکه باید منتظر کاهش قیمت مسکن و افزایش قدرت برابری ریال در برابر دلار باشیم، لذا در حال حاضر در صورت مدیریت صحیح از سوی دولت مردان و عدم عمق بخشی آنچنانی، بازار سرمایه همچنان می تواند بهترین گزینه برای سرمایه گذاری باشد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: سعد حریری اعظم طالقانی مظاهر مصفا گام چهارم برهم صالح کشمیر ابراهیم آبادی عادل عبدالمهدی بورس سرمایه وزیر اقتصاد دژپسند سهامداران سعد حریری اعظم طالقانی مظاهر مصفا گام چهارم برهم صالح کشمیر ابراهیم آبادی عادل عبدالمهدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۴۳۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت

هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل بورس ۱‌.۷۲ درصد کاهش یافت و در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۶۴ هزار واحدی قرار گرفت و شاخص کل هم‌وزن با کاهش ۱.۶۸ درصدی در پله ۷۵۰ هزار و ۸۴۳ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۱.۶۱ درصدی در ارتفاع ۲۵ هزار و ۱۹۳ واحدی ایستاد.

کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند بازار سرمایه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در این هفته کاری، شاخص صنعت حمل و نقل با افزایش ۴.۴ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت انتشار و چاپ در جایگاه دوم قرار گرفت. صنعت استخراج نفت به جز کشف هم با افت ۱۰.۷۷ درصدی بیشترین کاهش را تجربه کرد.

او اظهار کرد: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۱۵ هزار و ۶۸ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۳ هزار و ۷۸۴ میلیارد تومان، یکشنبه ۳ هزار و ۹۵ میلیارد تومان، دوشنبه ۳ هزار و ۵۳ میلیارد تومان، سه شنبه ۲ هزار و ۸۶۸ میلیارد تومان و چهارشنبه ۲ هزار و ۸۰۸ میلیارد تومان ارزش معاملات بر روی تابلو ثبت شد.

خروج هزار و ۳۴۴ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام 

او گفت: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین در این هفته هزار و ۳۴۴ میلیارد تومان نقدینگی افراد حقیقی از بازار سهام خارج شد. 

فراهم شدن مجالی برای رشد سهام بازار محور در کوتاه مدت 

در ادامه هم رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اوایل هفته کاری با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها شاهد شروع متعادلی بودیم، اما در جدال عرضه و تقاضا، فروشندگان برنده بودند و دوباره یک هفته‌ اصلاحی و خسته کننده را سپری کردیم. فقط شاهد نوساناتی در محدوه‌های حمایتی سهام بودیم، تعداد محدود، سهام بازیگر محور هم مجالی برای نوسان و رشد کوتاه مدتی داشتند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: افزایش نرخ انرژی و افزایش مالیات ستانی در کنار افزایش نرخ بهره شرکت‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد و عدم تعدیل نرخ دلار نیما از بعد درآمدی را دچار مشکل می‌کند و حاشیه سود‌ها کاهش می‌یابد. برای جلوگیری از افت تولید، با افزایش نرخ‌های منطقی در صنایع برای پوشش رشد هزینه‌ها موافقت می‌شود.

او افزود: انتشار اوراق سنگین توسط دولت و بالا ماندن نرخ بهره، ابهام سقف معافیت مالیاتی و ... خریدار را یک قدم عقب‌تر در انتظار نگه می دارد. هر بار با نزدیک شدن به محدوده‌ حمایتی شاخص و سهام شرکت‌های بزرگ تر، شاهد سفارش‌های حمایتی بازارساز و نوسانات مثبت هستیم منتهی تا زمانی که این دور باطل ادامه دارد حرف خاصی برای گفتن نمی‌ماند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • ۲۹۶ میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد
  • بازارگردانی به نفع یا به ضرر بورس؟
  • افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه
  • چرا بورس درجا می‌زند؟!
  • افزایش سرمایه بیش از ۴ هزار درصدی یک نماد بورسی
  • افت بیش از ۵ هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • آینده بورس در چند پرده
  • پیش‌بینی بورس در هفته سوم اردیبهشت ۱۴۰۳/ پیشتازی فولادی‌ها و پالایشی‌ها در این هفته
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • سفارش‌های حمایتی بازارساز با نزدیک شدن شاخص کل بورس به نقاط خاص