Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس پژوهشگاه نیرو از تضمین این پژوهشگاه به بخش خصوصی برای بازگشت سرمایه در پروژه‌های تحقیق و توسعه (R&D) برق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، محمدصادق قاضی‌زاده در نشست خبری که در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه  بین‌المللی صنعت برق ایران برگزار شد، با تاکید بر اینکه ماموریت پژوهشگاه نیرو بررسی آینده و تدوین ره‌نگاشت در همه حوزه‌های فناوری است که در بازار برق و انرژی شانس خواهند داشت، اظهار کرد: در این راستا ره نگاشت‌های طرح‌های توسعه فناوری را تعریف و آغاز به حمایت کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس پژوهشگاه نیرو با بیان این‌که هدف پژوهشگاه تسهیل کردن بخش خصوصی کشور در حوزه توسعه فناوری است، اظهار کرد: در تلاشیم که در شرکت‌های خصوصی واحدهای تحقیق و توسعه شکل بگیرند یا شرکت‌های خصوصی با شرکت‌های دانش بنیان راهبری داشته باشند.


قاضی‌زاده ادامه داد: در این راستا با سندیکای تجهیزات برق تفاهم نامه‌ای امضا کردیم تا با همکاری یکدیگر با شرکت‌های بخش خصوصی ارتباط برقرار کنیم و شرکت‌های دانش بنیان را حمایت کرده و بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان را به یکدیگر متصل کنیم.


وی تصریح کرد: نگاه ما در پژوهشگاه نیرو این است که هم نیازهای عاجل صنعت برق را پوشش دهیم و هم براساس 40 سند توسعه فناوری تدوین شده در پژوهشگاه نیرو عمل کنیم

.
رئیس پژوهشگاه نیرو ادامه داد: در این خصوص در بخش‌های مختلف توسعه فناوری های مربوط به صنعت برق وارد شده ایم که از آن جمله می توان به بومی‌سازی ساخت توربین بادی، افزایش 70 درصدی بهره‌وری کولرهای آبی با حمایت از شرکت‌های فن‌آور، ایجاد 500 میلیارد تومان ارزش افزوده با افزایش ظرفیت نیروگاهی که این رقم تا پایان سال به 2000 میلیارد تومان خواهد رسید، اشاره کرد. 


مدیر پژوهشگاه نیرو در ادامه در مورد چالش های این پژوهشگاه توضیح داد: نخستین چالش پژوهشگاه مقبولیت هزینه‌کرد و دومین چالش تامین منابع است. آن چه که باعث شد رویکرد تحقیقات در وزارت نیرو اصلاح شود، این بود که قرار شد مسیری دنبال کنیم که هزینه‌کرد در تحقیقات به نتیجه برسد و مطلوب تلقی شود.


قاضی زاده ادامه داد: در این راستا فرآیندی اتخاذ می‌کنیم که ریل گذاری مناسبی صورت بگیرد و  دانشگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی بتوانند فعالیت موثری داشته باشند. در این راستا به بخش خصوصی که سرمایه‌ای به واحدهای تحقیق و توسعه وارد کند، تضمین بازگشت سرمایه می‌دهیم و اگر سرمایه‌اش بازگشت نداشت، به آن خسارت پرداخت خواهیم کرد.


مدیر پژوهشگاه نیرو با اشاره به استفاده از منابع دولتی نیز گفت: همچنین وزارت نیرو در نظر دارد در قسمتی که می‌خواهد از سوی دولت کمک تامین مالی بگیرند، از تلاطم‌ها فاصله داشته باشند، یعنی دولت اعلام کند منابع حاصل از بخش مشخصی را به واحدهای تحقیق و توسعه اختصاص می‌دهد.


به گفته قاضی زاده یکی از دستاوردهای پژوهشگاه توضیح داد: تبدیل ضایعات به انرژی در دست کار است و پژوهشگاه در این مورد در حال انجام اقداماتی است.


 
افزودن۴۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌ها از محل بهینه‌سازی
در ادامه مراسم، بابک امینی - مدیر دفتر برنامه‌ریزی پژوهشگاه - با بیان این‌که سه دغدغه اصلی در حوزه پژوهش صنعت برق وجود دارد توضیح داد: حوزه نخست فناوری، حوزه دوم علوم انسانی و حوزه سوم تجهیزاتی است که در صنعت برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حوزه فناوری باید به یک سری نیازهای کوتاه مدت، یک سری نیازهای میان مدت و نیازهای بلند مدت پاسخ داده شود. در حوزه علوم انسانی نیز گروه‌های پژوهشی مشخصی را تعیین کرده‌ایم تا مثلا زمانی که پدیده ریزگرد و قطع برق در خوزستان رخ می‌دهد، بازخورد اجتماعی بررسی شود.


مدیر دفتر برنامه ریزی پژوهشگاه در مورد دستاوردهای پژوهشگاه نیرو تصریح کرد: مهمترین دستاورد افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها بود و برنامه این است که تا ۴۰۰ مگاوات در سال جاری با استفاده از بهینه سازی سیستم‌های موجود به ظرفیت نیروگاه‌ها اضافه کنیم تاکنون بیش از ۱۰۰ مگاوات اضافه شده است./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: 13 آبان راهپیمایی 13 آبان پدافند غیرعامل ۱۳ آبان روز استکبار ستیزی نماز جمعه شهادت امام رضا ع اردبیل استان همدان نمایشگاه برق برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۵۹۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام ‌حوزه‌های فناورانه در کیش به توسعه می‌رسند

با صرف درست و هدفمند منابع و هزینه‌ها، احتمال ثمردهی و موفقیت استارت آپ‌ها افزایش یافته و با سرعت بیشتری شاهد تحولات فناورانه و رشد نوآوری در جزیره کیش خواهیم بود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کیش، درخصوص لزوم هدایت دقیق فعالان حوزه نوآوری در جزیره کیش، باید از بین حدود 2500 حوزه فناورانه موجود در کشور که برای آنها وقت و سرمایه صرف شده است، به سمت فناوری‌هایی پیش رفت که تنها در جزیره کیش امکان رشد و توسعه آنان وجود داشته باشد. این در حالی است که سرمایه‌گذاران هم به واسطه فرصت‌های قابل توجه کیش در این زمینه رغبت بیشتری جهت سرمایه‌گذاری پیدا خواهند کرد.‎

‎علیرضا فراهانی روز یکشنبه در نشستی در همین رابطه در خصوص زمینه‌های جذاب فعالیت نوآورانه در این جزیره، اظهار داشت: از جمله فناوری‌های نوآور که به سرعت می‌تواند در جزیره کیش توسعه یافته و به نتیجه برسد، حوزه‌هایی است که ارتباط مستقیم با دریا دارد. به عنوان مثال در حوزه شیلات می‌توان به بحث گیاهان و جانوران دریایی، دارویی و استحصال انرژی از امواج دریا اشاره کرد.

وی با تأکید بر اینکه نوآوری در جزیره کیش نیاز به شتاب و قدرت فزاینده دارد، تا توسعه و تحول در جزیره نمود بیشتری پیدا کند، افزود: از دیگر جذابیت‌های جزیره کیش برای نوآوری با قابلیت سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری است.گردشگری به عنوان یک مزیت جدی در کشور می‌تواند با چاشنی نوآوری همراه شده و در بخش‌های مختلف ازجمله گردشگری تفریحی و یا گردشگری سلامت فعالیت کند.

سرپرست مؤسسه علوم و فنون کیش تصریح کرد: از آنجا که کشور ما قابلیت ارائه خدمات باکیفیت و نسبتاً ارزان را در حوزه سلامت دارد، لذا اقبال بسیاری دربین کشورهای همسایه دارد، از این رو جزیره کیش با توجه به ظرفیت‌های خود می‌تواند شرایط حضور شرکت‌های نوآور در این حوزه را فراهم کرده و ضمن کمک به توسعه گردشگری، سلامت بازدهی زودهنگامی را نیز برای آنان به همراه داشته باشد.‎

فراهانی، حوزه انرژی را از دیگر ظرفیت‌های معرفی کیش به عنوان پایگاه نوآورانه دانست و گفت: منابع گازی و نفتی زیادی در کنار جزیره کیش تمرکز پیدا کرده است، که این امر می‌تواند یک امکان بی‌نظیر جهت حضور شرکت‌های دانش بنیان و ارائه ایده‌های نو با قابلیت اشتغال‌زایی و خلق پول را فراهم آورد.‎ حوزه فناوری اطلاعات نیز از دیگر حوزه‌های دارای جذابیت و مزیت در بحث نوآوری است و ما در جزیره کیش می‌توانیم سرمایه‌گذاری و حمایت‌های جدی نیز از این حوزه داشته باشیم.

وی ابراز داشت: فعالیت در این حوزه برای شروع نیاز به سرمایه‌گذاری، تجهیزات و فضای خاصی جز فراهم بودن بستر ارتباطات و اینترنت نداشته، از این جهت جزیره به لحاظ شرایط آب و هوایی و آرامش ذاتی می‌تواند بستر خوبی جهت مستقر شدن فعالان حوزه فناوری اطلاعات از جمله هوش مصنوعی، نرم‌افزار، سرویس‌های ابری و سایر زمینه‌ها جهت رشد و توسعه این بخش باشد.

‎وی در خصوص خدمات و حمایت‌های مرکز نوآوری مؤسسه علوم و فنون کیش افزود: در حال حاضر این مرکز علاوه بر بحث تأمین محل کار برای این شرکت‌ها، می‌تواند خدمات مشاوره‌ای نیز در خصوص أخذ مجوز دانش‌بنیان، دریافت تسهیلات و حوزه تجاری‌سازی محصولات به آنان ارائه دهد.‎

انتهای پیام/7558

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از ۱۱ واحد تولیدی با سرمایه خارجی در خراسان رضوی
  • ایجاد اشتغال برای ۱۲ هزار نفر توسط چینی ها در کرمان
  • تامین اعتبار مطالعات چهار پروژه شیلات استان اردبیل
  • بررسی آخرین وضعیت مناسبات اقتصادی ایران و همسایگان شمالی در وزارت امور خارجه
  • کدام ‌حوزه‌های فناورانه در کیش به توسعه می‌رسند
  • استاندارد کیفی و سرعت سوددهی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی + اینفوگرافیک
  • اختصاص هزینه‌های مالیاتی اپراتورها به پروژه‌های تحقیق و توسعه
  • تسویه ۱۹۰ میلیارد تومان از بدهی‌های آب و فاضلاب بوشهر
  • برگزاری همایش سرمایه‌گذاری «کرمان آیدکس ۲۰۲۴»
  • ریسک سرمایه‌گذاری در دریا باید کاهش یابد