پایان اجرای نمایشهای جشنواره تئاتر گیلان/فردا نتایج اعلام می شود
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۵۹۶۳۳
به گزارش خبرنگار مهر، از عصر روز پنجشنبه ۹ آبان ماه بود که چراغ آغاز سی و یکمین جشنواره تئاتر گیلان با اجرای نمایش «تئوری توطئه» به نویسندگی و کارگردانی «جواد لاله دوست» در سالن دکتر رحمدل مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیاء رشت روشن شد.
بعداز انتشار فراخوان سی و یکمین جشنواره تئاتر گیلان ۲۵ اثر از سوی هنرمندان گیلان به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که بیشترین آثار ارسالی به جشنواره مربوط به هنرمندان رشتی با ۱۳ اثر و سپس لنگرود با ۳ اثر، آستارا و شفت هر کدام با دو اثر و شهرهای انزلی، آستانه، صومعه سرا، فومن و لاهیجان هر کدام با یک اثر بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این آثار توسط سه داور آقایان «مهرداد هنرمند»، «ناصر ایزدفر» و «حمید ابراهیمی» مورد بازبینی قرار گرفت و در نهایت هفت اثر «تئوری توطئه» به کارگردانی جواد لالهدوست از بندرانزلی، «سواران دریا» فاطمه مولودی از رودسر، «سپندارمز» نیما جهانبین، «پری» مهرداد آبسالان، «کیفر یا خیلی خیلی خصوصی» وحید درویشی، «الیور توئیست» محمد پورجعفری و «موبی دیک» مهیار وقاری به مرحله نهایی سی و یکمین جشنواره تئاتر گیلان راه یافتند.
آثار راه یافته به مرحله نهایی این جشنواره براساس جدول زمان بندی شده طی سه روز از ساعت ۱۶ عصر پنجشنبه نهم آبان ماه در سه سالن دکتر رحمدل، شهید انصاری مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیاء رشت و سالن پلاتو اکبر رادی برای عموم به صورت رایگان نمایش درآمدند.
این آثار از سوی سه داور مطرح و برجسته کشور آقایان «حمیدرضا نعیمی»، «رضا مهدیزاده» و خانم «لیلی عاج» داوری شدند و جلسه نقد و بررسی این آثار نیز توسط «محمدحسین خدایی» از منتقدان تئاتر و عضو کارگروه نقد سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر، نقد و بررسی شد.
یکی از نکات جالب برگزاری این جشنواره استقبال پرشور علاقهمندان به حوزه هنر به ویژه تئاتر گیلان بود که در سه روز اجراها سالنهای نمایش ذکر شده مملو از تماشاگر بود و این نشان دهنده توجه هنردوستان گیلانی به هنر تئاتر است که روزگاری گیلان قطب آن در کشور محسوب میشد.
کد خبر 4761688منبع: مهر
کلیدواژه: رشت بوشهر بارش باران ایلام گرگان خطبه های نماز جمعه شهرکرد مشهد اربعین 98 پدافند غیرعامل بیرجند شهادت امام رضا ع سانحه تصادف قزوین استانداری سمنان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۵۹۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
به گزارش خبرگزاری مهر، دهمین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلم تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» اختصاص دارد.
فیلم تئاتر «عروسی خون» (محصول ۱۹۸۱ اسپانیا/ ۶۷ دقیقه) به کارگردانی کارلوس سائورا بر مبنای نمایشنامهای نوشته فدریکو گارسیا لورکا چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمیآید.
پس از نمایش این فیلم تئاتر نشست نقد و بررسی آن با حضور عباس غفاری (میزبان) و محمودرضا حبیبی (منتقد تئاتر) برگزار میشود.
در رابطه با خلاصه داستان این نمایش آمده است: «در استودیوی رقص «آنتونیو گادس» (گادس)، اعضای گروه در حال گریم و آماده شدن برای اجرای برنامه هستند. پس از آنکه گادس بهعنوان رقصنده اصلی و طراح رقص توضیحاتی به اعضا میدهد، اجرای «عروسی خون» آغاز میشود: لئوناردو (گادس) دلباخته زنی (هویوس) در آستانه ازدواج است. پس از یک صحنه پُرتنش در مراسم عروسی، همه متوجه میشوند که عروس نیز دلباخته لئوناردو است. عروس و داماد (خیمهنز) سوار بر اسب مراسم را ترک میکنند و لئوناردو نیز آنان را تعقیب میکند. ۲ مرد در نزاعی خونین، با چاقو یکدیگر را از پا در میآورند و عروس تنها و مغموم کنار ۲ جسد میگرید.»
سائورا پس از ساختن چند فیلم متأثر از اینگمار برگمان، با «عروسی خون» به دوره جدید و پویای فیلمسازیاش گام میگذارد. حاصل کار، فیلمی خاص است که بدون تردید یکی از بهترین آثار سینمای اسپانیا در دهه ۱۹۸۰ است. ایده ساخت یک نمایشنامه مشهور فولکلوریک در سالنی خالی از تماشاگر از سوی گادس و تبدیل شدن آن به مایه و داستان اصلی سائورا، از آن رویکردهای درخشان و جریانساز پستمدرنیستی است که دنیای متن و بیرون از متن را با هم درمیآمیزد.
بهرغم بومی بودنِ دستمایه و حتی اجرا که درک جزییات رقصها و موسیقی آیینی فلامنکو را تنها برای اسپانیاییها ممکن میکند، فیلم از چنان زبان نمایشی برخوردار است که هر تماشاگری را با خود همراه میکند. کارِ سائورا، از سوی دیگر، تنها ضبط و عرضه این بالههای باشکوه نیست بلکه او با دوربینش، تأویلی از «عروسی خون» ارایه میدهد. با «عروسی خون»، سائورا ژانر موزیکال را وارد عرصهای تازه و غیر آمریکایی میکند.
کد خبر 6095577 سید امیر شایان حقیقی