Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمیدرضا حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه ۸۷۰ عامل بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد، ابراز داشت: خوشبختانه طی هفت‌ماهه نخست سال کمتر از 10 رأس دام مبتلابه بیماری شناسایی و سریعاً از گله جدا شدند تا اقدامات درمانی برای آن ها صورت گرفته و یا معدوم شوند.

وی با بیان اینکه دامپزشکان استان سمنان بر اساس جدول به دامداری‌ها مراجعه می‌کنند، افزود: با توجه به اهمیت حوزه سلامت در طول یک سال کاری بر روی بیماری‌های شاخص ازجمله سل و تب مالت، تقویم و برنامه زمان‌بندی مشخص تدبیر شد که در شش‌ماهه اول و دوم امسال نیز طبق روال سنوات قبل دامپزشکان دامداری‌های صنعتی را مورد بازدید قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فعالیت ۱۵ شرکت پلاک کوبی در استان سمنان

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان بابیان اینکه بر اساس برنامه پیشگیرانه بیماری هاری کار واکسیناسیون سگ‌های گله انجام می‌شود، ابراز داشت: پیشگیری از بیماری آنفولانزای حاد پرندگان در دستور برنامه کاری قرار دارد که تا کنون در استان و بر اساس سیستم پایش و رصد و مراقبت، خوشبختانه این بیماری مشاهده و گزارش نشده است.

حسینی در ادامه تصریح کرد: طی هفت‌ماهه نخست سال جاری ۹ هزار نفر روز در کارگاه‌های آموزشی مختلف با موضوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مورد آموزش قرار گرفتند که این آشنایی می‌تواند بسیار کمک کند تا خود مردم به‌نوعی نظارت و اقدام کنترلی بیشتر در راستای پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام داشته باشند.

وی با بیان اینکه پلاک‌کوبی طرح بسیار خوبی در راستای پیشگیری از قاچاق دام به شمار می‌رود که متولی اصلی آن جهاد کشاورزی و دامپزشکی هستند، ابراز کرد:  ۱۵ شرکت پلاک‌کوبی در سطح استان فعال محسوب می‌شوند و پیشرفت فیزیکی طرح پلاک کوبی دام سنگین در سطح استان ۷۰ درصد و در دام سبک با توجه به اینکه عشایر تازه مستقر شدند ۳۰ درصد گزارش می‌شود.

راه‌اندازی کشتارگاه بسطام 

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان بابیان اینکه پنج کشتارگاه فعال در استان وجود دارد، ابراز داشت: کمیته متشکل از کارشناسان دامپزشکی محیط‌زیست و بهداشت با محوریت استاندار و فرمانداران شهرستان در این برنامه ممیزی دوره‌ای فعالیت دارند اما آن چیزی که محیط‌زیست تحت عنوان آلودگی از آن یاد می‌کند پساب و سیستم فاضلاب است.

 حسینی در ادامه تصریح کرد: کشتارگاه بسطام طبق آخرین بازدید دارای نواقصی بود که رفع آن در دستور کار قرار دارد و از سویی با توجه به اینکه شهرداری بسطام زمینی را معرفی کرده و مقرر شد طی بازه زمانی سه‌ساله کشتارگاه جدیدی در این شهر احداث شود.

وی افزود: در مورد کشتارگاه بسطام بر نیاز حداقلی موافقت به عمل آمد که پس از معرفی مسئول فنی بهداشتی مجموعه و بخشی از نواقصی که موردنظر دامپزشکی، بهداشت و محیط‌زیست برطرف و کشتارگاه مجدد فعالیت کند و هم‌زمان نیز کشتارگاه جدید توسط شهرداری بسطام ساخته و راه‌اندازی شود.

سامان‌دهی کشتار دام در روستاها

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان بابیان اینکه در طرح سامان‌دهی کشتار روستایی می‌بایست شهرها و روستاهای نزدیک به مرکز شهر کشتار را در کشتارگاه‌ها انجام دهند، اضافه کرد: برای روستاهایی که بعد مسافت دارند نیز با همکاری بخشداری و دهیاران مقرر شد مکان‌هایی را با نظارت دامپزشکی تعریف کنند که شرایط حداقلی بهداشت را داشته باشد.

حسینی بابیان اینکه دامپزشکی نظارت از این مراکز را نیز در دستور کار خود دارد، اضافه کرد: سامانه ۱۵۱۲ برای این موضوع در نظر گرفته شد تا روستاییان بتوانند تخلفات کشتار غیرمجاز را اطلاع‌رسانی کنند تا موضوع مورد رسیدگی واقع شود.

کد خبر 4760782

منبع: مهر

کلیدواژه: حمیدرضا حسینی دامپزشکی استان سمنان کشتارگاه دام واحدهای دامداری آنفولانزای فوق حاد پرندگان بوشهر بارش باران ایلام گرگان خطبه های نماز جمعه اربعین 98 مشهد شهرکرد سانحه تصادف شهادت امام رضا ع قزوین اربعین حسینی استانداری سمنان بیرجند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۴۹۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری تب نزله‌ای بدخیم


 به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛رئیس شبکه دامپزشکی جغتای گفت: تب نزله‌ای بدخیم بیماری حاد و کشنده‌ای است که صرفاً در گاو ظاهر می‌گردد و بین حیوانات اهلی تنها گاو و گاومیش به این بیماری مبتلا شده و علائم ظاهری را از خود نشان می‌دهند.

دکتر ابراهیم سپهر، افزود: این بیماری علائمی چون، تب بین ۴۰ تا ۴۱.۵ درجه سانتی‌گراد، ریزش آب از بینی که ابتدا مخاطی، سپس چرکی و بعد زرد رنگ شده و تشکیل عفونت می‌دهد، کدر شدن قرنیه و پرخونی مویرگ‌های سفیده چشم که به کوری می‌انجامد، زخم‌های داخل دهان، روی لب‌ها و سطح داخلی لثه، تورم عقده لنفی و ملامسه آنها بصورت ظاهری، نشانه‌های عصبی بیماری به ویژه ناهماهنگی دستگاه‌های حرکتی، لرزش ماهیچه‌ها و ضعف دست و پا، در اوائل بیماری دام دچار یبوست شده و سپس دچار اسهال می‌شود که در هر دو صورت دفع مدفوع با درد همراه است.

او گفت:در این حالت دفع ادرار به صورت قرمز رنگ می‌باشد، اسهال و کم آبی بدن، حیوان دهانش را باز نگه داشته، نفس نفس می‌زند و در عرض سه روز پس از ظهور اعلائم اولیه دام تلف می‌شود.

 رئیس شبکه دامپزشکی جغتای افزود:با توجه به اینکه ویروس عامل بیماری از گوسفند به گاو منتقل شده و بنابراین، این بیماری در مناطقی که گاو و گوسفند‌ها در کنار یکدیگر نگهداری می‌شوند بیشتر دیده می‌شود، از نگهداری گاو و گوسفند در یک مکان جدا خوداری کنند.

دیگر خبرها

  • ملزم بودن رعایت پرهیز‌های دارویی آنتی بیوتیکی طیور زنده قبل از ارسال به کشتارگاه‌ها
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • واکسیناسیون بیش از ۴۰۰۰ رأس دام علیه بیماری آبله گوسفندی در بدره
  • سمنان در صدر لیست تنوع داروی دامی
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام
  • هفته سلامت، نقش فعالیت‌های تشخیصی آزمایشگاهی دامپزشکی در بهداشت دام
  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری تب نزله‌ای بدخیم
  • نظارت و بازرسی مستمر از مراکز دارویی درمانی و مایه کوبی دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه
  • تبدیل به ضایعات بیش از ۳ هزار کیلوگرم گوشت مرغ در بیرجند