Web Analytics Made Easy - Statcounter

آثار استاد حسین دستخوش همدانی با موضوع نقاشی‌های قهوه خانه­‌ای در همدان با عنوان "قلندر نقاش" به چاپ رسید. ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۲ استانها همدان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، «قَلَندر نقاش» و «نقاشی قهوه‌خانه‌ای» مکتبی از نقاشی روایی رنگ روغن است که در اواخر دوره‌ی قاجاریه و جنبش مشروطیت، با محتوا و موضوعات رزمی، بزمی و مذهبی، به دست هنرمندانی مکتب ‌ندیده و در قهوه‌خانه‌ها شکل گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خاستگاه این جریان هنری در تاریخ نقاشی ایران سنت کهن قصه‌خوانی، مرثیه‌سرایی، تعزیه‌خوانی و نقالی است که پیشینه آن به به قرن‌ها پیش از پدید آمدن قهوه‌خانه‌ها باز می‌گردد.

رونمایی از نقاشی عاشورایی جدید محمود آزادنیا+عکسنابغه نقاشی که در امتحان ورودی دانشگاه رد شد!نقاشی‌های اسماعیل خلج روی دیوار می‌رود

 

جهان‌بینی هنری این شیوه، به نهادی منسوب است که از بدو ورود به جامعه‌ی ایرانی، مظهر همدلی‌ها و همنشینی طبقات مختلف و البته مرام‌های مردمی و انسانی بوده است.

 بنیان‌گذاران معاصر این جریان هنری دو تن از نقاشان مردمی، به‌نام‌های «حسین قوللر آقاسی» و «محمد مدبر»هستند. «حسین دستخوش‌همدانی» نیز از هنرمندان معاصری بوده که به نقاشی قهوه‌خانه‌ای پرداخته است و به‌عنوان یکی از نقاشان صاحب سبک در نقاشی قهوه‌خانه‌ای مطرح می‌شود، که کتاب «قَلَندر نقاش» مجموعه ای از آثار وی را گرد آورده است.

حفظ و صیانت از این نوع هنر خاص و تحقیقات متعدد در مورد این هنر مردمی از وظایف محققان، پژوهشگران، دانشگاهیان و هنردوستان است چرا که باید هنر «نقاشی قهوه‌خانه‌ای» را به عنوان یک پیشینه هنری بومی زنده نگه‌داریم و به معرفی هنرمندان نام‌آشنا و بنیان‌گذاران آن و آثار معرفی‌نشده‌ آن‌ها که در دست مجموعه‌داران ایرانی و خارجی است بپردازیم.

 کتاب «قَلَندر نقاش» در 197 صفحه، 4 فصل و  با مقدمه ای از"هادی سیف" به چاپ رسیده است.دراین کتاب سعی شده است ضمن پرداختن به منشأ نقاشی قهوه‌خانه‌ای و زندگی استاد حسین دستخوش‌همدانی و سبک و سیاق هنری وی، آثاری از این استاد معرفی شود که در دست مجموعه‌داران خصوصی، نگارخانه‌ها، موزه‌ها و غیره قرار دارد.

استاد «حسین دستخوش همدانی» به سال 1305 ه‍.ش. در همدان دیده به جهان گشود و در 9 آبان‌ماه 1384 به دیار باقی شتافت. درآمد این هنرمند بزرگ از راه نقاشی تأمین می‌شد. وی در مدت اقامتش در مشهد مقدس سفارش‌هایی با موضوعاتی نظیر جنگ خیبر، جنگ چالدران، مجلس زلیخا و غیره  را در کارنامه خود به ثبت رسانده که در مشهد همه را به‌نام خود ماندگار کرده است.

انتهای پیام/  ع

R41405/P1494/S6,75/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۵۹۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری آیین معارفه مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی همدان

به گزارش خبرگزاری مهر، آیین تکریم و معارفه فرمانده حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی همدان با حضور غلامرضا خاکساری سپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان، حجت الاسلام رضا محمدی مسول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان، حمید پورحسینی مسئول بسیج دانشجویی استان همدان برگزار شد؛ در این مراسم ضمن تقدیر از زحمات حسین زیادی، محمد حسین عزیزی به عنوان فرمانده حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی همدان معرفی شد.

کد خبر 6092430

دیگر خبرها

  • چگونه به هنر نگاه کنیم و واقعا آن را ببینیم؟
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاور فرزندآوری دریافت کردند
  • برگزاری آیین معارفه مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی همدان
  • مروری بر آثار ایرانی در بینال ونیز/ آنجا که نگاه پایان می‌گیرد
  • نمایشگاه آثار هنری کنگره جهانی محمد(ص) در شورای شهر شیراز برپا شد
  • فوت و فن پخت املت به سبک قهوه‌خانه‌های دربند (فیلم)
  • نشست «اقلیم، طبیعت، بیان هنری» برگزار شد/ نگاه فلسفی به زیبایی
  • تجمع دانشجویان همدانی در حمایت از آزادی خواهی دانشجویان جهان
  • اندیشه‌های استاد شهید مطهری ماندگار و جاودانه است