غوغای شهاب حسینی و ساره بیات در صدر گیشه سینماها/ تصاویر
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۴۷۹۸۶
نخستین هفته از آبان ۹۸ در حالی به پایان رسید که سینمای ایران شاهد اتفاقات متعدد و متنوعی بود و جدول فروش هفتگی هم دستخوش تغییرات زیادی نسبت به هفتههای پیشین شد.
اخبار چهره ها - فیلم سینمایی «هزارتو» نخستین ساخته امیرحسین ترابی توانست از پس دو رقیب سرسخت چون «مسخره باز» به کارگردانی همایون غنیزاده و «ماجرای نیمروز: رد خون» ساخته محمدحسین مهدویان برآید و صدر گیشه هفتگی را از آن خود کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بدون شک مهمترین اتفاق این هفته اکران ابتدا قرار بود اکران مجدد فیلم سینمایی «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری پس از ۹ سال باشد اما توقیف دوباره و از پرده پایین کشیدن این فیلم، شیرینی اکران را به کام سینمای ایران تلخ کرد و عنوان مهمترین اتفاق هفته را از آن خود کرد.
ماجرای «خانه پدری» در یک خانه قدیمی رخ میدهد که داستانی را از اواخر دوره قاجار تا اواخر دهه ۷۰ در چند اپیزود روایت میکند. در این فیلم ناصر هاشمی (نقش جوانی) و مهدی هاشمی (نقش میانسالی و پیری) شخصیت اصلی این فیلم با نام محتشم را که روایت زندگیاش از ۱۵ تا ۸۰ سالگی به تصویر کشیده شده است بازی میکنند.
با شروع اکران دوباره این فیلم بازار واکنشها و اظهارنظرها نه تنها در خانواده سینما بلکه در جمع اهل سیاست داغ شد و بسیاری خشنود از رهایی یک فیلم دیگر از بند توقیف بودند، خوشحالی که عمرش به مانند گل کوتاه بود و خیلی زود خبر توقیف مجدد «خانه پدری» توسط دادسرای فرهنگ و رسانه لبخند روی لب مخاطبان سینما را پاک کرد و این فیلم از روز چهارشنبه از پرده پایین کشیده شد.
با این حال کیانوش عیاری همچنان امیدوار به اکران مجدد این فیلم است، فیلمی که در تنها چند روزی که روی پرده رفت توانست با فروشی معادل ۴۵۰ میلیون تومان عنوان سومین فیلم پرفروش هفته را از آن خود کند. اتفاقی که وقتی از تعداد سینماهایی که در اختیار بودند آگاه شویم و آن را کنار مدت کوتاه اکران قرار دهیم به نظرمان بسیار مهم و ارزشمند جلوه میکند. «خانه پدری» در بین هشت فیلم نخست جدول فروش با ۲۴ سالن، کمترین میزان را به خود اختصاص داده بود.
شهاب حسینی با «هزارتو» قدرتمندانه بازگشتپس از اتفاق تلخی که برای «خانه پدری» رخ داد، مهمترین رخداد این هفته سینماهای کشور، صدرنشینی فیلم سینمایی «هزارتو» با بازی شهاب حسینی در نخستین هفته کاملی است که روی پرده سینماهای کشور رفته است.
فیلمی اجتماعی که مانند سایر آثار چند وقت اخیر سینمای ایران داستان آن حول محور یک بچه میچرخد که گمشده و پدرش (شهاب حسینی) به دنبال یافتن اوست و در همین حین افراد تازهای وارد داستان میشوند.
«هزارتو» نخستین ساخته سینمایی امیرحسین ترابی است که پیش از آغاز اکران «لابیرنت» نام داشت، ساره بیات، پژمان جمشیدی، غزال نظر و... دیگر بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
این فیلم در این هفته توانست با فروشی بالغ بر ۹۱۵ میلیون تومان، خیلی زود در آستانه پیوستن به باشگاه میلیاردیهای سینما قرار بگیرد و با ادامه این روند به یکی از نامزدهای حضور در جمع پرفروشترین فیلمهای سال ۹۸ بدل شود. در واقع در این اوضاع اسفناک فروش سینما که حسابی امیدها را ناامید کرده است، «هزارتو» با این شروع غافلگیرکننده آن هم در نخستین هفته حسابی کولاک کرده است.
رقابت «مسخره باز» و «رد خون» همچنان سرسختانهدو فیلم «مسخره باز» و «ماجرای نیمروز: رد خون» این هفته هم بر مرام هفتههای گذشته خود ماندند و دست از رقابت سخت و تنگاتنگ نکشیدند. دو فیلمی که در این رکود اکران که از تابستان گریبان سینما را گرفته و تا به امروز هم رها نکرده است، توانستند تکانی به گیشه داده و با رقابتشان شور و نشاطی دوباره را به اکران بازگردانند.
«مسخره باز» همایون غنیزاده این هفته نتوانست آمار خوب فروش هفتههای گذشته خود را حفظ کند و تنها ۴۶۸ میلیون تومان از گیشه سهم برد و دومین فیلم پرفروش هفته شد، البته نکته مهمی که نباید از آن غافل شد، وجود تعطیلی سینماها در هفته اخیر بود که افت فروش نسبی را به تمامی فیلمهای روی پرده تحمیل کرد.
این فیلم که تا به امروز فراتر از انتظارات ظاهر شده است و توانسته به خوبی مخاطبان را جذب و راهی سالنهای سینما کند، فروش کلی دو میلیارد و ۱۵ میلیون تومانی را از آن خود کرده است که مطمئنا با ادامه این روند رکورد بهتری را از خود به جا خواهد گذاشت.
در مقابل محمدحسین مهدویان که این روزها سرگرم ساخت فیلم جدیدش با عنوان «درخت گردو» با بازی مهران مدیری و پیمان معادی است، از «ماجرای نیمروزد: رد خون» غافل نشده و به تازگی هم به همراه این دو بازیگر در اکران عمومی فیلمش حضور پیدا کرد.
«ماجرای نیمروز: رد خون» با وجود شروع خوبی که داشت اما نتوانست از پس «مسخره باز» بربیاید و به جایگاه دومی در هفتههای پیش و چهارمی در این هفته بسنده کرده است، این فیلم هم در هفتهای که به روز پایانیاش رسیدیم ۳۸۷ میلیون تومان فروش داشته است که با آمار هفتههای نخست فاصله بسیاری دارد. «رد خون» پس از پنج هفته اکران توانسته چهار میلیارد و ۴۲۵ میلیون تومان بفروشد.
فیلمهایی که بر مداری ثابت پیش میرونددر چند هفته اخیر در ترکیب فیلمهای روی پرده، برخی از فیلمها نه در رقابت تنگاتنگ صدر جدول حضور داشتند، نه در قعر جدول قرار گرفتند و به نوعی بدون هیاهو و سروصدا به آرامی بر مداری ثابت پیش رفته و اکران خود را در سینماهای کشور سپری کردند، «درخونگاه» ساخته سیاوش اسعدی و یکی از همین فیلمهاست که به آهستگی تا به امروز پیش آمده و فروش بدی هم نداشته است.
این فیلم که از بازی امین حیایی بهره برده است، در این هفته ۱۰۷ میلیون و ۱۴۲ هزار تومان فروخت تا از مرز یک میلیارد تومان فروش کلی عبور کند. از طرف دیگر «کلوپ همسران» ساخته مهدی صباغزاده که تنها یک هفته فرصت پیدا کرد طعم شیرین صدرنشینی گیشه را تجربه کند، این هفته را با فروشی معادل ۱۵۷ میلیون و ۸۱۵ هزار تومان به پایان برد تا فروش خود را به دو میلیارد و ۳۸۴ میلیون تومان برساند.
«سال دوم دانشکده من» ساخته رسول صدرعاملی هم این هفته ۹۰ میلیون و ۵۱۴ هزار تومان فروخت، فروش کلی این فیلم ۷۶۹ میلیون و ۷۳۶ هزار تومان است.
منبع: افکارنيوز
کلیدواژه: پرویز پرستویی ساخت فیلم سینمای ایران ساره بیات شهاب حسينی فیلم های روی پرده هزارتو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۴۷۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
وقتی «خانه خدا» سینماها را شلوغ کرد
همزمان با آغاز سفر عمره زائران ایرانی و در آستانه فرارسیدن موسم حج، از فیلم مستندی میتوان یاد کرد که حدود ۶ دهه قبل، از خانه خدا و مناسک حج ساخته شد و تماشاگران زیادی را به سینماها کشاند.
به گزارش ایسنا،مستند «خانه خدا» محصول ۱۳۴۵ است که به عنوان اولین مستند جدی ایران و به باور برخی، کاملترین سند سینماییِ جهان درباره مناسک حج - تا زمان ساخت فیلم - شناخته میشود.
«خانه خدا» فیلمی منحصر به فرد درباره مراسم و مناسک حج و از نخستین فیلمهای مستند است که در سال ۱۳۴۵ در سینماهای تهران و چند شهر دیگر به نمایش عمومی درآمد و با اقبال گسترده مردم روبهرو شد. این مستند حتی توانست به بازارهای جهانی راه پیدا کند و در بخش گستردهای از کشورهای مسلمان به نمایش درآید.
درباره نحوه تولید «خانه خدا» ابهامات زیادی وجود دارد. پژوهشگران مختلف در نوشتههای خود، اطلاعاتی ضد و نقیض، درباره عوامل این مستند ارائه دادهاند. برخی مونتاژ فیلم را نتیجه کار ابراهیم گلستان دانستهاند و تعدادی نیز نام ابوالقاسم رضایی و جلال مقدم را به عنوان تدوینگر آوردهاند. در برخی منابع پژوهشی گفتار فیلم را از آنِ ابراهیم گلستان میدانند حال آن که نظر محقّقانی دیگر بر آن است که روایت اولیه را محمود سعادت و حمزه رحمانی نوشتهاند و گلستان تنها متن آن دو را بازنگری و ویرایش کرده است. حتی در مورد کارگردان فیلم هم اتفاق نظر وجود ندارد. در عنوانبندی نام کارگردان نیامده و شاید همین سبب شده برخی این عنوان را به جلال مقدم منتسب کنند.
درباره این مستند محمد تهامینژاد گفته است: «از زمان تولید «خانه خدا» تا کنون همواره این پرسش مطرح شده که کارگردان این فیلم چه کسی بوده؛ این در حالی است که در تیتراژ فیلم، از اشاره مستقیم به این عنوان پرهیز شده و تهیهکننده (استودیو ایرانفیلم که محل فعلی خانه سینماست) ترجیح داده هیچ اسمی از کارگردان نباشد.
سالها قبل، جلال مقدم در گفتوگویی با مجله «نگین» گفته بود این فیلم کارگردان مشخصی نداشته و به همین دلیل نام کسی در تیتراژ قید نشده است اما نکته اینجاست که در نسخه ویدیویی این فیلم و در تیتراژ انگلیسی آن که سالها قبل در آمریکا توزیع شد، نام ابوالقاسم رضایی به عنوان کارگردان و جلال مقدم به عنوان مشاور تهیهکننده قید شده است. همچنین در نامهای که در حاشیه یکی از نمایشهای محدود این فیلم (درخانه شهریاران جوان) توسط زندهیاد نعمت حقیقی فرستاده شد به صراحت به این نکته تاکید و اشاره شده بود که فیلم «خانه خدا» متعلق به ابوالقاسم رضایی و ساخته اوست.»
در این زمینه بخوانید:
بالاخره «خانه خدا» را چه کسی ساخته است؟
گفته شده است که ابوالقاسم رضایی چهار فیلمبردار (احمد شیرازی، محمود ایثاری، عباس دستمالچی و نعمت حقیقی) را با تجهیزات کامل به عربستان سعودی برد و هر یک از آنها جدا از هم صحنههایی را روی نوار سلولویید ضبط کردند؛ بدون آن که سهم هر یک پس از تدوین فیلم مشخص باشد. در تیتراژ این فیلم که ابتدا با آوازی از علی بهاری آغاز میشود اسامی همه عوامل با عنوان "حاجی" ذکر شده است.
از مستند «خانه خدا»، نگاتیوی باقی نمانده و چند سال قبل از روی پزیتیوهای بهجامانده از آن، نسخهای به سفارش فیلمخانه ملی ایران در «شرکت پیشگامان سینمای آریا» ترمیم و بازسازی شد که در بهار سال ۱۳۹۶ در جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد و دو سال بعد هم کانون فیلمِ خانه سینما با برگزاری یک نشست تخصصی آن را دوباره نمایش داد.
در طول این سالها چنین فیلمی با این ویژگیها و با تغییرات ایجاد شده در مکانهای برپایی مناسک حج ساخته نشده، در صورتی که براساس برخی منابع مستند «خانه خدا» گویا به ۸۲ کشور فروخته شده بود و تولیدی بسیار سودآور محسوب میشده است.
در ادامه بخشی از مراحل بازسازی مستند «خانه خدا» را که در فیلمخانه ملی ایران انجام شده و نسخه کامل آن در فضای مجازی موجود است، مشاهده میکنید:
انتهای پیام