Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@07:47:46 GMT

افزایش 15 درصدی سطح زیرکشت زعفران در تایباد

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۵۱۶۹۸

افزایش 15 درصدی سطح زیرکشت زعفران در تایباد

ایسنا/خراسان رضویمدیر جهاد کشاورزی تایباد گفت: در سال زراعی جاری سطح زیر کشت زعفران در این شهرستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 درصد افزایش داشته است.

محمد میری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در سال جاری 6850 هکتار از اراضی مستعد این شهرستان زیر کشت زعفران است که پیش‌بینی می‌شود بیش از 25 تن زعفران خشک برداشت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه هر هکتار زعفران بالغ بر یک صد نفر روز اشتغال‌زایی را به همراه دارد، افزود: در مجموع قریب به 700 هزار نفر روز سالانه در امر کاشت، داشت و برداشت زعفران در این شهرستان به کار گرفته می‌شوند.

میری مطرح کرد: میانگین عملکرد کلاله خشک زعفران در هر هکتار در سال زراعی جاری 4/4 کیلوگرم است که با اقدامات صورت گرفته شامل پایش مرتب مزارع توسط کارشناسان مدیریت، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، رعایت اصول تغذیه صحیح، کنترل به موقع علف‌های هرز، نظارت بر روند حمل پیاز، رعایت اصول به‌زراعی و... سبب افزایش این محصول نسبت به سال قبل شده است.

وی به حمایت‌ها و پیگیری‌های ریاست سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی و وزیر جهادکشاورزی در خصوص خرید حمایتی زعفران تصریح کرد: این امر به جهت حمایت از زعفران‌کاران و ثبات بازار زعفران و جلوگیری از فعالیت دلالان و واسطه‌ها و افراد سودجو توسط سازمان تعاون روستایی از 12 آبان‌ماه جاری در استان اجرایی خواهد شد.

مدیر جهادکشاورزی تایباد اظهار کرد: این طرح در قالب چهار گرید قیمتی بر اساس شرایط و استاندارد بورس شامل پوشال معمولی هر کیلوگرم ۸۲ میلیون ریال، پوشال مرغوب هر کیلوگرم ۹۰ میلیون ریال، شبه نگین هر کیلوگرم ۹۵ میلیون ریال و زعفران نگین هر کیلوگرم ۱۰۵ میلیون ریال تعیین شده است.

وی گفت: در شهرستان 2 واحد فرآوری و بسته‌بندی زعفران فعال بوده که با پیگیری‌های صورت گرفته متقاضیان جدید به تعداد سه واحد نیز پیگیر اخذ مجوزهای مربوطه هستند.

میری افزود: همچنین در سال زراعی جاری بیش از 250 تن انواع کودهای شیمیایی ازته؛ فسفاته و پتاسه یارانه‌ای بین زعفران‌کاران توزیع شده و توصیه به مصرف کودهای آلی نیز در دستور کار بوده است.

وی با توجه به آلودگی پیاز زعفران در بعضی مناطق به آفت کنه و بیماری باکتریایی «بولخولدریا» افزود: در این زمینه اطلاعیه‌های فنی لازم صادر و نظارت بر جابه‌جایی پیاز زعفران در سال زراعی گذشته تمامی مزارع توسط کارشناسان این مدیریت رصد و مزارع مشکوک مشخص و توصیه‌های لازم به کشاورزان داده شد. برای کنترل مشکلات مربوط به پوسیدگی پیاز زعفران در سال زراعی جاری استفاده از ترکیبات بیولوژیک مانند قارچ‌های مفید «تریکودرما» و  «مایکوریزا» در دستور کار این مدیریت قرار گرفته است.

میری خاطر نشان کرد: زعفران‌کاران ضمن رعایت توصیه‌های صورت گرفته و توجه به اطلاعیه‌های صادره توسط شبکه مراقبت شهرستان از مصرف سموم شیمیایی در مزارع خودداری و صرفا با رعایت اصول به‌زراعی از قبیل خودداری از آبیاری اضافی؛ مصرف متعادل کودها؛ محلول‌پاشی بعد از برداشت گل؛ رعایت عمق و تراکم مناسب کشت و استفاده از پیاز سالم  و افزایش عملکرد در واحد سطح به جای افزایش سطح زیر کشت نسبت به تولید محصول سالم اقدام نمایند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: زعفران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۵۱۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۵.۶ درصدی اهدای خون همدانی‌ها در سال گذشته

افشین محمدی گفت: طی سال گذشته در استان همدان ۴۴ هزار و ۳۳۲ واحد خون و ۸۷۲ واحد پلاکت فرزیس اهداء شده که این میزان اهدای خون به نسبت سال ۱۴۰۱ حدود ۵.۶ درصد افزایش داشته است.

وی همچنین با اشاره به اهدای ۳۸۷۲ واحد خون و ۹۹ واحد پلاک فرزیس در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ در استان همدان افزود: در سال گذشته ۱۰ هزار و ۷۱۵ واحد از مازاد نیاز خون استان همدان به سایر استان‌ها ارسال شده است.

محمدی بیان کرد: فرآورده‌های خونی دارای تاریخ انقضاء هستند بنابراین برای اینکه تاریخ فرآورده‌های خونی نگذرد بعد از پاسخگویی و تأمین نیاز بیمارستان‌های سطح استان، مازاد فرآورده‌های خونی با هماهنگی لازم از طریق شبکه ملی خون‌رسانی به سایر استان‌ها ارسال می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان همدان تصریح کرد: در همین رابطه تهران، زاهدان و بندرعباس از جمله استان‌هایی بوده‌اند که فرآورده‌های خونی مازاد نیاز استان همدان در سال گذشته به این استان‌ها ارسال شده است.

وی با اشاره به همکاری خوب مردم استان همدان در زمینه اهدای خون یادآور شد: در حال حاضر در استان، شهرستان‌های همدان و ملایر دارای مرکز خونگیری ثابت هستند و در این رابطه مرکز خونگیری همدان همه‌روزه صبح و بعدازظهر و مرکز خونگیری ملایر همه روزه از صبح تا ظهر دارای فعالیت است.

محمدی اضافه کرد: تیم سیار انتقال خون استان برای تسهیل در اهدای خون سایر شهرستان‌ها، یک روز در ماه به شهرستان اسدآباد، دو روز در ماه به شهرستان تویسرکان و سه روز در ماه به شهرستان نهاوند اعزام می‌شوند.

وی ادامه داد: برای شهرستان رزن نیز در صورت همکاری فرمانداری این شهرستان در رابطه با تأمین فضای لازم و مناسب برای خونگیری دارای برنامه خواهیم بود و به منظور خونگیری و اهدای خون، همکاران تیم سیار را به صورت ماهانه مانند سایر شهرستان‌های استان به این شهرستان اعزام خواهیم کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • کشت زعفران در استان مرکزی ۱۵ درصد افزایش یافت
  • افزایش ۳۰ درصدی خرید تضمینی برگ سبز چای در سال جاری
  • افزایش ۲۶ درصدی بارش در اردستان نسبت به سال آبی جاری
  • کشف حدود ۲۵ کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در تایباد
  • آغاز برداشت گندم از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • آغاز برداشت گندم از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • مبارزه علیه سن مادر در ۲۸ هزار هکتار از اراضی شهرستان همدان
  • بیش از ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در گرمه انجام شده است
  • سرانه مصرف برنج به ازای هر ایرانی ۳۵ کیلو است
  • افزایش ۵.۶ درصدی اهدای خون همدانی‌ها در سال گذشته