Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: وزارت کشور به موضوع ‌مهاجرت و حاشیه‌نشینی در خراسان جنوبی ورود کرد. ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۱ استانها خراسان جنوبی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، یدالله وحدانی‌نیا ظهر امروز در کارگروه پیشگیری از بافت‌های ناکارآمد در خراسان جنوبی اظهار داشت: دومین جلسه کارگروه پیشگیری از بافت‌های نا کارآمد را داریم قصه پر غصه‌ای که در هر جلسه آن را یادآوری می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: به علت خشکسالی پدیده مهاجرت، حاشیه‌نشینی و سکونت در بافت‌های ناکارآمد را در خراسان جنوبی شاهدیم. 

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی افزود: بحث مهاجرت و تخلیه روستاها موضوعی است که همواره مدنظر است چون روستاهایی در خراسان جنوبی داریم که برخی از آنها به طور کامل تخلیه شده و در حوزه پیشگیری از وقوع جرم در تلاش هستیم با برگزاری جلسات مختلف دستگاه‌ها را دور هم جمع کنیم تا در راستای جلوگیری از مهاجرت‌ها برنامه‌هایی را در نظر بگیرند.

وحدانی‌نیا بیان کرد: برنامه‌هایی که پیگیری می‌شود دو هدف دارد یکی پیشگیری از مهاجرت روستاییان و دیگری پیشگیری از تخریب اراضی ملی است.

وی عنوان کرد: وزارت کشور در بین 31 استان از هر استان یک شهرستان محروم را شناسایی کرده که از خراسان جنوبی نهبندان به عنوان اولویت شناخته شده است و برنامه‌ها با اولویت قرار دادن نهبندان باید اجرایی شود و شهرستان های مرزی اعم از درمیان و زیرکوه از دیگر اولویت‌های اجرای این برنامه‌ها است.

اقدامات سازندگی سپاه در روستاها از مهاجرت و حاشیه نشینی جلوگیری کرده است‌‌مهاجرت در استان البرز معکوس شد؛ افزایش بازگشت روستاییان به محل سکونت قبلینرخ پایین بیکاری در آذربایجان شرقی به دلیل مهاجرت نیروی کار بومی به شهرستان‌های دیگر است

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: باید استعداد سنجی و نیازسنجی روستاها مورد توجه قرار گیرد تا با اقدامات انجام شده به جایی برسند که خود مستقل شوند و در انتظار دست یاریگری نباشند.

آب شرط اصلی ماندگاری روستائیان است

معاون برنامه ریزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در این جلسه با بیان اینکه دبی آب از سال گذشته که 600 متر مکعب بوده امسال به200 متر مکعب رسیده است اظهار داشت: 6 هزار و 252 رشته قنات در خراسان جنوبی در روستاها وجود دارد که در برخی از روستاها قنات تنها منبع آب شرب، کشاورزی و دامداری است.

بیجاری افزود: آب شرط اصلی ماندگاری روستائیان است که اگر نباشد روستاها تخلیه می‌شوند هرچند احیا و بازسازی قنوات نقش مهمی در ماندگاری روستاها دارند که بیشتر مورد توجه جهاد کشاورزی است.

وی از احداث 7 هکتار گلخانه از ابتدای سال در استان خبر داد و گفت: پرونده 12 هکتار نیز در بانک‌ها است و امسال تفاهم نامه احداث گلخانه بالغ بر 750 هکتار منعقد شده که هیچ محدودیتی در این راستا نداریم.

بنیاد برکت معین اقتصادی شهرستان نهبندان است

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی نیز اظهار داشت: با پیگیری‌های اخیر استاندار و اقداماتی که در این حوزه در راستای توانمندسازی شهرستان‌های کمتر توسعه یافته که با بحران مهاجرت مواجه هستند طبق پیگیری‌هایی انجام شده موفق شدیم تفاهم نامه با نهادهای حمایتی انعقاد کنیم تا معین اقتصادی برای شهرستان‌های خراسان جنوبی باشند.

عالیه خواجوی با بیان اینکه بنیاد برکت معین اقتصادی شهرستان نهبندان است و قرار است الگوی قلعه گنج در این شهرستان محقق شود افزود: دستیابی به معیشت پایدار و تثبیت جمعیت در این شهرستان مورد توجه است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: بسیج سازندگی معین اقتصادی شهرستان زیرکوه است و اولویت کار در این حوزه اجراسازی طرح مقدماتی توسعه سند زیرکوه است که در حال انجام است.

خواجوی با بیان اینکه درح ضریب محرومیت زیادی دارد و معین اقتصادی آن کمیته امداد است افزود: برای شهرستان مرزی درمیان نیز پیگیر هستیم تا بنیاد علوی معین اقتصادی و حمایتی برای درمیان باشد.

وی بیان کرد: هرچند بیرجند مرکز خراسان جنوبی است اما به دلیل تعدد روستاها بعد مسافت و دهستان‌های محروم که دارد بخش مرکزی بیرجند می‌تواند گزینه‌ای پایلوت باشد تا دستگاه‌های مربوطه اولویت لازم را در نظر بگیرند.

خواجوی افق برنامه‌ها را برای نهبندان 5 سال و برای دیگر شهرستان‌ها دو سال عنوان کرد و افزود: در شهرستان نهبندان علاوه بر اینکه بنیاد برکت معین اقتصادی آن است وزارت کشور هم برای توسعه آن در قالب هر استان یک شهرستان محروم برنامه دارد.

توسعه روستاها باید همه جانبه و در همه ابعاد دیده شود

نماینده فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار داشت: مهارت‌های آموزشی را در بخش‌های مختلف شهری و روستایی آموزش می‌دهیم تا حدودی از مهاجرت‌ها در مناطق روستایی کاهش یابد.

حق‌پرست با بیان اینکه چرخه‌ای که لازم است تا اشغال پایدار در روستاها به اثر بخشی برسد این است که هر کدام از دستگاه‌های حاضر از مدل واحد برای توانمندسازی پیروی نمی‌کنند هر کدام بر اساس مأموریت خود برنامه‌ها را دنبال می‌کنند افزود: توسعه روستایی باید خاص همان منطقه باشد و نتایح برای خود آن مردم باشد.

وی اظهار داشت: توسعه باید همه جانبه و در همه ابعاد دیده شود که در این راستا در 10 دهستان کار خود را در قالب آموزش‌های فنی حرفه‌ای انجام می‌دهیم .

الگوی قلعه گنج برگرفته از طرح ترسیب کربن در خراسان جنوبی بود

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی نیز بیان کرد: طرح ترسیب کربن پروژه موفقی بود و در واقع قلعه گنج الگو از ما گرفت اما زود نتوانستیم به نتیجه برسیم این طرح از ده سال قبل انجام شده و در استان دو بار تمدید شده است.

باقری افزود: در حال حاضر در 20 دهستان طرح‌های آبخیزداری در حال اجرا است که در ماندگاری مردم بسیار مفید است و آمادگی وجود دارد تا در هر کجای دیگر که نیاز است اجرایی شود.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه درحال حاضر 14 میلیون و 500 هزار هکتار از اراضی استان عرصه‌های طبیعی است که 97 درصد آن در اختیار منابع طبیعی است.

کمبود نیرو عامل حرکت لاک پشتی طرح کاداستر

باقری افزود: کمبود نیروی انسانی سبب شده کاداستر با حرکت لاکپشتی حرکت کند و در امر توسعه و توانمندسازی روستاها باید براساس نیاز روستائیان اقدام شود.

وی گفت: اعتبارات طرح‌های آبخیزداری در سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی 16 میلیارد تومان بوده که امسال به 31 میلیارد تومان افزایش یافته است

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار داشت: تاکنون برای بیش از 13 میلیون هکتار، سند مالکیت اخذ شده است و با توجه به موفقیت اجرای طرح در خراسان جنوبی 230 گروه داخلی و خارجی از طربح ترسیب کربن آن بازدید و الگو براری کردند.

وی تصریح کرد: اعتبارات ما از صندوق توسعه ملی افزایش یافته و آمادگی داریم در هر دهستان که اعلام شود طرح‌های آبخیزداری را اجرا کنیم. بیشترین عرصه‌ها در اختیارات منابع طبیعی است و بیش از 13 میلیون هکتار سند مالکیت گرفتیم اما متأسفانه کمبود نیروی انسانی سبب شده طرح کاداستر حرکت لاک پشت را داشته باشد.

نماینده سازمان برنامه و بودجه خراسان جنوبی نیز در این جلسه از تهیه سند توسعه روستایی خبر داد و گفت: تدوین بخشی از سند تا آخر امسال به نتیجه می‌رسد و امیدواریم تا برنامه ششم تمام روستاها از این سند برخوردار شوند.

عباسی، ادامه داد: مرز و اهمیت حفظ جمعیت مرزی مهم‌ترین شاخص در تدوین سند روستایی است.

به جای رفع مشکلات به دنبال اجرای پایلوت هستیم

رئیس اداره اشتغال کمیته امداد خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه مشکل اساسی که سبب شده طرح‌ها هرساله اجرا شود اما همچنان شاهد روند مهاجرتها باشیم این است که گاهی از اصل موضوع غافل مانده‌ایم اظهار داشت: به جای اینکه در این سالها مشکلات را حل کنیم به دنبال برنامه اجرایی جدید در قالب پایلوت بودیم.

خالدی افزود: از دل کارگروه‌های متعدد پایلوت‌های زیادی در می‌آید و قابلیت ارزیابی شاخصی وجود ندارد که دنباله کار به کجا رسیده است؟ برای مردم چه کار به درد به خوری انجام شده است؟ این مضوعات شاید یکی از دلایل اصلی آن باشد که روستاها را به درستی نمی‌شناسیم.

وی با بیان اینکه به دنبال اجرای پایلوت‌های مختلف در روستاهای مختلف استان هستیم اما به جای این پایلوت‌ها بیاییم گیر مشکلات را پیدا کنیم اظهار داشت: کارگروهای مختلف ما نتوانسته است ارزیابی کند که یک فرزند روستایی و یک جوان روستایی با جوان شهری چه تفاوت‌هایی دارد و برای ایجاد اشتغال پایدار جوان روستایی چه اقداماتی باید انجام داد.

خالدی با بیان اینکه مرکز مدیریت شغلی که ایده‌های نخبه پرروی داشته باشد در روستاها باید ایجاد شود افزود: مرکزی که شامل افراد حقیقی و حقوقی باشد تا برای جوان بیکار روستایی چاره اندیشی کند. از صاحب نظران دعوت کند نظریه پردازی درست انجام دهند.

وی با بیان اینکه نباید از پشت میز در اتاق‌های بسته برای جوان روستایی که نیازهای اصلی او را نمی‌دانیم برنامه ریزی کنیم گفت: باید موانع کسب و کار را بررسی کنیم.

انتهای پیام/ش

R41348/P/S6,56/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۵۶۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه قطعی وزارت نفت خاموشی فلرها در پارس جنوبی است

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی کشور یکی از برنامه‌های مهم وزارت نفت را خاموشی فلرها دانست و گفت: این فلرها بر اساس برنامه زمانبندی خاموش و به ارزش افزوده تبدیل می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از عسلویه مرتضی شاهمیرزایی ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی راهکارهای تحقق حداکثری جهش تولید با مشارکت مردمی در صنعت ارز آفرین پتروشیمی در شرکت پتروشیمی بوشهر را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: مشعل‌های صنایع و شرکت‌ها و صنایع مختلف مستقر در منطقه پارس جنوبی باید خاموش شوند.

معاون وزیر نفت افزود: برنامه قطعی وزارت نفت و نظام، خاموشی فلرها است.

فلرها، سلامتی مردم عسلویه را نشانه گرفته است

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی کشور اضافه کرد: از هم اکنون که پروژه‌ها در حال اجرا هستند در مورد مصرف بهینه انرژی برنامه‌ریزی لازم صورت بگیرد.

وی با بیان این که فلرها برای اضطرار و موارد خاص هستند، خطاب به مدیران فنی و طراحان گفت: اقدامات تکمیلی برای مهار فلرها انجام شود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی بوشهر هم از افزایش رشد 37 درصدی تولید این پتروشیمی در سال گذشته نسبت به سال ماقبل آن خبر داد و گفت: پتروشیمی بوشهر در سال گذشته با 510 میلیون دلار صادرات در این شاخص رشد 18 درصدی ثبت کرد.

جواد حاتمی کسب درآمد 20 هزار میلیارد تومانی را از دیگر موفقیت‌های شرکت پتروشیمی بوشهر در سال قبل دانست و بیان کرد: ظرفیت تولید شرکت پتروشیمی بوشهر حدود 9 میلیون و 248 هزار تن است که ضمن تامین خوراک صنایع دیگر بخش از آن به عنوان محصول نهایی صادر می‌شود.

ایران در برداشت گاز از میادین مشترک از قطر پیشی گرفت/ احداث 50 پالایشگاه و پتروشیمی

وی از راه‌اندازی فاز دوم این پتروشیمی خبر داد و تصریح کرد: یکی از مسائل و مشکلات پتروشیمی بوشهر تهیه خوراک است که با توجه به راه‌اندازی فاز دوم در آینده نزدیک نیاز است سهمیه خوراک این مجموعه افزایش یابد.

انتهای پیام/190

 

دیگر خبرها

  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • آب شرب روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • ابلاغ برنامه‌های ارتقای بهره‌وری به دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی
  • آب شرب ۱۰۰ درصد روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • آزادی ۶ مرزبان بازداشت شده در شرق کشور
  • تصمیم جدید برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه
  • برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه تصمیم‌گیری می‌شود
  • راه‌های دسترسی شهرستان خوسف به روستاها مختل شد
  • خراسان جنوبی در محاصره سیل ؛ بعضی روستاها تخلیه شدند | انسداد برخی محورهای مواصلاتی + تصاویر
  • برنامه قطعی وزارت نفت خاموشی فلرها در پارس جنوبی است